Demonen, duivels en exorcisme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:54

Kwanyin schreef:
Maar omdat men niet exact weet hoe het lichaam zijn krachten zo erg kan bundelen, wil dat nog niet zeggen dat er een demon in het spel is.
Deijs schreef:
@ hierboven;

Klinkt niet als bezetenheid maar gewoon een psychiatrische ziekte. Vind het niet zo abnormaal klinken(heb ervaring met psychiatrische patiënten) die kunnen gewoon ineens de knop om krijgen in hun hoofd.
Hetzelfde geldt voor zwakzinnigen, die kunnen zó loeisterk zijn, heel apart.

Er is een simpele fysiologische verkaring voor het feit dat mensen onder extreme emotionele stress (woede, paniek etc) véél sterker zijn dan onder normale omstandigheden.

NoekAa_

Re: Demonen, duivels en exorcisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:52

Ik denk eerder dat de menselijke geest en het lichaam tot veel meer dingen in staat is dan dat we als common sense aannemen. Het is denk ik makkelijker om een externe factor de schuld te geven (als zijnde boze geest, demoon, etc. etc.) dan in willen zien dat het in de natuur van de mens zit.

Wat betreft de 'onmenselijke' kracht. Er zijn ook mensen die abnormaal onder water kunnen blijven, er zijn ook mensen die immuun zijn voor de kou. Dit is echter wel vaak geconditioneerd, maar in geval van een stoornis in het brein zouden deze mogelijkheden misschien ook wel aangesproken worden.

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:15

Eileen_ schreef:
pmagnetiseur schreef:
Nou TS je hebt weer een onderwerp aangesneden...!

Daar zullen de voor en tegenstanders weer over elkaar heen buitelen wie er om het hardst gelijk heeft. Zielen zijn niet absurd en ook niet abnormaal. Ik put hier uit eigen ervaring en niet uit filmpjes. Die filmpjes zijn zwaar overtrokken waarin de mensen in het bed heen en weer worden gesmeten etc.
Wat men wel kan merken is een onaangenaam gevoel in huis. Het zien van een gedaante van een dierbaar overledene. Een onverklaarbare wind langs je heen terwijl je toch zeker weet dat ramen en deuren gesloten zijn. Het openen van deuren die echt gesloten waren. Een lamp die plotseling feller of minder fel gaat branden. Dat soort dingen dus.

Het hoeft geen oud huis te zijn waar dit voorkomt; ook nieuwbouwhuizen kunnen dit hebben. De geesten die er zitten kunnen overleden kinderen zijn van jou of van een vorige bewoner. Maar ook een miskraam kan veroorzaken dat jouw kinderen ook jaren later nog niet kunnen slapen. Ze zeggen dan dat ze 's-nachts bezoek krijgen.
De geesten die het hardnekkigst en soms ronduit gevaarlijk zijn, zijn mensen die door moord of zelfmoord over zijn gegaan.

Een maand of 2 terug was ik in de buurt van Gronau om een huis vrij te maken. De mevrouw in kwestie vroeg om hulp nadat er allerlei pech in huis kwam. Aan de hand van het verhaal kon ik de link gauw leggen. Op de plek waar ik uitkwam met pendelen had de vorige bewoner zich opgehangen omdat hij niet naar het bejaardentehuis wilde. Ik wist vooraf niet wat er plaats gevonden had, maar de man des huizes wist exact waarom ik op die plek uitkwam. Het was op een deel waar ook paarden stonden. En die paarden werden ontzettend onrustig als zij uit hun stal op de deel kwamen danwel van buiten via de deel naar de stal gingen. Zo erg zelfs dat een van de paarden de vrouw in de buik geschopt had en daarom ook is weg gedaan.

Excorcisme (uitdrijving bij mensen) heb ik gelukkig slechts een keer gedaan en dat is geen pretje.

Overigens hoeven het niet altijd geesten te zijn waardoor kinderen niet slapen; een aardstraal kan dit ook veroorzaken. Maar vergeet ook niet dat de gemoedstoestand van de ouders of een zware bevalling ook een behoorlijk effect heeft op een kind als dit nog zo jong.

Ik ben katholiek en ik heb ook bij en met pastores behandeld. De katholieke kerk staat er niet om te springen, omdat het een beladen onderwerp is. Maar de heren in kwestie stonden er positief tegenover.

