trouwen in 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:34

@Prinnie: wat leuk dat je je vriend ten huwelijk hebt gevraagd. Ik heb mijn vriend ook gevraagd en ik bleek hem achteraf net voor te zijn, want hij had ook plannen. Maarja, wie het eerst komt, die het eerst maalt, haha :-D

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:07

Ik kan me de verwarring rondom daggasten wel voorstellen, ik had er nl nog nooit van gehoord dat de ceremonie openbaar is en dat je die gewoon mag bezoeken. Maar zo was het in de familie van m'n man wel, eigenlijk elke bruiloft gaan zij wel even kijken bij de ceremonie (als die in de buurt is) en daarna dan naar huis en 's avonds naar het feest als ze daarvoor uitgenodigd zijn. Stond ik in eerste instantie wel even raar van te kijken. Maar zo'n openbare ceremonie is helemaal niet gek eigenlijk, aangezien een trouwlocatie in principe voor iedereen toegankelijk moet zijn zodat er altijd bezwaar aangetekend kan worden. Nou wordt daar wel steeds makkelijker mee omgesprongen maar zo was het van oorsprong wel volgens mij.

Omdat het tegenwoordig steeds meer gebeurt, denk ik dat je wel duidelijk moet zijn in je kaart als je niet wilt dat mensen naar de ceremonie komen. Wij vonden het juist wel leuk als mensen naar de ceremonie kwamen, omdat we eigenlijk alle vrienden uit wilden nodigen als daggasten maar dan kwamen we op bijna 50 man en dan wordt het eten toch wel een heel duur grapje... Begrepen ze gelukkig goed en zonder uitzondering zijn ze wel allemaal komen kijken bij de ceremonie, hebben daarna taart en champagne gehad en hebben zelf iets te eten geregeld. Hebben dat wel duidelijk tegen iedereen gezegd toen we de uitnodigingen gingen versturen. Geen kwaad geluid over gehoord en wij vonden het super om te zien dat er bijna 80 man speciaal voor ons bij de ceremonie was! Maar dat moet je ook maar net willen denk ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:11

Tamara schreef:
Ik kan me de verwarring rondom daggasten wel voorstellen, ik had er nl nog nooit van gehoord dat de ceremonie openbaar is en dat je die gewoon mag bezoeken. Maar zo was het in de familie van m'n man wel, eigenlijk elke bruiloft gaan zij wel even kijken bij de ceremonie (als die in de buurt is) en daarna dan naar huis en 's avonds naar het feest als ze daarvoor uitgenodigd zijn. Stond ik in eerste instantie wel even raar van te kijken. Maar zo'n openbare ceremonie is helemaal niet gek eigenlijk, aangezien een trouwlocatie in principe voor iedereen toegankelijk moet zijn zodat er altijd bezwaar aangetekend kan worden. Nou wordt daar wel steeds makkelijker mee omgesprongen maar zo was het van oorsprong wel volgens mij.

Omdat het tegenwoordig steeds meer gebeurt, denk ik dat je wel duidelijk moet zijn in je kaart als je niet wilt dat mensen naar de ceremonie komen. Wij vonden het juist wel leuk als mensen naar de ceremonie kwamen, omdat we eigenlijk alle vrienden uit wilden nodigen als daggasten maar dan kwamen we op bijna 50 man en dan wordt het eten toch wel een heel duur grapje... Begrepen ze gelukkig goed en zonder uitzondering zijn ze wel allemaal komen kijken bij de ceremonie, hebben daarna taart en champagne gehad en hebben zelf iets te eten geregeld. Hebben dat wel duidelijk tegen iedereen gezegd toen we de uitnodigingen gingen versturen. Geen kwaad geluid over gehoord en wij vonden het super om te zien dat er bijna 80 man speciaal voor ons bij de ceremonie was! Maar dat moet je ook maar net willen denk ik.

De ceremonie is altijd openbaar dus ip kan je mensen die daarbij willen kijken niet weigeren. :D maar wij konden niet goed kiezen tussen de daggasten, daarom hebben we er nu 60. Maar ja, dan hebben we wel iedereen die ons lief is :+:

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:24

Nee klopt, maar als je een locatie hebt waar maar 35 mensen in passen zoals iemand hierboven kan ik me voorstellen dat het niet echt handig is als er veel meer mensen komen kijken. Dus dan kun je dat beter wel aangeven denk ik :)

Sammie

Re: trouwen in 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:31

Maar wie doet dat eigenlijk nog? Ik kan mij niet voorstellen dat er opeens dik twintig man onverwacht op komen duiken op t gemeentehuis.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:08

Wij hadden wel iemand die in eerste instantie niet was uitgenodigd bij de ceremonie. Het was een vriendin van mijn moeder die er graag bij wou zijn en dit aan mijn moeder had gevraagd vlak er voor en mijn moeder wist wel dat ik het niet erg zou vinden. Ze bleef netjes op de achtergrond en het heeft ook nog mooie foto's opgeleverd omdat ze die ook heeft gemaakt.

