Boete, mee betalen of zelf betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:25

Klopt, als je staande wordt gehouden dan ben je als bestuurder verantwoordelijk, ook als blijkt dat er wat aan de auto mankeert.
Als deze bv niet verzekerd is (of geen geldige apk heeft) krijg je als bestuurder de boete.
Dan moet jezelf dit terug zien te krijgen van de eigenaar.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:53

Ik heb een keer in de situatie gezeten dat ik gevraagd werd om mee te betalen aan een boete. We waren met een groepje op strandrit, zij reed ons er naar toe. We betaalden allemaal gewoon braaf mee aan de benzine. Ze reed nogal hard. Een van ons heeft zelfs nog gevraagd of ze niet wat rustiger zou rijden. Waarop zij aan ons vroeg of we het eng vonden dat ze zo hard reed. Nee, eng vonden we het niet. Toen begon ze nog een heel verhaal over dat ze nooit een boete kreeg. Naja, zelf weten dan.
Krijgen we een aantal weken later een berichtje met dat ze op de heen en terugweg meerdere boetes heeft gekregen, met een totaal bedrag van ik geloof wel rond de 300 euro. Ja, erg balen, maar wel eigen schuld. Maar nee, ze had zo hard gereden omdat we wat aan de late kant waren weggegaan en ze niet te laat wilde komen, ze had dus ook voor ons te hard gereden :? (de vraag over of ze niet wat hard reed was op de heenweg) En toen dus de vraag er achteraan of we allemaal misschien een kleine bijdrage wilden leveren aan de boetes. Juist ja. Het lastige was dat ik haar nauwelijks kende en dat de strandrit een kennismaking was voor een vakantie later dat jaar. We moesten het dus nog een week gezellig hebben met elkaar. Ik heb toen besloten om toch maar een kleine bijdrage over te maken, voor de lieve vrede. Maar echt een goed gevoel had ik er niet bij, en bij een goede vriendin had ik waarschijnlijk gevraagd of ze wel helemaal lekker was...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:48

Ik heb een keer een auto van een werkgever gehad. Toen ik een andere baan kreeg heb ik hem ingeleverd, daarna kreeg ik de ene na de andere bekeuring. De nieuwe bestuurder heeft alle bekeuringen betaald, maar ze blijven wel op mijn naam staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:51

Je hebt zelf je auto daar toch neergezet, dat heeft niemand anders voor je gedaan..
Vind het dan dus je eigen probleem en dus je eigen bekeuring. Dat ze mee wil betalen is ontzettend schappelijk maar om d'r daar dan aan vast te houden vind ik dan eigenlijk een beetje triest. Dat ze geen benzine heeft betaalt staat daar los van, dat moet je van tevoren lekker uitvechten en niet als argument gebruiken waarom ze wel mee zou kunnen of moeten betalen om eerlijk te zijn.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 01:01

chelle_dora schreef:
Je hebt zelf je auto daar toch neergezet, dat heeft niemand anders voor je gedaan..
Vind het dan dus je eigen probleem en dus je eigen bekeuring. Dat ze mee wil betalen is ontzettend schappelijk maar om d'r daar dan aan vast te houden vind ik dan eigenlijk een beetje triest. Dat ze geen benzine heeft betaalt staat daar los van, dat moet je van tevoren lekker uitvechten en niet als argument gebruiken waarom ze wel mee zou kunnen of moeten betalen om eerlijk te zijn.

Bedoel je bij mijn ex-baas?
Daarin was geen keus, maar van te voren afspraken maken is een goed idee.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:57

ik vind dat deze boete voor rekening van de chauffeur is.

Was het zo dat je passagiers zeiden dat je daar moest parkeren dan zou ik het rieel vinden als er meebetaald zou worden.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 10:17

Rhyddid schreef:
Hoe duur was de boete eigenlijk?

De boete is €80,-. Ik heb voorgesteld om €55,- te betalen en zij dan €25,-. Ik zal de boete sowieso zelf betalen alvast. En dan afwachten of ze er zelf nog mee komt, zo niet jammer, ga er niet van uit, maar mocht ze er wel zelf over beginnen vind ik dat toch wel erg netjes en lief! Omdat we toch samen beslist hebben of we daar kunnen parkeren en ze dit zelf voorstelde.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:52

Je kunt de situatie in je voordeel blijven verdraaien, maar JIJ hebt een beslissing genomen door die auto op de bewuste plek te parkeren en niemand heeft je daartoe gedwongen. En JIJ hebt niet opgelet en niet gezien dat het niet mocht. Dat je vriendin het ook niet heeft gezien doet er niets toe, want zij hoeft daar niet op te leggen zolang ze geen bestuurder is.

En nu houd ik er echt over op :+
Al blijf ik het raar vinden, vooral omdat het iemand betreft die blijkbaar geen geld in overvloed heeft.
Om dat dan op zo een manier af te troggelen en je ook nog vriendin te noemen -O-

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:54

Wie rijd is verantwoordelijk dus de boete is voor bestuurder.

Met uitzondering van de gordel zeg ik altijd hier. Al is het bij mij in de auto verplicht om een gordel tedragen en anders ga je maar lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:01

xkimmx schreef:
Omdat we toch samen beslist hebben of we daar kunnen parkeren en ze dit zelf voorstelde.

Je zegt eerst dit:
Citaat:
Ik dacht dat je daar gratis kon parkeren omdat ik nergens een bord zag.

