Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

ulyse schreef:Ik zie prachtige verhalen, maar weinig berekeningen.
Kunnen jullie mij ook laten zien hoe het kosten plaatje eruit. De berekening van Essent laat zien, dat het alleen geld kost en weinig oplevert.
Dus ik hoop dat jullie mij eens kunnen voorrekenen wat zonnepanelen kosten en opleveren.
Bijvoorbeeld:
10 panelen incl omvormen, kabel en benodigheden kosten:......3000 (pmarena heeft er 12 gedeeld door 3500 is iets onder de 300 per stuk)
10 panelen leveren ....... zoveel stroom per jaar op. 2400 Wp (tenerife noemt 18 panelen voor 4444 Wp, is ongeveer 2400 Wp voor 10 panelen)
Garantie op een paneel is....10 jaar meestal
Levensduur van een paneel is.....lang, zeker meer dan 10 jaar. Kan makkelijk meer dan 30 jaar zijn.

zoutenootjes schreef:Die produktievergoeding is inderdaad niet zo hoog. Maar er is door de overheid bedacht dat er accijns heffing e.d. op moet omdat het milieu onvriendelijk is, al die centrales. Dat vind ik wat merkwaardig (is ook maar mijn mening), daar kunnen ze dan toch regels voor opstellen, en werken aan schonere technieken, ook voor centrales.
Dat is waar ze in Duitsland al oplossingen voor aan het verzinnen zijn. Het is inderdaad zo dat het net nu nog als 'ijkpunt' fungeert, maar ze zijn er in Duitsland inmiddels achter dat het veel beter kan. Aangezien het niet slim is stroom uitsluitend te produceren als het net aan staat (dit is even heel erg simpel gezegd). Dus wordt er gewerkt aan technologie om panelen ook te laten werken als de stroom uitvalt. Er zit nu beveiliging op, waardoor ze niet meer leveren als de stroom uitvalt. Ook wordt er gewerkt aan het feit dat je opslag nodig hebt voor de momenten waarop je wel energie verbruikt, maar de zon niet schijnt of de wind niet waait.
Het is wel een heel goed punt wat je noemt voor wat betreft al die ongebreidelde koppelingen met van alles en nog wat. Dat vind ik ook wel vreemd, naar mijn idee kunnen ze beter de onafhankelijkheid van de voorzieningen in de gaten houden, mocht er een ander land ineens andere dingen willen doen die voor ons niet zo gunstig uitpakken. Naar mijn mening is er erg makkelijk van alles en nog wat over de grens gegaan onder het mom van 'privatisering' en 'vrije markt'. Het staatsbedrijf is verkocht aan ...... een ander staatsbedrijf.
ikke schreef:Ehm, ik wil toch wel even een opmerking kwijt over die 7 cent "produktievergoeding"
Mag ik jullie er vriendelijk doch dringend op wijzen dat wij onze vliegtuigmotoren voor minder dan 5 cent per kWh moeten laten draaien.........
Over de sh*t die al die zonnepanelen, windmolens en en koppelingen met andere landen doen voor de in NL opgestelde centrales, daar heeft niemand het over, maar als we, met dank aan al die sh*t op het net, vandaag of morgen met z'n allen van het net storten (New York jaren '70), wie kan er dan bij nacht en ontij opdraven? Juist, ikke........
Ah goshie 
ikke schreef:zoutenootjes schreef:Die produktievergoeding is inderdaad niet zo hoog. Maar er is door de overheid bedacht dat er accijns heffing e.d. op moet omdat het milieu onvriendelijk is, al die centrales. Dat vind ik wat merkwaardig (is ook maar mijn mening), daar kunnen ze dan toch regels voor opstellen, en werken aan schonere technieken, ook voor centrales.
