Auto of scooter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:28

Wat een luxe probleem. Je zit nog op school en neem aan dat je niet veel geld over hebt. Neem een scooter of ga gewoon fietsen. natuurlijk is dat niet altijd prettig maar je bent jong en gezond. Anders is het openbaar vervoer misschien iets voor jou, een gratis OV.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:45

Imala schreef:
Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de meeste hier aanraadde om voor de auto te gaan,
terwijl ze niet eens weet of dat financieel te behappen is.
Met een inkomen van 50 tot 70 euro per maand moet TS dus haar handje op gaan houden bij paps en mams.
Koop lekker een brommer, gooi er 20 euro per maand tegenaan, koop een goede winterjas en regenpak en zet wat je overhoud opzij zodat je na een tijdje een boffer hebt om zelf een auto te laten rijden/onderhouden.

Precies! Het is echt niet zo erg als het lijkt ;-)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:47

ts, Ik heb vorig jaar mn auto ingeruild op een scooter. Gedeeltelijk financieel en ook praktisch.
Ik ben voor een nieuwe scooter gegaan met een windscherm. Nu het kouder wordt heb ik een beenkleed gekocht tegen de regen en kou en heb er winterbanden onder laten zetten.
Vorige week in een flinke hagelbui even getest of het echt verschil maakt nou en dat doet het. Niks geen geglibber. Verder heb ik hem alleen wa verzekerd (e80 per jaar) en heb hem overal goed op slot staan. Elke week tank ik voor E10 en ik rij ongeveer dezelfde kilometers als jij. Bevalt het je niet dan kun je altijd de scooter verkopen en een auto kopen.

xkimmx

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:49

Een windscherm is ideaal als het droog weer is, maar zodra het geregend heeft, mistig is of gevroren heeft dan zie je geen flikker door dat ding.. Als je het kan betalen, zou ik voor een auto gaan. Heb er zelf ook een en wil niks anders meer! Is natuurlijk wel luxe, als je het financieel niet red, niet doen. Maar anders zeker doen :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:32

ikke schreef:
Betere auto kopen?

Fourwheeldrive rijden hoeft echt niet de wereld te kosten: http://www.marktplaats.nl/z.html?catego ... age=l1Cars

Fijn dat die voor jou de wereld niet kost, voor mij wel.
En die panda's heb je die ook in diesel?
Vast niet dat is zeldzaam bij de kleinere.
Ik heb een goede auto een Toyota beter dan een stomme Fiat, maar 4x4 is hier de redding niet, rustig aan doen wel.

En onze buurman heeft een 4 wheeldrive maar rijd ook niet harder.
De weggetjes zijn hier 1 auto breed, kom je iemand tegen moet je de berm al in.
Gestrooid wordt er nooit dus de weg zelf wordt 1 ijsbaan, het enige wat daar aan zou helpen zijn spikes, maar ja dat gaat niet.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:37

Als ik het zo lees zou ik voor een scooter gaan.
De afstanden zijn niet zo heel erg lang, een scooter is goedkoper en een auto is ook niet alles met glad weer.
Ik heb zelf een kleine auto van ongeveer 620 kilo en glibber ook alle kanten op met glad weer.
Dan zou ik nog liever een keer de fiets pakken met zo'n afstand dan met de scooter of met een auto gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:50

little_king schreef:
Fijn dat die voor jou de wereld niet kost, voor mij wel.
En die panda's heb je die ook in diesel?
Vast niet dat is zeldzaam bij de kleinere.
Ik heb een goede auto een Toyota beter dan een stomme Fiat, maar 4x4 is hier de redding niet, rustig aan doen wel.

En onze buurman heeft een 4 wheeldrive maar rijd ook niet harder.
De weggetjes zijn hier 1 auto breed, kom je iemand tegen moet je de berm al in.
Gestrooid wordt er nooit dus de weg zelf wordt 1 ijsbaan, het enige wat daar aan zou helpen zijn spikes, maar ja dat gaat niet.

Het gaat niet om harder rijden, het gaat om meer grip en daarmee meer beheersing! Met een 4x4 hoef je niet met samengeknepen billen voorzichtig voort te krabbelen, dan kun je relaxed doorrijden. Je gaat niet per se harder, je gaat vooral betrouwbaarder en voorspelbaarder vooruit!

Fiat mag dan stom zijn in jouw ogen, ze zijn wel een van de weinige merken die een kleine, betaalbare 4x4 op de markt hebben gezet, die ook nog eens redelijk eenvoudig te vinden is, als je zoiets zoekt. Moet je eens proberen met een Toyota!

