Melk: wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:47

MarisdB schreef:
Melk is gewoon een eiwitrijk product van een andere diersoort. We eten toch ook vlees en eieren?

Maar is vlees en eieren zit veeeeeeeeeeeeel minder vet.
Daarnaast zit in onze dagelijkse voeding al vet en een heleboel suiker dus we hebben het echt niet nodig.

Het is niet voor niets dat meisjes met anorexia vaak melk moeten drinken om aan te sterken.

Mungbean

Re: Melk: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:49

Je moet niet vergeten dat melk drinken vooral ontstaan is in een tijd dat kinderen vaak nog door gebrek aan geld ondervoed waren. Melk is een eenvoudig alternatief in een tijd dat dieren nog gewoon waren voor het eigen onderhoudt.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:15

Ik ben het met jou eens Sizzle.

Ik denk dat je melk in dezelfde categorie moet scharen als tarwe. Het is goed voor een grote populatie omdat het veel energie levert waarop ook degenen die eigenlijk tekort komen overleven. Of het ook goed is voor de mens als individu?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:17

Johanna59 schreef:
Dat komt, omdat hij gespeend wordt!
Als je een merrie hebt, en je haalt het veulen er niet bij weg, dan blijft hij ook met twee jaar gewoon drinken hoor! Misschien minder, omdat hij er ook bij eet, maar zonder concurrentie van een nieuw veulen, is zijn moeder goed voor nog enkele litertjes melk.
En de zuigelingen van tegenwoordig, krijgen ook maar melk tot een bepaalde periode. Opgelegd door wie? Wie bepaald hoe lang een baby de borst krijgt? Juist, de markt. De media. En ga zo maar door. Het stoppen van melk drinken is waarschijnlijk juist tegen de natuur.

Dat hangt sterk van het dier zelf af... Sommigen zullen langer blijven drinken, sommigen hebben er op den duur geen behoefte meer aan (of worden lactose-intolerant, wat normaal het natuurlijke proces is wat aangeeft dat het tijd is om te stoppen met zogen) of sommige veulens hebben een zure moeder die het zogen gewoon zat zijn (al dan niet door bijv tepelkloofjes etc).
En zo zijn er veel dieren (katten bijvoorbeeld) waarbij de moeder haar kroost gewoon wegjaagt bij haar tepels als ze ze zat is.

Vind het grappig dat je blijkbaar denkt dat iedereen die d'r kind niet voedt tot in de oneindigheid dit opgelegd heeft gekregen door de markt en de media ...

Maar dat is een heeeele andere discussie. :) Of een jong nu wel of niet zoogt, hij drinkt bij de moeder en niet bij een ander dier. (Bruggetje naar terug ontopic :)* )

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:34

Magrathea schreef:
...

Zoals je kunt lezen is dit geschreven door een huisarts, dus niet zomaar een overactieve veganist die een haatblog tegen de zuivelindustrie schrijft zegmaar :+ .
Ik heb er wat stukjes uitgeknipt dat niet heel relevant is voor deze discussie om het wat meer leesbaar te houden.

..

De schrijfster is geen huisarts, maar basisarts :+
En ik neem aan dat zij die resultaten niet zelf onderzocht heeft, maar ergens anders vandaan bij elkaar gevoegd.

Dus eigenlijk zegt zo'n blog op internet (al dan niet van een 'arts') niet zo veel. Daarvoor zou het naar wetenschappelijke artikelen op basis van wetenschappelijk onderzoek gelinkt moeten worden, dan is het een stuk betrouwbaarder.
En zelfs dan, kan je nog niet met 100% zekerheid zeggen of melk wel/niet gezond is voor de mens. Waarschijnlijk komen uit 10 onderzoeken 10 verschillende resultaten :+

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:29

dorientjuh schreef:
Johanna: je zei:

Citaat:
stoppen van melk drinken is waarschijnlijk juist tegen de natuur.

Nee, juist niet. Want ook in de natuur worden dieren niet hun hele leven gezoogd. Misschien naar verhouding wel langer dan dat wij met baby's doen. Zoals je al zei, is dat bij een paard tot ongeveer een leeftijd van 2 jaar.

Dan heb je het niet goed begrepen. Hij zou doordrinken, mits hij niet verdrongen wordt door een nieuw veulen.
Melk is juist wel natuurlijk.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:32

Johanna59 schreef:
Dan heb je het niet goed begrepen. Hij zou doordrinken, mits hij niet verdrongen wordt door een nieuw veulen.
Melk is juist wel natuurlijk.

Als de merrie niet in verwachting is van een nieuw veulen dan stopt de melkproductie voor het tweede jaar van het veulen. Melk is voor zuigelingen, niet voor volwassen mensen of paarden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:33

Toch vraag ik me een ding af... wie heeft ooit bedacht: laat ik eens wat melk uit de uiers van een koe drinken!
(Zelfde met eieren :'))

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:46

EskeGirl schreef:
Toch vraag ik me een ding af... wie heeft ooit bedacht: laat ik eens wat melk uit de uiers van een koe drinken!