Wij hadden ook mensen (van stal) die wel op het gemeente huis waren maar in eerste instantie niet naar binnen gingen. Toen iedereen binnen was zag mijn man (toen nog vriend) dat binnen niet iedereen was die ook buiten standen. En dat er nog genoeg ruimte was, dus is hij naar buiten gelopen en iedreen die wou binnen geroepen.

Wij vonden het geweldig dat ze waren gekomen en hun vonden het weer geweldig dat ze mee naar binnen mochten.

Maar ik geloof idd niet echt dat het nog veel gebeurd dat er vreemden naar binnen gaan (wat ook kan gebeuren en ook mag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:13

Ik zou het ook niet fijn vinden als er mensen langskomen die ik niet heb uitgenodigd. Ook niet op het gemeentehuis zegmaar. We vieren het niet voor niets in besloten kring :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:18

Gemeentehuis is alleen niet echt besloten. :P maar nogmaals wie doet dat nog? De meeste praatjes in t gemeentehuis zijn sowieso oersaai. Van bekenden dus laat staan van wildvreemden. En waarom zou je bij een dergelijk sluiting van huwelijk zijn van mensen die je niet kent. Dan kun je beter t feest crashen, dan heb je ng kans op gratis eten en drinken. :D

Ook een trouw ( of begraaf) in een kerk trekt mensen aan die niet ' uitgenodigd ' zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:23

Haha nouja ik bedoel meer mensen die ik bewust niet uitnodig, die wil ik ook niet in het gemeentehuis hebben. Bepaalde mensen uit vrienden / kennissenkring. Als mn collega's bijvoorbeeld even langskomen (zijn ook collega's van mijn verloofde (klinkt nog steeds gek :)) ) ) kan ik daar nog wel mee leven. Maar er zijn mensen in de vrienden / kennissenkring / facebookkring die ik normaal ook niet graag zie :+ (tonen anders ook nooit interesse in ons). Maargoed daarom zetten we het ook niet op facebook zegmaar :D

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:43

In onze trouwzaal van het oude stadhuis past maar 30 man. Nu hebben we al 29 dag gasten inclusief kinderen, dus mensen die een kijkje willen nemen tijdens de huwelijksvoltrekking, kunnen niet eens naar binnen. Mooie taak van de ceremoniemeester om dat in de gaten te houden haha

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:45

Bij onze vriendenkring gebeurd het wel hoor. Bij iedereen eigenlijk wel.
Moet zelf zeggen dat ik dat erg leuk zou vinden. Weet nu al dat de buurtjes van mijn ouderlijk huis en de moeder van een vriendin naar binnen zullen wippen. Leuk!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:55

stomme vraag misschien, maar echt verloven gebeurt tegenwoordig niet zo vaak meer volgens mij. Wij zijn sinds augustus in ondertrouw, is dat dan vergelijkbaar met of hetzelfde als verloofd? Ik kon dat eigenlijk nergens echt vinden haha.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:57

Wat bedoel je met echt verloven? Je bent toch verloofd als je ten huwelijk bent gevraagd.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:58

Leorah schreef:
stomme vraag misschien, maar echt verloven gebeurt tegenwoordig niet zo vaak meer volgens mij. Wij zijn sinds augustus in ondertrouw, is dat dan vergelijkbaar met of hetzelfde als verloofd? Ik kon dat eigenlijk nergens echt vinden haha.

Wat versta jij dan onder echt verloven? Mijn vriend heeft mij ten huwelijk gevraagd, dus ervaar ik ons toch wel als echt verloofd. In ondertrouw gaan is voor mij meer een fase richting de huwelijksvoltrekking zelf. Dan ben ik dus al verloofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:12

Echt verloven vind ik als je ten huwelijk bent gevraagd ja. En een ring draagt als teken daarvan :) wij dragen beiden nu een ring, ene hele simpele gemaakt van een 10 en 20 cent muntje, als verlovingsring :)

Ondertrouw zien wij als voorafje aan het huwelijk zelf.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:18

Oke, ik wist niet zo goed hoe ik het moest zien.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet euh.. heel romantisch ben gevraagd. Hij vroeg wel, maar het was meer dat we zaten te kletsen en dat hij het ter sprake bracht en vroeg hoe ik daarover zou denken. Daarna zijn we wat plannen gaan maken.

