Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Amanda schreef:bigone schreef:Alles klopt behalve het huren ipv kopen, tegenwoordig is het weer een kopersmarkt en kun je door slim er op in te spelen een leuk huis voor bewonen voor minder geld dan je vaak huurt en je kunt een eigen huis zien als spaarpot, over dertig jaar is je huis hypotheekvrij en bij verkoop heb je een leuke som op je bankrekening.
Daarom ben ik nu ook gaan kopen inderdaad. Ik mag zo meteen vrije sector huur gaan betalen voor een flatje waar ik nu 300 euro voor betaal.
Ik verdien net bovenmodaal, heb dus nergens recht meer op aan toeslag en huur wordt ruim verdubbeld.
Ik verdien niet slecht, maar zo goed nou ook weer niet
Dus gaan kijken voor een koophuis. Ik betal nu een stuk lagere hypotheek per maand dan de vrije sector huurprijs en over 30 jaar is het wel helemaal van mezelf.
Het enige nadeel is dat ik niet meer de woningbouw kan bellen als er problemen zijn
Amanda schreef:8nnemiek: Als ik het al optel wat jij opsomt kom ik al ruim over de 500 hoor (bijna 700, zonder zorgverzekering want dat valt tegen elkaar weg en bedragen van verzekeringen en belasting, want die heb je niet genoemd). En jij deelt het dus met je vriend. Het gaat hier om alleenstaanden. Voor het runnen van een huishouden zijn jullie dus ook gewoon rond de 1000 euro kwijt.
8nnemiek schreef:Amanda schreef:8nnemiek: 500 euro aan vaste lasten, incl een huis? Dan woon je wel heel goedkoop
Ik ben per maand echt die 1000 euro wel kwijt aan vaste lasten excl. paard. Een huis, verzekeringen, GWL, telefoon, internet, boodschappen, auto. En dat was nog een huurhuis. Ik heb net een huis gekocht, waardoor mijn lasten nu zo'n 250,- hoger zijn per maand.
Ik betaal 300 euro voor een huurhuis, dus inderdaad lekker goedkoop. Maar ik krijg verder niets van huurtoeslag ofzo. En dan gemiddeld zo'n 80 euro aan gas en elektra per maand.. 100 euro eten (voor 2).. zorgverzekering 72 euro (en 88 euro zorgtoeslag).. en dan de inboedelverz., rechtsbijstand, wegenbelasting nog een paar tientjes.. telefoonrekening 13 euro incl internet. En dat is dan voor twee personen, dus ik betaal daar de helft van. En daar komt voor mij dan nog 50 euro aan hondenvoer en 50 euro aan hooi bij en wat andere dierenspulletjes, 2x tanken per maand á 50 euro, maar dan nog kom ik niet aan de 500 euro per maand.. maar ik woon dan ook wel heel gunstig
Amanda schreef:Relaxed schreef:Hoor je idd veel.. Zo dom, rijd je dat ding in de prak en ben je er nog jaren voor aan het betalenHet enige waar ik voor leen is huis en studie.
Zo dom ben ik inderdaad ook eens geweest. Inderdaad in de prak gereden en nog een jaar mogen betalen voor een auto die ik niet meer had.
Nooit meer
Was een harde les zeg maar
8nnemiek schreef:Amanda schreef:8nnemiek: Als ik het al optel wat jij opsomt kom ik al ruim over de 500 hoor (bijna 700, zonder zorgverzekering want dat valt tegen elkaar weg en bedragen van verzekeringen en belasting, want die heb je niet genoemd). En jij deelt het dus met je vriend. Het gaat hier om alleenstaanden. Voor het runnen van een huishouden zijn jullie dus ook gewoon rond de 1000 euro kwijt.
Toen ik nog alleen woonde betaalde ik 250 euro huur, 50 euro gas/elektra, 50 euro eten en 50 euro voor het paard. De hond was er toen nog niet en verder ging ik alleen met de fiets. Toen zat ik ook nog altijd onder de 500 euro![]()
Samen zijn we idd rond de 700 kwijt. Maargoed, mijn punt was dat je best wat over kan houden als je zuinig leeft, of dat nu alleen is of als je samenwoont.. Nu neem ik wel aan dat de ruiters die met hun nieuwe trailer en dure kloffie op wedstrijden lopen wel samenwonen.. als alleenstaande heb je natuurlijk wel veel geluk of een érg goede baan nodig om dat te kunnen betalen en de tijd er voor vrij te hebben..

Quellian schreef:Wij hebben vaste lasten van € 2500,- per maand en ik ben zó blij als we straks van de kinderopvang af zijn (totaal € 923,74 per maand, waar we € 300,- van terug krijgen, dus € 623,74 voor eigen rekening). Wij zouden gevoelsmatig bést een tweede kind willen, maar het is niet te betalen, TENZIJ je alles opgeeft wat je hebt opgebouwd.
Nu gaan die wel maar 1,5 dag per kind naar de opvang... vonneke schreef:Wat is eigenlijk het bedrag voor modaal?
Citaat:Het bruto modaal inkomen is in 2012 op € 33.000 gesteld.
Konstantine schreef:[naam] schreef:Wat is eigenlijk het bedrag voor modaal?Citaat:Het bruto modaal inkomen is in 2012 op € 33.000 gesteld.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... komen.html
Dat is nog best wel wat...
Klijntje schreef:Whoeps, dat betalen wij voor 2 kinderen en dan krijgen we terug wat jij voor eigen rekening hebt ongeveerNu gaan die wel maar 1,5 dag per kind naar de opvang...

vonneke schreef:dan kom je op een 2750 pm bruto uit. Dat is net geen 2000 netto?