Zonnepanelen tips & tricks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:00

Ik zie prachtige verhalen, maar weinig berekeningen.

Kunnen jullie mij ook laten zien hoe het kosten plaatje eruit. De berekening van Essent laat zien, dat het alleen geld kost en weinig oplevert.

Dus ik hoop dat jullie mij eens kunnen voorrekenen wat zonnepanelen kosten en opleveren.

Bijvoorbeeld:
10 panelen incl omvormen, kabel en benodigheden kosten:......
10 panelen leveren ....... zoveel stroom per jaar op.
Garantie op een paneel is....
Levensduur van een paneel is.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 13:03

Bij ons komt het huidige aanbod neer op 12 panelen die inclusief de gehele installatie (extra groep erbij zetten in de meterkast ook) 3500 euro gaat kosten. Met sowieso 10 jaar volledige garantie op het gehele systeem, dus wanneer bvb. de omvormer kapot gaat binnen die tijd ofzo, wordt het binnen 10 dagen weer helemaal in orde gemaakt.

En met een schatting aan de voorzichtige kant van 500 euro kostenbesparing op de stroomrekening, zouden we de investering in 7 jaar toch wel terugverdiend moeten hebben en vanaf dan dus gaan verdienen :)

Maarja, in deze berekening ga ik wel uit van gewoon salderen van elke kWh die die panelen opwekken dus (in ons geval) 21 cent besparen op elke opgewekte kWh die we dan niet meer voor 21 cent van de energieleverancier af hoeven te nemen +:)+

Stel dat die ongebruikte kWh niet voor 21 cent maar voor bvb. 7 cent teruggeleverd gaan worden... dan komt dat terugverdien-plaatje er natuurlijk heel anders uit te zien -O-

Overigens, als je een berekening wilt zien voor je eigen situatie dan kan ik het van harte aanbevelen om eens te kijken op http://www.zonneplan.nl, en daar een offerte op te vragen. Dan krijg je een heel mooi rapportje met mogelijkheden en berekeningen en je wordt zeer kundig en netjes te woord gestaan. Ik wel althans, niets dan lof daarvoor! +:)+

tenerife

Re: Zonnepanelen tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:15

Voorbeeldsituatie. Verbruik 4000 kWh met een goed zuiddak met dakpannen.

Op een goed zuiddak haal je normaal 90% rendement. Oftewel 4000 kWh / 0,9 = 4.444 Wp benodigde installatie.

Hiervoor nemen we bijvoorbeeld panelen van 245 Wp. Kan net zo goed 240 of 250 zijn, noem maar op. Investering op basis van kwaliteitsproducten en een 3-fase omvormer, te adviseren van 3000 Wp boven een 1-fase omvormer.

4.444 Wp delen door panelen van 245 = 18 panelen benodigd. Afhankelijk van de toekomstige verwachting kun je voor minder of meer kiezen. Kijk wel naar een mooie blokverdeling op het dak. één paneel is 1,65 bij 1 meter. Hiermee kun je zelf al wel een puzzel maken of dit past.

Kosten van een dergelijk installatie voor de blauwe variant liggen op ca. € 1,35 per Wp ex btw. De investering ligt daarmee op 18 * 245 = 4410 Wp * 1,35 =€ 5953,- ex. btw. Hierbij moet je nog de installatie aansluiten op een vrije groep van 3 x 16 ampere in de bestaande groepenkast of hoofdmeterkast. Het liefst ook op een aparte aardlek geplaatst. De kosten voor dit gedeelte liggen afhankelijk van de ruimt in de bestaande meterkast en afstand van de omvormer naar de meterkast op ca. 300 euro.

Totaalinvestering is dus € 6.300 euro ex. btw. Inclusief montage e.a.

Besparing is 4410 * 90 % = 3970 kWh * 22 cent = € 873,- per jaar. Bij de huidige saldering regelgeving e.a.

