Angst voor collega

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 00:31

maar dat zeg ik toch ook niet; ik zeg alleen dat ze er niet uitziet als iemand van 15; uiterlijk zegt idd niks over geestelijke volwassenheid.
Ik zag er overigens op mn 15de ook uit als 13 hoor.
Bedoel er alleen maar mee dat gezien zijn leeftijd en ts dr uiterlijk hij zou moeten weten dat hij veel te ver gaat, want hij kan toch echt niet gaan beweren dat hij dacht dat ts al 18 is ofzo. Niet dat dan opdringerig gedrag toelaatbaar is overigens.
Pff zeg het allemaal lekker onduidelijk nu geloof ik :o

In ieder geval; mijn mening; ik vind dit heel wat verder gaan dan onschuldig flirten

En toch altijd nog het belangrijkste; of het nu van hem uit onschuldig flirten (kan natuurlijk idd goed zijn dat hij het zo bedoelt) is of niet; ts wil het niet, vind hem niet leuk, maar juist een creep en dus moet zijn gedrag gewoon gestopt worden. Anders is het tenslotte niet onschuldig flirten meer, maar iemand gewoon intimideren en ongemakkelijk laten voelen.
En daar gaat het toch uiteindelijk om
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 20-09-13 00:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 00:38

Wat goed dat je het aan je ouders hebt verteld, TS!

De volgende keer dat hij iets flikt, moet je eigenlijk heel duidelijk 'Nee, dit wil ik niet' zeggen. Het maakt niet uit of je het fluistert of schreeuwt. Dit klinkt misschien stom, maar je kunt het voor jezelf oefenen. Spreek die woorden maar eens uit, gewoon voor jezelf, zodat je er vertrouwt mee raakt. Dan wordt de drempel om ze te gebruiken als hij aan je zit of tegen je aan komt zitten kleiner. :(:)

Ik snap heel goed dat het moeilijk voor je is, hij is ouder, groter en sterker en ook nog een collega van je. Wat hij doet ligt echter niet aan jou, maar aan hem! Jij verpest de sfeer niet, dat doet hij. En jij verdient het om voor jezelf en je lichaam op te komen.

Als je hem hebt laten weten dat je zijn aanrakingen/gedrag niet op prijs stelt en hij doet het weer, heb je een paar opties:
- gillen. Heel effectief, waarschijnlijk komen er meteen collega's kijken en je hoeft geen woord uit te spreken. Het nadeel is wel dat je collega's niet doorhebben wat er aan de hand is en hij alles kan gaan ontkennen.
- 'BLIJF MET JE POTEN VAN ME AF VIEZERIK!' of iets dergelijks schreeuwen. Je collega's weten meteen wat er aan de hand is en zullen je helpen.
- Een klap uitdelen. Je hebt kans dat hij ervan schrikt en het nooit meer doet, maar ook kans dat hij terugslaat of erom zal lachen en je 'hard to get'-spelletje leuk vindt.
- Niets. Dan zal het blijven doorgaan en zal je bang blijven op je werk, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Ik hoop dat je voor de tweede optie durft te kiezen als het zover komt, want wat hij doet, is niet goed. Hij is veel te oud voor je (zeker omdat jij pas vijftien bent) en dat weet hij dondersgoed. Los van de opties, als hij na jouw 'Ik wil dit niet' nog één keer zo doet, moet je echt naar je baas stappen. Nogmaals: hij zit fout, niet jij. En het is belachelijk dat je bang moet zijn voor een collega omdat hij je (met succes) probeert te intimideren.

(Trouwens, seksuele intimidatie is ALTIJD fout, het maakt niet uit of de geïntimideerde er ouder uitziet of misschien zelfs ouder is. Al is de geïntimideerde vijftig jaar ouder dan degene die intimideert, HIJ zit nog steeds fout (of zij, als degene die intimideert vrouwelijk is.))

