acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:44

Net als met bv kikkerbilletjes en foie gras...... een tekst was ruim voldoende om mij te overtuigen dat dat écht een no go is......

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:38

Ben het overigens wel met Vivalavida eens dat ik wel filmpjes van 'sussesverhalen' af kijk en dan eerder geneigd ben om te storten dan deze filmpjes. Deze kijk ik niet eens...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:00

Ik ben het met Sees eens :j Het zijn allemaal sensatie filmpjes. Hoe schokkender, hoe beter lijkt soms wel. Maar of 't doel echt bereikt wordt... Ik betwijfel 't. Ik kan me goed voorstellen dat als je dan in de winkel staat voor een dekbed, en 't donzen dekbed is goedkoper/mooier dan 't synthetische dekbed, dat er dan toch voor 't donzen dekbed gekozen wordt. Die schokkende beelden zijn dan alweer vergeten/verdrongen.

Als je mensen echt serieus wilt bereiken, kun je dit volgens mij beter op een normalere manier doen. Zoals Yamcha al zegt, als je echt begaan bent met dierenwelzijn, kan een tekst al genoeg zijn. Juist door zo te overdrijven/schreeuwen met zo'n filmpje (niet echt schreeuwen maar de boodschap zo BAM duidelijk willen halen) denk ik dat je niet je doel bereikt.

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:06

Tara, ja dat denk ik dus ook. Waarom is zo'n stom synthetisch dekbed dan ook niet gewoon goedkoper? Waarom is varken in de wei vlees niet goedkoper? Het zal wel met het productieproces te maken hebben maar het is in- en intriest dat dit soort dingen gebeuren. Ik zeg: verbod op kleding van angora bijvoorbeeld.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:08

Een varken zit in de winter toch liever in een warme stal dan in een wei :P Maar los daarvan. Omdat 't meer geld kost om producten op die manier te produceren. Degene die 't produceert, wil er wel ook nog iets aan verdienen.
Ik weet overigens niet of synthetisch wel echt goedkoper is hoor. Ik noemde maar wat :P
Verbod op gebeurd ook niet. Verdienen mensen geld aan. Dan verbieden ze 't niet zo snel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:10

Jup... van die mensen die constant maar dat soort dingen delen, zielige plaatjes, wakkerdier rotzooi etc. Word er panisch van..

Idd @Yamcha, die plaatjes zijn duidelijk zat..

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:10

RuthenRoos schreef:
Mensen zijn beesten.

Mensen zijn geen beesten. Beesten martelen mekaar niet.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:11

MelanieB schreef:
Jup... van die mensen die constant maar dat soort dingen delen, zielige plaatjes, wakkerdier rotzooi etc. Word er panisch van..

Ach hou op. Wakker dier :') praat me er niet van. Wat een giller is die instelling/vereniging/organisatie zeg _O-

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:14

_Tara_ schreef:
Een varken zit in de winter toch liever in een warme stal dan in een wei :P Maar los daarvan. Omdat 't meer geld kost om producten op die manier te produceren. Degene die 't produceert, wil er wel ook nog iets aan verdienen.
Ik weet overigens niet of synthetisch wel echt goedkoper is hoor. Ik noemde maar wat :P
Verbod op gebeurd ook niet. Verdienen mensen geld aan. Dan verbieden ze 't niet zo snel.

Is dat zo van varkens? Kan hoor, wist ik niet :o. Maar goed, varkensvlees van varkens in betere omstandigheden dan bijvoorbeeld. Ik gaf idd ook aan dat het wel aan het productieproces zou liggen ;). Aan legbatterijen werd ook verdiend, aan stands ook, die zijn inmiddels ook verboden ;). Hopelijk gebeurt dat hier ook mee.

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:15

eenitraM schreef:
MelanieB schreef:

Ach hou op. Wakker dier :') praat me er niet van. Wat een giller is die instelling/vereniging/organisatie zeg _O-

Want (oprechte vraag)?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:21

Sees schreef:
Want (oprechte vraag)?

Zij lopen het hardst te gillen dat plofkippen zielig zijn, schapen buiten moeten blijven 24/7, idem voor koeien en kippen. Terwijl daar kort gezegd geen ruimte voor is. Niemand betaald er voor. Als er koeien 24/7 buiten lopen worden er meteen weer kamer vragen gesteld over de uitlaatgassen van de koeien die de ozonlaag aantasten. Waar gaat het mis?

Het zijn mensen van papier en hebben geen verstand van de praktijk. Stadsen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:22

Sees schreef:
_Tara_ schreef:

Is dat zo van varkens? Kan hoor, wist ik niet :o. Maar goed, varkensvlees van varkens in betere omstandigheden dan bijvoorbeeld. Ik gaf idd ook aan dat het wel aan het productieproces zou liggen ;). Aan legbatterijen werd ook verdiend, aan stands ook, die zijn inmiddels ook verboden ;). Hopelijk gebeurt dat hier ook mee.