Geloven of niet geloven?
Een hard bewijs is niet te leveren. Je zou het kunnen filmen, maar je ziet eigenlijk niets met het blote oog. Voor mij is het bewijs geleverd als kinderen de avond erna wel lekker kunnen slapen of dat mensen het gevoel hebben van een juk te zijn bevrijd.
Ik vind geloven geen voorwaarde voor positief resultaat. Het mooiste moment vind ik als de heer des huizes schoorvoetend heeft ingestemd op verzoek van zijn vrouw dat ik kom. En dat ik een paar dingen zeg waarvan hij denkt hoe weet ie dat..? De smalende maar eigenlijk ongemakkelijke glimlach veranderd in een streep en een ongemakkelijke houding. Ik vind dat prachtig.
Ongeloof is vaak een bepaalde angst voor het niet kunnen zien en niet kunnen verklaren, maar ook gewoon geen echte ervaring mee gehad. Nou dan is dat toch ook gezond dat je hier een bepaalde scepsis hebt?
En natuurlijk is er nog een heel leger die in allerlei gewaden en met allerlei attributen tegen een zo hoog mogelijke prijs je van alles in de bol proberen te praten.
Daar werkt maar één advies gezond verstand gebruiken en zeker je gevoel laten spreken als je met iemand in zee gaat! En een goed behandelaar m/v herken je aan normaal gedrag en een normale prijs.

Ik hoop voor degene die geïnteresseerd is, iets meer info te hebben gegeven.

Heel veel plezier met deze nooit saaie en altijd voortdurende discussie en een prettige avond allen!

uhh want?
Ik heb er juist veel over gelezen, veel over gehoord incl op school maar toch geloof ik er niet in. Ook kende ik mensen die geesten enz konden zien. Verder zie ik zelf vaak iemand in m'n kamer (of laatst nog een vogelspin vlak boven m'n hoofd :=) te verklaren; slaapverlamming.
Vroeger had ik écht heel enge nachtmerries. Kan ze nu nog precies vertellen (was ook echt net als saw enzo). Kwamen er later achter dat ze wel op de dieven van pippie langkous leken ( :') ), dus wsl ben ik een keer zo bang geworden dat ik er over ben gaan dromen. En raad eens, ik ging 'verhuizen' naar een andere kamer en t was over :).
En toch geloof ik er niet in. Juist omdat die onverklaarbare dingen wél te verklaren zijn :D
Je hersens kunnen je flink voor de gek houden :j deuren die open gaan terwijl je ze toch had dicht gedaan (door luchtdruk bijv) gebeuren altijd, maar als je net glaasje hebt gedraait oid lijkt t net alsof 'de demoon' dat doet.

Sorry dat mijn reactie onder jouwe kwam, maar ik schreef "TS"...
Heb mensen gehad op mijn behandeltafel gehad die aan tafel bleven "plakken" maw ze konden even niet los van de tafel. Andere vielen in slaap en hielden vervolgens hun arm 10 min. omhoog zonder te bewegen. Dit waren niet per definitie "gelovers" maar gewoon mensen die pijn hadden er vanaf wilden. Die zeiden ik voelde het wel, maar ik kon me er niet tegen verzetten en het voelde niet vervelend.

Net als ik het niet wetenschappelijk kan bewijzen, kan ook niemand verklaren waar bij de mensen het warme gevoel vandaan komt, ook als ik ze niet (meer) fysiek aanraak. Nogmaals: ook mensen die zeker niet geloofden.
Net als het feit dat ik zaken zeg die kloppen maar ik niet kan weten of bij mensen de plek aanwijs waar ze last van hebben zonder ook maar iets van ze te weten of ze te hebben zien lopen (zelfs uit een groep mensen of paarden). Bij uitdrijving is het natuurlijk nog lastiger aannemelijk te maken, als is het maar omdat je dit enkel uitvoert met het wonende gezin; dus is de populatie niet zo groot.

Ik heb het niet uit boeken.. ik praat vanuit de praktijk.
Ook ik ben een rationalist net als veel mensen die zeggen jaja mmm, maar heb het maar geaccepteerd als een welkom geschenk. Voor mij was dit ook gemakkelijker omdat ik er mee opgegroeid ben.
En let wel... autochtonen denken dat het niet bestaat, maar in tal van culturen is dit de normaalste zaak van de wereld.