Ik weet hoe moeilijk het is, maar probeer zo te denken: het moeilijke moment om 'Nee, dit wil ik niet' te zeggen duurt maar even, terwijl je misschien nog maanden of jaren bang moet zijn of zelfs ontslag moet nemen vanwege die angst als je niets doet...
Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte. :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 01:00

[***] schreef:
Ik denk wel dat ik echt moed moet verzamelen om nee te zeggen, aan de ene kant denk ik van het verpest de sfeer op het werk wel, maar aan de andere kant, wat als hij verder gaat ofzo?

Lieve TS, HIJ is degene die de sfeer verpest, niet jij als je nee zegt tegen hem.
Hij hoort al helemaal niet aan je te zitten en dergelijke insinuatie's te maken, jij bent 15 en hij is dik 10 jaar ouder, hij moet zijn verstand gebruiken!
Het is je volste recht om nee te zeggen, jij bent niet degene die flauw is of de boel verpest, dat heeft hij al gedaan.
De eerst volgende keer dat hij weer zo dichtbij komt, blijf je staan, kijk je hem recht aan en zeg je NEE, blijf van me af! Kijk hem recht aan als je het zegt, niet bang zijn, je mag verdorie je eigen lichaam wel verdedigen! Helpt dat niet, dan ga naar je baas toe, als je niet durft, vraag je moeder om mee te gaan naar je baas.
Laat dit niet aanslepen want het wordt er voor jouw alleen vervelender van.

BigOne

Re: Angst voor collega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:07

Alleen bij een andere jongen die er werkt voel ik me totaal niet prettig : hij begon me een keer spontaan te masseren, tegen me aan leunen, een paar keer 'spontane' knuffels te geven, me lieverd noemen, en een keer ging hij naast me zitten op dezelfde stoel waar ik zat.

Bovenstaande zin uit de openingspost gaat heel wat verder dan onschuldig flirten, diegene die zegt dat er toch nog niets gebeurt is kan zich misschien niet voorstellen wat voor impact dit op een 15 jarige kan hebben, vooral als je totaal geen ervaring met jongens hebt is dit heel bedreigend als je er niet van gediend bent, tussen niets gebeurt en aanranding mag dan een grijs gebied zitten maar dit is imo aanranding, je dringt je zonder toestemming op aan iemand anders.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:24

[***] schreef:
Ik vind het zo iezo echt moeilijk om nee te zeggen, en dan ook nog in deze situatie, ik ben echt bang dat iedereen het dan ook weet enzo, maar dit is natuurlijk ook echt geen leuke situatie.

En dat is nou net de bedoeling, dat iedereen het weet. Daardoor sta je sterk. Bovendien weet hij donders goed dat hij fout zit en daarom doet hij alles dus zo stiekem. Op het moment dat hij weer iets flikt bij je, gewoon keihard roepen dat hij met z'n poten van je af moet blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:33

Even antwoord op alle vragen :
Ziet hij het als onschuldig of als een grapje ? Dat denk ik niet. Zulke dingen doet hij bijna altijd als er voor de rest niemand in de buurt is namelijk. Het zijn allemaal buitenlanders en islamitisch, en ze hebben echt wel respect voor vrouwen. Bij hun cultuur is het juist dat je niet zomaar elke vrouw die je tegen komt gaat zitten. Ik weet zeker dat alle andere jongens het echt niet zouden flikken om me 4 keer in twee weken te gaan knuffelen , me lieverd te noemen, bij met op de stoel kruipen,masseren, nee dat geloof ik echt niet. Hij doet dit ook voor de rest bij niemand anders. Ik dacht dat zijn achtergrond op zijn mobiel een getinte baby was, dus flirten lijkt me ook onlogisch aan gezien hij waarschijnlijk vader is.

En wat betreft meerijden, als ik moet werken en mijn zus niet, ga ik de jongen waar ik altijd mee meerijd wel even vragen of hij die dagen dat ik er ben me naar huis kan brengen, als hij 1 dag niet kan doordat hij niet werkt of ergens anders heen gaat vanuit het werk, dan zeg ik dat vast tegen me ouders.
Dan weet ik zeker dat die komen en dat ik dus echt niet met die griezel mee moet rijden, als ik namelijk mijn ouders nog moet gaan bellen als we klaar met werken zijn duurt het nog wel even voordat ze er zijn, en dan zal hij wel zeggen dat dat niet nodig is omdat ik wel met hem mee kan rijden.
En dat wil ik gewoon echt niet, gaat recht tegen mijn gevoel in.
De jongens wachten ook altijd op elkaar als ze klaar zijn, dus ik snap niet waarom hij zij dat degene met wie ik altijd mee rijd weg was, maar ik schrok er wel behoorlijk van.