Advies is te kiezen voor Japanse/duitse/koreanse merken panelen, geen Chinezen. Daarnaast voor dit aantal te kiezen voor een 3 - fase omvormer en geen 1 - fase.

Garantie omvormers 5 jaar standaard op meeste merken. Is bij te kopen voor ca. 350 euro tot 10 jaar.
Panelen 10 jaar productgarantie en 10 jaar vermogensgarantie tot 90 % en 25 jaar tot 80% rendement. Let erop dat het een lineaire vermogensgarantie betreft.
Omvormer gaat naar ca. 12 - 13 jaar kapot.

Verwachte levensduur 25- 30 jaar. Geld lenen kost geld!. Kortom duurzaamheidslening ca. 2%. Eigen geld van de spaarrekening kost 1,5% ca. hypotheek kost 3,5% of 4%.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:48

ulyse schreef:
Ik zie prachtige verhalen, maar weinig berekeningen.

Kunnen jullie mij ook laten zien hoe het kosten plaatje eruit. De berekening van Essent laat zien, dat het alleen geld kost en weinig oplevert.

Dus ik hoop dat jullie mij eens kunnen voorrekenen wat zonnepanelen kosten en opleveren.

Bijvoorbeeld:
10 panelen incl omvormen, kabel en benodigheden kosten:......3000 (pmarena heeft er 12 gedeeld door 3500 is iets onder de 300 per stuk)
10 panelen leveren ....... zoveel stroom per jaar op. 2400 Wp (tenerife noemt 18 panelen voor 4444 Wp, is ongeveer 2400 Wp voor 10 panelen)
Garantie op een paneel is....10 jaar meestal
Levensduur van een paneel is.....lang, zeker meer dan 10 jaar. Kan makkelijk meer dan 30 jaar zijn.

Ik heb er bij gezet wat het ongeveer is. Dus plus of min een beetje. Met hulp van de al hier vermelde cijfers, dan kun je het zelf ook nalopen.
De energie prijs per W is ongeveer 22 cent, dus dat levert per jaar 2400 maal 22 is 528 euro. Dan heb je in minder dan zes jaar je investering er uit, en levert het op.
Op de spaarrekening levert het veel minder op, bovendien telt het boven een bepaald bedrag mee voor de vermogensrendementsheffing, en levert het spaargeld nog minder op.
Wat de toekomst brengt weet helemaal niemand, maar voorlopig is de situatie nu dat je er wel wat mee opschiet.
En het is beter voor het milieu, en makkelijk te (laten) doen.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:02

Hoe komen jullie aan 22 cent?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:16

22 cent is het hoge dag tarief inclusief de accijns, btw, milieuheffing etcetera. Het is ook via google op te zoeken wat het kost per eenheid energie. Tenerife vermeld het hier ook nog een keer, en ik wilde het met de gegevens zoals in het topic vermeld staat invullen voor je. Leek me wel handig voor het overzicht.

Edit: Panelen werken tijdens daglicht, dus als het dagtarief van toepassing is. Is het nacht dan doen de panelen niets, maar val je onder een ander tarief. Dit heb je als je een dubbele meter hebt voor dag en nachtstroom.

Dit is ooit bedacht, omdat ze energiecentrales niet zo makkelijk aan en uit konden zetten. Dus was er 's nachts 'overschot'. Om het aantrekkelijk te maken voor mensen om 's nachts ook energie te gebruiken, hebben ze het dag en nacht tarief bedacht.

Ik heb ook nog gezocht op mono en poly kristallijn. Mono levert wat meer rendement, maar is duurder in aanschaf. Poly levert wat minder rendement, maar is goedkoper in aanschaf. Mono is namelijk wat duurder om te maken, maar werkt wat beter.

De temperatuur is belangrijk, want zonnepanelen werken op daglicht. Niet op zonnewarmte. Bij een bepaalde ideale temperatuur werken ze optimaal, wordt het wat warmer dan neemt dat ook wat af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:30

Ehm, ik wil toch wel even een opmerking kwijt over die 7 cent "produktievergoeding"
Mag ik jullie er vriendelijk doch dringend op wijzen dat wij onze vliegtuigmotoren voor minder dan 5 cent per kWh moeten laten draaien.........

