Weglopen zonder betalen in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:05

Magrathea schreef:
Brainless schreef:
@Magrathea
Ik had gevraagd om de rekening (nadat ik al een gerecht niet had gekregen), was naar de bar gelopen om te betalen (maar dat kon alleen aan je tafel) en na meerdere keren "sorry, u wordt direct geholpen" zijn we na 1 1/2 uur maar opgestapt.
Normaal ga ik altijd even langs de bar als ik zie dat het druk is, mits het het restaurant er voor is.

Hmm, dat is wel raar dan. Ik kan me er niks bij voorstellen, ik zou het niet in mijn hoofd halen :+ Vind het al vreselijk als ik iemand zijn drankje vergeet (en hem dan direct alsnog breng)

Ik ook hoor.
En ik heb alle begrip ervoor dat er wel eens dingen mis gaan, als het maar zo snel mogelijk wordt opgelost.

Dit gebeuren was trouwens niet bij een simpel eetcafeetje op de hoek, maar bij een wat duurder etablissement.

BerdienJarig

Re: Weglopen zonder betalen in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:30

Ik ben één keer weggelopen zonder te betalen. Was in Italie, in een restaurantje bij Pompeii. Eten was zo verschrikkelijk goor. Rotte tomaten in de sla, een pizza die koud! en klef en goor geserveerd werd (en de volgende daarop ook. En die daarna ook). Reisbegeleidster wilde niet helpen, personeel sprak alleen Italiaans en wij niet. Enige wat ze zeiden was 'want new one? want new one?' Nee, we wilden geen nieuwe. Uiteindelijk weggesjouwd zonder te betalen. Later bleek dat er veel meer restaurants in de omgeving zaten, reisleidster zei echter dat dit de enige was. Na een busrit van 6 uur ga je niet nog eens de omgeving verkennen en op zoek naar wat anders maar vertrouw je iemand die daar bekend is. Dus niet, mevrouw had een dealtje met het restaurant gemaakt. Nog nooit zo vies gegeten.

Als het afrekenen lang duurt sjouw ik ook naar de bar. Ga toch niet m'n tijd verdoen met wachten op de rekening? Tenzij je nog een drankje hebt staan en het heel gezellig is, maar als ik ergens moet zijn en de koffie etc is al op dan ga ik de rekening wel halen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:07

Tja, er zijn tegenwoordig zat tenten waar er apart personeel is voor het opnemen van bestellingen en het afhandelen van betalingen, en voor het uitserveren. En waar het niet de bedoeling is dat je naar de bar loopt om te betalen en ze dat ook heel duidelijk vertellen. Vind ik prima, maar ik kan niet ruiken wie er is voor het opnemen van bestellingen en wie er is voor het serveren, en sorry, ik zit er in mijn vrije tijd en ga dus ook niet eerst bestuderen wie welke taak heeft zodat ik de juiste persoon kan aanspreken. En als er dan niet binnen redelijke tijd (een half uur of langer vind ik geen redelijke tijd) een reactie komt op een verzoek om de rekening te krijgen, dan hebben ze toch echt pech gehad. Ik ga ze niet lopen bidden en smeken om alsjeblieft bij de gratie gods te mogen betalen. Ben best bereid er moeite voor te doen, maar het moet wel in het redelijke blijven en ga zeker geen andere afspraken mislopen omdat de bediening ergens niet op orde is.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:19

Als het al zo is dat sommige mensen mogen afrekenen en andere niet, dan moet diegene die het niet mag als jij het vraagt gewoon zijn/haar collega sturen, niet over een uur eens een keer, maar direct...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:25

Ik kan het wel begrijpen hoor.. Het is niet netjes maar goed, om nou 3 kwartier
te wachten tot je mag betalen, tja.

Als ik wil betalen loop ik meestal direct naar de bar, dan hoef ik
niet te wachten :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:37

Mijn zwager is ook een keer weg gelopen, terwijl het een behoorlijke rekening was. Hij had met een vriend een tijdje wat biertjes zitten drinken. Na een tijdje (beide een biertje of 7 op) heeft hij netjes om de rekening gevraagd. Na een half uur kwam er iemand bij ze om te vragen of alles naar wens was... nou - nee ze wilden de rekening. Als compensatie voor het lange wachten kregen ze een biertje en de rekening zou meteen komen...

Biertjes gekregen, rekening erbij.. maar dat was een rekening van een andere tafel met allerlei diners enzo. Zij het netjes aangegeven.. excuses en de rekening kwam er meteen aan... drie kwartier later nog niks.. toen zijn ze er maar vandoor gegaan, als je het meerdere keren moet vragen en in totaal meer dan een uur moet wachten :roll:

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:41

In zulke gevallen kan ik het nog wel begrijpen dat je zonder betalen wegloopt...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:42

Kirsha schreef:
Pearlx schreef:
Maar ook onaangeraakt mogen ze technisch gezien geen gerecht 'hergebruiken' als het al bij een andere klant op tafel heeft gestaan, lijkt mij zo??

