Samen het huis uit; kopen of huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:24

miccamaaike schreef:
Jolliegirl schreef:
Wij gaan kopen.

Je betaald aan hypotheek haast net zoveel als aan huur..
Hypotheek steek je nog in je eigen investering, huur gooi je zeg maar weg.. Je bouwt er niets mee op.

Dé voornaamste reden voor ons om te gaan kopen.

Tsja was dat maar waar...
De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren flink gekelderd, dus eigenlijk gooi je momenteel nog veel meer geld weg met een koopwoning. De kans dat je nu je hypotheek terug krijgt voor een woning die je 5 jaar geleden hebt gekocht is helaas niet zo groot. Je gaat flink 'nat' mocht je je woning dus weer kwijt willen. Ik heb dit in mijn directe omgeving helaas meerdere malen zien gebeuren.
Dus huren is best verstandig, totdat je weet wat je beide echt wilt en dan lekker wat kopen en er heel wat jaartjes blijven wonen.

Wat ik zie in de omgeving is dat vooral omdat mensen idioot hoge hypotheken op een huis nemen. Als ik gelijkwaardige huizen vergelijk zouden wij makkelijk de hypotheek eruit krijgen als we nu zouden verkopen. We wonen er nu 1,5 jaar.
Wij hebben ook gekocht omdat we huren geld in de sloot gooien vinden. Nu stoppen we het in ons huis. We hebben geen tophypotheek en kunnen het prima betalen, we lossen ook nog een groot deel af. Aflossingsvrije hypotheken vind ik ook geld weggooien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:26

pmarena schreef:
Voor 450 euro hypotheek lijkt me ook weinig koophuis te vinden...?

Die 450,- is netto he, dus na teruggave belasting.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:30

Mwoah op zich.....bij een aflossingsvrije hypotheek zijn je maandlasten wel lager natuurlijk, je houdt over de gehele looptijd je maximale HRA en in theorie is een ton schuld nu veel meer dan het over 30 jaar zal zijn gezien inflatie enzo :)

Net zoals onze ouders vroeger in de jaren 70-80 enorm scheiterig waren of dat wel goed ging komen, zo'n duur huis van een halve ton in guldens...zouden ze dat wel kunnen betalen *stress*.

En nu zijn wij stinkend jaloers dat zij voor zo'n schijntje een huis hebben gekocht :=

Okee, er is wel een bubbel overheen gegaan, maar toch :P

miccamaaike

Re: Samen het huis uit; kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:34

Verootjoo, dat doe je dan heel netjes!
Maar doorgaans hebben mensen toch vaak een hypotheek van de aankoopprijs, plus k.k. en die k.k. ben je dan eigenlijk vaak gewoon 'kwijt'... maar aangezien het wel in de hypotheek meegenomen wordt blijf je dan al snel met een restschuld zitten wil je je woning verkopen binnen een paar jaar.
Ik ben iig blij dat ik nooit een woning gekocht heb, maar lekker heb gehuurd. Woon nu bij mijn vriend in met een koopwoning. Als hij die nu zou verkopen gaat hij er ook goed nat op, dus we blijven er nog lekker een poos wonen :)
Bij ons werkt de woningcorporatie overigens ook niet echt mee qua woningprijzen... Die zetten voor bizar lage bedragen de woningen in de markt. Dat is niet echt gunstig voor de woningeigenaren die van hun woning af willen, maar ja daar valt helaas weinig aan te doen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:37

