Wie gaan er in 2013 SPH/[***] studeren? (vol/deeltijd)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:37

Dag hulpverleningsstudenten! Misschien is het nog niet zo ver dat je al aan je minoren toe bent. Maar als je daar wel aan denkt: de minor paarden en hulpverlening bestaat al 5 jaar maar dreigt nu te verdwijnen uit het programma. Misschien wil je hem zelf wel volgen? en anders kun je via de petitie je steun geven aan het voortbestaan. Op mijn site is de link naar de petitie te vinden: http://www.hulpverleningspraktijkdevrijeteugel.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:41

josien_m_ schreef:
Dag hulpverleningsstudenten! Misschien is het nog niet zo ver dat je al aan je minoren toe bent. Maar als je daar wel aan denkt: de minor paarden en hulpverlening bestaat al 5 jaar maar dreigt nu te verdwijnen uit het programma. Misschien wil je hem zelf wel volgen? en anders kun je via de petitie je steun geven aan het voortbestaan. Op mijn site is de link naar de petitie te vinden: http://www.hulpverleningspraktijkdevrijeteugel.nl

Wist niet dat deze minor bestond? Ik wil hem niet doen waarschijnlijk,maar heb hem wel getekend. Zonde als de minor zou verdwijnen.

josien_m_

Re: Wie gaan er in 2013 SPH/MWD studeren? (vol/deeltijd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:25

Ja zeker zonde! Dank voor je steun, laten we hopen dat het helpt.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:40

Ik wist ook niet dat die bestaat. Ik heb hem ook getekend!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:46

Haha! geweldig, laat ze maar eens zien dat paarden belangrijk zijn!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:17

Ik heb me hier volgens mij wel eens gemeld maar ik doe het nog een keer. :D Ik zit inmiddels in mijn derde jaar en ben volop aan het stage lopen. 4 dagen per week en een dag school. Ben eind juni alweer klaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:28

amandananana schreef:
Ik heb me hier volgens mij wel eens gemeld maar ik doe het nog een keer. :D Ik zit inmiddels in mijn derde jaar en ben volop aan het stage lopen. 4 dagen per week en een dag school. Ben eind juni alweer klaar :)

Waar loop je stage :) ?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:30

Ik loop stage bij Yulius, op een deeltijdbehandeling voor jongeren met een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling. Het zijn veelal meiden met borderline etc., dus veel suïcidaliteit en automutilatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:06

amandananana schreef:
Ik loop stage bij Yulius, op een deeltijdbehandeling voor jongeren met een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling. Het zijn veelal meiden met borderline etc., dus veel suïcidaliteit en automutilatie..

Heftig ook voor een deel lijkt me. Wat voor 'werkzaamheden' heb je allemaal?
Yulius valt onder een GGZ instelling, lijkt me?, zou ik jou binnenkort een interview kunnen sturen over hoe het er aan toe gaat qua werkveld? Is voor een project op school.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:36

Ja Yulius is een behoorlijk grote/bekende GGZ instelling. Je mag je interview wel sturen. Doe maar in een pb dan.

Het is behoorlijk heftig ja, maar ik ben wel zover dat ik als ik de deur achter me dicht trek het ook echt daar laat. Omdat deze stage 40 weken duurde en ik bijna aan mijn eind zit doe ik echt zo'n beetje alles: de tafelsituatie begeleiden, planningen maken met de jongeren, (delen van) therapieën echt geven, crea opdrachtjes, eigenlijk alles wel zo'n beetje, behalve de suïcide checks enzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:55

Super bedankt! Ik zal ergens volgende week het interview dan via pb sturen :)

Dan mag je aardig veel, dat is wel erg leerzaam :) lijkt me een onwijze uitdaging zon stage. In mijn derde jaar wil ik ook of GGZ, medisch maatschappelijk werk of voor begeleiding moeilijk lerende kinderen/kinderen met beperkingen op school.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:03

Ja ik mag echt heel veel, ik heb ook heel veel vrijheid om dingen uit te proberen enzo. Ik zorg echt voor mijn eigen leerproces en dat is zo super leuk. Het is vooral een grote uitdaging omdat de jongeren qua leeftijd soms dicht bij mij komen, ze zijn 13 tot 17 jaar oud nu en soms zorgt dat voor issues met grenzen enzo. Ik doe trouwens ook volop mee met de vergaderingen, is ook super leuk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:12

amandananana schreef:
Ja ik mag echt heel veel, ik heb ook heel veel vrijheid om dingen uit te proberen enzo. Ik zorg echt voor mijn eigen leerproces en dat is zo super leuk. Het is vooral een grote uitdaging omdat de jongeren qua leeftijd soms dicht bij mij komen, ze zijn 13 tot 17 jaar oud nu en soms zorgt dat voor issues met grenzen enzo. Ik doe trouwens ook volop mee met de vergaderingen, is ook super leuk :P