Over de sh*t die al die zonnepanelen, windmolens en en koppelingen met andere landen doen voor de in NL opgestelde centrales, daar heeft niemand het over, maar als we, met dank aan al die sh*t op het net, vandaag of morgen met z'n allen van het net storten (New York jaren '70), wie kan er dan bij nacht en ontij opdraven? Juist, ikke........

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:41

Die produktievergoeding is inderdaad niet zo hoog. Maar er is door de overheid bedacht dat er accijns heffing e.d. op moet omdat het milieu onvriendelijk is, al die centrales. Dat vind ik wat merkwaardig (is ook maar mijn mening), daar kunnen ze dan toch regels voor opstellen, en werken aan schonere technieken, ook voor centrales.

Dat is waar ze in Duitsland al oplossingen voor aan het verzinnen zijn. Het is inderdaad zo dat het net nu nog als 'ijkpunt' fungeert, maar ze zijn er in Duitsland inmiddels achter dat het veel beter kan. Aangezien het niet slim is stroom uitsluitend te produceren als het net aan staat (dit is even heel erg simpel gezegd). Dus wordt er gewerkt aan technologie om panelen ook te laten werken als de stroom uitvalt. Er zit nu beveiliging op, waardoor ze niet meer leveren als de stroom uitvalt. Ook wordt er gewerkt aan het feit dat je opslag nodig hebt voor de momenten waarop je wel energie verbruikt, maar de zon niet schijnt of de wind niet waait.

Het is wel een heel goed punt wat je noemt voor wat betreft al die ongebreidelde koppelingen met van alles en nog wat. Dat vind ik ook wel vreemd, naar mijn idee kunnen ze beter de onafhankelijkheid van de voorzieningen in de gaten houden, mocht er een ander land ineens andere dingen willen doen die voor ons niet zo gunstig uitpakken. Naar mijn mening is er erg makkelijk van alles en nog wat over de grens gegaan onder het mom van 'privatisering' en 'vrije markt'. Het staatsbedrijf is verkocht aan ...... een ander staatsbedrijf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:05

zoutenootjes schreef:
Die produktievergoeding is inderdaad niet zo hoog. Maar er is door de overheid bedacht dat er accijns heffing e.d. op moet omdat het milieu onvriendelijk is, al die centrales. Dat vind ik wat merkwaardig (is ook maar mijn mening), daar kunnen ze dan toch regels voor opstellen, en werken aan schonere technieken, ook voor centrales.

Dat is waar ze in Duitsland al oplossingen voor aan het verzinnen zijn. Het is inderdaad zo dat het net nu nog als 'ijkpunt' fungeert, maar ze zijn er in Duitsland inmiddels achter dat het veel beter kan. Aangezien het niet slim is stroom uitsluitend te produceren als het net aan staat (dit is even heel erg simpel gezegd). Dus wordt er gewerkt aan technologie om panelen ook te laten werken als de stroom uitvalt. Er zit nu beveiliging op, waardoor ze niet meer leveren als de stroom uitvalt. Ook wordt er gewerkt aan het feit dat je opslag nodig hebt voor de momenten waarop je wel energie verbruikt, maar de zon niet schijnt of de wind niet waait.

Het is wel een heel goed punt wat je noemt voor wat betreft al die ongebreidelde koppelingen met van alles en nog wat. Dat vind ik ook wel vreemd, naar mijn idee kunnen ze beter de onafhankelijkheid van de voorzieningen in de gaten houden, mocht er een ander land ineens andere dingen willen doen die voor ons niet zo gunstig uitpakken. Naar mijn mening is er erg makkelijk van alles en nog wat over de grens gegaan onder het mom van 'privatisering' en 'vrije markt'. Het staatsbedrijf is verkocht aan ...... een ander staatsbedrijf.