De avond voor de ondertrouw heeft hij me thuis opgewacht van mijn werk (ik kom dan pas s nachts thuis) en had overal kaarsjes aan en op de tafel kaarsjes in de vorm van een hart met een mooi gedicht erbij. Ik denk dat DAT dan het moment moet zijn.

Ik heb er ook echt geen verstand van haha. Ik heb me er nooit echt in verdiept en het heeft me ook nooit echt geboeid. Ik weet ook zeker dat iedereen verwacht dat ik in een spijkerbroek en sneakers sta 4 juli. Ik zal ze eens versteld doen staan :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:33

Een echte verloving was vroeger als je besloot om te samen te gaan trouwen. Je commiteerde je aan elkaar. Dan kon je ook rustig 2 jaar verloofd zijn.

Tegenwoordig roept men wij zijn verloofd, want ik ben ten huwelijk gevraagd. De scheidingslijn is natuurlijk best dun, maar er zit wel een verschil in. Bovendien als je eenmaal ten huwelijk ben gevraagd ga je ook direct daarna het huwelijk plannen en ben je vaak met het jaar getrouwd. :)

Ondertrouw is geen verloving.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:36

Dan geloof ik dat wij echt echt echt verloofd zijn Sammie. Hahaha. Wij gaan waarschijnlijk in 2015 of 2016 pas trouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:41

Als het inderdaad is vanaf het moment dat je tot elkaar commiteerd dat je wil trouwen, dan ben ik al sinds eind 2011 verloofd. Toen wisten we al zeker dat we wilden gaan trouwen, met elkaar. 11 maart 2013 ben ik "officieel" gevraagd en hebben we het ook aan de familie verteld dat we verloofd zijn en 11 juni 2014 gaan trouwen :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:31

Mag ik hier ook mee komen kletsen en lezen, zit ook al in het andere topic maar van trouwen krijg je nooit genoeg :+ :P

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:58

Joolien schreef:
Ik ben benieuwd welke fotografen jij hebt geboekt :D

http://www.wimwilmers.nl/favoriete_bruidsfotos.html

Op de site zag ik al prachtige foto's, maar toen ik hun complete portfolio zag was het nog fantastischer.
Ze zijn met z'n tweeën en maken gebruik van een extra lichtinstallatie (uiteraard niet bij alle foto's). Ik vond het vooral mooi om te zien dat ze een erg goed getrained oog hebben om details te zien en snel gebruik te maken van mooie kansen die zich voordoen (mooie lichtinval, een weerspiegeling ergens in enz enz).

Het kost wel wat, maar wij hechten erg veel waarde aan mooie en bijzondere foto's en daarom hebben wij er € 2000 voor gebudgetteerd.

Edit: ik zag de discussie over het laten wachten/ terug laten komen van gasten voor de feestavond. Ik vind het persoonlijk echt absoluut not done!
Laatst bijgewerkt door Plukje op 11-09-13 17:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:00

Bij mij komt www.rckfotografie.nl :)

Ik weet van haar dat ze kwaliteit aflevert en precies zo kan denken als dat ik doe :D Ik twijfel geen seconde over de foto's :)

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:13

Ik denk misschien me hierbij te mogen aansluiten. Dat wil zeggen we zijn finc. Aan het bekijken is het haalbaar ( ok je kan het zelf zo duur maken als je wilt, vl vind op dinsdagmorgen gratis met een kop koffie o prima ) ik wil juist wel alles er op en der aan, wel bescheiden
Ik kom op 17 daggasten incl. Onzelf en tussen de 60 en 70 avondgasten inc. De daggasten meegeteld
De basislijn is er, maar nu eens ien of we et over de geschatte kosten eens worden

Ohja hier niet gevraagd, mee overlegt van he zie je dat voor je, nou kijk eens wat gaat kosten..

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 00:00

Ik kom net van een verjaardag en mijn tante gaf aan dat wanneer je een samenlevingscontract hebt, deze moet laten ontbinden en je daarna pas in ondertrouw kunt gaan. Ik heb al gegoogled, maar kan er niets over vinden en had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Is dit bij jullie bekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 00:15

Nee volgens mij hoeft dat niet hoor, je tante bedoelt vermoedelijk een geregistreerd partnerschap.