Legbatterij is idd verboden. Maar de schuren waar de legbatterijen in waren staan er nog. Ze hebben alleen de kooien weg gehaald en de kippen kunnen nu rondlopen. Maar dat is ook niet mogelijk omdat zulke schuren gewoon vol zitten dat er geen ruimte is om normaal te lopen. En dat noemt men scharreleieren.

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:36

Ik ben lekker vegetarisch, ik gebruik bijna geen soja producten, heel weinig zuivel en anders biologisch, ik gebruik alleen dierproefvrije producten en vanaf nu geen dons en angorawol (heb ik toch al niet)
Maar dan zijn we er nog niet, maar probeer wel alles bij mezelf te verbeteren je kan bleren maar moet je het ook doen! vele zitten te zeuren als ze die kippen in vrachtwagens vol zien ahhhh wat zielig en sávonds hypocriet een plofkip eten die mensen kunnen mijn ..... kussen.

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:36

eenitraM schreef:
Legbatterij is idd verboden. Maar de schuren waar de legbatterijen in waren staan er nog. Ze hebben alleen de kooien weg gehaald en de kippen kunnen nu rondlopen. Maar dat is ook niet mogelijk omdat zulke schuren gewoon vol zitten dat er geen ruimte is om normaal te lopen. En dat noemt men scharreleieren.

Weet ik hoor EenitraM ;), ik koop ook geen scharreleieren.

eenitraM schreef:
Zij lopen het hardst te gillen dat plofkippen zielig zijn, schapen buiten moeten blijven 24/7, idem voor koeien en kippen. Terwijl daar kort gezegd geen ruimte voor is. Niemand betaald er voor. Als er koeien 24/7 buiten lopen worden er meteen weer kamer vragen gesteld over de uitlaatgassen van de koeien die de ozonlaag aantasten. Waar gaat het mis?

Gas heb je toch ook nog steeds als de koeien binnen staan? Ik denk wel dat er ruimte voor is/gemaakt kan worden maar dan moet er of veel geïnvesteerd worden of krijg je misschien zogenoemde superboerderijen en de vraag is of je dat moet willen :o.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:39

Sees schreef:
eenitraM schreef:

Weet ik hoor EenitraM ;), ik koop ook geen scharreleieren.

eenitraM schreef:

Gas heb je toch ook nog steeds als de koeien binnen staan? Ik denk wel dat er ruimte voor is/gemaakt kan worden maar dan moet er of veel geïnvesteerd worden of krijg je misschien zogenoemde superboerderijen en de vraag is of je dat moet willen :o.

De meeste stallen worden tegenwoordig dusdanig verbouwd (melk quotum gaat er vanaf) en er worden installaties aangelegd om het gas op te vangen en zo daar stroom van te maken. Er is geen ruimte om koeien buiten te laten/de ruimte wordt steeds minder wegens uitbreiding van steden/aanleg van wegen. Daarnaast is het ook vele malen duurder en als er wat is met een koe heeft de boer er geen zicht op.

Dus...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:43

Zolang er geen regels op 'wereld niveau' zijn vind ik het werk van Wakker Dier eerder een verslechtering van het dierenwelzijn : zaken die hier in NL verboden worden verdwijnen gewoon naar het buitenland waar er nog minder toezicht is...Dat maakt dat ik mij ook echt afvraag wat dat soort organisaties nou willen bereiken?

Zorgen dit soort filmpjes nou voor minder dierenleed?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:48

Ik wist oprecht niet dat er aan angora zo'n ellende vast zat.

Dus ik ben heel blij met het plaatje dat ik op fb tegen kwam. Voor mij geen angora meer vanaf nu.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:51

Dit vind ik best een lastige..... Enerzijds wil ik eigenlijk die nare filmpjes liever niet zien.
Anderzijds; als ik die rapportage op Radar gisteren niet had gezien, had ik nooit geweten hoe verschrikkelijk het 'oogsten' van Angora wol uit China is.... Het creëert wel een stuk bewustwording. Weegt mijn tere zieltje dan op tegen het verkondigen van die boodschap.....? Aan de andere kant, vind ik dat het soms wel iets minder 'sensatie-achtig' kan.... Lastig dus.

Wat ik wel een beetje onzin vind, is het liken van dat soort filmpjes.
Laatst zag ik nog een mooie reactie daarop voorbij komen: een foto van een arme vrouw met ziek kind die eindelijk de benodigde likes ontving van Facebook om haar kind te genezen. Oftewel: liken heeft niet zo heel veel zin. Geld storten wel :D (bij wijze van spreken, wil hiermee dus niet die discussie oproepen over topsalarissen bij dat soort organisaties ;) )

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:26

Heo zit het eigenlijk met mohair en kashmir?

