Donorweek! Geef je keuze door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Re: Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:33

Ik heb het voor de zekerheid maar meteen veranderd. Dat was trouwens veeel makkelijker dan gedacht :+ ...

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:57

Ik ben ook donor geworden, maar mijn huid en hoornvliezen wil ik niet doneren. Mijn vriend is ook donor en wil alles doneren. Alleen hoe groot is de kans dat je daadwerkelijk via de juiste omstandigheden overlijdt en je organen gedoneerd kunnen worden? Ik denk dat er uiteindelijk gezocht moet worden naar een andere oplossing in plaats van meer donoren werven, maar meer donoren is voor nu een mooi begin.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:03

Ik was al geregistreerd donor. Mijn vriend heeft zich gisteren naar aanleiding van de campagne ook geregistreerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:06

Je moet sowieso in het ziekenhuis overlijden wil je in aanmerking kunnen komen. Dood op straat of thuis kunnen ze helaas niks meer met je organen doen.

Maar als het goed is staan die soort vragen ook allemaal op de website :j

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:21

Sammie schreef:
Je moet sowieso in het ziekenhuis overlijden wil je in aanmerking kunnen komen. Dood op straat of thuis kunnen ze helaas niks meer met je organen doen.

Maar als het goed is staan die soort vragen ook allemaal op de website :j

Ja dat bedoel ik dus. Hoeveel mensen zullen daadwerkelijk in het ziekenhuis overlijden?
De meeste worden oude mensjes die gewoon thuis overlijden. 1 donor op 10.000 donoren waarbij de organen daadwerkelijk gebruikt worden vind ik heel erg weinig eerlijk gezegd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:36

We kunnen moeilijk mensen verplichten te overlijden in het ziekenhuis op hun 35ste :D

Ik begrijp je opmerking, maar we willen allemaal oud worden. Gezond en wel. Een hart van een 75 jarige zal ook niet zo snel herbruikt worden. Terwijl een nier of lever waarschijnlijk wel nog bruikbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:41

En rokerslongen :r , heb je nieuwe longen hoest je de nieuwe longen letterlijk uit je lijf _O-

Ik denk nog over bloeddonatie , alleen ik pulk wondjes open is dat iets wat het tegenhoud? Ik pulk net zolang tot het een litteken is , en dan nog doorpulken en dan zit er geen korst meer op om te pulken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:43

Ik ben ook al jaren donor. Ze mogen alles hebben behalve mijn ogen, daar hebben ze toch niets aan volgens mij. Ik heb niet van die beste ogen namelijk.
Ik las ook iets over het feit dat nabestaanden je keuze achteraf kunnen wijzigen. Als ik de site erbij pak mag dat alleen bij kinderen tot 16 jaar. Daarboven moet de wil altijd nagestreefd worden als iemand geschikt is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:49

takkie_muis schreef:
En rokerslongen :r , heb je nieuwe longen hoest je de nieuwe longen letterlijk uit je lijf _O-

Ik denk nog over bloeddonatie , alleen ik pulk wondjes open is dat iets wat het tegenhoud? Ik pulk net zolang tot het een litteken is , en dan nog doorpulken en dan zit er geen korst meer op om te pulken.

Het wondje dat je hieraan over houdt is bijna niet open te plukken. Het is zo'n klein plekje in je elleboog dat ik het korstje meestal niet eens voel. Plus je krijgt er een verbandje over, dan houdt je die net even wat langer erop ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:52

ik ben ook donor, mede omdat mijn vader jaren lang ziek is geweest en als hij zijn laatste operatie had gered, had hij ook een donor nier nodig. Dit heeft mij doen inzien dat als ik overlijd, mensen misschien nog wel erg oud kunnen worden en gelukkig met een donororgaan. Ze mogen alles gebruiken behalve mijn ogen...klinkt vreemd maar dat vind ik een soort raar...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:17

Ik ben al ruim 10 jaar orgaan donor. Ik vind het een morele plicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:20

RianneH schreef:
takkie_muis schreef:

Het wondje dat je hieraan over houdt is bijna niet open te plukken. Het is zo'n klein plekje in je elleboog dat ik het korstje meestal niet eens voel. Plus je krijgt er een verbandje over, dan houdt je die net even wat langer erop ;)

Nou ik kan wespensteken ook veel groter krijgen :o , maar de wondjes die ik nu heb is dat erg ?