Het is maar net welke kant van het boek je wilt zien.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:20

Ik heb een Indonesische schoonfamile en Surinaamse familie en van hun hoor ik dingen die ze meegemaakt hebben die ik zelf miet graag zou meemaken. Dus ja, ik geloof zeer zeker in geesten en demonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:23

chanicha schreef:
Ik heb een Indonesische schoonfamile en Surinaamse familie en van hun hoor ik dingen die ze meegemaakt hebben die ik zelf miet graag zou meemaken. Dus ja, ik geloof zeer zeker in geesten en demonen.

Zoals :) ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:31

Wat ik dus intrigerend vind aan dit onderwerp pmagnetiseur, is in wat voor een totaal verschillende werkelijkheid wij lijken te leven.
Jouw perceptie van de realiteit is duidelijk anders dan de mijne. Je neemt entiteiten en fenomenen waar die voor mij niet waarneembaar zijn, en dus niet bestaan. En ik heb bijvoorbeeld twee jaar in een huis geleeft waar een verschrikkelijke moord is gepleegd, en door mensen de geest van de overledenen is waargenomen. Niets gemerkt al die tijd...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:39

Zoals meubels verplaatsen in een nieuw huis en dan de volgende morgen wakker worden en ze staan weer waar ze eerst stonden, een man die een heel ding been had waar de medici geen raad meer mee wisten, die is naar bosjesmannen gegaan en na twee weken teruggekomen, de artsen staan voor een raadsel want zijn been was weer normaal. Ze hebben daar ook geesten opgeroepen maar wilden hem alleen helpen als hij zou beloven nooit hun verblijfplaats bekend te maken. Ook mogen ze in Indonesie, waar mijn schoonvader woonde op Java, niet tegen een bepaalde boom plassen, dan werden ze doodziek en dat gebeurde ook.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:46

Tsja, dan heb je ook nog de kwestie van mind over matter. Zo is er een boeddhist die een speer tegen het zachte stukje bij zijn keel zette. Deze speer werd aan de andere kant tegengehouden door iemand anders en die kerel leunde er vol in. En had geen schrammetje.
Of een kerel die makkelijk 12 uur achter elkaar kon rennen zonder moe te worden. Die maakte ook niet of nauwelijks melkzuur aan. Sterker nog; des te langer hij aan het rennen was, des te minder melkzuur werd er geproduceerd.

Ik geloof wel dat er iets is op deze wereld. Wat het is, geen idee. Demonen.. Mwah. Ik ben er nog niet over uit of ik daarin geloof. Ik denk dat iedereen 'demonen' in zich heeft zitten. Iedereen kampt met problemen, in meer of mindere mate. Maar ik denk niet dat er mensen zijn die bezeten zijn.
En als die mensen er heilig in geloven dat ze dat wel zijn en een exorcisme zou hun oplossing zijn, wat voor kwaad kan het dan? Als ze daardoor van hun problemen af komen. Baat het niet dan schaadt het ook niet (mits je er dus niet in doorslaat).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:50

goldenarrow schreef:
Baat het niet dan schaadt het ook niet (mits je er dus niet in doorslaat).

Daar met ik het niet mee eens; nog afgezien van het feit dat er gevallen bekend zijn van exorcismen die geeindigt zijn met de dood van de patient (toegegeven, geen bezetenheid meer) of fysieke verwondingen, dan is het meegaan in, en bevestigen van waandenkbeelden als demonische bezetenheid wel degelijk (zeer) schadelijk voor de betrokkene, "als het niet baat".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:52

Dacht nooit dat ik het zou zeggen, maar... Eens met Kuggur in deze!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:05

Maar dan is het dus al doorslaan. Vandaar dat ik dat er ook achter heb gezet. Maar als ik dan die filmpjes zie van een exorcisme in de kerk, waar de mensen dus oprecht geloven dat ze bezeten zijn, dan zie ik daar in principe geen kwaad in. Als de patiënt er dan vanaf is, wat is daar dan mis mee?

Patiënten fysiek verwonden, of zelfs dood laten gaan, dat gaat te ver. En dan sla je er ook echt in door.