Dat is inderdaad weinig verootje, zowel voor een huur als koophuis.
Maar het is niet per se vanzelfsprekend om zo'n goede deal te krijgen.
Vrienden van ons betalen zo'n beetje het drievoudige daarvan aan hypotheek aan een mooi, maar normaal rijtjeshuis in een vinex wijk. Daarvoor zijn ze al buiten de regio gegaan omdat hier niets te vinden was voor starters binnen die prijs wat voldeed aan hun eisen (en ze hebben echt geen slechte banen).
Ze hebben nu spijt dat ze zo in the middle of nowhere zitten, ver weg van al hun vrienden en familie en willen weer deze kant op komen. Ze wonen daar nu een jaar of anderhalf ofzo en mochten ze beslissen terug te komen zullen ze flink verlies maken op de verkoop van het huis.
Kopen is niet zaligmakend. En de tijd dat je automatisch investeerde in je eigen kapitaal met het aflossen van de hypotheek is ook voorbij, aangezien het goed kan zijn dat je behoorlijk inlevert bij het verkopen van het huis.
Ik zou er in ieder geval in deze tijd nooit voor kiezen en blijf voorlopig lekker veilig huren. Ik heb makkelijk praten overigens want ik heb na jaaaren op de wachtlijst een prachtig, ruim en betaalbaar appartement van de woningbouw (kale huur 600, dat is echt niet duur hier, aangezien een studentenkamertje vaak al dik boven de 400 uitkomt).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:40

ik zou wat kopen, de prijzen zijn nu heel mooi laag en zullen over een paar jaar zeker hoger zijn dan nu.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:01

Die prijzen stijgen de eerste jaren nog niet is de verwachting, mooi eerst huren en dan kan je met een jaar of twee als alles leuk gaat met je relatie toch ook gewoon het huis van je dromen gaan zoeken? Ik zou wel voor een goed betaalbaar huurhuis gaan, zodat je wel lekker kunt blijven sparen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:10

miccamaaike schreef:
Verootjoo, dat doe je dan heel netjes!
Maar doorgaans hebben mensen toch vaak een hypotheek van de aankoopprijs, plus k.k. en die k.k. ben je dan eigenlijk vaak gewoon 'kwijt'... maar aangezien het wel in de hypotheek meegenomen wordt blijf je dan al snel met een restschuld zitten wil je je woning verkopen binnen een paar jaar.
Ik ben iig blij dat ik nooit een woning gekocht heb, maar lekker heb gehuurd. Woon nu bij mijn vriend in met een koopwoning. Als hij die nu zou verkopen gaat hij er ook goed nat op, dus we blijven er nog lekker een poos wonen :)
Bij ons werkt de woningcorporatie overigens ook niet echt mee qua woningprijzen... Die zetten voor bizar lage bedragen de woningen in de markt. Dat is niet echt gunstig voor de woningeigenaren die van hun woning af willen, maar ja daar valt helaas weinig aan te doen.

k.k. zou ik dus nooit een hypotheek voor nemen. :n Lekker voor sparen, en dat wordt tegenwoordig ook overal geadviseerd.
Wij hebben nieuwbouw gekocht. Dus v.o.n. Maar allen de hypotheek genomen voor het casco huis, de rest is zelf betaald. Dat geld ben je ook wel kwijt nu, maar daar heb je iig geen schuld voor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:15

miccamaaike:
Scheelt dat wij een woning gaan uitzoeken waar we willen blijven wonen ;)
Dus direct goed. Ook voor een eventueel gezinnetje.

Mijn vriend heeft een vaste aanstelling en flink wat werk, dus we gaan bij zn werk in de buurt wonen.
En ik hoop op korte termijn zelf ook een goede baan te vinden waar ik kan blijven.

Dus voor ons is het juist gunstig als we daar de komende 30 jaar willen blijven wonen :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:33

Dan zou ik ook zeker kopen overwegen Jolliegirl. Maar vaak zie je toch dat mensen in een kleiner huis beginnen en na een aantal jaren toch weer iets groters willen.

Verootjoo, dat is ook echt super verstandig, helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. Dat was nooit een probleem toen de huizenprijzen nog zo hard stegen, maar helaas is dat nu wel anders. Paar jaar terug kreeg je er gerust nog een bouwdepot bij en hoppaaa je hypotheek was nog hoger.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:45

Dat klopt

Daarom gaan we gewoon lekker rondkijken.

maandag gaan we bij een huisje kijken met 4 kamers..
Is zat, maar nu is de vraag hoé groot is alles :)

Uiteraard staan er overal wel maten bij, maar we willen t gewoon goed bekijken :)

We maken zeker geen overhaaste beslissingen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:04

gabyfedde schreef:
Verstandig dat jullie gaan huren!
Dat huren geld weggooien is, is i.m.o. echt onzin. Hoor het vaker hoor, maar komt volgens mij voornamelijk door omgeving (ouders etc) die voor 20000 gulden een huis kochten vroeger.