Nu ga ik nog een manier verzinnen om het hem 'vriendelijk' duidelijk te maken, ben nu al bang er voor, zo stom !
Hij zal wel heel raar kijken als ik zeg dat ik het niet wil, terwijl ik daarvoor me eigen nooit verdedigt heb.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:35

liedje89 schreef:
Ik vind het wel wat ver gaan om het meteen seksuele intimidatie te noemen en zo uitvaren tegen zo'n jongen, als de TS hem niet (duidelijk) afwijst kan die jongen ook niet ruiken dat ze het niet leuk vind. Wellicht is het gewoon een iets wat klunzige versier poging en houdt hij bij een duidelijke afwijzing wel gewoon op...
Als je hem wel duidelijk hebt gezegd dat je er niet van gedient bent (of je dat doet en hij toch doorgaat) zou ik het inderdaad aan je baas melden.

Ehh....het lijkt wel de omgekeerde wereld, of ik word oud ofzo. Dus iedereen mag je in eerste instantie gewoon aanraken? En dat mag dan doorgaan totdat diegene zegt dat hij/zij daar niet van gediend is??? :? :? :?

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:43

Tegen hem zeggen dat je niet wilt dat hij je knuffelt, zo dicht bij je komt staan en dat je wilt dat hij gepaste afstand houd. Als hij in discussie gaat dat je het verkeerd begrijpt ofzo, gewoon weer zeggen. Ik wil dat niet. PUNT. Hij is eigenlijk gewoon strafbaar bezig, aangezien hij dus 10 jaar ouder is. En als het niet ophoud nadat je dat duidelijk hebt aangegeven, dan zeg je het tegen je leidinggevende. ps zie nu dat je het aan je ouders hebt verteld, Goed zo!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:54

Als hij je een knuffel geeft, gewoon opzij stappen en zeggen "doe maar niet". of "Blijf eens van me af!", "hou op!". Misschien reageert hij dan al meteen. Je moet bedenken, als jij niets aangeeft weet hij het niet.
Je kunt het ook bij een andere collega even opnoemen, zodat er nog iemand is die weet wat er aan de hand is en eventueel in kan grijpen of hem erop aan kan spreken.

Het is echt belangrijk dat je 'nee' leert zeggen in dit soort situaties. Ik weet dat het moeilijk is, dat vind ik zelf ook, maar als je dit laat escaleren ga je jezelf voor je kop slaan dat je niet eerder hebt ingegrepen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:03

Ik kan mij voorstellen dat dit een hele nare sfeer oplevert! Ik zou in zo'n situatie het volgende doen. Ik zou hem op een rustig tijdstip vragen of ik even iets met hem kan bespreken. Vervolgens zou ik zeggen dat ik mij er niet prettig bij voel als hij te lichamelijk wordt en dat ik liever bij mijn naam wordt genoemd dan 'lieverd'.

Ik zou het gesprek luchtig houden maar wel heel duidelijk aangeven dat ik dat gedrag niet wil. Mocht hij daarna alsnog de fout in gaan dan zou ik pas met mijn baas gaan praten. Doe je dat namelijk meteen, zonder eerst zelf je grens bij die collega aan te geven, dan kan de sfeer helemaal vervelend worden. Succes ts, bijt goed van je af!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:07

Marit schreef:
Als hij je een knuffel geeft, gewoon opzij stappen en zeggen "doe maar niet". of "Blijf eens van me af!", "hou op!". Misschien reageert hij dan al meteen. Je moet bedenken, als jij niets aangeeft weet hij het niet.

