Leven als vegetariër

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:31

@ Ayasha: Persoonlijk heb ik nog nooit een zelfverheerlijkende vegetariër gezien (zelfverheerlijkende vleeseters wel, maar tja, ik ken ook veel meer vleeseters dan vegetariërs). Het lijkt me zo wel een vorm van beleefdheid en basisrespect van de vegetariër als van de vleeseter dat je ieder in zijn of haar waarde laat.

Waar ik me dan wel weer dood aan erger, zijn die voortdurende aanvallende opmerkingen van vleeseters. Ik ken er verschillende die niets liever doen dan vragen naar het 'waarom' iemand vegetariër is, en vervolgens 10 non-argumenten afvuren waarom vegetarisch eten een verkeerde keuze is, en vlees eten de enige goede en moreel juiste keuze.

Dat mensen mij vragen: "eet je vlees? Wat eet je dan wel? En waarom?" vind ik allemaal prima en gezellig. Ik bak ook zonder enige moeite vlees voor mijn vriend, ieder zijn eigen keuzes, toch? Maar nadien die opmerkingen als: "en waarom doen ze vegetarisch dan op vlees lijken? Je schoenen zijn toch ook van leder? Mensen horen gewoon vlees te eten, vleesloos is ongezond." Pfff, nee, erg vermoeiend. Ik vraag ze ook niet waarom ze wél vlees eten, om dan tien tegenargumenten af te vuren. Dan vraag ik me af of ze die vragen stellen om mij het vuur aan de schenen te leggen, of om zichzelf ervan te overtuigen dat vlees eten de moreel juiste keuze is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:34

Wat ik nog steeds een moeilijk argument vind is het God argument. God heeft het zo bedoeld dat wij beestjes eten. Tja moet ik dan een vleeseter mijn geloof gaan uitleggen omdat ik geen beestjes eet? Beetje vreemd. Ik vraag ook niet waarom een moslim nou geen varken eet.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:37

Selka schreef:
Wat ik nog steeds een moeilijk argument vind is het God argument. God heeft het zo bedoeld dat wij beestjes eten. Tja moet ik dan een vleeseter mijn geloof gaan uitleggen omdat ik geen beestjes eet? Beetje vreemd. Ik vraag ook niet waarom een moslim nou geen varken eet.

Die heb ik serieus nog nooit gehoord :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:38

Ik dit jaar al een keer of 3 :P Zelfs op de bbq van stal haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:40

Alle "campagnes" tegen het eten van vlees op FB... Ik werd, omdat ik vlees eet, zelfs al verschillende keren moordenaar genoemd door vegetariërs.. _O- Kheb er nog geen gezien tegen vegetariërs tot nog toe.
Sowieso zeg ik ook al dat ik niet snap dat de "waarom niet?" vraag gesteld moet worden. Ieder kiest toch zelf wat ie eet.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:45

Selka schreef:
Ik dit jaar al een keer of 3 :P Zelfs op de bbq van stal haha

ok zo apart, ik geloof ook in God..... maar vind zeker niet dat je vlees MOET eten van God.... Dat moet je lekker zelf weten....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:46

WildWings schreef:
Marjoow schreef:
Dus als jij vegetarier ben omdat je het zo sieluhg vind voor de dieren, maar nog steeds in je hoofd hebt zitten dat al het vleesvee preventief met antibiotica behandeld word, alles in ieniemienie oprot hokjes zit, ja dan stel ik voor dat je je eerst gaat verdiepen voordat je een mening vormt ;)

Ik ben dus vegetariër omdat ik het 'sielugh' vindt (dat komt niet echt over alsof je überhaupt in staat zou zijn het argument serieus te nemen, overigens, beetje kleinerend) voor de dieren, om ze te laten sterven voor iets wat niet meer dan een luxe-product is in onze hedendaagse wereld. Daarnaast vind ik inderdaad dat de leefruimte en behandeling van vleesdieren in het algemeen nog wel te wensen over laat, ja.

Maar als je je er even in verdiept, zie je dat er zéér positieve ontwikkelingen aan de gang zijn. Van de een op de andere dag alles veranderen kan nooit.

Iets sieluhg vinden en iets zielig vinden is imo iets anders. Als je er over nadenkt en kan onderbouwen waarom je ergens tegen bent, is het al iets heel anders dan dat je emotioneel een beslissing neemt.

Jammer dat het kleinerend over moet komen, dat betekent dat je niet begrijpt wat ik zeg ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:47

Mensen. Nog één keer. *pakt megafoon*

Iemand die zichzelf vegetariër noemt maar wel vis eet, is geen vegetariër!!!!!

