Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:51

Helaas ook hier nare ervaringen met een energie maatschappij (Nuon) en hoge rekeningen.
Ik wilde mijn boodschappen doen maar pas gaf aan saldo te laag. Was absoluut niet mogelijk aangezien er meer dan genoeg op moest staan. Gelukkig contact bij me maar thuis meteen gekeken. Bleek Nuon ruim 2400 euro te hebben afgeschreven voor een eindafrekening, direct gestorneerd dus.
Afschrijving hadden ze zowiezo niet mogen doen, aangezien ze alleen gemachtigd waren voor termijn bedrag. Zonder notificatie mogen ze geen andere dingen afschrijven en een rekening had ik toen nog niet eens gehad.

Heel getrouwtrek geweest. Ik was er persoonlijk bij toen de meterstanden werden opgemeten, en heb na het zien van dit bedrag direct nogmaals alle standen genoteerd. Rara die waren lager dan toen de standen werden opgemeten. Bij het doorgeven van deze ontdekte fout werd er in begin nog eerst gigantisch omheen gedraaid, ik had het verkeerd gezien, zal wel verkeerd genoteerd zijn, wist ik het wel zeker tot uiteindelijk misschien is hier iets verkeerd ingevoerd maar dat lijkt ons sterk.
Uiteraard vanaf toen regelmatig genoteerd wat standen waren en foto's gemaakt als bewijs. Viel heel erg op dat de stand de ene keer hoger was dan de andere en dan letterlijk he. Tot op een gegeven moment we zelf eens zagen dat de meter ook ACHTERUIT liep!! Dus ja dat kan wel degelijk als je geen zonnepanelen hebt;-)
En dan nog, ons niet geloven, nog zeggen nee hoor dat kan eigenlijk nooit. Ze konden niet verklaren waarom de stand nu lager was dan toen ze hem kwamen opnemen, maar dit kon geen reden ervoor zijn. Ik moest maar een duur meteronderzoek aanvragen, nieuwe meter etc alles eerst betalen en pas als dan bewezen was dat hij kapot was kon ik de kosten terug vragen.

Nou mooi niet dus, voet bij stuk gehouden, niet betaald dus. Ze konden niet eens in hun eigen systeem zien dat de afrekening al lang gestorneerd was. Heeft me uiteindelijk 10 maanden gekost, maar is geregeld. Lastige was dat die relatie stuk liep net nadat we erachter kwamen. Maakte alles niet makkelijk. Ex bleef in betreffende woning wonen namelijk. Maar goed is na heel heel erg veel problemen en moeten zeuren opgelost.

En to the point: het kan dus wel eerst een onderzoek, weigeren te betalen en dan toch je gelijk krijgen. Gelukkig hadden wij overduidelijk bewijs, maar dan nog wat een frustraties zeg!

quarterH

Re: Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:53

je woont in een huis? wel eens de zolder en kelder en kruipruimtes afgezocht? of er geen plantjes ofzo ergens te vinden zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:53

Ga eens aan de buren vragen wat hun verbruik is?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:16

EvaC schreef:
Wow! Wat een boel reacties al!

Ik weet heel zeker dat er geen wietplantage is mede omdat mijn huurbaas stinkend rijk is en dat geld gewoon niet nodig heeft ;) Dus daar maak ik me geen zorgen over. Of de buren misschien aftappen durf ik niet te zeggen.

Het verbruik van beide is erg hoog.
Elektriciteit is 4.208 kWh
Gas is 5.613 m3

Ik heb een eensgezins tussenwoning. We wonen met 2 mensen in het huis en mijn verbruik qwa electriciteit is ongeveer hetzelfde. (Laag tarief 2049, Hoog tarief 2019, dus totaal 4068KWH)

Alleen jou gas verbruik is meer dan 5 keer hoger. (mijn gasverbruik was 1127 m3)

Ik zou dus zeker je gasverbruik even na gaan kijken.
zet alles wat gas verbruikt eens een tijdje uit en kijk of je meter dan op een of andere manier verloopt. Want dan heb je ergens een gaslek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:46

Misschien kijk je zo door her dak tegen de dakpannen aan en dan stook je voor de vogels.