Uuuuh hoe oud zijn jouw ouders dan? Dat is wel heul errug lang geleden.

Trouwens ik heb toendertijd samen met mijn vrien toen gelijk een huis gekocht. Was zoveel voordeliger. Scheelde echt veel waarbij je de extra kosten voor extra huis er echt wel uithaalde enne bij een huurhuis heb je ook nog zat extra kosten.

Ook al ga je voor huren, kan nooit kwaad om je opties te vergelijken dmv gesprek bij een hypotheker.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:07

Wij zouden aan huur, net zoveel betalen als aan hypotheek..

Nou sorry := Maar dan steek ik dat geld liever in mn eigen huis dan in een huurhuis... :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:15

En dan kom je er binnen een half jaar achter dat de relatie toch niet werkt en zit je 4 jaar lang met hypotheekkosten voor een huis waar je niet in woont, omdat het niet verkocht raakt..

Echt, je kunt beter eerst kijken of het werkt om samen te wonen, je wil niet weten bij hoeveel stellen dat uiteindelijk toch niet goed werkt..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:17

Wij wonen al samen :)

Ik woon in bij mn schoonouders. En die hebben niets met ons te maken..
We zitten flink op elkaars lip en alles gaat prima.

Soms voelt het gewoon goed en ga je ervoor.

Tevens word het huis gekocht op m'n vriend zn naam, en niet op beide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:26

Of je nou net, of al even samen bent / woont, het is altijd een risico om een huis te kopen. Investeren is altijd riscicovol. Daar zou ik me absoluut niet druk om maken :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:31

Jans schreef:
Of je nou net, of al even samen bent / woont, het is altijd een risico om een huis te kopen. Investeren is altijd riscicovol. Daar zou ik me absoluut niet druk om maken :+

Doen wij gelukkig ook niet.

We zijn er aan toe.. En gaat het fout? Dan gebeurt dat maar..
Dat kan ook na 2 jaar fout gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:57

Roosch schreef:
En dan kom je er binnen een half jaar achter dat de relatie toch niet werkt en zit je 4 jaar lang met hypotheekkosten voor een huis waar je niet in woont, omdat het niet verkocht raakt..

Echt, je kunt beter eerst kijken of het werkt om samen te wonen, je wil niet weten bij hoeveel stellen dat uiteindelijk toch niet goed werkt..

Lekker optimistisch :') als je ziet hoeveel mensen gaan scheiden, moet je dan ook maar aanraden vooral niet te trouwen? Ieder weet het voor zichzelf het beste en dat de jantje wel uit elkaar gaat met Pietje en blijft zitten met een koopwoning, zegt niets over een ander.

Ik ga liever uit van het positieve, richt mij op een zeer realistisch financieel plan; oftewel, op 1 salaris is de hypotheek ook prima op te brengen. Een goed financieel plan is zeer belangrijk, zo beperk je wel echt de risico's. (Want de scenario's zijn ook opgenomen bij ons bv arbeidsongeschikt, overlijden etc).

Overigens vind je ook je niet zomaar een huurwoning (ik betaal dus veel minder hypotheek dan ik aan huur zou betalen!), dus thuiswonen is wel meest veilige :j of alleen blijven, want dan kun je ook niet van jezelf scheiden :Y)

C'est la vie :) je weet niet wat er kan gebeuren. T is maar waar je je prettig bij voelt en wat financieel uit kan.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 16:56

Het huisje is leeuuheeuuuk!! *\o/* *\o/* *\o/*

Tuin achter (ehm, liggen nu allemaal tegels :D ) is ook groter dan ik dacht. Ruimte binnen idem dito, ook groter dan ik had gedacht. Alles is groter dan verwacht :D Beneden is het allemaal prima, ligt nog laminaat in wat wel kan blijven liggen. In de gang en keuken liggen een soort tegels, ook niks mis mee :) Alleen ... Dan kom je boven ... :+ Alles is gestript, vloerbedekking, behang, alles is er uit. De vorige bewoners zijn er min of meer uitgezet om redenen die bij ons nu bekend zijn. Om die reden is er namelijk ruzie geweest op de buurt. Het is een heel netjes buurtje en ze willen er dus wel mensen in hebben die serieus zijn en er niet een zootje van maken. Ik gaf al aan dat de nette buurt mij juist heel erg aansprak, dus dat zit wel goed.

