Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:06

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

risje

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:56

Heb zelf een redelijk prijzige verzekering naar erg hoge vergoedingen kan voor mij dus wel uit. Belangrijkste is voorwaarden in de gaten houden, want prijs doet niet alles, zit hem altijd in de voorwaarden.

Wat tandarts betreft zit er wel een en ander in de basis, maar alleen als je nog geen 18 bent. Kronen en bruggen en orthodontie vallen voor onder de 18 vaak in de aanvullende verzekering.
Wordt je doorverwezen naar een kaakchirurg valt het meestal onder de basis verzekering, een enkele keer declareert een kaakchirurg een reguliere prestatiecode voor mondzorg en valt het alsnog onder de aanvullende tand verzekering. .
Wil je niet voor verassingen komen te staan vraag dan vooraf een offerte. Daarop staan de prestatie codes. Prijzen zijn vastgesteld dus je verzekeraar kan je dan perfect vertellen wat je vergoed krijgt a.d.h.v. je offerte.
Let er trouwens wel op dat kaakchirurg onder je eigen risico valt, tenzij je nog geen 18 bent. Onder de 18 heb je namelijk géén eigen risico, betaal je geen premie maar heb je zelfde pakket als een van je ouders. Wel heeft iedereen een eigen polis en polisnummer.

Best interessant al die verzekeringen;-)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:19

Pff.. Ik ben ook even aan het kijken.
Ik zit nu bij CZ en betaal 113 euro per maand (aanvullend)

Ik moet echt aanvullend verzekerd zijn, ik ben chronisch hartpatiënt.
Maar ik hoop dat het ergens wel even goedkoper kan..

Tandarts verzekering heb ik volgens mij niet en ook niet nodig, mijn oom is tandarts :j

Hema even gecheckt, ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit..
Kom uit op een premie van 101 euro per maand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:13

Wat ook interessant kan zijn is kijken of je via je werk collectief kan verzekeren.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:17

Ik heb zilveren kruis, maar nu heb ik keuze uit 3 basis verzekeringen. Ik twijfel tussen 2. Beter af polis en beter af selectief polis.. Bij de 2e heb ik: 'Ruime keuze uit geselecteerde zorgverleners. Voor planbare ziekenhuiszorg en hulpmiddelen heeft u minder keus​

Alleen geselecteerde zorgverleners worden vergoed' .Wat word hiermee bedoeld? Kan ik niet naar me eigen huisarts en/of ziekenhuis/tandarts in de buurt ??

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:33

merel_gomez schreef:
Heeft iemand ervaring met FBTO zorgverzekeringen?

Ik zie toch dat het behoorlijk scheelt in de prijs met waar ik nu zit.

Ik heb dit jaar bij FBTO gezeten. Tandarts kreeg ik wel rekening van maar is ook gelijk gedeclareerd. Dus heb niet voor hoeven schieten.
Ik heb trouwens ook alleen n basis verzekering en zie dat die aankomend jaarweer gelijk is. Dus denk dat ik t maar bij deze hou.

Anne.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:01

Ik ga van een basisverzekering naar een aanvullende verzekering. Ik ben blijkbaar niet helemaal goed afgeleverd en de garantietermijn van 21 jaar is ook verstreken, dus aanvullend lijkt me voor mijn gestel en financieen de beste oplossing :P
De HEMA klinkt erg aantrekkelijk, maar ik wil toch even wachten tot alle zorgverzekeraars hun premies bekend hebben gemaakt. Dan gaat het grote uitzoeken beginnen..

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:18

Ik ben zelf afgelopen jaar voor het eerst overgestapt na altijd bij CZ te zijn geweest. Afgelopen jaar naar FBTO en dat kan ik iedereen afraden!
Waardeloze verzekering... er worden dingen gedeclareerd die in de basisverzekering zitten wat volgens de wet niet eens mag maar ja je praat daar tegen een stenen muur. Daarnaast heb ik nog een dikke rekening gekregen van zorgkosten wat nog bovenop het eigen risico kwam. _-:( Het telefonisch contact is beroerd, de website werkt 9 van de 10 keer niet (heb het afgelopen jaar maar 2x kunnen inloggen om mijn declaraties te bekijken) Het enige wat dan wel goed gaat is de vergoeding van de fysio.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:49

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:25

Ik zoek altijd zo veel mogelijk vergoed voor zo min mogelijk geld :=
Ik ben benieuwd wie het dit jaar word := tandarts wil ik niet meer verzekerd. Echter wil wel uitzoeken welke verzekeraar ook het goedkoopste is met anticonceptie e.d. en ik wil vrije keuze in zorg. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:37

merel_gomez schreef:
Ik twijfelde al, blijf voorlopig dan gewoon maar bij Avero Achemea, ik zag dat die ook al naar beneden waar gegaan.

Ik las dat Hema helemaal niet zo goedkoop is... er schijnt een addertje onder het gras te zitten, tenminste als ik internet moet geloven.

Ik vermoed dat ze geen vrije zorgkeuze hebben etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:41

Voor mij loont shoppen totaal niet omdat ik collectief zit, ben voor 3 ster aanvullend, tandarts 2ster en basis 122 euro kwijt per maand, bij zilverenkruis.

Heb uiteraard wel rondgeshopt maar weer moeten concluderen dat ik niet beter kan krijgen :+ (ook qua vergoedingen, heb ik ook extras op uit het collectief). Heb het gewone eigen risico, en dat er ook jaarlijks uit.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:41

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:52

Ik zit bij Anderzorg, alleen basisverzekering en verhoogd eigen risico. Mocht het ergens anders goedkoper kunnen dan stap ik over. Maar naar aanleiding van dit topic in ieder geval niet naar FBTO.
:Y)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:56

FBTO gaat ook omlaag in basis maar de AV gaat gemiddeld omhoog met 8 euro :+

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:06

.