Doen jullie ook de verwarming op15 als je de deur uit gaat? En naar bed? Sommige mensen hebben standaard 22 graden in huis...moet er niet aan denken.

Bj ons het altijd 18 a 19 graden, gaan we hoger dan stoken we ons arm.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:53

EvaC schreef:
Is dat zo ja? Ik zeur vriendlief ook altijd aan z'n hoofd dat hij 's morgens de lader van zijn telefoon uit het stopcontact moet halen. Komt er dus op neer dat ik het dan altijd maar doe.

!

opladers uit het stopcontact halen is zeker wel een goed idee, niet zozeer ivm besparing, maar meer omdat die dingen doordat ze steeds kleiner worden , makkelijk sluiting kunnen maken als ze stof vangen etc .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:18

risje schreef:
Helaas ook hier nare ervaringen met een energie maatschappij (Nuon) en hoge rekeningen.
Ik wilde mijn boodschappen doen maar pas gaf aan saldo te laag. Was absoluut niet mogelijk aangezien er meer dan genoeg op moest staan. Gelukkig contact bij me maar thuis meteen gekeken. Bleek Nuon ruim 2400 euro te hebben afgeschreven voor een eindafrekening, direct gestorneerd dus.
Afschrijving hadden ze zowiezo niet mogen doen, aangezien ze alleen gemachtigd waren voor termijn bedrag. Zonder notificatie mogen ze geen andere dingen afschrijven en een rekening had ik toen nog niet eens gehad.

Heel getrouwtrek geweest. Ik was er persoonlijk bij toen de meterstanden werden opgemeten, en heb na het zien van dit bedrag direct nogmaals alle standen genoteerd. Rara die waren lager dan toen de standen werden opgemeten. Bij het doorgeven van deze ontdekte fout werd er in begin nog eerst gigantisch omheen gedraaid, ik had het verkeerd gezien, zal wel verkeerd genoteerd zijn, wist ik het wel zeker tot uiteindelijk misschien is hier iets verkeerd ingevoerd maar dat lijkt ons sterk.
Uiteraard vanaf toen regelmatig genoteerd wat standen waren en foto's gemaakt als bewijs. Viel heel erg op dat de stand de ene keer hoger was dan de andere en dan letterlijk he. Tot op een gegeven moment we zelf eens zagen dat de meter ook ACHTERUIT liep!! Dus ja dat kan wel degelijk als je geen zonnepanelen hebt;-)
En dan nog, ons niet geloven, nog zeggen nee hoor dat kan eigenlijk nooit. Ze konden niet verklaren waarom de stand nu lager was dan toen ze hem kwamen opnemen, maar dit kon geen reden ervoor zijn. Ik moest maar een duur meteronderzoek aanvragen, nieuwe meter etc alles eerst betalen en pas als dan bewezen was dat hij kapot was kon ik de kosten terug vragen.

Nou mooi niet dus, voet bij stuk gehouden, niet betaald dus. Ze konden niet eens in hun eigen systeem zien dat de afrekening al lang gestorneerd was. Heeft me uiteindelijk 10 maanden gekost, maar is geregeld. Lastige was dat die relatie stuk liep net nadat we erachter kwamen. Maakte alles niet makkelijk. Ex bleef in betreffende woning wonen namelijk. Maar goed is na heel heel erg veel problemen en moeten zeuren opgelost.

En to the point: het kan dus wel eerst een onderzoek, weigeren te betalen en dan toch je gelijk krijgen. Gelukkig hadden wij overduidelijk bewijs, maar dan nog wat een frustraties zeg!

daarom dus.... altijd foto's maken van de standen!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 15:32

quarterH schreef:
je woont in een huis? wel eens de zolder en kelder en kruipruimtes afgezocht? of er geen plantjes ofzo ergens te vinden zijn?

Haha op zolder kom ik regelmatig om de was op te hangen, een kelder hebben we niet en de kruipruimte heeft alleen een ingang bij de voordeur. Nee, er is écht geen wietplantage in mijn huis.

russel schreef:
Misschien kijk je zo door her dak tegen de dakpannen aan en dan stook je voor de vogels.

Doen jullie ook de verwarming op15 als je de deur uit gaat? En naar bed? Sommige mensen hebben standaard 22 graden in huis...moet er niet aan denken.