Citaat:
We hebben het er wel over gehad, of we nou daar konden parkeren maar nergens stond een bord en zag ook niet bij de auto's naast me een kaartje o.i.d. dus we gingen er beide van uit dat het daar gewoon kon. Als we het er niet over gehad hadden had ik het sowieso zelf betaald.

Dat zowel jij en als zij geen bord zag wil niet zeggen dat zij nu medeverantwoordelijk is.
En nu zeg je dat zij het voorstelde om daar te parkeren?

Als jij aan mij vraagt: goh heb jij een bord gezien of ik hier (gratis) mag parkeren, en ik geef aan niets gezien te hebben; wil niet zeggen dat ik dan maar mee moet betalen aan een boete.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 12:21

Nee ik zeg ook niet dat ze moet. Dit is alleen de reden dat ik haar aanbod wel zal accepteren als ze hier zelf nog mee komt. Ik zal haar nergens toe dwingen of van haar verwachten.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:31

Voor iedere boete is de bestuurder verantwoordelijk, zo simpel als dat.
Ethisch gezien zou de bijrijder mss kunnen bijdragen aan de parkeerboete als het op haar initiatief is dat je ergens parkeert omdat ze het 100% was dat je daar gratis mocht parkeren.
Dat is dan ook de enigste boete die ik zou kunnen inbeelden dat de bijrijder uberhaupt (ethisch gezien) iets bijdraagt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:31

Sanned schreef:
Ik heb een keer in de situatie gezeten dat ik gevraagd werd om mee te betalen aan een boete. We waren met een groepje op strandrit, zij reed ons er naar toe. We betaalden allemaal gewoon braaf mee aan de benzine. Ze reed nogal hard. Een van ons heeft zelfs nog gevraagd of ze niet wat rustiger zou rijden. Waarop zij aan ons vroeg of we het eng vonden dat ze zo hard reed. Nee, eng vonden we het niet. Toen begon ze nog een heel verhaal over dat ze nooit een boete kreeg. Naja, zelf weten dan.
Krijgen we een aantal weken later een berichtje met dat ze op de heen en terugweg meerdere boetes heeft gekregen, met een totaal bedrag van ik geloof wel rond de 300 euro. Ja, erg balen, maar wel eigen schuld. Maar nee, ze had zo hard gereden omdat we wat aan de late kant waren weggegaan en ze niet te laat wilde komen, ze had dus ook voor ons te hard gereden :? (de vraag over of ze niet wat hard reed was op de heenweg) En toen dus de vraag er achteraan of we allemaal misschien een kleine bijdrage wilden leveren aan de boetes. Juist ja. Het lastige was dat ik haar nauwelijks kende en dat de strandrit een kennismaking was voor een vakantie later dat jaar. We moesten het dus nog een week gezellig hebben met elkaar. Ik heb toen besloten om toch maar een kleine bijdrage over te maken, voor de lieve vrede. Maar echt een goed gevoel had ik er niet bij, en bij een goede vriendin had ik waarschijnlijk gevraagd of ze wel helemaal lekker was...

kijk in dit soort gevallen zou ik ook geen cent dokken.....

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:32

Als bestuurder ben je verantwoordelijk maar in dit geval zou ik de kosten gedeeld hebben als ik bijrijder was. En als ze het eerst aanbied en later terugkrabbelt vind ik om eerlijk te zijn niet zo netjes. Dan had ze haar gelijk stil moeten houden.

Wat betreft het te snel rijden zou ik niet meebetalen of ik moet gevraagd hebben of ze harder wil omdat ik haast heb

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:33

Aardig van die vriendin echter ben jij verantwoordelijk.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:35

Sarcasm schreef:
Aardig van die vriendin echter ben jij verantwoordelijk.

mee eens...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:37

In dit geval vind ik de boete inderdaad voor de bestuurder. Mocht bijrijder gordel niet om hebben o.i.d. is die boete toch echt voor bijrijder. (zelf persoonlijk weiger ik te rijden als mijn bijrijder gordel niet om heeft, ik wacht wel tot ze hem omhebben).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:06

Het is ongelooflijk, maar ik had gisteren dezelfde situatie als jij TS :+

Auto in een parkeergarage gezet (ik reed dus), naar huis willen en zien dat de garage al dicht is.
Ga zometeen de auto ophalen, wat me natuurlijk een duurder geintje is dan die paar uurtjes van gisteren. Vriendin en ik hadden allebei niet gekeken naar de tijden en zij bood meteen aan om mee te betalen.

Nee dus, mijn probleem, had ik maar moeten checken.
Misschien krijg ik wel spijt als ik zie hoe duur het kaartje dalijk is :')

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:29

Ik vind dat jij hoort te betalen maar ik vind het ook niet echt netjes om eerst aan te bieden om mee te betalen en daarna niet te betalen..

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:45

Ik zat zelf in de situatie van je vriendin (gelukkig zonder boete ;) ) . Wij gingen stappen en vriendin reed. Een voor ons onbekende stad/uitgaansgelegenheid. Beide goed de borden bekeken en besloten dat het (meerdere deden het, maar dat zegt natuurlijk niet alles) wel kon. Ik zei direct al, mocht het niet zo zijn, dan delen we de boete wel. Vond ze ook lief.

Ik vind dat als je samen besluit het een verantwoording samen is.. Bestuurder of niet. Je bedenkt het samen, je bent als bestuurder daarin tegen wel te weigeren wanneer je twijfels te groot zijn.