Die koppelingen zijn het probleem niet, het probleem zit 'm in de vervuiling op het net, die veroorzaakt wordt door verschillende vormen van opwekking (zon, wind, specifieke koppelingen). De fluctuaties die dat geeft op het net, kunnen niet worden opgevangen, bij gebrek aan snel schakelende, bestuurbare belasting. De enige optie is het regelen van onze vliegtuigmotoren, met alle ellende voor diezelfde motoren.
Maar een setje nieuwe schoepen a € 1.000.000,00 hoeven we van de zonnecollector-bezitters niet te verwachten.........

De oplossing die Duitsland "verzint" is domweg bijbouwen van een drietal grote bruinkool-eenheden. Kun je gaan zeuren over de milieubelasting van de Nederlandse steenkolen-eenheden, bruinkool is factor 5 erger, en dan laat ik de gevolgen van de open mijnbouw nog maar even buiten beschouwing......

Zonnepanelen kunnen niet aan het net leveren zonder een net om aan te leveren. De synchronisatie van de panelen komt vanuit het net, niet andersom! Het vermogen dat nodig is om een net in NL in stand te houden, dat kun je niet stabiel opwekken uit zonne-energie.
Dan zul je naar een systeem van eiland-bedrijf moeten gaan, waarbij ieder-voor-zich-en-god-voor-ons-allen z'n eigen energie op kan wekken, in afwachting van de herstart van enkele grote eenheden om stabiliteit in het net te krijgen, waartegen de zonnepanelen dan kunnen gaan leveren, als het net weer opgebouwd is.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:31

ikke schreef:
Ehm, ik wil toch wel even een opmerking kwijt over die 7 cent "produktievergoeding"
Mag ik jullie er vriendelijk doch dringend op wijzen dat wij onze vliegtuigmotoren voor minder dan 5 cent per kWh moeten laten draaien.........

Over de sh*t die al die zonnepanelen, windmolens en en koppelingen met andere landen doen voor de in NL opgestelde centrales, daar heeft niemand het over, maar als we, met dank aan al die sh*t op het net, vandaag of morgen met z'n allen van het net storten (New York jaren '70), wie kan er dan bij nacht en ontij opdraven? Juist, ikke........

:(:) Ah goshie

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:58

Tja alle technische problemen ten spijt zullen we toch toe moeten werken naar duurzame energie bronnen ipv fossiele brandstoffen. Die brandstoffen raken nu eenmaal op en zijn enorm vervuilend. Dus ook voor het netbeheer zullen er toch oplossingen moeten komen.

Naast alle financiële investering en terugverdien modellen is er natuurlijk ook de positieve kant dat je zelf schone energie produceert en zo dus je steentje kan bijdragen om een leefbare wereld te behouden, ook over langere tijd. Voor ons was dat argument al genoeg om zonnepanelen te leggen, het dalen van je energie rekening was een leuke bijkomstigheid.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:16

ikke schreef:
zoutenootjes schreef:

Die koppelingen zijn het probleem niet, het probleem zit 'm in de vervuiling op het net, die veroorzaakt wordt door verschillende vormen van opwekking (zon, wind, specifieke koppelingen). De fluctuaties die dat geeft op het net, kunnen niet worden opgevangen, bij gebrek aan snel schakelende, bestuurbare belasting. De enige optie is het regelen van onze vliegtuigmotoren, met alle ellende voor diezelfde motoren.
Maar een setje nieuwe schoepen a € 1.000.000,00 hoeven we van de zonnecollector-bezitters niet te verwachten.........

De oplossing die Duitsland "verzint" is domweg bijbouwen van een drietal grote bruinkool-eenheden. Kun je gaan zeuren over de milieubelasting van de Nederlandse steenkolen-eenheden, bruinkool is factor 5 erger, en dan laat ik de gevolgen van de open mijnbouw nog maar even buiten beschouwing......