Bj ons het altijd 18 a 19 graden, gaan we hoger dan stoken we ons arm.

Het dak is geïssoleerd, dat heb ik van de winter met de sneeuw al eens vergeleken met de buren. Het smeltproces ging bijna gelijk op met het dak van de buren.

De verwarming staat op zo'n 16 graden als we er niet zijn. Als we 's avonds thuis zijn zetten we hem tot maximaal 20 graden.

Sabbientje schreef:
Ik heb een eensgezins tussenwoning. We wonen met 2 mensen in het huis en mijn verbruik qwa electriciteit is ongeveer hetzelfde. (Laag tarief 2049, Hoog tarief 2019, dus totaal 4068KWH)

Alleen jou gas verbruik is meer dan 5 keer hoger. (mijn gasverbruik was 1127 m3)

Ik zou dus zeker je gasverbruik even na gaan kijken.
zet alles wat gas verbruikt eens een tijdje uit en kijk of je meter dan op een of andere manier verloopt. Want dan heb je ergens een gaslek.

Het gaslek zal dan wel naar buiten toe zijn, want we roken binnen dus dan was het huis vast al een keertje ontploft. Binnen ruik je ook geen gas.

bigone schreef:
Ga eens aan de buren vragen wat hun verbruik is?

Zij wonen met 2 jonge kinderen in dat huis en hebben 2 jaar geleden hun huis volledig gerenoveerd. Ik weet niet of de vergelijking dan reeël is? De andere buren hebben we eigenlijk geen contact mee.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:20

EvaC schreef:
Zij wonen met 2 jonge kinderen in dat huis en hebben 2 jaar geleden hun huis volledig gerenoveerd. Ik weet niet of de vergelijking dan reeël is? De andere buren hebben we eigenlijk geen contact mee.

Als hun lager zitten dan weet je helemaal dat er ergens iets niet klopt.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:18

Dorus schreef:
EvaC schreef:

Als hun lager zitten dan weet je helemaal dat er ergens iets niet klopt.

Waarom? Ze hebben hun huis volledig gerenoveerd. Hebben ze wellicht ook de isolatie van dat huis verbeterd. Hoeft niet zo veel te zeggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:22

Een nieuwe (goede) ketel kan al echt heel veel schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:00

Isolatie...oudere woningen zijn heeel erg duur in stookkosten. Oude apparaten ook.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 18:15

Ik ben weer thuis. Ik heb de standen meteen even opgeschreven.

Gister om 17.15 uur:
21976 kWh
11846 m3

Vandaag om 7.30 uur:
21980 kWh
11849 m3

Vandaag om 18.00 uur:
21982 kWh
11850 m3

Dus in 24 uur tijd is 4m3 gas doorheen gegaan en 6kWh stroom als ik dat goed uitreken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:23

Dat is in een periode waarin je nog niet stookt (ga ik van uit) wel erg hoog.
Gemiddeld verbruiken wij 3kWh en 5,5m³ per dag maar doordat je in de winter beduidend meer verbruikt zou dat nu nog wat minder moeten zijn.
Vorig jaar hebben we in september 29m³ gas verbruikt dus dat is iets minder als 1 m³ per dag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:45

Ik vind idd dat het gas dan wel hard gaat. Zet de verwarming en alles op gas eens uit. :)
En dan nog eens bijhouden.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:09

jeetje wat is dat schrikken!! Ik lees even mee, zie een hoop handige tips.
Hoop dat je kunt achterhalen hoe het komt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:58

Denk dan toch dat die ketel de boosdoener is. Huisbaas al weer van zich laten horen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:59

Heb je de verwarming wel aan staan dan gezien het feit dat het nog niet zo koud is?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 21:07

De huisbaas heeft nadat ik mijn huidige meterstanden heb doorgegeven nog niks van zich laten horen, dit heb ik via whatsapp naar hem gestuurd. De verwarming is in de afgelopen maanden niet aan geweest. Heb hem gister uit voorzorg maar naar 15 graden gezet. Toen ik vanmiddag thuis kwam was het binnen 23 graden, maar dat komt omdat de ramen van onze keuken, woonkamer en slaapkamer op het zuiden liggen, de verwarmingsplaten waren ook gewoon koud.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:00