En het kan geinfecteerd zijn vast , maar ik merk er nooit wat van ben dan ook nooit ziek :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:36

Ik haal ook altijd mijn muggenbulten open, maar van dit puntje merk en voel je echt helemaal niets. Als je een niet zo'n goede ader hebt of een slechte prikker dan wil je arm wel eens wat blauw zijn, maar ook dat is niet pijnlijk, alleen wat lelijk ;)

De reden dat ze liever geen bloed afnemen als je wonden hebt is omdat je dan wellicht een ontsteking hebt. Dat bloed is dan niet goed bruikbaar itt 'schoon' bloed. Maar voor iedere keer dat je bloed af geeft heb je een medische keuring en zal je ook geen bloed gaan geven als je grieperig bent of een verkeerd Hb enz hebt. Voordeel is dat je dus iedere zoveel maanden een medische basiskeuring krijgt en je ook nog eens bloed op stuurt wat wordt bekeken. Mocht je dus iets hebben, dan kunnen ze dat in het bloed snel zien en ben je er eerder bij :)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:55

Ik heb me net meteen geregistreerd als donor! Wilde ik al langer maar had me nog niet geregistreerd vanwege drukte/luiheid :o Thuis hebben we het er wel vaker over gehad, dus we weten van elkaar wel hoe en wat maar nu staat het ook vast :)
Dus nuttig topic! Thanks for the reminder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:56

LisErm94 schreef:
Ik heb me net meteen geregistreerd als donor! Wilde ik al langer maar had me nog niet geregistreerd vanwege drukte/luiheid :o Thuis hebben we het er wel vaker over gehad, dus we weten van elkaar wel hoe en wat maar nu staat het ook vast :)
Dus nuttig topic! Thanks for the reminder :D

+:)+
Fijn dat dit topic net de reminder kan zijn, dat was precies mijn bedoeling bij het openen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:58

RianneH schreef:
Ik haal ook altijd mijn muggenbulten open, maar van dit puntje merk en voel je echt helemaal niets. Als je een niet zo'n goede ader hebt of een slechte prikker dan wil je arm wel eens wat blauw zijn, maar ook dat is niet pijnlijk, alleen wat lelijk ;)

De reden dat ze liever geen bloed afnemen als je wonden hebt is omdat je dan wellicht een ontsteking hebt. Dat bloed is dan niet goed bruikbaar itt 'schoon' bloed. Maar voor iedere keer dat je bloed af geeft heb je een medische keuring en zal je ook geen bloed gaan geven als je grieperig bent of een verkeerd Hb enz hebt. Voordeel is dat je dus iedere zoveel maanden een medische basiskeuring krijgt en je ook nog eens bloed op stuurt wat wordt bekeken. Mocht je dus iets hebben, dan kunnen ze dat in het bloed snel
zien en ben je er eerder bij :)

Dat is zo :) , ik denk dat ik me wel opgeef. Ook die medische keuring is ideaal , eens zien wat mijn moeder er van vindt die sleep ik dan ook gelijk mee :P

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:03

Dank TS
Ik heb me sinds vandaag ook als donor aangemeld.
Was wel even een rare gewaarwording om iets aan te klikken, hopelijk kunnen ze mijn organen gebruiken, heb ook een chronische ziekte, dus levenslang medicatiegebruik.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:03

Ik ben ook donor, vanaf mijn 18e verjaardag. Van mij mogen ze alles gebruiken, ook huid en hoornvliezen. Daarnaast ben ik ook bloeddonor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:04

Ik ben en word geen donor. Denk dat er weinig bruikbaar is van mijn kant en ook al zou er een kans zijn dat ik er mensen mee help, bestaat er ook een kans dat het mensen zieker maakt, imo zou je eerst door de hele medische mallemolen heen moeten om er zeker van te zijn dat je niet juist iets slechts doorgeeft door je organen af te staan.

