Waar doen ze het toch van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:25

tja....

Waar doen ze het van?
Ik krijg de vraag (dan wel vaak achter mijn rug om) ook met regelmaat.
Woon in de randstad, heb 2 paarden volpension staan en straks weer een mooie auto voor de deur staan.
En eerlijk gezegd is het soms ook wel vervelend, omdat men al snel verkeerd over je denkt.
Ik heb liever dat mensen het aan mij vragen, waar ik mijn 2 paarden van kan betalen.

Nu hebben wij de mazzel dat we autokosten niet prive hoeven te doen, omdat dat via de zaak gaat.
Maar breed hebben wij het zeer zeker niet! al het geld gaat op aan de paarden en onze andere beesten.
Maar ik woon wel in een fijn huisje, kunnen af en toe ergens lekker eten, maar geen dure vakanties, regelmatige kleding shoppen (dus laat staan de nieuwste trends volgen op gebied van paardensport) etc (zowieso al nauwelijks op vakantie ivm eigen zaak)
We werken ons een slag in de rondte, en nemen zelf maar heel weinig op uit de zaak.
En toch redden we het, zonder in het rood te staan, zonder zwart bij te werken of een lieve opa en oma te hebben ( ja die heb ik wel, maar die betalen echt niet bij aan mijn hobby) en kunnen we maandelijks ook wel wat sparen.
En we krijgen geen toeslagen ed

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:25

Amanda schreef:
bigone schreef:
Alles klopt behalve het huren ipv kopen, tegenwoordig is het weer een kopersmarkt en kun je door slim er op in te spelen een leuk huis voor bewonen voor minder geld dan je vaak huurt en je kunt een eigen huis zien als spaarpot, over dertig jaar is je huis hypotheekvrij en bij verkoop heb je een leuke som op je bankrekening.

Daarom ben ik nu ook gaan kopen inderdaad. Ik mag zo meteen vrije sector huur gaan betalen voor een flatje waar ik nu 300 euro voor betaal.
Ik verdien net bovenmodaal, heb dus nergens recht meer op aan toeslag en huur wordt ruim verdubbeld.
Ik verdien niet slecht, maar zo goed nou ook weer niet :+
Dus gaan kijken voor een koophuis. Ik betal nu een stuk lagere hypotheek per maand dan de vrije sector huurprijs en over 30 jaar is het wel helemaal van mezelf.
Het enige nadeel is dat ik niet meer de woningbouw kan bellen als er problemen zijn :+

geld voor mij precies zo idd!!! Die woningbouw bellen als er problemen zijn mis ik niet, waar ik nu veel over na denk is "wat als ik wil gaan samenwonen met mn vriend?". Hebben allebei een koophuis, moeten we eerst dat kwijt zien te raken. Mijn huisje levert nu echt niet op wat mn hypotheek is door de KK en verbouwing. Niet erg als je er woont, maar verkopen wordt duur vrees ik

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:27

Amanda schreef:
8nnemiek: Als ik het al optel wat jij opsomt kom ik al ruim over de 500 hoor (bijna 700, zonder zorgverzekering want dat valt tegen elkaar weg en bedragen van verzekeringen en belasting, want die heb je niet genoemd). En jij deelt het dus met je vriend. Het gaat hier om alleenstaanden. Voor het runnen van een huishouden zijn jullie dus ook gewoon rond de 1000 euro kwijt. :)

Toen ik nog alleen woonde betaalde ik 250 euro huur, 50 euro gas/elektra, 50 euro eten en 50 euro voor het paard. De hond was er toen nog niet en verder ging ik alleen met de fiets. Toen zat ik ook nog altijd onder de 500 euro :j
Samen zijn we idd rond de 700 kwijt. Maargoed, mijn punt was dat je best wat over kan houden als je zuinig leeft, of dat nu alleen is of als je samenwoont.. Nu neem ik wel aan dat de ruiters die met hun nieuwe trailer en dure kloffie op wedstrijden lopen wel samenwonen.. als alleenstaande heb je natuurlijk wel veel geluk of een érg goede baan nodig om dat te kunnen betalen en de tijd er voor vrij te hebben..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:29

8nnemiek schreef:
Amanda schreef:
8nnemiek: 500 euro aan vaste lasten, incl een huis? Dan woon je wel heel goedkoop :j
Ik ben per maand echt die 1000 euro wel kwijt aan vaste lasten excl. paard. Een huis, verzekeringen, GWL, telefoon, internet, boodschappen, auto. En dat was nog een huurhuis. Ik heb net een huis gekocht, waardoor mijn lasten nu zo'n 250,- hoger zijn per maand.

