Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:53

Ik geef de bezorger van Domino's fooi als 'ie voor mij door vreselijk pokkeweer komt met m'n pizza.
Verder kunnen ze het meestal schudden, heb altijd het idee dat ik niet geheel serieus word genomen in de horeca (ben 20). Personeel rent toch altijd net wat harder voor een tafel met een grote familie eraan of een stel luidruchtige bejaarden...

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:29

Meestal pin ik, en fooi geven zit er dan niet in. Naar boven afronden omdat het handiger uitkomt doe ik af en toe, maar ook enkel als de omstandigheden in het restaurant prettig waren.

Werk zelf in horeca waar ik geen fooi mag aannemen (buffet), en werkte net zo hard en met dezelfde instelling, vriendelijkheid en service in een kleine drogist, waar het klantencontact vele malen groter was. Bij het laatste verwacht ik geen fooi, dus waarom wel in de horeca?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:32

Bij een fatsoenlijk restaurant (rekening 2 personen 100 of meer) geef ik 10%, in een kroeg, terrasje of goedkope eetgelegenheid pin ik en leg ik een handje kleingeld neer.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:39

Ik heb in de horeca gewerkt en alle fooi ging terug naar het bedrijf.. :n

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:33

Ik ben nu toevallig en het buitenland. Elke avond eten we bij het zelfde restaurantje. Omgerekend rond de 10 euro per avond incl drinken voor2 personen. En de service? Die is Super. Het is hier niet toeristisch, de tent waar we eten al helemaal niet en het personeel spreekt geen Engels, Duits of Frans. Communicatie gaat met handen en voeten (en aanwijzen op plaatjes wat je wil eten).
De eerste avond hadden we het geld netjes in het "mapje" gedaan waar we de rekening in kregen en zijn weg gelopen. Personeel kwam al heel snel achter ons aan omdat we het wisselgeld waren vergeten.
fooi is hier bij ons zeker meer dan 10%. Waarom? Omdat het kan.
personeel is vriendelijk, eten is goed en de communicatie? Tja.... Daar moeten zowel zij als wijhun best voor doen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:53

Yonker schreef:
Waarom is het fooienidee achterhaald?? Je mag mensen toch best wel iets geven als ze goed hun werk doen :)
Ze krijgen betaald ja maar horeca is echt geen vetpot :n Ik vind persoonlijk dat fooi niet achterhaald en maak personeel graag blij met een euro of 2 a 3, dan volgende keer maar een wijntje minder ;)

Dat vind ik een beetje een rare redenering.
Je geeft de vrouw achter de kassa in de supermarkt of de buschauffeur ook geen fooi omdat ze hun werk goed doen?

Ik geef wel fooi, als het uitkomt en makkelijk is qua afronding. Soms leg ik nog wat losse euros bij.
Vind fooi onzin, maar geef wel wat omdat het 'normaal' is.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:53

Ik wil best eens naar boven afronden als het om 1 of 2 euro gaat.
Voor de rest vind ik fooi onzin. Ik krijg ook geen fooi op mijn werk.
Net als dat applaudisseren voor de piloot in het vliegtuig als hij geland is??
Er word toch ook niet voor het kassameisje bij de AH geklapt als zij afrekent.
Of voor mij als ik een paar mooie schoenen aflever hahaha!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:09

Ik geef geen fooi, met als dezelfde redenen als veel mensen in dit topic. Waarom iemand in de bediening wel fooi geven, maar je buschauffeur, groenteman, loodgieter niet? Ik werk op een klantenservice en doe altijd enorm mijn best om mensen goed te helpen tegen een minimum loontje. Ik krijg ook geen fooi hoor. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:10

Nu moet ik wel zeggen dat piloot een iets risicovollere job is dan kassameisje. In een vliegtuig klap ik vrolijk mee. Waardering laten blijken heb ik geen probleem mee, ik wil ook wel applaudisseren in een restaurant. :') Maar dat dat dan meteen in cash geld moet, daar heb ik het moeilijk mee.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:29

Yonker schreef:
Waarom is het fooienidee achterhaald?? Je mag mensen toch best wel iets geven als ze goed hun werk doen :)
Ze krijgen betaald ja maar horeca is echt geen vetpot :n Ik vind persoonlijk dat fooi niet achterhaald en maak personeel graag blij met een euro of 2 a 3, dan volgende keer maar een wijntje minder ;)

Er zijn wel veel meer banen in Nederland die nu niet bepaald een vetpot als loon hebben, en die mensen krijgen ook geen fooi.
Ik geef dus idd geen fooi; in Nederland krijgt in de horeca het personeel een normaal loon, dus zie ik geen reden om fooi te geven. Ja als de bediening uitzonderlijk vriendelijk was, dan wil ik wel 2 a 3 euro extra geven.
Maar standaard fooi geven; nee daar doe ik niet aan. Het is hier tenslotte niet zoals in Amerika waar horeca personeel het idd voornamelijk van de fooien moet hebben; dan vind ik het anders en zou ik wel standaard fooi geven.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:33

Hier al enige tijd aan het werk in de horeca...
Wij krijgen de ene keer 10 procent de andere keer wat minder en soms helemaal niks.
Alle kleine beetjes zijn meegenomen.