Super gaaf! Heel fijn dat je zoveel kan uitproberen en leren. Volgend jaar moet ik weer stage lopen( als ik op de zelfde school blijft) en hoop dan ook een leuke uitdagende stage te krijgen. Vaak willen bedrijven/organisaties derde jaars, ben nu eerste jaars (met al wel 3 jaar pabo ervaring)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:18

Peca in welke regio zoek je een stageplaats? Richting Hoekse Waard of Drechtsteden weet ik wel wat mogelijkheden :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:56

Ik vraag me af of iemand het volgende herkent:

Ik zit in het eerste jaar, dus over een kleine 2 maanden ben ik klaar met dit jaar. Het gaat me goed af op school, prima cijfers, alleen ik begin steeds meer te twijfelen. Eigenlijk vind ik er bijzonder weinig aan, aan deze opleiding (MWD). Ik heb echter nog geen idee wat ik later wil doen qua baan, dus switchen heeft weinig zin, en deze opleiding heb ik gekozen omdat hij toch vrij breed is. Ik heb hiervoor Mbo juridische dienstverlening gedaan (afgerond).

Vonden meer mensen MWD in het begin wat saai? Ik baal ontzettend en ik merk dat het me ook best wel 'hoog' zit, ik merk dat ik er constant over pieker en niet lekker door in mn vel zit.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:11

Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor CMV omdat ik merk dat ik niet de directe hulpverlening in wil, dat trekt me gewoon niet.. Verder denk ik erover om volgend jaar naar de universiteit te gaan.

Wat vind je wel leuk en wat vind je niet leuk qua vakken/projecten?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:53

Waarover pieker je? Het niveau dat te makkelijk is, de inhoud? in dat geval kijk naar de minoren kun je zelf samenstellen waar je interesses liggen en als er maar weinig in de opleiding je aanspreekt en het werk later ook niet zit je wellicht niet op je plek?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:36

Wat een positieve dingen hier allemaal! Uni enzo! Ik denk er juist over om te stoppen.. Ik ben iedere keer ziek na de tentamenweken ik kan de stress niet zo goed handelen en mwd vind ik toch niet zo leuk. Als ik doorga wordt het SPH volgend jaar. Mijn stage vind ik wel super leuk dus dat is een meevaller!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:02

Klinkt vervelend Britt_Sisi! Ik moet zeggen in het begin was ik ook compleet gestrest, maar gelukkig is
dat in de loop van de tijd steeds minder geworden en nu ben ik eerder lui dan druk. :+ Heb momenteel
maar 2 à 3 dagen in de week school, ik moet er wel opletten dat ik niet té lui word!
Ik doe wel altijd netjes iedere week wat ik moet doen, dus qua discipline zit het verder wel goed. :j

Volgens mij verschilt het programma ook behoorlijk per hogeschool, zo heb ik bijvoorbeeld nog niks over
beleid en geschiedenis gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:20

Ik vind de opleiding ook onwijs saai, erg makkelijk vooral. Tevens is mijn stage ook onwijs saai en zonder uitdaging.

Toch ga ik niet weer switchen van opleiding, want je kan erg veel kanten op met mwd/sph.

Ik vraag me wel af wat nou nog de verschillen zijn??? Ik hoor op school dat er nauwelijks verschillen zijn namelijk, behalve sph met op de groep en mwd meer op de individu. Maar uiteindelijk kan je met beide allebij de werkvelden doen?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:32

SPH is imo meer creatiever en gericht om mensen te helpen om te gaan met (vaak) chronische problematiek zoals ik het heb begrepen.
Bij SPH denk ik heel plat gezegd ook meer aan werken in bijvoorbeeld een opvang voor gehandicapten of een medisch kinderdagverblijf. Bij MWD denk ik meer aan iemand die in een instelling werkt en vooral gesprekken voert, therapieën e.d..

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:37

Nee Sem, SPH is meer gericht op groepswerk, dus ook de therapie en gesprekken etc. en inderdaad wel wat creatiever gericht, maar MWD is gericht op individuele therapie. Verder is er qua doelgroep weinig verschil. Ik doe SPH, loop stage op een groep voor jongeren met een persoonlijkheidsstoornis, verder dus hele normale kids die ook naar een normale school gaan, en ik geef ook therapie en voer gesprekken. Even om je een beeld te geven :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:41

Bij mwd krijg je ook meer juridische vakken bij mij op school.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:42

Dat is inderdaad ook nog een verschil. Ik weet dat MWD ook veel met mensen met schulden is enzo, dan ben je echt een soort tussenpersoon die constant aan het bellen is.

Ik heb alleen maar 1 kwartaal sociaal recht gehad.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:43

Dat is ook wat ik ongeveer bedoelde. :D
Ons is op school wel altijd gezegd dat SPH oorspronkelijk meer gericht zou zijn op vaak chronische problematiek en MWD meer op tijdelijke problematiek, maar dat het erg veel overlapt.