Van angora wist ik het ook niet :n Ik heb net een trui weggegooid. Ik ga er in de toekomst op letten...

Wat een walgelijk filmpje, mijn maag draaide ervan om. Konijnen maken nooit geluid. Moet je nagaan als ze het uitschreeuwen..... ;(

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:40

Ik koop geen bont, ik koop geen vlees (eet het ook niet) en ik weet ook hoe dons geoogst wordt, dat in de donzen dekbedden, kussens en jassen zit. Dat gaat op dezelfde manier als bij de angora konijnen.

Ik vind het goed dat men er bewust van wordt gemaakt, alleen IK (persoonlijk) hoef het plaatje niet constant te zien doordat al mijn vrienden het gaan delen. Ik zag van een kennis op FB constant van dit soort dierenbeulerij langskomen en heb deze kennis geblokkeerd, omdat ik het echt niet steeds hoef te zien hoeveel dierenleed er is. Ik weet het wel, houd er rekening mee in mijn dagelijks leven en ben dus werkelijk dagen ziek van een dergelijk plaatje. Waarom moet het toch altijd op deze manier duidelijk gemaakt worden? Idd wat Yamcha zegt, het lezen van de tekst zal bij velen evengoed doorkomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:42

En wát is de reden dat ze levend geplukt worden?

Doodmaken en dan plukken, levert dezelfde kwaliteit op!

Gini schreef:
Jolliegirl schreef:
Sommige mensen steken gewoon ongelooflijk hun kop in het zand...
Lopen te janken bij een doodgemaakt konijntje..
Maar savonds wel een heerlijk stukje varken of kip op het bord....

Ahum, het gaat juist om het feit dat het konijntje niet doodgemaakt wordt.

Goh, je meent het.. Dat weet ik ook wel. Ik benoem een totaal ander voorbeeld...Wat helemaal niets met deze kaalgeplukte konijntjes te maken heeft.. ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:43

ik word er zelf ook poepieziek van. Ik weet dat het gebeurd, maar het delen van plaatjes en filmpjes van zielige dieren heeft echt alles behalve een bijdrage aan het stoppen en voorkomen ervan...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:52

Ben blij met meer mensen die er niet tegen kunnen.
Nachtmerries krijg ik ervan. Ben geloof ik ook de grootste schrik van de nieuwsredactie omdat ik al heel snel loop te piepen dat een bepaalde topictitel echt te beeldend is, en op mn FB hoef ik er al helemaaaaal niets meer van te weten.

En wat betreft dat vlees etc: ik zou er geen enkel probleem mee hebben als vlees gewoon katsonbetaalbaar wordt. Hoppa, alle dieren een goddelijk leventje en dan naar de slacht. "Maar dat is te duur" Nee. Nu is het te goedkoop. Meer kwaliteit van leven voor de dieren, meer boeren weer aan het werk (en als boer, niet als manager van tighonderd beesten) etc etc etc.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:36

Sees schreef:
_Tara_ schreef:

Het is allemaal zo dubbel.. Ik had laatst keuringsdienst van waarde gezien.. Heeeeeel interessant !!! Nooit van gehoord. Nu wel dus.
Maar die gingen onderzoeken over varkens haar, ik dacht oh. Oh neeeee weer dat ze kaal geplukt worden..
Maar gelukkig niet.. In China, Japan weet even niet meer waar t was.. Mochten ze kijken.. Wat ik zag... Varkens met heeeeeeeel veel leefruimte .. Weinig varkens bij elkaar. En ontzettend veel leefruimte gewoon.. Ze zagen er prima uit en werden goed behandeld, heerlijk buiten. Kunnen ze in nl nog wat leren!! Tot ze ook op dat zelfde terrein naar de slacht gingen.. Z werden levend met hun poot aan de haak gezet .. Je hoorde ze gillen( zacht en netjes zodat iedereen het kan zien zonder er vrselijke gedacht bij t hebben, dat vond ik knap. Van de tv productie) ik dacht wow.. Goed leven maar zo geslacht worden.. Al duurde het vrij snel dat ze dood waren gelukkig.. Maar dan denk ik.. Wat heb je liever.. In nl allemaal op elkaar binnen kleine ruimtes.., worden geslacht zonder het t voelen. Of. Zoveel ruimt en een heerlijk leven maar je eind word je met je poot levend in een haak opgehangen. Dubbel... Ik denkd at ik dan voor die in China, Japan varkens ga ondanks de pijn dieze vijf min hebben..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:39

Waarom moet het of/of? En/en is ook een prima mogelijkheid.