Dan bedoel ik dus zoals onderstaand filmpje. En ik weet niet of het echt is, maar wat is hier mis mee?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:10

goldenarrow schreef:
Maar dan is het dus al doorslaan. Vandaar dat ik dat er ook achter heb gezet. Maar als ik dan die filmpjes zie van een exorcisme in de kerk, waar de mensen dus oprecht geloven dat ze bezeten zijn, dan zie ik daar in principe geen kwaad in. Als de patiënt er dan vanaf is, wat is daar dan mis mee?

Patiënten fysiek verwonden, of zelfs dood laten gaan, dat gaat te ver. En dan sla je er ook echt in door.

Nee, je leest niet goed, Ik zeg afgezien van extreme gevallen waarin de patient sterft of fysiek gewond raakt.
Ik heb het over de "normale" (hm, absurde term in dit verband) exorcismen die niet "baten".
Die schaden imo dus wél.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:25

Oh sorry, door de lange zin dacht ik dus dat je het juist over die gevallen had.

Maar als iemand volgens hemzelf bezeten is door een demon. Dan kan je diegene vol met medicatie stoppen. Of je kan een poging doen door het op een alternatieve manier te proberen en kijken of je het zo weg kan krijgen. Het welbekende placebo-effect. Als je echt gelooft dat iets werkt of zal werken, waarom niet proberen?
Want het lijkt mij (maar ik heb er geen verstand van, en heb zeker geen cijfers) dat als je in demonen gelooft, als je gelooft dat je bezeten kan zijn door een demon, dan geloof je ook dat daar een oplossing voor is. En dan lijkt het met dat je niet gelooft dat die oplossing bij medicatie ligt, maar misschien wel bij een exorcisme.

Ik geloof zelf dus niet in demonen, maar ik denk wel dat een cliënt of patiënt zelf wat mag zeggen over een behandelplan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:33

goldenarrow schreef:
Oh sorry, door de lange zin dacht ik dus dat je het juist over die gevallen had.

Die zin van me had inderdaad wat duidelijker interpunctie kunnen gebruiken.
Maar goed, het is nu duidelijk.

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:52

Kuggur schreef:
Wat ik dus intrigerend vind aan dit onderwerp pmagnetiseur, is in wat voor een totaal verschillende werkelijkheid wij lijken te leven.
Jouw perceptie van de realiteit is duidelijk anders dan de mijne. Je neemt entiteiten en fenomenen waar die voor mij niet waarneembaar zijn, en dus niet bestaan. En ik heb bijvoorbeeld twee jaar in een huis geleeft waar een verschrikkelijke moord is gepleegd, en door mensen de geest van de overledenen is waargenomen. Niets gemerkt al die tijd...

Mijn perceptie is in sommige gevallen idd anders, maar dat maakt jouw waarneming niet minder dan de mijne of andersom. Ik heb andere ervaringen opgedaan that's all. En ik heb wat meer "antennes" zeg maar. Exorcisme waarbij mensen denken andere mensen iets aan te moeten doen om dat de duivel er zogenaamd in zit, kan ik dan ook niet anders als krankzinnig betitelen.
Heb ook ook mensen in de praktijk gehad die dachten dingen te zien, maar die heb ik toch maar naar regulier verwezen. Voor mij staat regulier niet recht tegenover alternatief. En ik behandel niet door als ik er geen heil in zie of begin er niet eens aan.

En toch heb ik er een gehad die bij een collega "out" ging en als een dier tegenin je kwam. Ik ben er samen met een andere collega naar toegegaan. De man in kwestie was psychisch niet ziek, maar was al wel een paar keer voor de dood weggehaald. Dit is de enige keer dat ik echt exorcisme heb gedaan in 14 jaar tijd en dat is heftiger dan even een huis vrij maken. Een andere collega van mij doet dit uitdrijven vaker, maar dat zijn wel vaak mensen uit een andere cultuur dan onze Sinterklaas-Zwartepiet cultuur zeg maar..

