Werk "verbied" bijbaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:29

Shadow0 schreef:
Dit is pertinent onjuist.

Bij diefstal en de werkgever kan er zelfs ontslag volgen op staande voet, en dat zal de rechter ook goedkeuren. Die procedure is niet zo heel ingewikkeld. Bij het eerste (niet functioneren) is het wel noodzakelijk dat er dossieropbouw wordt gedaan, en dat de werknemer de kans krijgt om zich te verbeteren, want 'niet functioneren' is een rekbaar begrip. Maar ook dan is het mogelijk om een niet-functionerende werknemer te ontslaan.

Ik heb toch best veel te maken gehad met beiden, maar het is niet zo makkelijk. Zelfs bij aperte diefstal kan een werkgever vaak nog een dik pak geld mee geven.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:35

Ik heb het zelf ook zo ervaren helaas en nog meer helaas, niet slechts een keer.

Shadow0

Re: Werk "verbied" bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:38

Dus het gemeenschappelijke probleem is dat wat op papier goed geregeld lijkt (zowel goede cao-afspraken als een goede ontslaggrond) in de praktijk gewoon te vaak niet zo uitpakt?

In dat geval is dat voor beide kanten een probleem, dat geloof ik wel. Maar wat dat betreft ben ik gewoon voor heldere afspraken die nageleefd worden, van beide zijden. Dus als er werkelijk sprake van diefstal is, vind ik ontslag niet zomaar onredelijk. Maar dat is dus geen reden om als compensatie dan maar voor al het personeel de CAO of de wet te negeren, want dat vind ik gewoon een heilloze weg.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:40

dat zal ook geen enkele werkgever doen. Ik vind dat ook een rare conclusie moet ik eerlijk zeggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:43

De kas leegroven is inderdaad een gegronde reden voor ontslag op staande voet en terecht!
Een niet functionerende werknemer ontslaan is echter wel moeilijk.
Wat het overige betreft, werkgevers hebben een ondernemingsraad, medezeggingsraad of personeelsraad. Daarin zijn de werknemers vertegenwoordigd. Werknemers kunnen verder de vakbond, de arbeidsinspectie, hun rechtsbijstandverzekering of de pers inschakelen, wegen genoeg, lijkt me zo.
Grote bedrijven hebben een HR-afdeling die er voor zorgt dat de CAO of wet wordt gevolgd, door werkgever en werknemer. Dat kan ik uit eigen ervaring beamen.
Eerlijk gezegd vind ik jouw beschuldigingen en insinuaties beledigend en ik vraag mij af of jij spreekt uit eigen ervaring of van horen zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:04

Ceriadwen schreef:
dat zal ook geen enkele werkgever doen.

Wat zal geen enkele werkgever doen, de CAO / wet negeren? Dat is onjuist. Dat gebeurt wel degelijk, en met regelmaat.

@Electra, OR, personeelsraad en medezeggingsraad zijn er wel, maar die blijven zeker voor mensen in minder hoge functies moeilijk toegankelijk. Maar goed, al je bedoelt dat mensen die wegen zeker vaker moeten gebruiken, dan zijn we het wel eens :j (Mijn advies was dan ook de OR aan te schrijven, dus wat dat betreft klopt dat geheel met wat jullie schrijven.)

Toch wordt de impact van zo'n actie vaak onderschat. De weg is vaak lastig, en een conflict kan betekenen dat je geruime tijd zonder inkomenszekerheid kunt zitten: een stap die voor veel mensen gewoon enorm is. Werkgevers hebben daarin toch iets meer speelruimte om zoiets aan te gaan dan werknemers, en dat heeft gewoon in de praktijk tot gevolg dat veel mensen hun mond houden, waardoor de rechten die op papier zo mooi lijken, in de praktijk vrij hol blijken te zijn.

Maar eh, wil je nu werkelijk beweren dat mijn streven naar een goede handhaving van de bestaande regels insinuerend of beschuldigend is? Of wat is het precies dat jouw weerstand zo oproept? Volgens mij lees jij veel meer negativiteit in mijn reacties dan nodig is. Ik verlang niet dat elke werkgever door het stof gaat en de werknemer in alles gelijk geeft. Maar ik verlang wel dat de regels gerespecteerd worden. Dat lijkt mij niet zo'n extreem standpunt, wel?

