Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:34

Ze heeft PDD Nos en het advies van haar vorige school was dat ze naar een inernaat moest, 5 dagen intern om met haar problemen te leren om gaan. Dat hebben we niet gedaan, ze heeft een trauma opgelopen door al het pesten van een paar jaar geleden. Ze heeft ook afwijkend gedrag, en zal nooit onderweg aan iemand om hulp vragen. Ook heeft ze angsten, ze kan soms ineens het gevoel hebben dat haar hart stil staat.

We kwamen er pas na een paar jaar achter dat ze erg slechthorend was, daar door mist ze sociale vaardigheden. Ze kan alleen via de metro naar school dus pesters kan ze niet ontwijken.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 10-12-13 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:35

Is het dan toch niet een idee om het internaat te overwegen? Ze leert dan mogelijkerwijs wél omgaan met situaties waar jullie op dit moment geen steun kunnen bieden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:36

Internaat is geen optie want soms belt ze me op school in de pauze op, mama ik mis je zo erg. Dan zeg ik, schat ik zie je straks toch? Maar dat duurt nog zo lang, laat staan als ze 5 dagen intern is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:37

Wat is dan wél een optie?

Ik doe echt m'n best om het te begrijpen maar volgens mij is de enige optie, verhuizen naar een woning bij school om de hoek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:38

Een kind in een internaat laten verblijven om te bezuinigen op leerlingvervoer is ook wel een beetje het paard achter de wagen spannen :=

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:38

De taxi komt zo en dan weet ik wat de chauffeur voor opties heeft? Misschien dat haar psycholoog gericht met haar aan de slag kan, over het zelfstandig reizen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:41

Shadow0 schreef:
Een kind in een internaat laten verblijven om te bezuinigen op leerlingvervoer is ook wel een beetje het paard achter de wagen spannen :=

Het levert per saldo geen besparing op...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:42

Dat lijkt me hoe dan ook een prima plan, want het is een vaardigheid die haar zeker van pas kan komen :j

Alleen is het dan natuurlijk nog niet meteen haalbaar om dat per februari te doen. Dus ik zou hulp in schakelen, en echt, de SP heeft mensen die je er graag bij wil helpen. Ze hebben meer ouders hierin bijgestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:43

Nee maar alleen maar roepen dat het OV niet kan, helpt je kind ook niet naar school.
Ik bracht het alleen maar als een eventuele optie omdat de TS zelf kwam met het gegeven dat ze naar een internaat moest. Niet als dé oplossing, maar wel als een oplossing als de rest allemaal niet kan/niet wil/niet lukt / niet leuk is.

Ze moet toch een keer een kleine vorm van zelfstandigheid krijgen, hoe klein dit ook is. Dus ik denk dat gericht hieraan werken met de psychologe hier wel aan bij kan dragen ja. En tot die tijd even roeien met de riemen die je hebt denk ik maar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:47

Petpa schreef:
Shadow0 schreef:

Het levert per saldo geen besparing op...

Nee het is zelfs duurder, maar dit zal nl wel volledig vergoed worden.
Zo krom zijn de dingen nu eenmaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:50

Shadow0 schreef:
Leerlingenvervoer ligt bij de gemeente :j

Klopt, maar de regering heeft besloten dat de gemeenten 50% moeten bezuinigen op (gehandicapten)vervoer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:53

Da's waar - of althans, ze krijgen minder geld. (Voor zover ik weet mag de gemeente de regels wel zelf instellen, dus kunnen ze in theorie ook ergens anders op bezuinigen - al blijft dat dus ergens wringen.)
Belachelijk dat de landelijke overheid steeds dingen aan de gemeenten overdraagt, en passant nog even lekker bezuinigt en dan nog eens een keer extra regels en eisen en kortingen oplegt. :(

(Als straks de gemeenteraadsverkiezingen eraan komen is het trouwens wel iets om naar te kijken - hoe staan de verschillende partijen hier tegenover en wat hebben ze gedaan de afgelopen tijd.)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:03

Ik heb totaal geen verstand van mensen met een beperking. echt totaal niet. Misschien ben ik daarom ook wel een beetje kort door de bocht, in dat geval sorry.
Maar is het wel goed om zo'n meisje dan zo afhankelijk te laten zijn van je? Bedoel, zoals ik het altijd begreep, is Pdd-Nos net niet autisme, om het maar zo te zeggen, of heb ik het nu helemaal fout?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:09

het lijkt me toch handig om aan het ov te gaan werken.
en los laten :D ooit moet dat handje toch los....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:13

Celiien schreef:
Ik heb totaal geen verstand van mensen met een beperking. echt totaal niet. Misschien ben ik daarom ook wel een beetje kort door de bocht, in dat geval sorry.
Maar is het wel goed om zo'n meisje dan zo afhankelijk te laten zijn van je? Bedoel, zoals ik het altijd begreep, is Pdd-Nos net niet autisme, om het maar zo te zeggen, of heb ik het nu helemaal fout?

Pdd-nos is autisme, maar daar val je in als je (net) niet voldoet aan de kenmerken van bv klassiek autisme of het syndroom van asperger.

