"Mensen helpen elkaar niet meer"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: "Mensen helpen elkaar niet meer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:10

Ik vind van wel. Ik kom uit limburg, waar het allemaal kleiner en gemoedelijker is. Nu woon ik in de stad en hier is het echt ikke ikke ikke. Blergh!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:11

minka schreef:
Mensen zijn gehaast, moeten naar hun werk, tijd is geld tegenwoordig..

Ik heb het een paar jaar geleden meegemaakt toen ik 's morgens op m'n fietsje naar m'n werk reed. Er lag een oude man in de bosjes, met z'n fiets ernaast. Een hele stroom fietsers reed er voorbij na het oversteken, en ze hebben het gezien, maar niemand deed wat. Fietste zelf in eerste instantie ook een paar meter door, maar m'n geweten speelde op en ben omgedraaid. Man was niet meer aanspreekbaar en zag er grauw uit, ogen half open.. Heb een ambulance gebeld en dat was maar goed ook, want meneer had een hartstilstand.

Een half jaar (en ik geloof twee operaties) later stond hij aan m'n deur met een cadeaubon, zo lief :)

Jeetje zeg, dat vind ik toch echt heel erg, dat als iemand is gevallen of wat dan ook en in de bosjes ligt en niemand doet wat ook al hadden ze het wel gezien, vreselijk gewoon.

Ja, ik help altijd als ik iets zie. Dan stop ik altijd.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:12

Ik heb zo vaak van mensen gehoord dat ze al eeuwen staan te klooien en dat niemand even komt helpen. Ik help altijd als ik iemand zie die hulp nodig heeft :)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:43

Als ik zie dat iemand misschien mijn hulp kan gebruiken zal ik ten alle tijden helpen. Kan mij niet schelen of ik naar mijn werk moet of een sollicitatiegesprek heb. Even een belletje dat je wat later komt is zo gedaan. Ik vind het je plicht als burger om te helpen als dat nodig is!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:46

Mensen hebben inderdaad bijna niets meer over voor een ander... Zelf probeer ik altijd te helpen, al is het maar iets kleins idd iets in de supermarkt pakken, of als je iets aan de buurman moet vragen en je ziet dat hij maar 1 sok aanheeft omdat hij hem zelf niet aankrijgt hem helpen met zijn sok. Ik vind het altijd een super gevoel als ik iemand heb kunnen helpen.

Andersom maak ik vaker mee dat mensen je niet willen helpen... Tijdje terug met mijn fiets gevallen, ik kon niet opstaan, de persoon die mij aangereden had(jongen op fiets) die keek me dom aan en is gewoon weggefietst, nog aangifte van gedaan omdat ik zo kwaad was maar die heeft zich nooit meer gemeld natuurlijk. Hoop mensen die langsfietsen of lopen en gewoon doen of ze je niet zien. Paar mensen die vluchtig vroegen van gaat het maar dan zag je eigenlijk in hun ogen dat ze hoopten dat ik ja zei. Uiteindelijk was er 1 vrouwtje die tot 10 keer toe vroeg of het echt wel ging en of ze me niet even met de auto naar huis kon brengen. Vond het wel grappig dat dit een moslima met hoofddoekje was en ze zelfs op de terugweg nog een keer langskwam om te vragen of ik echt geen hulp nodig had. Heb de hulp afgeslagen omdat ik voelde dat het wel enigsinds meeviel en ik na koelen(had zelf water bij) van mijn knie ik weer rustig naar huis kon fietsen.

Wat me wel heel erg opviel, ik deed met mijn vorige auto mijn winter/zomerbanden wissel altijd zelf voor de deur en ook al een paar keer een lekke band gehad en dat doe ik ook gewoon allemaal zelf dat er dan opeens wel meerdere mannen langskomen om te vragen of ze me moeten helpen. Waarom dan opeens wel vraag ik me dan af :P. En het was heus niet omdat ik stond te klungelen, de meeste keren zat het nieuwe wiel er alweer bijna op.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:49

Sowieso mensen met dieren help ik als het nodig is

En verder ligt het eraan, als een tiener of twintiger van zn fiets valt en die staat weer gewoon op zal ik die minder snel helpen dan een bejaarde.
Maar als er al mensen bij zijn dan loop of rij ik ook door.
Ben niet altijd de goedheid haarzelf haha maar ik kan niet doen alsof mijn neus bloedt bij bepaalde situaties

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:58

Poiuytrewq schreef:

En verder ligt het eraan, als een tiener of twintiger van zn fiets valt en die staat weer gewoon op zal ik die minder snel helpen dan een bejaarde.
Ben niet altijd de goedheid haarzelf haha maar ik kan niet doen alsof mijn neus bloedt bij bepaalde situaties

