een vraagje aan de bokkers met een kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:35

SindyKaya schreef:
Ik heb al eerder in het topi gezegt dat ik dat niet ga zeggen waarom ik rook :) De reden is prive

Wat raar dat je zo geheimzinnig doet over de reden? Vind je echt verschrikkelijk jong om je lichaam al zo te vergiftigen, je bent 14!!!! |o

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:41

Oke, ik zal het even vertellen hoe mijn ouders reageerden..
Ik had het al wel aan mijn moeder verteld, daar kan ik eigenlijk veel aan vertellen zonder dat ze boos word. Dus dat was al een opluchting.
Toen moest mijn vader nog, ik heb het 2(!!!) jaar lang voor hem geborgen gehouden. Vraag me niet hoe, dat heeft noga geduld gekost.
Maar toen moesten we op een begrafenis ( ja ik weet het, niet de beste timing)
En het was afgelopen en gingen koffie drinken.. En een vriendin van me was er ook en die rookte ook. Dus wij naar buiten, omdat ik zoooo zin had in een sigaret, het werd me allemaal iets teveel die dag.
Kwam ik terug om mn koffie op te drinken, vraagt mn pa: Wat heb je gedaan? Ik zeg: Ik heb gerookt!
Zegt hij weer: Echt? Ik: Ja, wil je ruiken?
Nee ruiken wilde die dan niet, maar hij geloofde me direct.
Later die dag zei hij: Nu rook je mijn sigaretten op, sinds ik ben gestopt omdat jullie (ik en mn broertje) het vies vonden en steeds zeiden dat ik moest stoppen.

Hij pakte het dus goed op. Heb de eerste tijd nog niet met hem in mijn buurt gerookt, paar weekjes later wel..
Ze zeiden ook altijd: Als je rookt op drinkt, krijg je je rijbewijs niet.. Ik rookte, ik dronk en toch kreeg ik mn rijbewijs, ik voel me nu echt een bofkont :')

Edit, ik was 15/16 toen ik begon, ben nu 20. Met een tussenstop van een jaar, omdat ik misselijk werd van sigaretten. :')

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 22:56

Kinke schreef:
SindyKaya schreef:
Ik heb al eerder in het topi gezegt dat ik dat niet ga zeggen waarom ik rook :) De reden is prive

Wat raar dat je zo geheimzinnig doet over de reden? Vind je echt verschrikkelijk jong om je lichaam al zo te vergiftigen, je bent 14!!!! |o

Oke dan zeg ik het wel

Mijn echte vader heeft zelfmoord gepleegt, mijn moeder vond een nieuwe vriend, ze was daar mee getrouwt. Dat werd dus mijn stiefvader. Ik had een hele goede band met hem maar toch gingen ze weer scheiden. Mijn stiefvader dus heeft gedaan alsof hij zelfmoord had gepleegt. Hij heeft er veel mee gespot en heeft mijn moeder uitgescholden voor alles. Ik wist niet meer wat ik moest doen dus ik ben op "onderzoek" uitgegaan.

Kort samen gevat.
Nog steeds raar dat ik dit niet even zo op bokt neer wil zetten?

Arc_En_Ciel

Re: een vraagje aan de bokkers met een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:29

Goh wat vreselijk kinderachtig dat TS zo gepusht is om dit te vertellen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je zoiets vreselijks niet op het net wil zetten..
Sterkte TS.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:33

Arc_En_Ciel schreef:
Goh wat vreselijk kinderachtig dat TS zo gepusht is om dit te vertellen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je zoiets vreselijks niet op het net wil zetten..
Sterkte TS.

Dankjewel..

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:42

Sterkte met vertellen! Komt echt wel goed!er zijn veel ergere dingen.......

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:43

En bedenk maar zo, een goed moment om het te vertellen komt er toch nooit.
Hoe sneller je het vertelt, des te opgeluchter je je zal voelen :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:46

dat je vader zelfmoord heeft gepleegd is verschrikkelijk, en dat van je pleegvader…bizar dat hij zoiets heeft gedaan. Maar…ik begrijp niet wat dat met roken te maken heeft?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:51

Kinke schreef:
dat je vader zelfmoord heeft gepleegd is verschrikkelijk, en dat van je pleegvader…bizar dat hij zoiets heeft gedaan. Maar…ik begrijp niet wat dat met roken te maken heeft?

Ik kon er niet met mensen overpraten voor mij gevoel. Ik ging dingen opzoeken waardoor ik me beter zou voelen. Maar daar is dus roken een verslaving van geworden.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:56

Wat vreselijk kinderachtig van de bokkers die zo lopen te pushen. De reden maakt jullie toch niet uit? TS. Heel veel sterkte! Je kunt het beste het gewoon eerlijk vertellen. Ik heb het ook 1, 5jaar stiekem gedaan. Uiteindelijk eerlijk verteld, en ze wisten het allang... dat roken ze al. Mijn ouders waren erg blij dat ik het eerlijk vertelde.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:01

Ik vind het ook niet kunnen dat gepush!
Heel veel sterkte ts, ik snap dat je dit liever niet op internet zet!