Citaat:
de vegetariër zelfst.naamw. (m.)
Uitspraak: [vexəˈtarijər]
Verbuigingen: vegetariër|s (meerv.)

iemand die geen voedsel eet dat van gedode dieren afkomstig is

Al suggereert de bovenstaande definitie dat ik wel een dood dier zou eten dat al dood was, maar goed, het gaat om het idee :+

Dat is trouwens ook een leuke: de non-argumenten van vleeseters.
Ik vind het zo onbeschoft dat veel vleeseters met allerlei rare verhalen aan komen zetten die op geen enkele manier onderbouwd kunnen worden, dan wel direct neergehaald worden door de vegetariër.

Heb dan genoeg ruggegraat om te zeggen dat het je geen r**t interesseert dat er dieren voor jouw stukje vlees sterven na een dieronterend (als dit woord bestaat :+ ) leven in de bio-industrie, dat jij gewoon vlees wil eten omdat je het lekker vindt.

Overigens zijn mensen die bewust aan hun vlees komen (weten dat de dieren goed leven en snel en pijnloos sterven) weer een ander verhaal. Fijn dat jullie je er bewust van zijn dat jullie eten van goede oorsprong moet zijn, en bereid zijn daar meer moeite voor te doen (aangezien dat vlees in het algemeen niet in de supermarkt ligt). Goed bezig! +:)+
Ik doe dat zelf overigens niet om redenen die Berdien aanhaalt: het eten van een lijk staat me niet aan. Plus mijn andere argumenten. Bovenal vind ik het niet nodig om dieren te vermoorden zodat ik ze kan opeten. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:48

Selka schreef:

Volgens mij is dat meer een uitspraak om je lekker achter te kunnen verschuilen, als ze het verder niet meer weten.
Daar moet je je echt niet te veel van aantrekken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:49

Marjoow schreef:
Maar als je je er even in verdiept, zie je dat er zéér positieve ontwikkelingen aan de gang zijn. Van de een op de andere dag alles veranderen kan nooit.

Dus omdat er zeer positieve ontwikkelingen aan de gang zijn binnen de vleesindustrie, is dat een reden om vlees te gaan of blijven eten? Terwijl dieren nog steeds (imo) onder erbarmelijke omstandigheden gehouden en getransporteerd worden en uiteindelijk nog steeds sterven voor een luxe-product van de mens? Dat vind ik niet echt een argument voor wat dan ook..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:51

Snap niet waarom andere zich er druk om maken als je (ja ik ook deels) ervoor kiest geen vlees te eten..

Leef en en laat leven..

Ik kan me ook niet zo druk maken als andere er iets van zeggen en vat de meeste opmerkingen ook niet beledigend op.

Nu scheelt het misschien ook dat ik het niet uit principe niet eet, maar omdat ik het gewoon niet lekker vind en dat een gewoonte is geworden

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:51

Argument dat je vlees moet eten van God lijkt me erg sterk. Ik ben gelovig, en geloof toch echt dat het in het paradijs precies was zoals God het wilde. En volgens mij waren Adam en Eva toch echt veganist. :+

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:53

Ik ben inmiddels 13 jaar vegetariër, omdat ik vind dat de dieren veelste slecht behandeld worden in de meeste stallen. En 13 jaar geleden was het nog erger dan nu. Zolang ik niet 100% zeker weet dat het dier normaal behandeld is, zal ik het nooit eten.
En zelfs het vlees waarvan ik echt weet dat het een goed leven heeft gehad, kan ik niet eten. Het is gewoon een gewoonte om het niet te eten.

Ik vind vlees overigens wel lekker, af en toe mis ik het wel. Zeker omdat mijn ouders en zus wel gewoon vlees eten en het soms wel heel lekker ruikt haha.

Ik maak me nooit druk om wat mensen er van vinden, maar ik hoor bijna alleen maar positieve reacties. Eerst wel altijd de vraag 'waarom', maar is logisch denk ik. Daarna vinden ze het vaak vooral knap :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:57

tja en daar gaan we weer, dit is net zo`n topic als wel/geen borstvoeding, wel of geen vaccineren. De een schreeuwt nog harder om zijn mening/visie op te dringen als de ander. en als ze denken dat hun mening niet gedeeld wordt dan beginnen ze maar met moddergooien.

Ik eet vlees. Ik vind het lekker. maar let wel op wat en waar ik eet. (eigenlijk eet ik alleen eigen varkens en koeien en kippen)
ik eet eigen groente dus ik weet dat het niet bespoten is.
ik heb mijn kinderen borstvoeding gegeven (lang)
en ik vaccineer niet.

Tja en? Dat is MIJN leven en MIJN levensstijl.