Ik betaal 300 euro voor een huurhuis, dus inderdaad lekker goedkoop. Maar ik krijg verder niets van huurtoeslag ofzo. En dan gemiddeld zo'n 80 euro aan gas en elektra per maand.. 100 euro eten (voor 2).. zorgverzekering 72 euro (en 88 euro zorgtoeslag :+ ).. en dan de inboedelverz., rechtsbijstand, wegenbelasting nog een paar tientjes.. telefoonrekening 13 euro incl internet. En dat is dan voor twee personen, dus ik betaal daar de helft van. En daar komt voor mij dan nog 50 euro aan hondenvoer en 50 euro aan hooi bij en wat andere dierenspulletjes, 2x tanken per maand á 50 euro, maar dan nog kom ik niet aan de 500 euro per maand.. maar ik woon dan ook wel heel gunstig :Y)

Hoe kun je voor 2 personen zo weinig zorg verzekering betalen? wij zitten al op 250 en geen zorgtoeslag voor 2 personen
en ook benzine zijn we ruim 350/400- per maand aan kwijt, kan helaas niet zuiniger, auto loopt niet op water en moet toch op werk komen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 23-10-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:29

Amanda schreef:
Relaxed schreef:
Hoor je idd veel.. Zo dom, rijd je dat ding in de prak en ben je er nog jaren voor aan het betalen :n Het enige waar ik voor leen is huis en studie.

Zo dom ben ik inderdaad ook eens geweest. Inderdaad in de prak gereden en nog een jaar mogen betalen voor een auto die ik niet meer had.
Nooit meer :n
Was een harde les zeg maar :Y)

Had je dan geen omnium ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:31

Lynn_Nikita schreef:
Hoe kun je voor 2 personen zo weinig zorg verzekering betalen? wij zitten al op 250 en geen zorgtoeslag voor 2 personen

Dat is alleen die van mij :) Ik heb er geen aanvullende verzekering bij, dat scheelt enorm.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:33

8nnemiek schreef:
Amanda schreef:
8nnemiek: Als ik het al optel wat jij opsomt kom ik al ruim over de 500 hoor (bijna 700, zonder zorgverzekering want dat valt tegen elkaar weg en bedragen van verzekeringen en belasting, want die heb je niet genoemd). En jij deelt het dus met je vriend. Het gaat hier om alleenstaanden. Voor het runnen van een huishouden zijn jullie dus ook gewoon rond de 1000 euro kwijt. :)

Toen ik nog alleen woonde betaalde ik 250 euro huur, 50 euro gas/elektra, 50 euro eten en 50 euro voor het paard. De hond was er toen nog niet en verder ging ik alleen met de fiets. Toen zat ik ook nog altijd onder de 500 euro :j
Samen zijn we idd rond de 700 kwijt. Maargoed, mijn punt was dat je best wat over kan houden als je zuinig leeft, of dat nu alleen is of als je samenwoont.. Nu neem ik wel aan dat de ruiters die met hun nieuwe trailer en dure kloffie op wedstrijden lopen wel samenwonen.. als alleenstaande heb je natuurlijk wel veel geluk of een érg goede baan nodig om dat te kunnen betalen en de tijd er voor vrij te hebben..

Dat absoluut :j
Ik maak er ook een sport van om de aanbiedingen af te struinen met boodschappen doen bijvoorbeeld. En koop veel dingen 2dehands. Daar kun je enorm op bezuinigen.

leoplight: jawel, maar daardoor ging mijn no claim enorm omhoog, had ik een aardig eigen risico en werd het gewoon teveel. Die auto was gewoon boven mijn stand en ik had helaas een aanrijding nodig om me dat onder mijn neus te wrijven. Ik heb er van geleerd zullen we maar zeggen :j

lepolight

Re: Waar doen ze het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:35

Ahzo , dat is natuurlijk minder.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:37

Wat is eigenlijk het bedrag voor modaal?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:38

RianneB: ik heb, voor ik kinderen kreeg, een paard gekocht met de insteek: nu kan het, dus ik doe het, en hoe het in de toekomst gaat zien we dan wel. Ik kocht hem dus niet met de gedachte 'deze gaat nooit meer bij me weg', het was natuurlijk wel leuk geweest als dat zo gegaan was. Maar. Ik raakte zwanger en paard plus baby was in mijn situatie niet te combineren, daarom paard na dik 2jr weer verkocht. Tsja, ik heb hem wel gehad, die tijd neemt niemand me meer af.

Quellian schreef:
Wij hebben vaste lasten van € 2500,- per maand en ik ben zó blij als we straks van de kinderopvang af zijn (totaal € 923,74 per maand, waar we € 300,- van terug krijgen, dus € 623,74 voor eigen rekening). Wij zouden gevoelsmatig bést een tweede kind willen, maar het is niet te betalen, TENZIJ je alles opgeeft wat je hebt opgebouwd.