Ik vind de opmerking van Cubone ook erg moeilijk:
Citaat:
ik denk dat er ergens een punt moet zijn waarop je gewoon moet accepteren dat je dood gaat.

Want wanneer bepaal je of iemand dan dood moet gaan of wanneer iemand door kan leven? Wanneer is het 'genoeg'? Dat vind ik dus een beetje moeilijke kwestie want dan moet je 'God' gaan spelen als het ware.

Moest ik het nodig hebben dan zou ik er ook echt heel dankbaar voor zijn hoor, dat voorop gesteld. Maar ik zou het niet prettig vinden als iemand m'n organen zou krijgen en diegene zou er vervolgens zieker door worden.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:11

Er wordt echt wel eerst goed gekeken of het weefsel getransplanteerd kan worden. Wanneer je organen niet goed zijn, bijv door medicijngebruik,worden ze echt niet gebruikt.. Daarentegen is het in zon geval vaak wél mogelijk om huid of hoornvlies te transplanteren, maar ook dat wordt per geval bekeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:18

Saintelette schreef:
Er wordt echt wel eerst goed gekeken of het weefsel getransplanteerd kan worden. Wanneer je organen niet goed zijn, bijv door medicijngebruik,worden ze echt niet gebruikt.. Daarentegen is het in zon geval vaak wél mogelijk om huid of hoornvlies te transplanteren, maar ook dat wordt per geval bekeken..

Klopt
Mijn tante (die nu dus op de lijst staat voor een nieuwe lever) kan qua organen niks meer afstaan, maar is toch nog donor omdat haar hoornvlies wél goed te gebruiken is :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:21

Liep vroeger al met een donor codicil en al menig liter bloed gedoneerd. Laatst gecontroleerd en sta idd als donor vermeld op jaofnee.nl.

Of iemand zijn/haar organen beschikbaar wil stellen of niet, of alleen bepaalde organen moet in mijn ogen die persoon zelf kunnen beslissen. Het is wel goed die keuze te registreren, dan weet ook je familie wat je wens is zodat er na je overlijden rekening mee gehouden wordt.

Hoewel ik iedereen die op transplantatie zit te wachten van harte een nieuw hart, lever of nier oid gun zal ik toch m'n best doen om de beschikbaarheid van mijn organen zo lang mogelijk uit te stellen ;)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:21

Ja dat was ook zo toen mijn schoonmoeder overleed door een gebrek aan donoren.. Door alle morfine konden ze alleen wat van de buitenkant gebruiken..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:04

eilleen333 schreef:
Mijn familie mag beslissen wat er met mij gebeurd, maar ik heb het liefst dat ze alles gebruiken wat te gebruiken is. Alleen stel dat zij daar niet mee kunnen leven, wie was ik dan om te besluiten dat ik helemaal uit elkaar getrokken mag worden? Dus mijn familie besluit.

De opmerking "familie besluit" is vaker voorbij gekomen, ik quote even deze omdat het een goede omschrijving geeft. Als je nu niets bespreekt is er een goede kans dat het moment dat de familie ja of nee gevraagd wordt een moment is dat de emoties toch al erg hoog zijn. Als je b.v. na een ongeval dodelijk gewond of zelfs hersendood in het ziekenhuis ligt. Dan hebben ze echt wel wat anders aan hun hoofd.

Bespreek het nu met je familie. Willen ze niet, registreer dan een "nee". Willen ze wel dat jouw organen gebruikt kunnen worden registreer dan een "ja". Dan voorkom je ook dat de familie straks in het ziekenhuis staat met de vraag "wat zou onze dochter (man, moeder enz) eigenlijk zelf gewild hebben?"

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:23

upendo schreef:
Tanya, waar kun je je inschrijven als stamceldonor? Staat niet op het standaard formulier meende ik? :)

http://www.stamceldonor.nl/ik-wil-stamceldonor-worden !

Ik vind het trouwens best lastig als mensen zeggen 'ik vind het geen fijn idee' en zou er het liefst op ingaan of tegenin gaan, maar dat is toch een discussie die nooit eindigt.. Als je dood bent merk je toch niks meer.. Heb gelukkig wel mijn moeder kunnen overtuigen, die is nu ook geregistreerd.. Nu nog mijn vader.