Wat wel of niet betaalbaar is, is ieder voor zich, maar als dit al niet te betalen is, waar haalt iedereen hier het lef dan vandaan om TS een auto aan te bevelen?!?
Als je die 2500 euro niet op kunt hoesten om een auto te kopen, dan moet je je ernstig afvragen of je al wel een auto kunt betalen. Niet iedereen heeft de mazzel van een handige pa (of zelf) om een auto aan de praat te houden!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:58

xkimmx schreef:
Een windscherm is ideaal als het droog weer is, maar zodra het geregend heeft, mistig is of gevroren heeft dan zie je geen flikker door dat ding.. Als je het kan betalen, zou ik voor een auto gaan. Heb er zelf ook een en wil niks anders meer! Is natuurlijk wel luxe, als je het financieel niet red, niet doen. Maar anders zeker doen :j

Ik spuit hem in met een speciale spray en dan loopt het water er zo af.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:47

Die 2500 voor die fiat is grappig, maar het onderhoud dan? Een koekblik 4x4 geven maakt het geen fatsoenlijke auto. En dan wordt hij dus duur.
En samengeknepen billen, dat jij dat hebt zonder 4x4 kan, maar daar hoeft een ander geen last van te hebben.

Overigens reageer jij op mij dat ik met sneeuw ook rustiger aan moet doen dat ik maar een betere auto moet kopen. Schrijf ik dat de buurman met zijn 4x4 net zo hard rijd gaat het ineens niet meer op de snelheid :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:59

little_king schreef:
Die 2500 voor die fiat is grappig, maar het onderhoud dan? Een koekblik 4x4 geven maakt het geen fatsoenlijke auto. En dan wordt hij dus duur.
En samengeknepen billen, dat jij dat hebt zonder 4x4 kan, maar daar hoeft een ander geen last van te hebben.

Overigens reageer jij op mij dat ik met sneeuw ook rustiger aan moet doen dat ik maar een betere auto moet kopen. Schrijf ik dat de buurman met zijn 4x4 net zo hard rijd gaat het ineens niet meer op de snelheid :?

Fiat is niet beter of slechter dan de gemiddelde andere auto, dus als je wel die vraag stelt in relatie tot Fiat, waarom stel je die vraag dan niet in z'n algemeenheid? HET kostenpunt van autobezit is voor de meeste mensen toch onderhoud. Ik heb niet echt de indruk dat in dit topic het wemelt van de mensen die hun eigen onderhoud doen.

Dat jij een betere auto uitlegt als harder kunnen rijden, dat is wat jij ervan maakt, ik schrijf dat nergens.......

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:05

Ik schrijf dat ik ook rekening moet houden met het weer ondanks de auto, omdat enkele hier reageren dat dit zo is met de scooter en niet met een auto.
Ik maak er van dat ik dan ook maar zachtjes rij.
Waarop jij zegt koop den betere auto.
Ik had het over snelheid, jij neem ik aan dan ook met die opmerking?

Daarnaast heb ik ts enkel aangeraden een scooter te nemen.
Wat niet in je budget ligt kan niet.
Ook niet die fiat die waarschijnlijk duur in onderhoud gaat zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:14

little_king schreef:
Ik schrijf dat ik ook rekening moet houden met het weer ondanks de auto, omdat enkele hier reageren dat dit zo is met de scooter en niet met een auto.
Ik maak er van dat ik dan ook maar zachtjes rij.
Waarop jij zegt koop den betere auto.
Ik had het over snelheid, jij neem ik aan dan ook met die opmerking?

Daarnaast heb ik ts enkel aangeraden een scooter te nemen.
Wat niet in je budget ligt kan niet.
Ook niet die fiat die waarschijnlijk duur in onderhoud gaat zijn.

Nee, ik interpreteer zachtjes rijden als samengeknepen billen, zoals je hebt kunnen lezen.

Wat is er in jouw ogen mis met Fiat? Waarom zou die Fiat duur zijn in onderhoud en andere auto's minder?

Wat TS moet doen is zich heel goed afvragen hoeveel geld ze daadwerkelijk te besteden heeft. Als je wil weten wat een auto kost, reserveer dan minimaal de helft van dat budget voor onderhoud. Als je van de andere helft nog steeds een auto kunt betalen, dan kun je overwegen om een auto te kopen.
En nee, als je een Pinda van 2500 euro niet kunt betalen, dan kun je ook geen auto rijden, want dat kost echt iets meer dan die 2500 euro, zelfs zonder dat het tegen zit.........