Zonnepanelen kunnen niet aan het net leveren zonder een net om aan te leveren. De synchronisatie van de panelen komt vanuit het net, niet andersom! Het vermogen dat nodig is om een net in NL in stand te houden, dat kun je niet stabiel opwekken uit zonne-energie.
Dan zul je naar een systeem van eiland-bedrijf moeten gaan, waarbij ieder-voor-zich-en-god-voor-ons-allen z'n eigen energie op kan wekken, in afwachting van de herstart van enkele grote eenheden om stabiliteit in het net te krijgen, waartegen de zonnepanelen dan kunnen gaan leveren, als het net weer opgebouwd is.

Het klopt dat zonnepanelen niet aan het net kunnen leveren zonder een net om aan te leveren, maar dat gaat veranderen. Dat komt omdat Duitsland al tegen dat soort problemen is aangelopen en ze daar vol inzetten op technologie ontwikkeling. Komen ze dit soort problemen tegen, dan gaan ze nadenken om dit op te lossen. Zijn ze al volop mee bezig. Ze verdienen er trouwens heel goed aan. Niet aan productie, dat is al grotendeels uitbesteed, maar aan de technologie.

Daarbij komt dat ze op best veel plekken afgelegen en lastig te bereiken huizen hebben, die ze ook willen voorzien van de nodige gebruiksgemakken. Dus zijn ze al op weg om eiland oplossingen te ontwikkelen. Die zijn er nu ook al, zij het dat je ze moet zoeken. Of er zijn lokale generatoren of aggregaten voor stroom e.d., maar die hebben ook weer brandstof nodig.
In Oostenrijk zijn ze trouwens ook leuk bezig. Koelen op zonnepanelen bijvoorbeeld.
Even kijken of ik hier de link kan plakken.
http://sync.nl/zonne-energie-europa-werkt-eraan-oostenrijk-voorop/2

Ze zijn er daar in Duitsland ook heus wel achter dat bruinkool maar tijdelijk is (het raakt een keer op) en heel grote nadelen heeft (het is vervuilend).

Helemaal eens met Sprintje. Dat waren voor ons ook de argumenten om toch maar wat panelen te gaan plaatsen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:34

zoutenootjes schreef:
Het klopt dat zonnepanelen niet aan het net kunnen leveren zonder een net om aan te leveren, maar dat gaat veranderen. Dat komt omdat Duitsland al tegen dat soort problemen is aangelopen en ze daar vol inzetten op technologie ontwikkeling. Komen ze dit soort problemen tegen, dan gaan ze nadenken om dit op te lossen. Zijn ze al volop mee bezig. Ze verdienen er trouwens heel goed aan. Niet aan productie, dat is al grotendeels uitbesteed, maar aan de technologie.

Helemaal eens met Sprintje. Dat waren voor ons ook de argumenten om toch maar wat panelen te gaan plaatsen.

En dat is de enige manier! Denken in oplossingen, in plaats van vasthouden aan het oude vertrouwde en je af te zetten tegen die nieuwe methoden om energie op te wekken. Een kritische noot is natuurlijk altijd goed, maar het moet wel constructief blijven. Natuurlijk zul je tegen zaken aanlopen als je vernieuwt. Maar argumenten als;
Citaat:
dragen in mijn beleving niet bij aan een constructieve discussie over de richting waarin energieopwekking zich zou moeten/kunnen ontwikkelen. Dat vind ik onnodig polariserende opmerkingen, om maar eens bij het thema te blijven :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:56

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:40

Overigens, zijn er ook dunnefilm-zonnepanelen te koop? Ik kan ze namelijk nooit vinden. (Die zijn lichter en dunner en hebben minder opbrengst.) Ik zou het afdakje boven het balkon wel met zonnepanelen willen doen, maar de bevestiging van zware panelen is een beetje lastig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:46

Sprintje schreef:
Tja alle technische problemen ten spijt zullen we toch toe moeten werken naar duurzame energie bronnen ipv fossiele brandstoffen. Die brandstoffen raken nu eenmaal op en zijn enorm vervuilend. Dus ook voor het netbeheer zullen er toch oplossingen moeten komen.