Dat zegt helaas ook niet altijd wat. Jaren geleden fietste ik naar huis en zag ik een man op de grond liggen met een groepje mensen er om heen. Maar daar bleef het ook bij. Iedereen zat met elkaar te kletsen dat het wel een onveilige fietspad was, maar niemand die de man opraapte! Ik ben afgestapt en heb de man geholpen. Ik heb zijn schaafwondjes met een zakdoekje schoongemaakt, hem overeind geholpen en zijn vrouw voor hem gebeld. Toen zijn vrouw hem niet op kon halen zijn we samen naar zijn huis gelopen... Ik stop gewoon en ga pas weg wanneer degene zegt dat ie geen hulp nodig heeft.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:59

vorig jaar het met de sneeuw mee gemaakt.
oude man ligt achter een auto en komt maar niet overeind... niks om vast te pakken... stuk of 50? mensen langs gefietst... ik afgestapt ( natuurlijk ga ik ook languit :+ ) om te kijken of het wel gaat.. lag hij daar al een half uur :oo gelukkig kwamen er toen een paar mensen uit huis om te helpen dus snel naar school gegaan. geen idee hoe het is afgelopen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:00

mits mogelijk zou ik helpen waar ik kan :j

een tijdje geleden ging er een oudere man met een scooter onderuit.
ik zag het gebeuren en de 3 auto's die voor ons reden stopte niet maar reden om hem heen om verder te gaan.
ik ben uitgestapt.. heb de scooter van deze man af getild en gevraagd of alles ging.. gelukkig had de man niks alleen schade aan zijn scooter.
hij heeft mij bedankt en ik ben verder gegaan..

zo help ik ook oudere mensen in de winkel met boodschappen tillen/pakken enz, dat vind ik niet meer dan normaal.

er was laatst ook een moment waar ik niet heb geholpen.
ik mijn partner en ons zoontje van 2.5 reden met de auto en er was een wielrenner die tegen een lantaarnpaal was gereden.. hij zat vol met bloed..
gelukkig waren er al andere mensen gestopt en ik hoorde de ambulance al aan komen.
ik kon wel stoppen om te helpen maar er waren al mensen bij hem en ik confronteer liever mijn zoontje niet met een bloederig ongeluk.
(als er niemand bij was geweest had ik mijn partner gevraagd een stukje verder te stoppen zodat ik de man kon helpen en hij bij onze zoon kon blijven hoor :) )

ik vind het zorgelijk dat mensen elkaar zo weinig helpen.. geven wij dit onze kinderen ook mee? (ik hoop van niet..) :n

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:01

Zonder het hele topic te lezen;
Er zijn meerdere onderzoeken die aantonen dat de gedachte "vroeger waren mensen beschaafder" van alle tijden is ;) Dat valt dus wel mee, of we moeten sinds de oertijd in een neerwaartse spiraal van onbeschoftheid zijn beland ;)

Sommige mensen zijn hulpvaardiger dan anderen, en sommige mensen zijn gewoon druk/chagrijnig/moe/anderszins niet in de stemming. Maar over het algemeen zijn we best aardig met ons allen hoor. Dat mogen we ons best wel beseffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:02

LadyMadonna schreef:
Ik kom vanmorgen uit m'n werk, staat er in de polder ineens een kudde schapen midden op de weg, met een oudere boer erbij met zijn handen in het haar...
Ik m'n scooter aan de kant gezet: moet ik even helpen?
"Graag, ze hedde m'n hekke plat gelope (sorry, ben niet zo goed in dialect schrijven, maar t creëert een beeld ;) ).

Afijn, Stef op d'r hakken de berm in, door de schapenstront, en samen met de boer ze naar het juiste weiland begeleid.
Hek overeind en dicht, en klaar.
Zegt die boer: "bedankt he, dat zie je niet veel meer. Ik sta al een uur te tobben en jij bent de eerste die vraagt of ze kan helpen terwijl er al zeker 10 langs gereden zijn. Mensen helpen elkaar niet meer"

Wat vind jij? Heeft de boer gelijk? En had jij geholpen?

Hier in de regio zou niemand doorgereden zijn. Ik denk dat dit zeer streekgebonden is, of men nog voor elkaar klaarstaat of niet. Hier kennen we het noaberschap nog, en houden dat ook in stand. Oók de import.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:05

Ligt eraan wat het is, kleinzoon van buurvrouw viel, is oude vrouw die trap op zou moeten dus snel pleisters gepakt voor dat kindje. Oude man die viel met fiets overeind geholpen en iemand anders bracht hem naar huis.