Enne, Cerriadwen beschuldigde en passant de werknemers van meer fraude en wangedrag dan werkgevers, is dat minder insinuerend of beschuldigend? Daar heeft zij ook geen cijfers voor gegeven.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:23

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar k herken t wel.. k heb eens willen soliciteren bij een bekend alcohol-verkooppunt.. het was voor 8 (!) uur in de week.. ik moest echter 6 dagen per week beschikbaar zijn.. ja k moet gewoon naar school en ik heb ook enkele verplichte lesuren.. op slechts 2 dagen in de week.. maar toch kon ik niet solliciteren omdat ik niet flexibel genoeg was.. ik vond het echt belachelijk kan ik je zeggen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:25

Shadow, ik zit niet achter de PC dus quoten gaat een beetje moeilijk.
Ik spreek uit ervaring dat werknemers heel goed de weg weten naar OR enz. Alleen hebben werknemers niet altijd gelijk of stellen werknemers onmogelijke eisen.
Wat betreft conflicten. De wet is er voornamelijk om werknemer te beschermen, juist omdat de wernemer in een zwakkere positie verkeert. Een werkgever kan sowieso niet zomaar de arbeidsovereenkomst opzeggen of het salaris stopzetten.

Wat betreft jouw eennalaatste alinea, jij gaat altijd van het negatieve van de werkgever uit. Ze betalen geen overwerk uit, ze betalen sowieso te weinig uit, management verdient natuurlijk teveel. Werkgevers hebben te veel macht, doen niets in overleg en maken misbruik van de arme werknemer. Zo komt het op mij over.

En Ceriadwen heeft in zoverre gelijk, dat ik ook medewerkers ken of kende, die frauderen, stelen, agressief zijn. Drugs of alcohol gebruiken, zich om de havenklap ziek melden, niet functioneren, de kantjes ervan aflopen en regels aan hun laars lappen, vaak ten koste van hun collega.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:27

Maar TS, je werkgever zegt toch niet: Ik wil niet dat je ergens anders gaat werken, je mag nergens anders aan de bak. Hij zegt alleen dat je niet een vaste vrije dag mag hebben. Naar mijn idee verbied je werk geen bijbaan, ze willen alleen dat je flexibel gaat werken. En wat natuurlijk logisch is in deze tijden.

Kijk even of je misschien via een uitzendbureau ergens aan de slag kan gaan? Daar kan je je eigen tijden indelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:31

horsies5 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar k herken t wel.. k heb eens willen soliciteren bij een bekend alcohol-verkooppunt.. het was voor 8 (!) uur in de week.. ik moest echter 6 dagen per week beschikbaar zijn.. ja k moet gewoon naar school en ik heb ook enkele verplichte lesuren.. op slechts 2 dagen in de week.. maar toch kon ik niet solliciteren omdat ik niet flexibel genoeg was.. ik vond het echt belachelijk kan ik je zeggen..

Tjaa, deze werkgever zal calamiteiten/knelpunten willen oplossen met een oproepkracht. Hij mag dit vragen, je hoeft er niet op te solliciteren. Ik zie honderden vacatures metvoor mij onmogelijke eisen. Dat is vraag en aanbod.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:37

Ceriadwen schreef:
Boras schreef:
Wel weer een opvallende laatste zin van je trouwens, beetje erg vaag :)

Ken ik jou?

Maargoed, via PB wil ik hier best verder op ingaan, maar niet in dit topic.

Nee, via pb hoeft niet hoor.
Waarom ook? Je bent intussen wel met anderen over exact hetzelfde onderwerp aan het discussieren in dit topic in plaats van per pb (net zo goed topicvervuiling natuurlijk he). Waarom het met mij dan via pb of in een vaag eventueel toekomstig topic moet, is mij een raadsel. Ik hoeft daar geen antwoord op. Meer om aan te geven waarom ik je vaag en inconsequent vind reageren. Om je woorden, niet om je persoon die ik niet ken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:50

Electra63 schreef:
Ik spreek uit ervaring dat werknemers heel goed de weg weten naar OR enz.