Naast alle financiële investering en terugverdien modellen is er natuurlijk ook de positieve kant dat je zelf schone energie produceert en zo dus je steentje kan bijdragen om een leefbare wereld te behouden, ook over langere tijd. Voor ons was dat argument al genoeg om zonnepanelen te leggen, het dalen van je energie rekening was een leuke bijkomstigheid.

Dat het duurzamer moet, daar kunnen we kort over zijn: dat is de enige optie.

Of die zonne-energie op dit moment echt zoveel beter is, dat trek ik in twijfel. Wie wekt de energie op om al die zonnepanelen te produceren? Juist....
Dat wil niet zeggen dat we het maar niet moeten doen, maar op dit moment zijn het niet meer dan kleine teststapjes in een mogelijke richting. De technologie om een heel net (op 150 - 380kV niveau) in stand te houden zonder grote generatoren, is domweg nog niet beschikbaar en ik zie die ontwikkeling ook niet gebeuren, eerlijk gezegd. Die 1milj. zal dus op enigerlei wijze beschikbaar moeten zijn om dat alleen dit soort installaties in staat zijn netstabiliteit te garanderen.

Vernieuwing om de vernieuwing, is voor sukkels. Vernieuwen om ECHT te verbeteren, dat heeft nut. Die vernieuwing zit niet windmolens of zonnepanelen, de ECHTE vernieuwing zit 'm in een regenereerbare brandstof. Niet efficiënt maar wel effectief. De enige, op dit moment simpel te produceren regenereerbare brandstof is waterstof.
Dat windenergie en zonnepanelen in die produktie een belangrijke schakel in kunnen vormen, is zeker waar. Dat onze vliegtuigmoteren vervolgens moeten worden aangepast om die zonnig geproduceerde waterstofgas op te stoken, wordt een volgende stap.

Dat is de richting waar we heen gaan en alle stapjes die nu gezet worden, zijn vingeroefeningen om de technologie te ontwikkelen en de mensen te laten wennen aan het idee, precies als de Toyota Prius......

Shadow0 schreef:
Overigens, zijn er ook dunnefilm-zonnepanelen te koop? Ik kan ze namelijk nooit vinden. (Die zijn lichter en dunner en hebben minder opbrengst.) Ik zou het afdakje boven het balkon wel met zonnepanelen willen doen, maar de bevestiging van zware panelen is een beetje lastig.

Als in flexibele panelen? Nope, niemand wilde in de techniek van Helianthos investeren, dus toen is die toko ermee gestopt.......
Er was een Zwtser die soepele panelen leverde, maar die is om zeep; ik heb hier soort van de laatste setjes liggen.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:49

Maar eh, ikke... hoe wilde je dan die waterstof regenereren? Daar heb je toch echt weer een andere energiebron voor nodig :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:57

Shadow0 schreef:
Maar eh, ikke... hoe wilde je dan die waterstof regenereren? Daar heb je toch echt weer een andere energiebron voor nodig :)

Nou, DAAR heb je dan zon en wind voor.

Wil je het overigens echt leuk doen met zonne-energie, gooi een set serieuze accu's in je kruipruimte en laat die de boel bufferen. Dan kun je met een goede set zonnepanelen en een kleine windmolen in principe volledig op eilandbedrijf over gaan.

Oh enne, niet zeggen dat het onzin is, er worden op dit moment al serieuze experimenten mee uitgevoerd, o.a. door BMW. BMW? Ja, accu's uit elektrische auto's hebben een beperkte levensduur. Echter opgesteld als stationaire accu is opslagcapaciteit minder van belang. Op die manier kunnen de accu's uit E-auto's een tweede leven krijgen, voordat ze gerecycled worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:04

Maar waarom zeg je dan "Die vernieuwing zit niet windmolens of zonnepanelen"? Want daar zit het dus voor een groot deel juist wel in :j

En vernieuwing om het vernieuwen is over het algemeen nodig voor er van vernieuwing voor nut sprake kan zijn :j Je hebt altijd mensen nodig die voor de troepen uitlopen... als je wacht tot er een technologie kant en klaar in je schoot geworpen wordt die meteen al helemaal perfect alle dilemma's en problemen oplost, dan ben je pas naief bezig.