Ik zou echt niet weten hoe mijn ouders zouden reageren. Ik denk niet dat ze er erg blij mee zouden zijn, maar op deze leeftijd kunnen ze me ook niet meer maken. Ik rook en drink verder ook niet, daar heb ik niet de behoefte aan. Ik heb de gevolgen ervan gezien en ga er niet aan beginnen. Ook zou ik niet weten waar ik het geld vandaan zou moeten halen als ik heel eerlijk ben. Wij hadden hier ook niet de afspraak van het rijbewijs helaas! Mijn ouders wisten wel dat ik jiet zou gaan roken :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 02:40

Kun je niet naar je moeder gaan en zeggen zoiets van; Mam, ik had het er allemaal heel moeilijk mee en ben wat gaan roken. Ik vind het heel rot allemaal en ik wil niet dat je teleurgesteld bent. Maar het is ongezond, misschien kun je me helpen met stoppen? Dat je eigenlijk ook liever wil praten dan roken, e het ongezond is en duur etc.

Je zegt dat het een verslaving is, maar je bent pas kort begonnen en dan is het nog makkelijker om te stoppen.

Je hebt mijn reactie al gelezen, maar ik zou in ieder geval willen of hopen dat mn kind wil proberen te stoppen wegens zijn gezondheid. Maar het is ook een vieze gewoonte. Toen ik rookte merkte ik het niet zo. Maar ik rook al 16jr niet meer en mensen stinken echt. Nu staan mensen buiten te roken, maar de walm waar je doorheen moet lopen is vreselijk.
We stonden op een stal waar in de kantine gerookt werd en ik vond het echt walgelijk. Als ik nu kort in een rokerige ruimte ben geweest was ik al mn kleren en mn jas meteen.

Naast dit en als eerste je gezondheid is het natuurlijk een duur grapje. Misschien kun je naar je kosten kijken en eens bedenken wat je voor andere dingen zou kunnen doen met dat geld?

Nogmaals; ik zou teleurgesteld zijn, maar wil wel dat mn zoon eerlijk is. Ik zou het alleen erg waarderen als hij zou zeggen dat het met 1 sigaretje begon en nu steeds meer en de verleiding groot is. Dan kunnen we hem ook weer eraf helpen, want je moet nooit willen dat je kind rookt natuurlijk.

Net als hij uitgaat op de fiets en wat biertjes drinkt. Ik druk hem altijd op zijn hart dat hij op de fiets heel kwetsbaar is en deelneemt aan het verkeer. Zeker in het weekend de nachten zijn er ook aangeschoten of dronken automobilisten en ik wil dat hij nadenkt voor hij zich vol laat lopen en dat doet hij tot nu toe wel.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:03

@superpony: ik ben het helemaal met je eens.
TS, die tip zou ik gaan gebruiken! Succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:11

Ik denk dat ik eerst wel boos zou zijn (of me in ieder geval boos zal voelen) gewoon omdat ik tegen roken ben zal dat denk ik een automatische reactie zijn. Mijn ouders hadden ook de regel als je niet rookt krijg je je rijbewijs. Daar hebben ze zich echt aan gehouden want ik kreeg m wel en mn broer niet. Ik zou ook geen zakgeld meer geven denk ik. als ze zichzelf oud genoeg vinden om te roken kunnen ze er ook voor gaan werken.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:18

Ik vraag me wel af hoe jij je sigaretjes mee krijgt.. Vragen ze je nooit om id? :')

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:53

Wat maakt het nou uit waarom TS is gaan roken en hoe ze aan haar sigaretten komt. Het feit is dat ze rookt en het graag aan haar moeder wil vertellen maar het niet durft. Verder gaat het ons niets aan.

TS heb je erover nagedacht om het, zoals ik eerder zei, in een brief te schrijven? Als je in je brief al begint te vertellen dat je zo graag iets eerlijk wil vertellen, maar dat je bang bent dat ze teleurgesteld in je is en daarna de boodschap verteld ... Als je in die brief ook eerlijk schrijft dat je bang bent dat het gevolgen heeft voor de goede band die jullie nu hebben begrijpt ze misschien ook je angst en heeft ze er begrip voor dat je het toch een tijdje stiekem hebt gedaan. Verwacht niet dat ze het na het lezen van de brief niet erg meer vind dat je rookt, je moeder zal het ongetwijfeld jammer vinden dat je met deze gevaarlijke gewoonte je gezonde lichaam iets aandoet. De meeste moeders houden onvoorwaardelijk van hun kind. Ik ben in dit topic maar één moeder tegengekomen die haar kind de deur uit zou zetten en geloof me dat is echt extreem. Ik heb veel moeders in mijn omgeving (werk in het onderwijs) en ik ken niemand die z'n kind van 14 de deur uit zal zetten omdat eerlijk opgebiecht wordt dat ze roken. En als ik lees hoe jij over je moeder praat is het een liefdevolle vrouw. Je kan haar de brief geven en zeggen dat je zelf even naar je kamer gaat terwijl ze hem leest. Ook al is ze even boos of verdrietig, jij bent de zware last kwijt. Ik denk dat de angst nu vele malen erger is dan dat de waarheid vertellen is. Je kunt het meid!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:07

Dat is hopenlijk nog heel ver weg zeg met mijn kids van 2,4 en 6.
Ik denk dat ik vooral teleurgesteld zou zijn.
Maar zal ook zeker uitspreken dat ik blij ben dat ze het me eerlijk vertellen.
Stiekem vind ik namelijk veel erger.
Ik zal zeker vertellen wat het met je lijf doet maar ga het niet verbieden.
Snap dat kids willen experimenteren.
Ben zelf ook geen schatje geweest!
Mooi Mootje hier heeft ze iets aan.