Dit begrijp ik dus echt niet...hoezo weet hij het niet als zij niets aangeeft? Dus je mag zomaar aan iedereen zitten, en dan uiteraard stiekem, waar niemand bij is, en dan weet hij het niet dat dit niet mag??? Als 26-jarige weet je donders goed dat je niet met je tengels aan een 15-jarig meisje mag zitten. |o |o |o

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:18

Ik keur zijn gedrag niet goed dat ten eerste. Maar ik denk wel dat je het zsm op een normale manier tegen hem moet zeggen. Als hij het wel gewoon als een misplaatst dolletje ziet of het goed bedoeld is het voor hem ook wel heel raar als ie dan ineens zn baas over zich heen krijgt terwijl jij nooit iets gezegd hebt. Gaat ie dan nog door, tja dan is t zn eigen schuld als hij er problemen mee krijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:30

Kinke schreef:
Dit begrijp ik dus echt niet...hoezo weet hij het niet als zij niets aangeeft? Dus je mag zomaar aan iedereen zitten, en dan uiteraard stiekem, waar niemand bij is, en dan weet hij het niet dat dit niet mag??? Als 26-jarige weet je donders goed dat je niet met je tengels aan een 15-jarig meisje mag zitten. |o |o |o

Hmm, er spelen dan twee dingen: hoe het hoort en hoe het is.

WIJ vinden dat die jongen zich hoort te gedragen, en dat je helemaal niet zomaar ongevraagd aan mensen mag gaan zitten als ze niet duidelijk laten weten dat ok te vinden.
Maar die jongen eigent zich dat recht toe. Of dat nou goed of fout is is niet belangrijk, want dit is nu de realiteit waar de TS het mee moet doen.

En dan heeft ze een paar keuzes: niets doen en onzeker blijven, of wel iets doen en het stoppen.

Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar het tweede. Niet omdat die jongen gelijk heeft, maar omdat dat voor de TS beter is. En dus ja, zeggen dat je het niet wilt. Als hij bij je op de stoel komt zitten zeggen 'zoek zelf maar een stoel, deze is al bezet'.

Ik ben het overigens met je eens dat het belachelijk is om te zeggen dat die jongen(man zelfs al) niets fout doet, omdat hij aan meisjes mag zitten tot ze daar iets tegen ondernemen. (Zoals het ook asociaal is om je radio zo hard te zetten dat de buurt mee kan genieten, totdat er mensen komen klagen.) Maar de TS zit ermee, en dan is aangeven dat je het niet wilt beter dan dat niet aangeven en de situatie bij het oude laten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:37

Waarom neem je die jongen waar je mee naar huis rijdt niet in vertrouwen?
Dan sta je niet alleen. Wat jouw collega doet is nl gewoon fout!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:44

Wat een vieze engerd. Ik hoop dat je de moed gaat krijgen om hem zelf te zeggen dat je er niet van gediend bent en om het aan je collega of baas te vertellen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:46

Lieve meid,

Ik heb ook zo'n collega gehad, volwassen man.. begon met wat woordjes, daarna werd het aanraken, knuffelen, masseren... Tot hij zn handen een keer onder mijn shirt heeft gestoken...
In mijn geval stond er boven hem geen leidinggevende meer dus heb ik mijn mond opengetrokken en ben weggegaan om vervolgens nooit meer terug te keren.

Jij moet dit echt melden aan je leidinggevende vóórdat er iets gebeurt.
Het belangrijkste is dat je je VEILIG voelt op een werkplek.. En daar hoort intimidatie niet bij!

Als je zelf het lef hebt, kan je het óók tegen hem zeggen : Zou je wat afstand willen bewaren, ik vind dit niet prettig.

En stug blijven volhouden, afwijzen, weglopen, laat het niet gebeuren.

Je mag me altijd een pb-tje sturen, heb helaas vaker in zulke situaties gezeten.

liedje89 schreef:
Ik vind het wel wat ver gaan om het meteen seksuele intimidatie te noemen en zo uitvaren tegen zo'n jongen, als de TS hem niet (duidelijk) afwijst kan die jongen ook niet ruiken dat ze het niet leuk vind. Wellicht is het gewoon een iets wat klunzige versier poging en houdt hij bij een duidelijke afwijzing wel gewoon op...
Als je hem wel duidelijk hebt gezegd dat je er niet van gedient bent (of je dat doet en hij toch doorgaat) zou ik het inderdaad aan je baas melden.