Juist doordat er in Duitsland zo is ingezet op alternatieve energiebronnen, is er ook aandacht voor de problemen die dat met zich meebrengt. Nog niet perfect, dat is duidelijk, maar het is vast geen toeval dat juist BMW als Duits bedrijf daar ook interesse voor heeft.
Hier in Nederland komt men niet verder dan afkammen... zonnepanelen inzetten is de manier om ook de opslag op de agenda te krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:21

Shadow0 schreef:
Maar waarom zeg je dan "Die vernieuwing zit niet windmolens of zonnepanelen"? Want daar zit het dus voor een groot deel juist wel in :j

En vernieuwing om het vernieuwen is over het algemeen nodig voor er van vernieuwing voor nut sprake kan zijn :j Je hebt altijd mensen nodig die voor de troepen uitlopen... als je wacht tot er een technologie kant en klaar in je schoot geworpen wordt die meteen al helemaal perfect alle dilemma's en problemen oplost, dan ben je pas naief bezig.

Juist doordat er in Duitsland zo is ingezet op alternatieve energiebronnen, is er ook aandacht voor de problemen die dat met zich meebrengt. Nog niet perfect, dat is duidelijk, maar het is vast geen toeval dat juist BMW als Duits bedrijf daar ook interesse voor heeft.
Hier in Nederland komt men niet verder dan afkammen... zonnepanelen inzetten is de manier om ook de opslag op de agenda te krijgen.

http://www.cleanenergyactionproject.com ... Study.html
http://www.cleanenergyactionproject.com ... udies.html

Natuurlijk moet je nadenken over de toekomst, maar laten we wel wezen, zonnecellen is een techniek die intussen meer dan 40 jaar oud is. Waarom komt het dan pas de laatste tien jaar een beetje serieus in beeld? Het is echt jaaaaarenlang afgeschilderd als gepruts in de marge, leuk voor kleinschalige oplossingen. Windenergie is nog een slag erger; wij bestaan hier bij de gratie van die kennis, die intussen enkele 100-en jaren oud is.
De huidige verbrandingsmotor in jouw en mijn auto is ook een techniek die in meer dan 100 jaar maar mondjesmaat verbetert is. Zo innovatief zijn we bezig met z'n allen........

Zonnepanelen zijn wel nuttige dingen, maar ze zijn geen oplossing van de problemen, slechts een schakeltje in het grote geheel. Zoals ik zei, precies als de Toyota Prius. Ook die was en is geen oplossing, dat is slechts een gedachtekronkel van de automobielindustrie om alternatieven te onderzoeken en "de mensheid" klaar te stomen dat die ruim 100 jaar oude techniek van de verbrandingsmotor zo stilletjesaan er aan toe is om het veld te ruimen voor betere technieken.

Ik bezie zulke ontwikkelingen graag vanuit een breder perspectief.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:23

zoutenootjes schreef:
Tja, Fly away. Een setje schoepen van een miljoen kan ik niet betalen als particulier. Een zonnepaneel van 107 euro (met de zon prijs van A merk paneel), dat zal nog wel lukken. Om maar eens een voorbeeld te geven.

http://www.zonnepanelen.nl/metdezon-a-merk-zonnepaneel-95-watt-piek.html?gclid=CMal7cPX-LsCFWmWtAodYgIAzQ

Edit: Ben het overigens helemaal met je eens.