Als je alleen vee hebt en geen water dan moet je iets.

Net zoals die vrouw die 2 weken ofzo vast zat op een berg en toen maar gras is gaan eten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:48

Raponsje schreef:
EskeGirl schreef:

Als je alleen vee hebt en geen water dan moet je iets.

Net zoals die vrouw die 2 weken ofzo vast zat op een berg en toen maar gras is gaan eten.

Dat is wel zo :j
Mens en dier zijn erg goed in aanpassen om te overleven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:50

Eieren eten veel dieren ook wel, bijv eksters, eekhoorns, slangen, primaten. Dus ik denk niet dat iemand dat echt bedacht heeft. Melk zal inderdaad wel een hongerig of dorstige mens zijn geweest die naar zijn drinkende kalf keek en :)*

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:17

Johanna59 schreef:
Raponsje schreef:

Nee. Je bent geen zuigeling. Dus je hebt geen melk meer nodig.

Net zoals een paard van 2 jaar oud niet volwassen is maar ook niet meer drinkt bij de moeder.

Dat komt, omdat hij gespeend wordt!
Als je een merrie hebt, en je haalt het veulen er niet bij weg, dan blijft hij ook met twee jaar gewoon drinken hoor! Misschien minder, omdat hij er ook bij eet, maar zonder concurrentie van een nieuw veulen, is zijn moeder goed voor nog enkele litertjes melk.
En de zuigelingen van tegenwoordig, krijgen ook maar melk tot een bepaalde periode. Opgelegd door wie? Wie bepaald hoe lang een baby de borst krijgt? Juist, de markt. De media. En ga zo maar door. Het stoppen van melk drinken is waarschijnlijk juist tegen de natuur.

Moedermelk ja! Geen koemelk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:50

Raponsje schreef:
Nee. Je bent geen zuigeling. Dus je hebt geen melk meer nodig.

Net zoals een paard van 2 jaar oud niet volwassen is maar ook niet meer drinkt bij de moeder.

Moedermelk ja! Geen koemelk.[/quote]

Geef het op.
Ik laat me alleen niet leiden door media, fabrikanten en winkels. Ik denk zelf na. Eet wat ik lekker vind. Koop wat ik nodig heb. Mijn gewicht houd ik onder controle door middel van mijn weegschaal. Heb geen programma's nodig of verpakkingen met instructie.
En zoals ik al eerder zei, het draait maar om één ding en dat is geld. Of het nu over melk of iets anders gaat. Maar mensen willen graag begeleid worden. Ik niet.
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 06-01-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:51

Melk is slecht voor je.
Aldus mijn lichaam, ik heb het nooit gelust. :') Wel in kaas en yogurt en zo, maar puur... nee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:20

Johanna59 schreef:
Geef het op.
Ik laat me alleen niet leiden door media, fabrikanten en winkels. Ik denk zelf na. Eet wat ik lekker vind. Koop wat ik nodig heb. Mijn gewicht houd ik onder controle door middel van mijn weegschaal. Heb geen programma's nodig of verpakkingen met instructie.
En zoals ik al eerder zei, het draait maar om één ding en dat is geld. Of het nu over melk of iets anders gaat. Maar mensen willen graag begeleid worden. Ik niet.

Ik vind dit een beetje een rare post als je het niet erg vindt. Ik geloof niet dat hier iemand in het topic is die blindelings de media volgt?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:22

Ik volg blindelings mijn lichaam :Y) Die zegt dat het fout is (voor mij dan)
Heb in mijn jeugd daar ook erg veel last van gehad. Moest bij verjaardagen altijd mijn eigen lekkers mee nemen. Toen was er nog niet zoveel koemelkvrije producten te krijgen. Mijn moeder maakte veel zelf, taartjes/koekjes/cakejes.... Ik ben blij dat er tegenwoordig steeds meer koemelkvrije producten in de schappen ligt. Al maak ik nog steeds veel zelf.

Ik moet ook zeggen dat ik geen een soort melk te pruimen vind :n (oké, je moet het drinken niet pruimen) Of het nou dierlijk of plantaardig is ik vind het vies. Vind de geur van dat spul al niet lekker. Baal ook als tafelgenoten wel melk drinken. Ik ben ook van mening dat het voor opgroeiende jonge spruiten (menselijk of dierlijk) is en niet voor volgroeide exemplaren. En of je er echt calcium uithaalt, weet niet. Ik doe het niet slecht zonder melk, heb stevige botten die (nog steeds) niet breken. Kijk ik naar familie die veel melk nemen (in wat voor een vorm ook) breken ook botten. Dus ja, word je calcium huishouding echt op peil gehouden met melk?