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:28

Ik werk bij een zorgverzekeraar en de telefoon blijft gaan met de vraag of de premies al bekend zijn.
Dit hoeft pas uiterlijk 18 november, dus zo zie je maar hoe vroeg mensen er al mee bezig zijn.

Voor mij is prijs het belangrijkste. Ik heb een basisverzekering, met een verhoogd eigen risico en daarnaast een beperkte aanvullende dekking voor fysiotherapie. Wel vind ik vrije keuze van zorg belangrijk.
Als je alleen een basis zorgverzekering hebt is het zeker de moeite om te gaan shoppen, aangezien de basisverzekering bijna overal hetzelfde is aangezien die wettelijk is bepaald. De premie ligt bij sommige verzekeraars erg laag van de basisverzekering. In sommige gevallen kan het wel meer als 10 euro per maand schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:04

Er is een tendens om inderdaad de AV's eruit te gooien, zeker de jongeren onder ons. Dit heeft tot gevolg dat de ouderen en de "grootverbruikers" veel duurder uit zullen zijn. En als het zo doorgaat hun AV's niet meer kunnen bekostigen omdat de de verzekeraars de premies flink verhogen om uit de kosten te kunnen komen. (ze kunnen ook misschien wat minder reclame maken, scheelt pp 550,-)

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:15

Ik werk ook bij een zorgverzekeraar. Zijn inderdaad al een hoop mensen die vragen naar de premies voor 2014. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat ik moet gaan betalen en zit er inderdaad ook over te denken om m'n AV eruit te gooien. Ik betaal bijna 200euro per jaar, terwijl ik daar alleen mijn anticonceptie en tandarts uit haal. Dat komt neer op de helft van wat ik betaal voor mijn AV per jaar, beetje zonde dus! En toch denk ik dan weer: Maar wat als ik ineens naar de fysio moet? wat als ik ineens 2 gaatjes heb? Maar ik leg dan liever zelf wat opzij elke maand dan dat ik het voor niets vooraf betaal.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:21

EkmiC schreef:
Ik werk ook bij een zorgverzekeraar. Zijn inderdaad al een hoop mensen die vragen naar de premies voor 2014. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat ik moet gaan betalen en zit er inderdaad ook over te denken om m'n AV eruit te gooien. Ik betaal bijna 200euro per jaar, terwijl ik daar alleen mijn anticonceptie en tandarts uit haal. Dat komt neer op de helft van wat ik betaal voor mijn AV per jaar, beetje zonde dus! En toch denk ik dan weer: Maar wat als ik ineens naar de fysio moet? wat als ik ineens 2 gaatjes heb? Maar ik leg dan liever zelf wat opzij elke maand dan dat ik het voor niets vooraf betaal.

Wat ik al eerder zei in dit topic:
x_spekkie_x schreef:
Zeg nooit nooit ;)

In mijn geval: ik had ook nooit iets... totdat ik dit jaar ineens gevloerd was met een hernia! En dan ben je blij dat je toch goed verzekerd bent :) Naast een MRI en operatie heb ik ook heel veel fysio gehad, medicijnen die je zelf moet betalen, alternatieve behandelingen om de pijn en zenuwklachten te verlichten. De fysio is na de operatie een jaar code chronisch en wordt dus vergoed... maar de eerste 20 behandelingen moet je zelf betalen (is al snel 700 euro) en daarna moet je je eigen risico eerst opeten (is 350 euro... en meer als je hiervoor kiest). Ik ben erg blij dat ik aanvullend verzekerd ben en mijn eigen risico niet heb verhoogd. Dit heeft mij juist veel kosten bespaard :)

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:55

Mijn eigen risico ga ik ook sowieso niet verhogen. Had dit jaar een ongelukkige val van een paard waardoor ik in de ambulance belandde. Gelukkig goed afgelopen en was het loos alarm. Maar was wel gelijk 350,- lichter.

Zeg nooit nooit is hier dus ook van toepassing! Maar voor bijv. De tandarts hoef ik t niet te doen. dus overstappen naar een ander AV is sowiesio een optie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:07

Ik zet mijn aanvullende ook absoluut niet stop, ik heb om de week fysio én medicatie die ik moet betalen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:12

Ik ga mijn verzekering ook op de kop gooien.
Hij is toen een keer aangemaakt, maar omdat ik 18 ben geweest, moet ik mijn tandarts zelf betalen, tenzei ik een speciale verzekering daarvoor aansluit.
Zit bij zilverenkruis btw.

Dus ik ga met Zilverenkruis in concaaf, dat we het samen gaan regelen.
Zodat ik in 2014 misschien 230 euro moet betalen, maar dan kan ik tenminste mijn gaatjes vullen, zonder dat de kosten boven mijn hoofd stijgen. En aangezien ik nu al moet betalen voor een simpel consultje, voor alleen maar het bekijken van mijn gebit, en nog niet eens extra behandeling zoals tandsteen of gaatje, ben ik al 20 euro kwijt. En dat kan raar oplopen, en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Dus.......Ik ga ff telefoneren en hopelijk willen en kunnen ze me verder helpen.
Waarschijnlijk wel :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:14

ik ga ook shoppen, heb wel een aanvullende nodig....(ook wegens hopelijke gezinsuitbreiding...). Maar goed wil uiteraard zo cheap mogelijk :-)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:15

Helaas zitten de vergoedingen voor kraamzorg en de poliklinische bevalling vaak in het duurste pakket, ben om die reden nu zelf ook aan het shoppen.