Waarop is die ervaring gebaseerd? Hoe representatief is die ervaring?

Citaat:
Wat betreft conflicten. De wet is er voornamelijk om werknemer te beschermen, juist omdat de wernemer in een zwakkere positie verkeert. Een werkgever kan sowieso niet zomaar de arbeidsovereenkomst opzeggen of het salaris stopzetten.

De wet beschermt op papier de werknemer wel aardig. Maar in de praktijk blijkt dat vaak lastiger. Het mag niet - en toch ken ik mensen die gewoon geen salaris gestort hebben gekregen. (En dat stopzetten, dat is natuurlijk een kwestie van een telefoontje naar de accountant. Het kan dus heel eenvoudig, het mag alleen niet.) Die werkgever is 100.000 keer fout, maar voor je dat gelijk ook werkelijk hebt omgezet in het uitbetaald worden... dat kan toch een flinke weg zijn.

Verder, je zit natuurlijk met representatieve steekproeven... als je in een bedrijf werkt en vanuit een HR-functie werkt, krijg je vooral de mensen te zien die of niet functioneren, of die de weg weten te vinden. De mensen die hun mond houden zie je vrijwel niet.

Ik daarentegen kom via andere wegen juist in aanraking met de mensen die ofwel in het algemeen aangeven dat ze niet weten wat ze moeten doen, ofwel met mensen die door de gaten in de praktische uitvoering van wet- en regelgeving heengevallen zijn.

Dat maakt dat onze ervaringen mijlenver uit elkaar liggen en allebei niet representatief zijn. (Al zijn er een aantal zaken van mijn mening gewoon gebaseerd op onderzoek en gepubliceerde cijfers.)

Citaat:
Wat betreft jouw eennalaatste alinea, jij gaat altijd van het negatieve van de werkgever uit.

Jij gaat ervanuit dat ik altijd van het negatieve uitga. :+ Maar dat is jouw invulling, niet de mijne.

Citaat:
Ze betalen geen overwerk uit, ze betalen sowieso te weinig uit,

Als je dat leest als 'werkgevers betalen nooit...' dan snap ik dat je er tegen in verzet gaat, maar dan lees je ze ook verkeerd. Het gaat immers om reacties in specifieke topics. Als iemand een topic opent over een werkgever die geen overuren betaalt maar dat in wil wisselen voor tijd voor tijd, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat die werkgever op dat moment geen overuren uitbetaalt. Dat is niet uitgaan van het negatieve van werkgevers hoor - dat is een invulling van jou. Maar als ik dat soort incidenten vaker hoor, dan constateer ik wel voor mezelf dat er werkgevers zijn die overuren niet correct uitbetalen.

Citaat:
En Ceriadwen heeft in zoverre gelijk, dat ik ook medewerkers ken of kende, die frauderen, stelen, agressief zijn. Drugs of alcohol gebruiken, zich om de havenklap ziek melden, niet functioneren, de kantjes ervan aflopen en regels aan hun laars lappen, vaak ten koste van hun collega.

Dus, even samenvattend: als ik stel dat er werkgevers zijn die niet functioneren, dan is dat beschuldigend en insinuerend? Maar als jij stelt dater werknemers zijn die niet functioneren, dan is dat acceptabel? En zelfs als Ceriadwen ononderbouwd zegt dat er meer gefraudeerd en misdragen wordt dan door werkgevers, dan is dat verder prima?

Dat de zaken even helder zijn :j

Edit: eerste zin van mij aangepast, vraag neutraler gemaakt
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 24-12-13 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:53

TS, kijk even naar hoofdstukje 6.1.7 van de CAO;

6.1.7 Vijfdaagse werkweek
A. Om een vijfdaagse werkweek te verwezenlijken, wordt op 52 dagen per
kalenderjaar geen arbeid verricht, bovenop de zondag en de gebruikelijke
feestdagen (zie 6.1.2).
B. De werkgever stelt na overleg met de werknemer de 52 vrije dagen vast,
waarbij zij rekening houdt met de wensen van de werknemer. De vrije
dagen worden in ieder geval zo vastgesteld, dat deze zoveel mogelijk als
hele vrije dagen en over het hele jaar verspreid worden.