Vorige week een huis gedaan met klein kind wat niet sliep. Daar zat helemaal niets, maar kind had klem gezeten met de geboorte wat voor een kind (heel normaal) een traumatische gebeurtenis is. Dat wist ik vooraf niet, kreeg het door en benoemde het. Daarnaast voelde ik een behoorlijke afstand tussen het kind (door de zware bevalling wat ik dus ook niet wist). Beide werden door de moeder her en erkend.
De vrouw in kwestie vandaag ontmoet en het kind slaapt beter door.
Dit had dus helemaal niets met geesten te maken.

Vandaag huis gedaan met weer een kleine die de ouders uit hun slaap hielt en veel krijste. Ook die had vervelende bevalling gehad met navelstreng om de hals/ kaak. (ook dat wist ik vooraf niet). Verder nog twee aardstralen in dat huis die kruiste op de plek waar het bedje stond. Beide zaken waren ook met het blote oog niet waarneembaar. Kinderen en dieren zijn nu eenmaal veel gevoeliger en dat speelt wel mee.
Succes is overigens niet altijd verzekerd.. Net als zwarte magie niet minder sterk is dan wit.

Ik kan het bewijs voor mijn perceptie niet leveren. Maar ja perceptie is volgens mij ook niet iets dat rationeel kan worden uitgelegd; zover ik weet is perceptie je eigen waarneming via je eigen zintuigen en het beeld wat er daarna via je grijze massa van wordt gemaakt.
Kan alleen zeggen dat de mensen die in vorige topics waarin wij elkaar troffen en mij vervolgens in levende lijve hebben getroffen positief waren over hun ervaring met hun paard of bij zichzelf.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:47

Ik zal jullie even dood vervelen met een stukje gedragswetenschappen.
Freud gaat er vanuit dat een mens bestaat uit een es, ego en superego.
Het es zijn je seksuele en agressieve driften, deze leer je in je leven onder controle te houden en te beheersen.
Het ego is je scheidingswand tussen het es en het superego. Het superego is je geweten, bij sommige mensen is dit heel streng.
Bepaalde mensen komen in de knel met hun superego en es, het ego kan het dan niet meer aan.
Hierdoor kunnen rare gedragingen ontstaan, een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Volgens de theorie van Freud dan.
Abnormale gedragingen zouden deels hieruit kunnen voortvloeien door het niet beheersen van de driften. De leraar heeft het eens uitgelegd als demonisch gedrag.
Zo hebben jullie je lesje gedragswetenschappen ook weer gehad. :')

Verder heb ik er geen theorie over, ik geloof er zeker wel in, net als in geesten. Maar zoals veel anderen zoek ik het zeker niet op.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:59

Een lesje geschiedenis van de psychologische wetenschappen bedoel je.
De theorieen van Freud zijn gedateerd, en inmiddels behoorlijk achterhaald.
Je zou Jung er óók bij kunnen slepen, die heeft ook aardige ideeen over bovennatuurlijke zaken (maar ik ben er ook niet zo van onder de indruk).

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:06

Ik geloof er ook in ! :) Heb zelf ook al verschillende dingen meegemaakt waar ik liever niet over praat!
Wil me er verder ook helemaal niet mee bezig houden omdat de rillingen dan al over mn rug lopen :D
Maar van die horror geesten films vind ik helemaal geweldig! _/-\o_
(Ben er zelfs een beetje verslaafd aan := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:27

Psychoanalyse is zeer zeker niet volledig achterhaald. We maken nog vaak gebruik van delen van de theorie van Freud bij het analyseren van problematiek :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:41

Lente schreef:
Psychoanalyse is zeer zeker niet volledig achterhaald. We maken nog vaak gebruik van delen van de theorie van Freud bij het analyseren van problematiek :)

Wie zijn "we" vroeg hij achterdochtig ;)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:38

Kuggur schreef:
Lente schreef:

Wie zijn "we" vroeg hij achterdochtig ;)

Inderdaad, het is alleen bewezen dat cognitieve gedragstherapie op de korte termijn meer effecten behaald. Maar die is dan weer gericht op het aanleren van gedrag, niet op het bovennatuurlijke. Van Jung ben ik ook niet zo'n fan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:15

'We' zijn psychologen, hulpverleners en mensen in het dagelijks gebruik. Als het gaat over onderbewuste, of het volgen van driften dan hebben we het al over de psychoanalyse.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:35

Toevallig ben ik net de theorie van Freud aan het leren voor mijn eerstvolgende toets. En ik studeer SPH.