En een ander doet het ANDERS.

nou en! doe wat je wilt hoe je het wilt. en laat een ander ook doen zoals hij/zij het wilt.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:02

Het grappige vind ik, dat de vegetariërs hier om het hardst roepen 'leven en laten leven' maar vervolgens wel neerkijken op mensen die wel vis eten en geen vlees.
Ieders keuze is zijn eigen keuze en niemand hoeft zich daar toch voor te verantwoorden? Over leven en laten leven gesproken ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:02

Ik krijg soortelijke opmerkingen van vegetariërs te horen; helemaal op een evenement waar het overgrote deel vegetarisch eet. Heb echt meegemaakt dat ze hoofdschuddend zaten toe te kijken dat ik weer een hap overheerlijke kalf nam :') nou, het smaakte mij alleen maar beter haha. Stelletje mieperds.
'Waarom ik vlees eet' 'dit dier moest dood door jou' 'wat ben je primitief nog' 'er zijn genoeg alternatieven, dit is zielig' 'dat je dat kan eten....'

Ach, boeit mij niet hoor :D ik eet wat ik eet en ga mij niet verantwoorden :')
Wat anderen eten boeit mij zelfs nog minder :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-11-13 18:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:03

Ik ben vanaf dat ik 15 was vegetarisch. Ik ben vegetarisch omdat ik de manier waarop dieren door de mens behandeld en geëxploiteerd worden absoluut afkeur. En daarnaast ben ik vegetarisch omdat ik me er niet fijn bij voel om dieren te eten, omdat ik zo enorm veel van dieren houd. Zoals je waarschijnlijk wel kan deduceren aan mijn redenen, heb ik niets tegen biologisch en diervriendelijk geproduceerd vlees. Ik eet het zelf niet, puur omdat ik me er niet fijn bij voel, maar heb er niets op tegen dat het geproduceerd wordt en dat andere mensen het eten.

Toen ik vegetariër werd op mijn 15e heb ik lange tijd ook geen vis gegeten. Hier kwam echter verandering in toen ik neuropsychologie ging studeren. Inmiddels ben ik afgestudeerd neuropsycholoog en mag ik wel zeggen dat ik behoorlijk goede kennis heb van hoe hersenen werken. Hierdoor weet ik welke hersendelen het een mens en dier mogelijk maakt emoties te ervaren. Deze hersendelen hebben niet alleen mensen, maar ook zoogdieren en vogels. Vissen daarentegen, hebben alleen het meest primitieve deel van de hersenen, waardoor het gedrag van vissen met name wordt bepaald door instinct. Vluchten en het ontsnappen aan pijnprikkels, wordt door de ruggenmerg in werking gezet, en is een volledig automatische respons. Veel mensen begrijpen dit niet, die zeggen: ''Waarom vlucht een vis dan als hij geen angst kan ervaren.'' Onderzoek wijst uit dat een beginnende foetus, waarvan de hersenen nog niet eens ontwikkeld zijn, dit gedrag al vertonen wanneer er een naald door de buik van de moeder in de foetus wordt geprikt. De foetus trekt zijn ''lichaampje'' weg, maakt schokkende bewegingen van de pijn, probeert te ontsnappen aan de pijnprikkel en vertrekt zelfs zijn ''gezichtje''. Dit alles zonder hersenen. Dit is een puur automatische respons van de ruggenmerg.
Vissen leven puur op instinct en zijn vanwege de primitieve hersenstructuren niet in staat emoties te ervaren. Dit is ook de reden dat ik vis eten niet (meer) zielig vind. Zoogdieren daarentegen, lijden wel onder het handelen van de mens.

Dit is de reden dat ik onderscheid maak tussen het eten van vlees van zoogdieren (en gevogelte, die hebben als enige niet-zoogdier ook de hersendelen om emoties te kunnen ervaren) en vissen. Er zijn ontzettend veel mensen die hier helemaal niets van begrijpen, als ik ze dit uitleg. Ze blijven dan zeggen ''ja maar dat kan niet, het is hypocriet enz.''
Dit is allemaal onwetendheid en ik begin het een beetje zat te worden. Tegenwoordig als mensen vragen waarom ik geen vlees maar wel vis eet, zeg ik ''gewoon omdat ik hypocriet ben'', om een vruchteloze discussie te vermijden. En dat werkt wel.
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 06-11-13 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:06

Ik ben al bijna 14 jaar vegetariër. Erger me vaak genoeg aan de hele 'het gaat dieren slachten toch niet stoppen' en 'je bent echt dom bezig' of de 'je krijgt niet genoeg vitamines binnen' opmerkingen. Ik zeg niets tegen vleeseters, laat mij dan ook in mijn waarde?
Schijnbaar is dat erg moeilijk voor sommige mensen :+

Ik eet wel vis omdat ik én uitslag krijg van soja producten (die ik dan vaak toch gewoon eet) en ik de meeste vega producten echt niet lekker vind. Daar staat wel tegenover dat ik geen stremsel of gelatine eet, geen witte suiker, etc. En de 'vegetariërs' die mij afkraken omdat ik een paar vissoorten eet eten wel gewoon normale kaas enzo, niet erg aardig.