Er is met de woningcorporatie veel mogelijk omdat er nog opgeknapt moet worden. Zij willen eventueel wel verf en behang leveren en eventueel de mogelijkheid dat we tijd krijgen om het op te knappen, dus eerst geen huur hoeven te betalen.

Aangezien mijn ouders nog tot eind oktober niet thuis zijn i.v.m. hun campingwinkel 170km verderop in het land, gaan we er zondag ook nog even met mijn schoonouders doorheen. Schoonpa is timmerman dus die kan zijn oordeel ook wel geven. We willen dan even wat dingen op papier zetten voor de woningcorporatie en dan zullen we zien wat er te regelen valt.

I.v.m. het seizoenswerk van mijn ouders, zijn mijn ouders van eind oktober tot en met februari thuis en hebben dan in principe alle tijd van de wereld. Mijn vader heeft al aangegeven graag te willen klussen en die uren zullen we eventueel ook wel nodig hebben.

Heeeeel stiekem zeg ik al 'ja' tegen het huisje! ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:09

gefeliciteerd
op zich is het juist gestript zijn al fijn, kun je het naar je eigen smaak inrichten

netjes dat woningbouw mee wilt betalen aan behang ed, hier krijg je gewoon kaal opgeleverd en heb je geluk als de vorige bewoners het netjes achter hebben gelaten en je evt de vloeren ed over kan nemen

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:16

Lynn_Nikita schreef:
gefeliciteerd
op zich is het juist gestript zijn al fijn, kun je het naar je eigen smaak inrichten

Ja dat is wel zo inderdaad. Maar gaat natuurlijk wel veel tijd in zitten.. Maar goed, wel ideaal dat mijn vader direct aangeeft daar graag tijd in te willen stekken :) Poppie! <3

De woningcorporatie wil graag dat er 'normale' mensen in het huisje komen, dus denk dat ze er daarom ook wel graag ons tegemoet willen komen ;) De andere 3 huisjes op het streekje zijn ook van hun en ik denk dat ze die huurders graag te vriend willen houden na het gedonder het laatste jaar.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:21

Dat klinkt super zeg! En inderdaad erg netjes van de woningcorporatie hoor dat ze zo meedenken met jullie. Spannend en hopelijk voor jullie gaat het door!

En als je er flink tegenaan gaat kan het allemaal best snel als het enkel muren, vloeren e.d. zijn hoor. Wij hebben ons hele appartement gedaan (alle muren en vloeren waren gewoon betonkaal opgeleverd) in 3 weken. Dat was inclusief verhuizen, een hoop nieuwe meubels kopen (veel van marktplaats en dan zelf gestyled zodat het precies onze smaak was), inrichten, en ik heb in die tijd ook nog bijna al onze meubels bijpassend geschilderd. Het viel bij ons wel in de vakantie, dus we konden ook elke dag de hele dag klussen en rommelen aan het huis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:14

Tof!

En wat heerlijk dat alles gestript is, mooie schone lei om mee te werken :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:41

Gaaaaaf :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:11

Hè?? Dat is bizar!! Welke woningbouw rekent nu geen huur terwijl je wel al de sleutel hebt om te klussen en levert nu behang enzo _O-

Ik zou er bijna achterdochtig van worden, dit is niet normaal hoor :))

Normaal gesproken kun je zelf eerst nog het ouwe behang en vloerbedekking enzo van de vorige bewoner er uit slopen...en dan op eigen kosten nieuw spul er in leggen...gewoon terwijl je al huurt :P