Dat is waar ze in Duitsland al oplossingen voor aan het verzinnen zijn. Het is inderdaad zo dat het net nu nog als 'ijkpunt' fungeert, maar ze zijn er in Duitsland inmiddels achter dat het veel beter kan. Aangezien het niet slim is stroom uitsluitend te produceren als het net aan staat (dit is even heel erg simpel gezegd). Dus wordt er gewerkt aan technologie om panelen ook te laten werken als de stroom uitvalt. Er zit nu beveiliging op, waardoor ze niet meer leveren als de stroom uitvalt. Ook wordt er gewerkt aan het feit dat je opslag nodig hebt voor de momenten waarop je wel energie verbruikt, maar de zon niet schijnt of de wind niet waait.
Het is wel een heel goed punt wat je noemt voor wat betreft al die ongebreidelde koppelingen met van alles en nog wat. Dat vind ik ook wel vreemd, naar mijn idee kunnen ze beter de onafhankelijkheid van de voorzieningen in de gaten houden, mocht er een ander land ineens andere dingen willen doen die voor ons niet zo gunstig uitpakken. Naar mijn mening is er erg makkelijk van alles en nog wat over de grens gegaan onder het mom van 'privatisering' en 'vrije markt'. Het staatsbedrijf is verkocht aan ...... een ander staatsbedrijf.
Die koppelingen zijn het probleem niet, het probleem zit 'm in de vervuiling op het net, die veroorzaakt wordt door verschillende vormen van opwekking (zon, wind, specifieke koppelingen). De fluctuaties die dat geeft op het net, kunnen niet worden opgevangen, bij gebrek aan snel schakelende, bestuurbare belasting. De enige optie is het regelen van onze vliegtuigmotoren, met alle ellende voor diezelfde motoren.
Maar een setje nieuwe schoepen a € 1.000.000,00 hoeven we van de zonnecollector-bezitters niet te verwachten.........
De oplossing die Duitsland "verzint" is domweg bijbouwen van een drietal grote bruinkool-eenheden. Kun je gaan zeuren over de milieubelasting van de Nederlandse steenkolen-eenheden, bruinkool is factor 5 erger, en dan laat ik de gevolgen van de open mijnbouw nog maar even buiten beschouwing......
Zonnepanelen kunnen niet aan het net leveren zonder een net om aan te leveren. De synchronisatie van de panelen komt vanuit het net, niet andersom! Het vermogen dat nodig is om een net in NL in stand te houden, dat kun je niet stabiel opwekken uit zonne-energie.
Dan zul je naar een systeem van eiland-bedrijf moeten gaan, waarbij ieder-voor-zich-en-god-voor-ons-allen z'n eigen energie op kan wekken, in afwachting van de herstart van enkele grote eenheden om stabiliteit in het net te krijgen, waartegen de zonnepanelen dan kunnen gaan leveren, als het net weer opgebouwd is.
zoutenootjes schreef:Het klopt dat zonnepanelen niet aan het net kunnen leveren zonder een net om aan te leveren, maar dat gaat veranderen. Dat komt omdat Duitsland al tegen dat soort problemen is aangelopen en ze daar vol inzetten op technologie ontwikkeling. Komen ze dit soort problemen tegen, dan gaan ze nadenken om dit op te lossen. Zijn ze al volop mee bezig. Ze verdienen er trouwens heel goed aan. Niet aan productie, dat is al grotendeels uitbesteed, maar aan de technologie.
Helemaal eens met Sprintje. Dat waren voor ons ook de argumenten om toch maar wat panelen te gaan plaatsen.
dragen in mijn beleving niet bij aan een constructieve discussie over de richting waarin energieopwekking zich zou moeten/kunnen ontwikkelen. Dat vind ik onnodig polariserende opmerkingen, om maar eens bij het thema te blijvenCitaat:Maar een setje nieuwe schoepen a € 1.000.000,00 hoeven we van de zonnecollector-bezitters niet te verwachten.........

Sprintje schreef:Tja alle technische problemen ten spijt zullen we toch toe moeten werken naar duurzame energie bronnen ipv fossiele brandstoffen. Die brandstoffen raken nu eenmaal op en zijn enorm vervuilend. Dus ook voor het netbeheer zullen er toch oplossingen moeten komen.