Een keer niet bij een man die dat vroeg, die sprak me aan of ik iets voor hem wilde doen, vroeg of ik hem in zijn ballen wilde schoppen, vriendin gebeld die verderop stond of zei dat wilde, hij was zelfs bereid nieuwe laarzen voor haar te kopen maar die bedankte ook daarvoor

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:08

Schandalig,, ben het zeker met de boer eens..
Mensen helpen elkaar niet meer.
Laatst nog een discussie met een kennis over dat ze dingen liever weg gooit dan aan iemand geeft die het kan gebruiken omdat ze zelf altijd door iedereen in de strond kon zakken..

Ik vondt het belachelijk geredeneerd, en ben de discussie gestopt.

Ik ben het laatste half jaar sinds ik zelf weer uit de pinarie ben gestart met het helpen van mensen.. Zei het spullen weg geven of zei het een oma de weg over helpen.
De wereld verbeteren begint bij je zelf en vindt het super dat je de boer geholpen hebt :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:11

Helaas wel.. Zelf stop ik altijd als ik denk dat iemand hulp nodig heeft, van iemand die loopt met een lekke band, tot iemand met een kapotte auto, een oud vrouwtje met zware tassen of iemand die valt enz..

Zelf heb ik twee keer autopech gehad, een keer midden op de randweg en een keer voor een kruising. De ene keer reden er een man en een vrouw voorbij en die riepen dat ik niet midden op de weg moest stoppen met de auto om even te gaan bellen.. En de andere keer plukte ik iemand van de fiets om te helpen duwen en ik moest over een fietspad om de auto in de berm te krijgen en toen kwam er een man voorbij gefietst en stopte om me er op te wijzen dat een auto niet over het fietspad mag.. :roll:

Maar nog veel erger:
Heeft iemand van jullie een blog van een politieagent gelezen? Stond in de krant.. Hij moest twee ouders naar de plaats van het ongeval van hun dochter begeleiden met de motor, dat meisje ging het niet halen en de ouders gingen afscheid nemen. Wat voor commentaar hij van mensen kreeg dat ze opzij moesten.. Sommige wilden niet eens opzij er riepen de meest vreselijke dingen in de trant van ja hoor zogenaamd bla bla moeten jullie weer voorrang bla bla.. Afschuwelijk, dat raakte me diep.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:12

Ik denk tegenwoordig maar 2 keer na voordat ik hulp aanbied.

Enkele voorbeelden:
Vrouw heeft moeite om met haar bugy en kind de trein uit te komen, ik wil haar helpen door de onderkant van de bugy op te tillen. Gaat ze helemaal uit haar stekker dat ik haar probeer te beroven want haar tas ligt onderin de bugy.

Loslopende hond die mijn paard volgt, geen baasje te bekennen. Ik vang de hond met de sperriem van mijn hoofdstel en loop terug de wijk in om te zoeken of iemand zijn hond mist. Komt er een boos baasje op mij afgelopen wat ik met zijn hond doe. Probeer vriendelijk uit te leggen dat ik geen baasje kon zien en het dier mij volgde. Krijg als kort antwoord terug "hij loopt zelf zijn uitlaatronde dus waar bemoei jij je mee".

Oudere vrouw met zware boodschappen, ik bied aan om te helpen ze te tillen. Krijg een grote mond, want dame in kwestie voelt zich niet oud en wil niet als een oudere vrouw behandeld worden.

Nee, voorlopig bekijk ik eerst de situatie. Ben te vaak afgekaft terwijl ik probeerde te helpen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:15

ik doe hier trouwens boodschappen voor een oudere vrouw...
heeft gewoon buren, kom ik daar dan weer moet ik horen dat ze er al zo lang niet uit komt, zo lang al geen brood heeft of al zo lang in de kou zit omdat er iets kapot was/buren niet kwamen... en dan te trots om mij even te bellen...
kom er nu minstens 2x in de week :+ gewoon even checken of alles er nog wel is. vooral in de winter... met de sneeuw was ze opgesloten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:17

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:22

Vanessa24 schreef:
Poiuytrewq schreef:

Dat zegt helaas ook niet altijd wat. Jaren geleden fietste ik naar huis en zag ik een man op de grond liggen met een groepje mensen er om heen. Maar daar bleef het ook bij. Iedereen zat met elkaar te kletsen dat het wel een onveilige fietspad was, maar niemand die de man opraapte! Ik ben afgestapt en heb de man geholpen. Ik heb zijn schaafwondjes met een zakdoekje schoongemaakt, hem overeind geholpen en zijn vrouw voor hem gebeld. Toen zijn vrouw hem niet op kon halen zijn we samen naar zijn huis gelopen... Ik stop gewoon en ga pas weg wanneer degene zegt dat ie geen hulp nodig heeft.