Kan je hier geen beroep op doen?
Je werkgever voorstellen dat je om tafel wilt gaan zitten om je 52 vrije dagen voor 2014 in te plannen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:22

@Shadow,
Misschien heb ik meerdere werkgevers gehad? Misschien heb ik wel voor een werkgevers- of werknemersorganisatie gewerkt? Misschien ben ik OR-lid? Misschien spreek ik regelmatig vak- of studiegenoten en wisselen wij ervaring uit? Misschien lees ik vakliteratuur waar casussen worden besproken? Misschien lees ik als hobby uitspraken van rechtzaken inzake arbeidsrecht? Misschien heb ik heel veel vrienden met een baan en praten wij over voorkomende problemen? Maar ik spreek vooral uit praktijkervaring en ik zie en hoor beide kanten, in tegenstelling van problemen die op internet worden neergezet. In dit geval weten wij niet de reden van de werkgever en de gemaakte afspraken met TS.

Jij haalt allerlei randzaken erbij. Bij overwerk tijd voor tijd toepassen kan een afspraak zijn, bijv. in de CAO of arbeidsovereenkomst. Soms kiezen werknemers bewust voor tijd voor tijd, zoals ik. Omdat ik graag extra verlofuren wil hebben.
Salaris stopzetten is niet mogelijk, een salaris kan opgeschort worden, tijdelijk als dwangmiddel, omdat werknemer zich bijv. niet aan afspraken houdt. Verder moet loon gewoon uitbetaald worden totdat de arbeidsovereenkomst beëindigd is, een werkgever kan dit nooit zomaar stopzetten.

Al met al, is dit behoorlijk offtopic.
TS reageert niet meer in dit topic, dus waarschijnlijk heeft zij ontdekt dat zij niet in haar gelijk staat, anders had ze het vast wel gemeld. (dit is een aanname ;) )

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:27

Daarnaast denk ik dat je verplicht bent om aan je werkgever door te geven dat je een aantal uren bij een ander gaat werken. Volgens mij vanwege de ziektekosten. Zou jij bij je andere werkgever gewond raken, dan heeft je huidige baas ook een probleem. Ik weet niet precies hoe dit zit, maar dat zou ik ook even uitzoeken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:54

eldie schreef:
Daarnaast denk ik dat je verplicht bent om aan je werkgever door te geven dat je een aantal uren bij een ander gaat werken. Volgens mij vanwege de ziektekosten. Zou jij bij je andere werkgever gewond raken, dan heeft je huidige baas ook een probleem. Ik weet niet precies hoe dit zit, maar dat zou ik ook even uitzoeken.

Met ziektekosten heeft het niet te maken. Werknemer kan wel teveel betalen aan zfw, maar dat wordt via de Belastingdienst terugbetaald aan 1 van de werkgevers en deze moet dat doorstorten aan werknemer.
met arbeidsongeschiktheid heeft het ookniets te maken. Oorzaakvan ziekte doet er niet toe,behalve als het opzettelijk door werknemer is veroorzaakt.
het kan ongewenst zijn bij onregelmatig werken. De arbeidstijdenwet zou overtreden kunnen worden met alle gevolgen van dien.
En het kan ongewenst zijn i.v.m. bedrijfsgeheimen of informatie. Maar dan is er wel een concurrentiebeding in de arbeidsovereenkomst opgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:12

Citaat:
Met ziektekosten heeft het niet te maken. Werknemer kan wel teveel betalen aan zfw, maar dat wordt via de Belastingdienst terugbetaald aan 1 van de werkgevers en deze moet dat doorstorten aan werknemer.