Zo heb je PPD-nossers met laag en hoog niveau.
Mijn neefje bv heeft PPD-NOS maar is laag niveau, hij kan echt niet alleen met de bus ed, omdat hij niet kan lezen/schrijven en rekenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:16

Celiien: op basis van zo'n diagnose kun je eigenlijk haast niet zeggen wat wel en niet haalbaar is. Dat verschilt echt per persoon.

Maar het gedwongen onafhankelijk worden helpt eigenlijk meestal niet. Dat geeft vaak meer stress dan effect en wat levert dat nou op? Omdat er ook nog eens een verleden is met pesters (waardoor het ov nog een stuk moeilijker wordt, want je weg vinden door het ov is een ding maar je weg vinden in het ov als je daar met een groep pesters geconfronteerd wordt is toch wel echt voor gevorderden) en met angst denk ik dat het gewoon niet goed is.

Overigens ontwikkelen veel mensen met autisme zich nog vrij lang, dus het hoeft ook niet per se nu. Argumenten als 'ze moet eens zelfstandiger worden' - ja, uiteindelijk wel, als ze er klaar voor is. Maar dat is dus niet tussen nu en februari.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:35

Brainless schreef:
Celiien schreef:

Pdd-nos is autisme, maar daar val je in als je (net) niet voldoet aan de kenmerken van bv klassiek autisme of het syndroom van asperger.

Zo heb je PPD-nossers met laag en hoog niveau.
Mijn neefje bv heeft PPD-NOS maar is laag niveau, hij kan echt niet alleen met de bus ed, omdat hij niet kan lezen/schrijven en rekenen.

Een van mijn broertjes heeft PDD-NOS met hoog niveau. Dit is 2 jaar geleden cum laude geslaagd en gaat nu voor zijn Masters of Science. Hij is hyperintelligent maar zet hem niet in een ruimte met 100 mensen want daar kan hij absoluut niet tegen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:52

Ik zou TS wel aanraden om vanaf nu veel met de metro te gaan reizen met je dochter. En dan voor leuke dingen, maak er een feestje gaan. En dan langzamerhand haar steeds een meer leidende rol te geven, je dochter krijgt zo langzaam aan door hoe het werkt en wat er kan gebeuren. Als je het maar vaak genoeg duurt krijgen jullie vanzelf een keer te maken met vertraging en alle ander dingen. Vereist wel jouw inzet en jouw tijd natuurlijk, helemaal omdat het niet in een maand voor elkaar zal zijn. Maar al duurt het een jaar voor het beter gaat dan nog heb je haar een heel belangrijke vaardigheid bijgebracht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:06

Is het geen optie voor je om haar steeds kleine stukjes te gaan begeleiden? Zodat ze op een gegeven moment dermate zelfstandig kan zijn om alleen te reizen met de metro/bus.
En dat de pesters in de metro zitten, dit kun je niet ontlopen. Ze zou juist met de metro moeten want dan hebben de pesters niet gewonnen. Nu hebben ze in feite gewonnen want ze ontloopt de personen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:13

purny schreef:
En dat de pesters in de metro zitten, dit kun je niet ontlopen. Ze zou juist met de metro moeten want dan hebben de pesters niet gewonnen. Nu hebben ze in feite gewonnen want ze ontloopt de personen.

Dat advies is heel leuk, maar werkt in praktijk voor geen meter.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:55

Goed dat je iets met onze tips doet! :) Hoe dan ook zal er een andere oplossing gezocht moeten worden, als het echt niet meer lukt met de taxi. Een soort plan B zeg maar. Het is fijn om zoiets achter de hand te hebben. Het is natuurlijk fijn als het wel gaat met de taxi en dat je plan B niet meer nodig hebt, maar je kan daar niet vanuit gaan. Snap je? Wij proberen je op dit moment te helpen, bijvoorbeeld met tips over de taxi, maar ook met een plan B. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:02

Wat zijn precies de punten waar het fout gaat?

Is dat het alleen zijn?
Of de.pesters?
Of niet meer weten wat ze wanneer.moet.doen?

Dit is heus wel te leren.. :) stukje structuur.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:09

Wat valt er precies te leren wat betreft de pesters, Jolliegirl?

Ik krijg toch wel echt sterk het vermoeden dat een aantal mensen die (goedbedoelde!) tips geven, totaal geen verstand hebben van autistische mensen. Mijn broertje met PDD-Nos kan prima met de trein, terwijl iemand anders met PDD-Nos dat gewoon niet kan. Pietje met autisme kan prima op zichzelf wonen, terwijl Klaasje met autisme dat niet kan. Het is één beperking, maar je kan gewoon niet alle mensen met autisme over één kam scheren...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:12

Doel niet op de pesters. Maar op het reizen.

En tegen pesten kan je ook dingen leren..heb ik zelf ervaring mee.
Zelfverzekerder worden..en dat heeft tijd en hulp nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:19

Maar er is natuurlijk wel de vraag wat realistisch is. Een beetje zelfverzekerder om bv op het juiste moment hulp te vragen, dat zou nog kunnen. En wat onbevangener tegenover onbekende leeftijdgenoten is op termijn misschien ook nog wel een mogelijkheid.

Maar dat een meisje met ernstige angsten en een gehoorprobleem en een sociale beperking even zo assertief gemaakt wordt dat ze alleen tegenover een groep pesters kan komen te staan... die kans lijkt me toch heeel klein.