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:45

Wauw, het topic is ineens hard gegaan. Bedankt voor alle adviezen! Ik ga er nog eens rustig over nadenken, maar ik denk dat het toch de scooter gaat worden. Ivm mijn inkomen, en ik wil ook niet teveel afhankelijk zijn van mijn ouders qua geld. Als het zo slecht weer is dat ik niet kan scooteren kan ik misschien toch de auto wel pakken. En ik las ook iemand die winterbanden onder de scooter had, dat klinkt ook heel handig!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:47

Dat interpreteer je dan verkeerd. Je aanpassen aan de weg is wat anders dan met angst in de auto zitten.
En als de dikke 4x4 van de buurman niet sneller gaat is of hij ook een schijters of dat gewoon de beste optie van dat moment.

Ik vind fiat geen fijn merk en verwacht voor die prijs een auto met veel onderhoud en daarom een slechte tip.

Maar ik vind het teveel off topic waar ts niets aan heeft.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:53

Voor die kleine afstandjes zou ik een scooter nemen...

Toen mijn paard 15km van me vandaan stond, ging ik ook bijna altijd met de fiets, terwijl ik een auto had (gebruik die echt bijna alleen voor het werk en tegenwoordig ook om naar school te gaan omdat ik daarna meteen doorrijd naar mijn ouders en het qua tijd zo enorm veel scheelt en ik hem toch heb (school is 40 km vanaf mijn huis, ouders en paard zo'n 100 km ;))

Voor 25 km naar mijn werk toen toch voor een auto gekozen (Deels ook omdat de weg er naar toe niet echt scooterveilig was :') waar de scooters op de weg moeten, reden auto's met 80-100 langs terwijl je er 60 mag...)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:08

little_king schreef:
Dat interpreteer je dan verkeerd. Je aanpassen aan de weg is wat anders dan met angst in de auto zitten.
En als de dikke 4x4 van de buurman niet sneller gaat is of hij ook een schijters of dat gewoon de beste optie van dat moment.

Ik vind fiat geen fijn merk en verwacht voor die prijs een auto met veel onderhoud en daarom een slechte tip.

Maar ik vind het teveel off topic waar ts niets aan heeft.

Een goed onderhouden auto is een goed onderhouden auto. Het zijn normale prijzen voor auto's van die leeftijd. Ik heb niks met Toyota, zijn dat daarom ook maar slechte auto's?
Als je dat doortrekt, wat denk je dan van een auto die 10 jaar geleden 120.000 euro kostte en nu met 150k op de klok voor ong 10.000 wordt aangeboden??

Een dikke 4x4 hebben wil helemaal niets zeggen; ik ken bosjes mensen met zo'n dikke 4x4 die geen bleek vermoeden hebben wat die 4x4 daadwerkelijk voor hen kan doen.

Wat TS aan deze discussie heeft? Ik hoop dat TS vooral zelf heel goed nadenkt welke oplossing het beste bij haar past en niet afgaat op zeer matig of zelfs slecht gefundeerde meningen.
Het lijkt erop dat ze dat ook gedaan heeft, gezien de laatste reactie, waarvoor hulde.

Voor TS: als je daadwerkelijk voor de scooter gaat, controleer naast winterbanden ook eens of spikes leverbaar zijn. Lang niet elk type band is als spike leverbaar, maar het zou zonde zijn als je moeilijk gaat doen terwijl er simpele oplossingen voor zijn.
Daarnaast, overweeg om die winterbanden gewoon te laten liggen, ook in de zomer.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:18

En hoezo moet ze de winterbanden laten liggen? Ze zijn echt super handig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:21

JJane schreef:

Dat klopt, dus laat je ze eronder zitten, ook in de zomer :)*

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:24

Dat kan maar hoeft niet.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:51

ikke schreef:
JJane schreef:

Dat klopt, dus laat je ze eronder zitten, ook in de zomer :)*

Nou ik had mijn winterbanden te vroeg onder mijn scooter gedaan en had toch zeker niet de goede wegligging die ik met mijn zomerbanden had.

Nu de temperatuur een stuk kouder is rijdt de scooter ook veel beter en hebben de banden nut.
Zou dus zeker overwegen om winterbanden aan te schaffen (wegligging is bij koud weer echt wel een stuk beter. Je 'plakt' echt aan de weg) maar zeker wel te verwisselen voor zomerbanden als de temperatuur weer omhoog gaat.

Verder: echt super dat je al een stuk onafhankelijk van je ouders wilt zijn. Ik denk dat het een goede keus is om voor een scooter te kiezen!