Ach, als je leest dat er tegenwoordig kakkerlakken met de soep mee geserveerd worden kijk ik nergens meer van op :Y) Ik denk dat er in keukens heel veel gebeurt waar wij geen weet van hebben.

Toen ik nog in de keuken werkte hadden wij een open keuken, je kon zo in de keuken kijken als gast :) alles was daarom ook altijd super schoon :j

Maar ik vind sommige verhalen echt erg als ik hoor dat mensen zo lang moeten wachten wordt je niet blij van! Tuurlijk het kan super druk zijn, dan nog excuseerde wij altijd en gaven we ook een drankje van het huis. Het is gewoon service die ik heel normaal vind

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:55

Berdien schreef:
Ik ben één keer weggelopen zonder te betalen. Was in Italie, in een restaurantje bij Pompeii. Eten was zo verschrikkelijk goor. Rotte tomaten in de sla, een pizza die koud! en klef en goor geserveerd werd (en de volgende daarop ook. En die daarna ook). Reisbegeleidster wilde niet helpen, personeel sprak alleen Italiaans en wij niet. Enige wat ze zeiden was 'want new one? want new one?' Nee, we wilden geen nieuwe. Uiteindelijk weggesjouwd zonder te betalen. Later bleek dat er veel meer restaurants in de omgeving zaten, reisleidster zei echter dat dit de enige was. Na een busrit van 6 uur ga je niet nog eens de omgeving verkennen en op zoek naar wat anders maar vertrouw je iemand die daar bekend is. Dus niet, mevrouw had een dealtje met het restaurant gemaakt. Nog nooit zo vies gegeten.

Als het afrekenen lang duurt sjouw ik ook naar de bar. Ga toch niet m'n tijd verdoen met wachten op de rekening? Tenzij je nog een drankje hebt staan en het heel gezellig is, maar als ik ergens moet zijn en de koffie etc is al op dan ga ik de rekening wel halen.

:o Heb je een klacht ingediend bij de reis organisatie? Dat vind ik behoorlijk schandalig van de betreffende reisleidster...

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:19

Jazeker! Daar is wel 0,0 mee gedaan....

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:16

Ik heb dat ook ooit gedaan, we hebben serieus 50 minuten op de rekening zitten wachten.. minimaal 4 x gevraagd. Het was niet eens zo druk op dat terras. Personeel was nog jong en de hele tijd aan het kletsen over het weekend wat eraan zat te komen en totaal niet met de klanten bezig. 1tje nam zelfs zijn mobiel op terwijl hij een bestelling aan het opnemen was. Sorry hoor maar na 50minuten wachten is bij mij de maat vol. Het waren overigens maar 2 drankjes. Met een maaltijd zou ik dat niet zo gauw doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:19

Netjes is het niet, ik heb het zelf ook nooit gedaan maar ik vind het in deze wel begrijpelijk. Ik werk zelf in de horeca en is het soms ook ontzettend druk, maar een half uur wachten voordat je je bestelling kan doorgeven en 3 kwartier! wachten op de rekening vind ik echt niet normaal.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:08

Nrkee schreef:
Ik heb dat ook ooit gedaan, we hebben serieus 50 minuten op de rekening zitten wachten.. minimaal 4 x gevraagd. Het was niet eens zo druk op dat terras. Personeel was nog jong en de hele tijd aan het kletsen over het weekend wat eraan zat te komen en totaal niet met de klanten bezig. 1tje nam zelfs zijn mobiel op terwijl hij een bestelling aan het opnemen was. Sorry hoor maar na 50minuten wachten is bij mij de maat vol. Het waren overigens maar 2 drankjes. Met een maaltijd zou ik dat niet zo gauw doen.

Waarom loop je dan niet even naar de bar/kassa?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:09

Amaris schreef:
Nrkee schreef:

Ik ga ook pas echt naar de bar als het mij te gortig wordt, ik vind dat het aan tafel betalen onder service valt.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:01

Amaris schreef:
Nrkee schreef:

Ben na de 2e keer vragen naar de bar gelopen, toen ik zei dat ik contant wilde betalen zeiden ze dat ze de rekening zouden brengen. Daarna nog 2x gevraagd en ook aangewezen op de klok dat we al 40 min zaten te wachten. Na 10 mim wad er nog iemand, sorry hoor maar dan houd het bij mij echt op.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:29

Wij hebben dit nog nooit gedaan, en verwacht dit eigenlijk ook niet te doen. Ik zou dan denk ik geld achter laten ter waarde van hetgeen we gegeten/gedronken hebben.
Wel maken mijn vriend en ik vaak naar elkaar de grap "zullen we de rekening vragen of weg lopen?" Maar dat ook doen :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:43

Dat had je er even niet bij geschreven Nrkee

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:21

Ik snap niet dat hun niet in die tijd naar de bar zijn gelopen om te betalen.. :n
Niet netjes!
En ja, 3 kwartier wachten is lang.. Maar dan kunnen ze zelf ook wel actie ondernemen..