Wat lief <3
Meestal zie je gauw genoeg of iemand echt geholpen wordt of dat er alleen mensen de rampentoerist uithangen

Ik heb toen ik 16 was eens meegemaakt dat ik samen met een klasgenoot op de trein stond te wachten. Ik kende hem helemaal niet goed en ineens kreeg hij een epileptische aanval, wtf ik had dat nog nooit meegemaakt! Hij liep te schuimbekken en spastisch ging ie naar de grond ;( wist niet wat ik zag! Maar in no-time stonden er een heleboel mensen er omheen, twee artsen ik gauw een ambu bellen! Dat was wel schrikken maar de mensen waren echt heel lief en behulpzaam!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:24

Als ik iemand kan helpen, dan doe ik dat, simpel.

Het enige wat ik niet doe is lifters meenemen, maar dat is uitsluitend voor mijn eigen veiligheid. :)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:28

Ik zou ook schrikken als ik dat ineens aantref, dat je op zo'n moment ook eigenlijk niet weet wat je moet doen is ook normaal. Maar je blijft er wel bij en zoekt verder naar hulp. Je handelt naar eigen kunnen en geen tijd hebben vind ik een zeer zwakke smoes. Zo gaan we niet met mensen om.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:29

Ik help anderen, al is het maar met een kleinigheidje! Geeft ook gewoon voor jezelf een goed gevoel en is vaak maar een kleine moeite.
Mijn zoon is onlangs ook geholpen door omstanders gelukkig, toen hij door een malloot op een scooter van zijn fiets af was getrapt. Er zijn dus nog best lieve en vriendelijke mensen hoor!

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:30

Ik woon boven in friesland en we hebben er weinig last van hier in de buurt in zo'n soort situatie. zo ontsnappen hier geregeld schapen en koeien, en als de boer ze terug wil jagen en het lukt niet stapt hier MEESTAl niet altijd dus de 1e uit de auto om te helpen.
zo was ik een keer zeeland en gebeurde het zelfde, arme man wist niet meer wat hij moest. Iedereen reedt gewoon voorbij op de fiets of in de auto. Zo stapt mijn moeder en ik uit de auto om de man te helpen. Zo gebeurt dit helaas heel vak, zoals hier al iemand reageerde dat een kleiner iemand niet bij een boodschap in de winkel kan, is een kleine moeite om even te helpen toch?
Ik ben het er helemaal mee eens dat mensen elkaar niet meer helpen, 5 minuten later op het werk of school maakt niks uit toch? Dan maar even een discussie maar om even te helpen maakt mijn dag alweer goed. Als meer mensen nou zo eens dachten...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:31

De boer heeft wel gelijk.
De andere kant is wel dat als je iemand helpt je vaak stank voor dank krijgt...
Maak het helaas maar al te vaak mee. Help je iemand en er kan nog niet eens een simpel bedankje van af.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:34

Eigen veiligheid gaat voorop... Als er een kind in het water ligt, spring ik die wel achterna, een volwassen iemand, dan bel ik om hulp... Want die trekt mij gewoon kopje onder en dan verzuipen we allebei :')

Maar het is echt schandalig hoor...

Paar jaar terug ook... Vriendinnetje en ik reden in de auto door het bos... zagen op het fietspad een fiets liggen, tasje er nog aan met boodschappen en alles... Dus het eerste wat je denkt "er is iemand gevallen" dus ik stap uit, loop er naar toe... Vriendinnetje zet de auto ondertussen even goed veilig neer en bedenkt opeens "Fiets alleen verlaten.. niemand te zien, donker eng bos..." dus zei meteen de politie bellen en ondertussen in de auto over het fietspad naar mij toe :') Ik was met mijn geweldige naïeve actie alweer een stuk het bos ingelopen "Hallo????" Maar er was echt niemand.... Er kwamen wel 5 fietsers langs en 3 hardlopers in de tijd dat we bij de fiets stonden te wachten op de politie... 3x raden hoeveel mensen iets vroegen... 1tje maar... "Ben je gevallen, kan ik je helpen?" Verhaal uitgelegd en toen ie zag dat vriendinnetje er ook bij was met de auto (stond iets verder toen nog) is ie verder gelopen... maar de rest... Bizar eigenlijk..

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:35

Hoe is het verder afgelopen, want een achtergelaten fiets met tas klinkt wel eng.