Vorig jaar werkte ik fulltime en ging ik met 300 euro fooi naar huis per maand en inmiddels is dat de helft geworden.

Mijn uurloon is niet hoog voor de functie die ik heb dus ben wel onwijs blij met m'n fooi.

Overigens ben ik 19, woon ik samen en betaal mijn paard er ook nog eens zelf van :P

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:34

Overigens werk ik wel fulltime maar heb een 0 uren contract, waar dus mijn vakantiegeld bij in zit, ik geen vrije dagen heb (waardoor ik niet op vakantie kan) en geen ziekte dagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:35

Gini schreef:
Nu moet ik wel zeggen dat piloot een iets risicovollere job is dan kassameisje. In een vliegtuig klap ik vrolijk mee. Waardering laten blijken heb ik geen probleem mee, ik wil ook wel applaudisseren in een restaurant. :') Maar dat dat dan meteen in cash geld moet, daar heb ik het moeilijk mee.

Dit dus +:)+

Het geeft een veel prettiger gevoel als je je waardering gewoon zonder geld kan laten blijken en dat het dan niet ineens minder waard wordt als je er geen geld bij geeft....zo van nou ik kreeg geeneens fooi en ze lekken nog wel zo tevreden te zijn -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 08:39

:') Ik zie al voor me hoe ik de krantenjongen een staande ovatie geef omdat hij de krant eindelijk eens goed door de brievenbus duwt ipv hem er half uit te laten steken zodat ik een drijfnatte krant heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:41

Zo'n feestcommisie met confettie en van die afroltoeters enzo uit de bosjes :')

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:45

Pizzabezorger geven we altijd een paar euro fooi. Me broertje is ook pizzabezorger en die vind het altijd fijn om wat te krijgen.
Als de bediening in een restaurant oprecht haar best doet krijgen ze ook fooi. +:)+ Maar als ze niet gastvrij zijn (wat voor mij even belangrijk is als lekker eten) krijgen ze niks.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:56

Even terugkomen op het 'zelf houden'. Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt. De fooi ging in de pot en aan het eind van een seizoen werd er geteld een deden we van dat geld iets met de collega's. Het fooiengeld is dus nooit in mijn eigen handen terecht gekomen.

(Beetje jammer dat in het zomerseizoen diegene die het beheerde ontslag heeft genomen en als 'gouden handdruk' de gehele inhoud van de pot heeft gebruikt om zijn all-in vakantie van 3 weken op Bonaïre te spekken := )

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:59

Als de bediening goed is wil ik wel fooi geven, een mooi rond bedrag of een percentage tussen de 5% en 10%. Helaas is de bediening vaak om te janken. De laatste keer dat ik bv op een terrasje zat ben ik de 'ober' zelf maar gaan halen omdat we na 20 minuten toch graag wat wilde bestellen..... geen fooi dus.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:59

dat is echt not done Winged, fooiengeld is van het personeel, daar mag de eigenaar niet eens aanzitten, het is zo'n 1/4 van je salaris, dus dan hadden jullie met zijn allen naar bonaire gekund gok ikzo

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:01

Caira schreef:
dat is echt not done Winged, fooiengeld is van het personeel, daar mag de eigenaar niet eens aanzitten, het is zo'n 1/4 van je salaris, dus dan hadden jullie met zijn allen naar bonaire gekund gok ikzo

Was een collega ;)

Werkgever heeft destijds van zijn geld een feest georganiseerd voor ons :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:12

Ik geef alleen fooi als alles ook echt goed naar wens is geweest.

Helaas maak ik het toch 7 van de 10 keer mee dat er echt flinke aanmerkingen zijn op het eten, de bediening, echt veel te lang wachten terwijl het rustig is, etc.

En dan geef ik geen fooi, uiteraard.
Als alles top is, wil ik er best n extraatje voor geven.

Maar als ik mn biefstuk nog bevroren in het midden geserveerd krijg, en dat niet of slecht opgelost wordt...
Dan vind ik t eigenlijk al bezwaarlijk om de volle mep te betalen voor het normale bedrag van mn eten.

Laatst kreeg ik zelfs een toetje met een scherf glas in de mousse!
Kon niet eens een excuses vanaf! En dan raar kijken als ik geen cent fooi geef....

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:15

Ik rond altijd rond naar boven af...in jou geval 70 euro... dus maar 1 euro fooi...ik vind t het prima... ze krijgen gewoon loon en is alles wat extra is (dus al is het maar 1 euro) mooi meegnomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 11:23

Het stomme is dat ik het nog gepint heb ook, dus geen idee waar de fooi uiteindelijk terecht gekomen is :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:24

pinnen maakt niet uit, gaat om totaal uit je knip

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:28

altijd een fooi geven :n net alsof dat iets standaard is. Uit eten gaan is zo al duur genoeg, en die mensen worden zo ook wel betaald hoor. Een fooi zie ik als een beloning voor een bijzonder vriendelijke/goede/snelle/... bediening, maar niet als iets normaals!