Ik ben het er wel mee eens dat veel vegetariers ook echt dom bezig zijn met anderen afkraken omdat ze vlees eten. Laat iedereen gewoon z'n ding doen. Ik eet geen vlees omdat ik me daar zelf prettiger bij voel. Ik weet dat het niets aan de maatschappij verandert maar ik voel me er goed bij. Er zijn ook mensen die gewoon van dieren houden en toch vlees eten, dat maakt ze er niet slechter op. Maar het moet van twee kanten komen. Respecteer elkaar gewoon.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:06

@dos_caballos: interessante redenering. Leuk dat je dit deelt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:07

Ik zeg altijd; omdat ik het lekker vind. Ben je ook zo van het gemiep af :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:09

Barroco schreef:
Het grappige vind ik, dat de vegetariërs hier om het hardst roepen 'leven en laten leven' maar vervolgens wel neerkijken op mensen die wel vis eten en geen vlees.
Ieders keuze is zijn eigen keuze en niemand hoeft zich daar toch voor te verantwoorden? Over leven en laten leven gesproken ;)

Je gebruikt mijn tekst met leef en laat leven..

Maar waar laat ik me negatief uit over wel vlees eters?

Ik kan me er niet druk om maken, misschien als er iemand paard eet voor mijn neus, (en dan nog meer om te klieren dan gemeend) maar verder zul je mij niet horen over vleeseters hoor ;)

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:13

@Dos_Caballos: Interessant! Ik durf me in dit topic nu toch nog vegetariër te noemen, ookal eet ik wel vis. :+ Bedankt dat je dit wilde delen!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:15

Trouwens, ik eet wél vis, niet omdat ik het lekker vind, maar omdat het moet van mijn dokter. Ik lust al geen kaas en eieren, dus ik moet wel op de een of andere manier aan mijn eiwitten/proteïnen komen. Trouwens, een vegetariër die wel vis eet is eigenlijk een pescotariër. Je hebt een heleboel verschillende soorten 'vegetariërs', dus laten alle "echte" vegetariërs nu eens stoppen met te kakken op mensen die wel nog vis eten :').

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:21

Saarin schreef:
@Dos_Caballos: Interessant! Ik durf me in dit topic nu toch nog vegetariër te noemen, ookal eet ik wel vis. :+ Bedankt dat je dit wilde delen!

Als je jezelf nu gewoon pescotarier noemt bespaar je een hoop vegetariërs schijnbaar irritante vragen :P

Ik denk trouwens niet dat je zonder meer kan zeggen dat dieren zonder hersenen ons type hersenen totaal geen gevoel hebben, dat is ook nogal een discussie binnen het topic van dierwelzijn over bijv de sportvisserij en slachtmethodes voor vis, als vissen namelijk niets voelen maakt dat inderdaad niets uit maar niet iedereen is het daar over eens.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:22

Goed, allereerst... ik val niet over vragen of ik wel of geen vis eet!
Deze vraag pak ik ook niet als onbeschoft op!!! Wat ik wel als onbeschoft op pak is, zijn opmerkingen als " ach die beesten gaan toch wel dood" of "dus je eet wel plantjes ook, ook wel zielig of niet ? " of " dan zal ik wel een extra stuk mals dood varken/koe opeten ", deze opmerkingen zijn trouwens nog heel mild.

Mensen hebben respect te hebben voor mijn keuze die ik 7 jaar geleden gemaakt heb, net zoals dat ik respect heb voor de keus dat een ander wel vlees of vis eet.

Dit topic is ook niet bedoelt om een ander te overtuigen, maar meer om te laten zien dat het voor een vegetarier behoorlijk vervelend kan zijn wanneer er neerbuigend gereageerd wordt, alsof je als vegetarier zijnde van een andere planeet komt, en niet goed snik bent.

Liesje1611: Wanneer je maar vaak genoeg opmerkingen naar je hoofd krijgt, met een nogal beledigende ondertoon, of je wordt zowat uitgelachen, vind ik dat nogal beledigend ja en onbeschoft. En onbeschoft in de zin van de ander niet respecteren.