Dit kan alleen maar als de totale loonsom boven de wettelijke grens van euro 50.853,-(2013) komt.
Daar kom je niet zo snel aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:29

Electra63 schreef:
@Shadow,
Misschien heb ik meerdere werkgevers gehad? Misschien heb ik wel voor een werkgevers- of werknemersorganisatie gewerkt? Misschien ben ik OR-lid? Misschien spreek ik regelmatig vak- of studiegenoten en wisselen wij ervaring uit?

Dat klopt, dat was een aanname die ik niet hard kon maken, dus ik heb mijn post aangepast en neutraler gevraagd of je kunt toelichten waar je ervaring vandaan komt?

Citaat:
Jij haalt allerlei randzaken erbij. Bij overwerk tijd voor tijd toepassen kan een afspraak zijn, bijv. in de CAO of arbeidsovereenkomst.

Het was een voorbeeld van een specifieke casus waar de afspraak eenzijdig werd veranderd, zonder communicatie. Juist jij haalt er van alles bij om maar niet te zien dat er gewoon werkgevers zijn die makkelijk weg proberen te komen met bepaalde zaken. En die zijn er. Ze zullen het niet allemaal doen - maar ik heb toch inmiddels dusdanig veel meegemaakt en gezien dat er zeker met lager en niet-vast personeel nogal eens onzorgvuldig wordt omgesprongen. (En de distributiemedewerkers van bv de AH kunnen eea wel toelichten.)

Citaat:
Salaris stopzetten is niet mogelijk, een salaris kan opgeschort worden, tijdelijk als dwangmiddel, omdat werknemer zich bijv. niet aan afspraken houdt. Verder moet loon gewoon uitbetaald worden totdat de arbeidsovereenkomst beëindigd is, een werkgever kan dit nooit zomaar stopzetten.

Je begreep mijn punt niet. Het is heel makkelijk om niet uit te betalen. Jij zegt dat het niet kan maar het kan natuurlijk best. Eitje. Een telefoontje naar de accountant, en je betaalt niet. Het punt is dat het niet mag. Maar mensen doen wel eens dingen die niet mogen, zelfs werkgevers. Dus ze mogen het salaris niet stopzetten (en juridisch gaat het dan ook niet om een stopzetting), maar voor de werknemer die het overkomt is het resultaat dat er geen geld op de rekening staat - en hoe dat juridisch ook moet worden ingekleed, dat kan een flink probleem zijn.

Citaat:
TS reageert niet meer in dit topic, dus waarschijnlijk heeft zij ontdekt dat zij niet in haar gelijk staat, anders had ze het vast wel gemeld. (dit is een aanname ;) )

Zeker een aanname, en een die nogal uitgaat van het negatieve van de ts, vind je niet?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:22

@ Shadow, heb je enig idee wat de wettelijke boete (te betalen aan werknemer) is als een werkgever zonder hele grondige reden het salaris niet op tijd uitbetaald?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:39

Morganlefay schreef:
Citaat:

Dit kan alleen maar als de totale loonsom boven de wettelijke grens van euro 50.853,-(2013) komt.
Daar kom je niet zo snel aan.

Ik krijg er ieder jaar meer dan 100 binnen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:45

Shadow, juist als de salarisbetaling via een accountant gaat, lijkt mij niet dat een salaris zomaar wordt stopgezet, de salarisadministrateus kennen de wettelijke mogelijkheden. Maar natuurlijk zijn er werkgevers die niet volgens de wet handelen. Neem alleen maar het zwart uitbetalen van personeel in horeca of kassen.
Neemt niet weg, dat dit in dit geval helemaal niet aan de orde is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:14

TS: Hoe gaat het inmiddels?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:58

Ben ik ook benieuwd naar. Staat er toevallig niet iets in je CAO hoe het gaat als ze je minder uren/salaris betalen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 03:02

Wel jammer daarnet geen reactie meer komt :(

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:01

Inderdaad.. Vroeg het mij af omdat een vriendin van mij in een vergelijkbare situatie zit. Moet ook 24/7 beschikbaar zijn voor haar nieuwe baan. Dit stond eerder anders aangegeven in haar contract. Ze is er nu uitgegooid in haar proeftijd omdat ze dat niet kan (heeft 2 vaste werkdagen bij een ander bedrijf)