De trend van verkennen en ontwikkelen van alternatieve energiebronnen is natuurlijk niet gisteren pas ingezet. Als de energieleveranciers en netwerkbeheerders hebben zitten slapen en nog niet weten hoe ze om moeten gaan met al die nieuwe energiefabriekjes die aan het net gekoppeld zijn, dan kun je moeilijk al die mensen die wél meegaan in die ontwikkeling en op die manier proberen hun steentje bij te dragen aan inzetten van alternatieve energiebronnen in een streven de milieubelasting te reduceren confronteren met de rekening van de benodigde aanpassingen bij de energieleveranciers en de netwerkbeheerders. Dus de rekening van dat setje schoepen zou in mijn ogen ook niet aan de eigenaren van de zonnecollectoren gepresenteerd moeten worden. Misschien kan die betaald worden door de goedbetaalde directeuren van de energiebedrijven die hebben zitten slapen, om het maar eens lekker populistisch uit te drukken :D (Voor alle duidelijkheid, dat is niet serieus bedoeld)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:30

ikke schreef:
Shadow0 schreef:

Maar hoe zit dit dan;

ikke schreef:
Of die zonne-energie op dit moment echt zoveel beter is, dat trek ik in twijfel. Wie wekt de energie op om al die zonnepanelen te produceren? Juist....

Jij trekt zelf zonne-energie in twijfel, maar biedt het vervolgens wel als oplossing aan. :? Voorzie je andere methoden om zonne-energie op te wekken dan doormiddel van zonne-collectoren?
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 12-01-14 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:52

ikke schreef:
Shadow0 schreef:

Als in flexibele panelen? Nope, niemand wilde in de techniek van Helianthos investeren, dus toen is die toko ermee gestopt.......
Er was een Zwtser die soepele panelen leverde, maar die is om zeep; ik heb hier soort van de laatste setjes liggen.....

Is die techniek dan anders dan de techniek die de aanbieders van deze flexibele zonnepanelen produceren?

http://www.ebtc-zonnepanelen.nl/index.p ... nnepanelen
http://solbianzonnepanelen.nl/

En wat is er dan anders aan?

Ik lees overigens dat Helianthos een doorstart heeft gemaakt in HyET Solar en dat in maart 2013 gestart zou worden met de productie.
Is deze doorstart ook beeindigd voor zover jij weet ikke?
http://groenecourant.nl/zonne-energie/v ... ecelfolie/

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:05

FlyAway schreef:
ikke schreef:

Maar hoe zit dit dan;

ikke schreef:

Jij trekt zelf zonne-energie in twijfel, maar biedt het vervolgens wel als oplossing aan. :?

Nee, jij trekt zaken uit z'n verband.

Zonnepanelen op dit moment zijn echt niet zo "groen"als wat men ons wil laten geloven.
Dat is iets anders dan zon en wind gebruiken voor het produceren van hernieuwbare brandstof.

Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat die ontwikkeling van zonnepanelen nu eens serieus op gang komt want wat er nu op daken wordt gelegd, is techniek die 30 jaar geleden al gewoon voor handen was.
Wie heeft er dan zitten slapen? Wie moest er opeens, binnen enkele jaren een zonne-energie-beleid uit de grond stampen? Juist.....
De installaties van de energiemaatschappijen in NLzijn voornamelijk in de jaren 80 - 90 gebouwd. Toen moest de eerste serieuze toepassing van zonne-energie op vaste objecten nog worden geplaatst.
De hausse van nieuwe centrales die de laatste paar jaar gebouwd zijn, is allemaal techniek die intussen beproeft en dus enkele jaren oud is, van voor de zonnepanelen-hausse. En dan moeten die directeuren nu opeens maar aan de bak om installaties die nog zeker 10 -15 jaar levensduur hebben, maar voor heel veel geld om te bouwen om een hype te volgen??
Begin dan eerst maar eens te zorgen dat je gasgestookte verwarmingsketel aan dezelfde uitstootwaardes voldoet als onze vliegtuigmotoren.........

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:08

ikke schreef:
Zonnepanelen op dit moment zijn echt niet zo "groen"als wat men ons wil laten geloven.
Dat is iets anders dan zon en wind gebruiken voor het produceren van hernieuwbare brandstof.

Op welke methoden doel je dan?