Naast alle financiële investering en terugverdien modellen is er natuurlijk ook de positieve kant dat je zelf schone energie produceert en zo dus je steentje kan bijdragen om een leefbare wereld te behouden, ook over langere tijd. Voor ons was dat argument al genoeg om zonnepanelen te leggen, het dalen van je energie rekening was een leuke bijkomstigheid.
Shadow0 schreef:Overigens, zijn er ook dunnefilm-zonnepanelen te koop? Ik kan ze namelijk nooit vinden. (Die zijn lichter en dunner en hebben minder opbrengst.) Ik zou het afdakje boven het balkon wel met zonnepanelen willen doen, maar de bevestiging van zware panelen is een beetje lastig.
Shadow0 schreef:Maar eh, ikke... hoe wilde je dan die waterstof regenereren? Daar heb je toch echt weer een andere energiebron voor nodig

Je hebt altijd mensen nodig die voor de troepen uitlopen... als je wacht tot er een technologie kant en klaar in je schoot geworpen wordt die meteen al helemaal perfect alle dilemma's en problemen oplost, dan ben je pas naief bezig. Shadow0 schreef:Maar waarom zeg je dan "Die vernieuwing zit niet windmolens of zonnepanelen"? Want daar zit het dus voor een groot deel juist wel in
En vernieuwing om het vernieuwen is over het algemeen nodig voor er van vernieuwing voor nut sprake kan zijnJe hebt altijd mensen nodig die voor de troepen uitlopen... als je wacht tot er een technologie kant en klaar in je schoot geworpen wordt die meteen al helemaal perfect alle dilemma's en problemen oplost, dan ben je pas naief bezig.
Juist doordat er in Duitsland zo is ingezet op alternatieve energiebronnen, is er ook aandacht voor de problemen die dat met zich meebrengt. Nog niet perfect, dat is duidelijk, maar het is vast geen toeval dat juist BMW als Duits bedrijf daar ook interesse voor heeft.
Hier in Nederland komt men niet verder dan afkammen... zonnepanelen inzetten is de manier om ook de opslag op de agenda te krijgen.
zoutenootjes schreef:Tja, Fly away. Een setje schoepen van een miljoen kan ik niet betalen als particulier. Een zonnepaneel van 107 euro (met de zon prijs van A merk paneel), dat zal nog wel lukken. Om maar eens een voorbeeld te geven.
http://www.zonnepanelen.nl/metdezon-a-merk-zonnepaneel-95-watt-piek.html?gclid=CMal7cPX-LsCFWmWtAodYgIAzQ
Edit: Ben het overigens helemaal met je eens.
(Voor alle duidelijkheid, dat is niet serieus bedoeld) ikke schreef:Shadow0 schreef:Maar eh, ikke... hoe wilde je dan die waterstof regenereren? Daar heb je toch echt weer een andere energiebron voor nodig
Nou, DAAR heb je dan zon en wind voor.
ikke schreef:Of die zonne-energie op dit moment echt zoveel beter is, dat trek ik in twijfel. Wie wekt de energie op om al die zonnepanelen te produceren? Juist....
Voorzie je andere methoden om zonne-energie op te wekken dan doormiddel van zonne-collectoren? ikke schreef:Shadow0 schreef:Overigens, zijn er ook dunnefilm-zonnepanelen te koop? Ik kan ze namelijk nooit vinden. (Die zijn lichter en dunner en hebben minder opbrengst.) Ik zou het afdakje boven het balkon wel met zonnepanelen willen doen, maar de bevestiging van zware panelen is een beetje lastig.
Als in flexibele panelen? Nope, niemand wilde in de techniek van Helianthos investeren, dus toen is die toko ermee gestopt.......
Er was een Zwtser die soepele panelen leverde, maar die is om zeep; ik heb hier soort van de laatste setjes liggen.....
FlyAway schreef:ikke schreef:Nou, DAAR heb je dan zon en wind voor.
Maar hoe zit dit dan;ikke schreef:Of die zonne-energie op dit moment echt zoveel beter is, dat trek ik in twijfel. Wie wekt de energie op om al die zonnepanelen te produceren? Juist....
Jij trekt zelf zonne-energie in twijfel, maar biedt het vervolgens wel als oplossing aan.