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:18

Kinke schreef:

Zeg wat een gedram... eerst push je haar om haar verhaal te doen, wat totaal irrelevant is, en dan reageer je ook nog zo? Schandalig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:23

Als je het niet durft te vertelllen aan je moeder, waarom stop je dan niet :? Nu kan het nog, het wordt steeds moeilijker.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:52

Helemaal eens met Verootje. Het is zo slecht voor je! Mijn moeder zou woest zijn als ik haar zou vertellen dat ik zou roken en ik vind dat geheel terecht!

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:54

Simbaa schreef:
Helemaal eens met Verootje. Het is zo slecht voor je! Mijn moeder zou woest zijn als ik haar zou vertellen dat ik zou roken en ik vind dat geheel terecht!

mijne ook hoor en ik ga never roken ik heb ook astma dus dan is het dubbel erg

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:08

F_Orumster schreef:
Zeg wat een gedram... eerst push je haar om haar verhaal te doen, wat totaal irrelevant is, en dan reageer je ook nog zo? Schandalig.

Pardon? Is het misschien in je opgekomen dat ik echt niet begrijp waarom dit er iets mee te maken heeft? Bovendien vond ik de TS best heel open in haar verhaal, maar het punt van waarom ze is gaan roken was juist heel geheimzinnig?? Raar dat ik me dat niet oprecht mag afvragen. Bovendien was ik niet aan het 'drammen' om een antwoord. Vraag me af waarom de reden van het beginnen met roken irrelevant is, lijkt mij juist het allerbelangrijkste. Ik denk dat zolang de TS niet praat over het waarom, het stoppen ook heel erg moeilijk of zelfs onmogelijk is.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:28

Nou TS, ik heb mijn moeder op 12 jarige leeftijd gevraagd om een sigaretje voor haar te draaien. Toen die met 30sec. In elkaar zat wist ze genoeg. Ik ben een heul af en toe roker nu. Mijn vader heb ik afgelopen zomer (bijna 20jaar naar mijn eerste sigaret) verteld dat ik dat heul af en toe doe. Hij was zeer verbaast en teleurgesteld. Dus het maakt niet uit hoe lang je wacht.. Teleurstelling blijft waarschijnlijk toch een logische reactie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:39

Kinke schreef:
F_Orumster schreef:

Pardon? Is het misschien in je opgekomen dat ik echt niet begrijp waarom dit er iets mee te maken heeft? Bovendien vond ik de TS best heel open in haar verhaal, maar het punt van waarom ze is gaan roken was juist heel geheimzinnig?? Raar dat ik me dat niet oprecht mag afvragen. Bovendien was ik niet aan het 'drammen' om een antwoord. Vraag me af waarom de reden van het beginnen met roken irrelevant is, lijkt mij juist het allerbelangrijkste. Ik denk dat zolang de TS niet praat over het waarom, het stoppen ook heel erg moeilijk of zelfs onmogelijk is.

Ben het met je eens hoor. Ik snap ondanks dat ts haar reden verteld heeft ook nog niet waarom ze dan gaat roken :? Erover praten heeft meer zin, lijkt me dat je moeder dat ook liever heeft ipv dat je gaat roken daarom.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:59

Ik ben ook op m'n 14e betrapt. Meteen bij m'n eerste pakje. Ondanks dat mijn ouders echt anti-roken zijn, reageerde m'n moeder toch heel cool. En dat is sowieso mijn ervaring bij mijn ouders. Als je ze iets vertelt waarvan jezelf verwacht dat ze het heel erg vinden, reageren ze heel rustig. Maar dit zal per ouder verschillen.

Ik kan je (als roker) wel aanraden om zo snel mogelijk te stoppen. Het is namelijk wel een hele hoop geld wat je oprookt. Als je voor 5 euro per dag rookt, ben je dus al 150 euro kwijt per maand. Reken dan maar dat je zo'n 10 jaar rookt = 18.000 euro!!
Daarnaast ben je sneller buiten adem en eerder moe en chaggerijnig. Ik was onlangs ongeveer 2 maanden gestopt, voelde me veel beter. Baal nu ook dat ik weer rook, maar heb nog niet de benodigde drive om te stoppen. Waar ik ook van baal.

Uiteraard zijn er ook de lange termijn effecten, maar die hebben bij een verslaving veelal geen effect op je motivatie.