Nou als alles wat gas kan gebruiken uit staat en de gasmeter dus nog loopt, dan moet er een lek zijn...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:07

Draai anders eens de hoofdkranen (gas/water) dicht en zet de hoofdschakelaar uit van de elektra.
Dan kijken of je nog wat verbruikt (dat kan dus niet, tenzij de meter blijft lopen ondanks dat er niets loopt).
Maar stel dat de buren of iemand anders, toch aftappen, dan staan ze vanzelf op de stoep als zij zonder zitten....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:18

Suzanne F. schreef:
Nou als alles wat gas kan gebruiken uit staat en de gasmeter dus nog loopt, dan moet er een lek zijn...

Douche en warm water verbruikt ook gas bij een ketel :)

En ik betwijfel of de buren op de stoep staan als e illegaal aftappen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:23

secricible schreef:
Suzanne F. schreef:

Douche en warm water verbruikt ook gas bij een ketel :)

En ik betwijfel of de buren op de stoep staan als e illegaal aftappen...

Daar doelde ikook een beetje op.
Als je alles bij de hoofdmeters uitschakelt, en de meters stoppen netjes, dan weet je dat het probleem in je eigen huis speelt.
En dan is het zoeken wat zoveel verbruikt.

TS heeft volgens mij nog niet geantwoord op de vraag: hoe oud is de ketel en heeft hij regelmatig onderhoud gehad.
Daarnaast is bv een slecht sluitende vriezer/koelkast ook een stroomvreter, helemaal als hij in huis (warme plaats) staat.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:37

Jeetje wat een bedrag, ben heel erg benieuwd of je erachter komt waardoor het zo hoog is.

Heb je een betalingsregeling kunnen treffen met Essent?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 10:41

Brainless schreef:
Draai anders eens de hoofdkranen (gas/water) dicht en zet de hoofdschakelaar uit van de elektra.
Dan kijken of je nog wat verbruikt (dat kan dus niet, tenzij de meter blijft lopen ondanks dat er niets loopt).
Maar stel dat de buren of iemand anders, toch aftappen, dan staan ze vanzelf op de stoep als zij zonder zitten....

Dat ga ik morgen doen. Ik wil dat graag even samen met vriendje doen omdat ik niet zo'n held ben met elektra e.d. Ik denk niet dat als er getapt wordt door de buren dat ze verontwaardigd op de stoep zullen staan ;)

Brainless schreef:
TS heeft volgens mij nog niet geantwoord op de vraag: hoe oud is de ketel en heeft hij regelmatig onderhoud gehad.
Daarnaast is bv een slecht sluitende vriezer/koelkast ook een stroomvreter, helemaal als hij in huis (warme plaats) staat.

Ik heb geantwoord dat ik dat niet weet :) Ik kan het namelijk nergens vinden. Het afgelopen jaar heeft er geen onderhoud plaatsgevonden, dat weet ik wel zeker. Ook heb ik van de week nog eens de bijlage van ons huurcontract erbij gepakt en daar staat in dat er een inspectierapport opgemaakt zou moeten zijn. Dat hebben we niet. Zou daarin ook bv moeten staan hoe oud de ketel is en hoe vaak er onderhoud is geweest?

minka schreef:
Jeetje wat een bedrag, ben heel erg benieuwd of je erachter komt waardoor het zo hoog is.

Heb je een betalingsregeling kunnen treffen met Essent?

Erachter komen ga ik sowieso, ik wil gewoon heel erg graag weten wat er gebeurt is. En ik wil de volgende bewoner ook behoeden voor dit soort ellende.

De betalingsregeling neemt wat tijd in beslag, maar gaat er wel komen als het nodig is. We moeten nog 2 keer het bedrag storneren, dan vervalt de AI. Als dat is gebeurt moet ik Essent meteen bellen om een regeling te gaan treffen. Het is een beetje omslachtig, maar zo werkt het nou eenmaal. Deze regeling ga ik treffen om Essent van goede wil te zijn, maar ik ga de kosten niet zelf betalen. Daar moet ik nog een hartig woordje over spreken met mijn huurbaas.