Tsoo dan...
Ik geloof dat 18+ van minderjarig AF MOET BLIJVEN!

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:53

3 x keer zuchten en tegen over iedereen heel hard schreeuwen dat hij je met rust moet laten, zo zet je hem voor schut en weet heel het personeel dat hij je lastig valt.
:j
Waardeloos zulke kerels trouwens, castreren met een botte bijl vind ik eentoffe optie!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:08

Ik vind het ontzettend rot voor de TS. Je werk moet veilig zijn, je een gevoel van veiligheid geven als je werkt.

Op het moment dat dit niet aan de orde is, ongeacht wat de aanleiding daarvan is, moet er wat aan gedaan worden. Het is echter wel zo dat de TS dit zelf moet aangeven wat de reden is van haar gevoel.

Is er niet iemand die je in vertrouwen kunt nemen op het werk? Ook al is het in de horeca, er zal toch wel iemand zijn die je hierin kan helpen?

Al met al is het gewoon ontzettend rot en ik kan mij ook voorstellen dat ze er erg mee zit. Sterkte meis!! :(:)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:10

ik zou zeggen : ik zou het fijn vinden als je wat afstand van me neemt , dat is duidelijk en netjes.
Je gevoel is niet voor niets he dus hopelijk kun je het oplossen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:11

[***] schreef:
Nou, ik heb het net aan mijn moeder verteld, we hebben af gesproken dat hij als hij aan me zit echt duidelijk te horen krijgt dat ik er niet van.gediend ben en als dat niet help zit er niks anders op dan het toch tegen mijn baas te vertellen.
Ik hoef.ook nooit mee te rijden met hem,mijn moeder zei dat ik dan haar moet bellen en dan komt ze.
Ik denk wel dat ik echt moed moet verzamelen om nee te zeggen, aan de ene kant denk ik van het verpest de sfeer op het werk wel, maar aan de andere kant, wat als hij verder gaat ofzo?

Lijkt me een heel goed plan!! :j

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:12

ik was en ben ook niet zo stoer om iets te zeggen maar moet je wel doen, ooit zat ik ook in een situatie die ik niet wou maar omdat ik niks durfde te zeggen ben ik er te ver in gezonken en ben ik het na 20 jaar nog steeds niet vergeten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:34

Islamieten juist respect voor vrouwen? Voor hun eigen vrouwen ja... iemand met de n hoofddoek zullen ze niet zomaar aan gaan zitten. Maar dat zegt niks over hoe ze over een nederlands meisje denken.....
(Natuurlijk niet allemaal hoor)
Heel duidelijk zeggen "blijf van me af, ik vind je niet leuk!"
Als hij het nog een keer doet, gelijk je baas inlichten.
Zorg dat je niet helemaal alleen met hem bent.

En luister vooral niet naar degenen hier die dit normaal vinden. Dit is geen knuffel Marokkaan, dit is iemand die je probeert te intimideren en chanteren zzodat jij bij hem in de auto stapt. En dan???

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:30

Kinke schreef:
Marit schreef:

Stel hij vind haar wel echt leuk, dat weten wij niet. Hij flirt en hint wat in haar richting en krijgt geen duidelijke 'nee signalen' terug. Dan gaat hij iets verder, en weer krijgt hij geen enkel 'nee signaal'. Als je dan een beetje hint-doof bent, wat de meeste jongens zijn, dan heb je dat misschien totaal niet door.
Ik kies zijn kant niet ofzo, maar je kunt hem niet meteen vol aanvallen als je er niet bij bent geweest. Misschien heeft ze onbewust wel totaal andere signalen af gegeven, en is het na 1x 'nee' helemaal klaar en verontschuldigd hij zich.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:41

Komop Marit..... 26 en 16...
Dáár blijf je vanaf van een 16 jarige!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:48

je blijft van iedereen af die daar geen zin in heeft !