Whoeps, dat betalen wij voor 2 kinderen en dan krijgen we terug wat jij voor eigen rekening hebt ongeveer :o Nu gaan die wel maar 1,5 dag per kind naar de opvang...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:39

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:40

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal- ... houden.php

Hier kan je kijken wat op dit moment modaal is. Dit hangt samen met de samenstelling van je gezin .
Bij een evenredige verdeling van alle inkomens ligt het modaal rond het gemiddelde van het salaris van die groep mensen.
Laatst bijgewerkt door tjady op 23-10-13 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:41

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:41

Haha ja, ik ben ook goed in aanbiedingen zoeken :D
Ik heb begin dit jaar een half jaar zonder werk gezeten en kreeg ook geen uitkering, en wilde niet alle kosten naar vriendlief schuiven, dus dat was oude spulletjes en tekeningen verkopen en van een paar honderd euro proberen rond te komen, en dat valt dan best tegen!
En nog steeds heerlijk als ik kan besparen op boodschappen. Maandag nog pizza's ingeslagen bij de Emté, die waren afgeprijsd van 2,60 voor 1 euro, dus meteen 10 dozen meegenomen :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:43

Geschatte modaal inkomen voor 2014 is 34.000.

Ik baalde er ook echt van dat de C1000 bij ons AH werd. Dat scheelde echt wel een tientje op dezelfde weekboodschappen... Maar dorp waar ik dit weekend naartoe verhuis heeft gelukkig een C1000. Is toch weer een tientje per week. :j

Manifesto

Ik krijg een beetje het idee dat alles in de Randstad duurder is.. Hoor allemaal koopjes en winkelketens... :?

Romyv

vonneke schreef:

Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2011 € 33.000 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat € 2.546,- (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag). voor 2013 is het 33.500 per jaar

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:44

Marijse schreef:
Ik krijg een beetje het idee dat alles in de Randstad duurder is.. Hoor allemaal koopjes en winkelketens... :?

klopt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:46

Konstantine schreef:
[naam] schreef:

Citaat:
Het bruto modaal inkomen is in 2012 op € 33.000 gesteld.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... komen.html

Dat is nog best wel wat...

dan kom je op een 2750 pm bruto uit. Dat is net geen 2000 netto?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:47

Boodschappen doen we bij de Aldi, altijd braaf aan de hand van een lijstje. De paarden staan beide in volpension en we hebben huisdieren die ook eten (8 katten en 2 honden).
Al met al heel prima te doen, maar onderaan de lijn staan we meestal wel op nul (en als we een dikke tegenvaller hebben dan gaan we de nul voorbij).

Klijntje schreef:
Whoeps, dat betalen wij voor 2 kinderen en dan krijgen we terug wat jij voor eigen rekening hebt ongeveer :o Nu gaan die wel maar 1,5 dag per kind naar de opvang...

Wij nemen 3 dagen per week af, dus dan zit je wel op hetzelfde... wij hebben helaas geen mensen om ons heen of wisselende diensten waardoor het anders in te richten is. Maar het is nog maar 2 maanden :D

Volgens mij zit je met 33.000 euro per jaar op zo'n 1800 netto per maand?

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:51

Beetje stalling is hier trouwens makkelijk 275 pm (incl mesten, bodembedekking en voer) en dan heb je nog niet heel veel faciliteiten...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:51

vonneke schreef:
dan kom je op een 2750 pm bruto uit. Dat is net geen 2000 netto?

via deze site kan je verschil tussen bruto en nettoloon berekenen:
http://www.raet.nl/proforma/proflite.asp

uitgaande van die 2546 per maand (bruto op modaal van 33000 uit 2012) kom je uit op 1.870 netto per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:52

Mijn ouders betalen 250 excl muesli en dan heb ik alle faceliteiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:56

randstad is inderdaad met bijna alles duurder dan de rest van het land, helaas...

ik heb ook 2 paarden, staan op een 'doe het zelf stal', maar met voer en strooisel erbij kom ik ook tegen de 300,- p/m p/p.
In de zomer iets minder omdat ze overdags op de wei staan.

Ik woon samen met mijn vriend en 2 katten in een koophuis (rijtjeshuis) en ik werk 4 dagen in de week, mijn vriend full time, we hebben geen kinderen.

Ik leef inderdaad met andere dingen zuinig, eigenlijk gaat praktisch al het geld dat over is na de vaste lasten p/m naar mijn paarden.
Buiten dan de momenten dat er kleding gekocht moet worden, dan let ik ook op de kosten en ik koop niet heel vaak nieuwe kleding.
Dure vakantie ver weg doen we nooit, als we op vakantie gaan is het een paar dagen/lang weekend en dan gaat 1 van mijn paarden mee.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:04

Ik heb het me ook jaren afgevraagd maar inmiddels ben ik er achter dat de meest voorkomende opties zijn a) een lening voor al die mooie spulletjes, b) ouders die bijspringen, of c) bij ouders blijven wonen terwijl je een (goede) baan hebt en flink sparen. A heb ik (gelukkig) niet, B ook niet (dat zou ik ook redelijk gênant vinden eerlijk gezegd, heb een prima baan en woon samen) en C zou ik ook niet willen. Kortom, dan maar gewoon hard werken en wanneer mogelijk sparen, daarmee kom je er uiteindelijk ook :D