Ik werk in de horeca en er komen vaak zat mensen aan de bar om te betalen. Er is naar mijn weten nog nooit iemand weggelopen die niet betaald heeft.. :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:31

_Nancy schreef:
Ik snap niet dat hun niet in die tijd naar de bar zijn gelopen om te betalen.. :n
Niet netjes!
En ja, 3 kwartier wachten is lang.. Maar dan kunnen ze zelf ook wel actie ondernemen..

Ik werk in de horeca en er komen vaak zat mensen aan de bar om te betalen. Er is naar mijn weten nog nooit iemand weggelopen die niet betaald heeft.. :n

De meeste mensen hebben dat juist wel gedaan (net zoals ik) maar moesten wachten totdat de rekening aan de tafel werd gepresenteerd.

Ik persoonlijk zou mij schamen als het dus normaal gevonden wordt dat er gasten (regelmatig) naar de bar komen om af te rekenen.
Dat zou nl niet hoeven en dat is normaal het werk van de bediening.

Ik werk ook in de horeca, maar bij ons zou daar echt wat over tegen het personeel worden gezegd.
Zij horen hun wijken en gasten goed in de gaten te houden, niet alleen bij het binnenkomen en het opnemen en uitserveren van de bestelling, maar totdat de gasten zijn vertrokken.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:33

Brainless, bedoel je dat je dan terug wordt gestuurd naar de tafel 'Ja ik kom m zo wel even brengen'????

En schamen zou ik niet doen, want voor sommigen is het heel normaal om naar de bar te lopen om af te rekenen en voor de meeste ook de snelste manier :P
Ik loop zelf ook wel eens naar de bar, soms niet.. Net hoe het mij uit komt :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:35

Ja, bij mij werd ook gezegd dat betalen aan de tafel moest (bij de betreffende bediende) en niet aan de bar.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:47

Bij ons is het ook altijd dat mensen aan tafel af rekenen en we proberen het dan ook zo goed mogelijk in de gaten te houden, maar soms gaat dat even niet :') Jammer dan.. Dan maar aan de bar.

Pinnen moet sowieso aan de bar..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:14

Brainless schreef:
_Nancy schreef:
Niet netjes!

De meeste mensen hebben dat juist wel gedaan (net zoals ik) maar moesten wachten totdat de rekening aan de tafel werd gepresenteerd.

Ik persoonlijk zou mij schamen als het dus normaal gevonden wordt dat er gasten (regelmatig) naar de bar komen om af te rekenen.
Dat zou nl niet hoeven en dat is normaal het werk van de bediening.

Ik werk ook in de horeca, maar bij ons zou daar echt wat over tegen het personeel worden gezegd.
Zij horen hun wijken en gasten goed in de gaten te houden, niet alleen bij het binnenkomen en het opnemen en uitserveren van de bestelling, maar totdat de gasten zijn vertrokken.

Wat een onzin, er zijn vaak zat mensen die naar de wc gaan en ondertussen even komen betalen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:32

Zo doen wij het ook meestal :j
Even plasje doen en meteen betalen als je dan toch langs de kassa komt :)

Het lijkt me trouwens ook best lastig in de horeca om te beslissen waar je goed aan doet.

Het ene gezelschap zal het fijn vinden om even een hapje te eten en alles vlotjes op tafel te hebben, om als het hoofdgerecht net een paar minuutjes op is, de vraag te krijgen of ze nog een toetje of kopje koffie willen. En als het tijd is voor het kopje koffie, dat men dan direct vraagt of de rekening daar meteen bij gebracht moet worden.

Een ander gezelschap zal zich juist opgejaagd voelen als men steeds vlot aan tafel staat voor het volgende punt op de agenda zeg maar, en die vinden het juist fijn als tussen alle stappen wat meer tijd zit zodat ze gezellig kunnen kwekken met elkaar.

Terwijl dat eerste gezelschap het echt niet tof vindt als ze een uur met een mandje brood op tafel zitten voordat de soep komt, dan weer 3 kwartier moeten wachten op het hoofdgerecht....pffffft -O-
En die zullen heus wel gezellig zitten te kleppen hoor maar die worden het dan wel een beetje zat onderhuids :P

Zo is het natuurlijk ook met de rekening, wij vinden het wel fijn als men die gewoon neerlegt bij het brengen van de koffie, zodat je zelf kan bepalen hoe lang je nog blijft nazitten :)

Als je er nog om moet gaan vragen dan voelt dat toch altijd wat ongemakkelijk :P
Terwijl een ander weer het gevoel zal krijgen alsof ze willen dat ze oprotten, als de rekening direct gebracht wordt :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:59

_Nancy schreef:
Niet netjes!

Ik denk dat de meeste mensen echt wel even iemand aanspreken voor de rekening of naar de bar lopen. Maar als je dan vervolgens te horen krijgt "ze komen de rekening zo brengen" en ze laten je nog een kwartier zitten dan zou ik het geduld ook niet hebben hoor.
Als mensen niet van plan zijn om te betalen zullen ze toch wel weg gaan zonder dat personeel er erg in heeft.