Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:48

En hoe weet jij op welke manier die mensen hun spullen hebben verkregen? Ik vind je eerste post echt onzin. Maar goed, blijkbaar stond je er ook niet achter want hij is al weer verdwenen.

Als mensen hulp nodig hebben in Nederland dan is die hulp er. Ook voor TS, "helaas" valt ze op dit moment buiten de boot.

BeeMed

Re: Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:59

Welkom in de grote mensen wereld TS. Je opstelling verbaast me en irriteert me eerlijk gezegd. Je maakt er gebruik van, dus je betaalt er ook maar voor. Waarom zou de rest van de gemeenschap er voorop moeten draaien? Ik vind je topic titel onnodig dramatisch en stemmingsmakend om niks.

Als je nu echt niks te besteden had vond ik het wat anders. Dit heeft ook niks met het wel of niet hebben van spaargeld te maken. Mijn bodem is ook wel bereikt na een jaar flinke dierenartsrekeningen. gohh.. misschien moet ik ook maar eens kwijtschelding gaan aanvragen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:03

iedereen moet dit toch betalen... wat zou jou beter maken dan de rest dat jij dit niet hoeft te betalen? en geen baan? er zijn altijd wel rotklusjes te vinden. een ochtenkrand bijv. of schoonmaken op fabrieklijnen. (ook in de nacht) hier een af en aanvoer van mensen.
als iedereen het zo zou doen wordt het heel duur...
oftopic: de belasting lekker geld vangen over zuur verdient geld en erfenissen is ook onzin... en die grens is zo bereikt, ga straks maar eens kijken... ( die 21000 euro, is dat op 1 rekening of meerdere spaarrekeningen? ik heb er 4 :D )

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:06

Dat is je totale spaar vermogen Unihorses, dus cumulatief

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:09

Sansje schreef:
Dat is je totale spaar vermogen Unihorses, dus cumulatief

:\ al die baantjes hebben dus dan een keerzijde....
misschien rendabeler om maar gewoon te stoppen met werken *D en dan verder leven op de rest van de bevolking :')

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:11

Ik heb altijd gewerkt... Vanaf m'n 14e... En had geen abnormaal uitgavepatroon, maar heb er toch nooit 'last' van gehad hoor. Jij hoeft toch ook nog geen belastingaangifte te doen? Behalve Tj?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:12

Sansje schreef:
Ik heb altijd gewerkt... Vanaf m'n 14e... En had geen abnormaal uitgavepatroon, maar heb er toch nooit 'last' van gehad hoor. Jij hoeft toch ook nog geen belastingaangifte te doen?

jawel...
maar krijg het grootste gedeelte nog terug...
maar met toch vanaf 14 altijd 2-3 baantjes tegelijk.... tikt toch wel aan.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:13

Ah oké. Ik word oud. Kan me dat niet meer goed herinneren. Maar goed terug naar ontopic ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:14

Denk niet dat ts nog gaat reageren hoor..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:54

Door de lage rente bevordert de overheid het zelf dat mensen het in een oude sok stoppen.
Zodra de rente hoger wordt, zal je zien hoeveel er ineens gestort wordt. Ik denk dat de overheid nog zal schrikken van de hoeveelheden.
De belasting over spaargeld is niet eerlijk vind ik. Ik denk als je dat eraf zou halen of in ieder geval de rente zou verhogen, Nederland ineens veel kapitaalkrachtiger zou zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:06

Voor ieders besef toch nog even deze (wellicht overbodige) opmerking: het is een vermogensrendementsheffing. Je betaalt dus geen belasting over je vermogen, maar je betaalt belasting over het (forfaitair bepaalde) rendement dat je daarop maakt. Van vermogens boven een bepaalde grens wordt geacht dat deze renderen. Deze heffing lijkt wellicht wat minder onredelijk als je de situatie bekijkt van iemand die een tweede woning verhuurt en daar inkomen uit haalt. Dat is geen Box 1 inkomen (want er is geen arbeid/onderneming) maar dus wel Box 3 inkomen (vermogensrendementsheffing).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:09

Suzanne F. schreef:
Marieke_K schreef:
Eh.. .ja.. dat snap ik ook nooit.. Boven een bepaald bedrag spaargeld moet je er trouwens ook belasting over gaan betalen..

Dan praat je pas boven de 20.000 euro hoor. :) (18.000 en nog wat, verschilt per jaar, er is ook nog een bedrag voor minderjarige kinderen wat erbij komt), maar om en nabij de 20.000.
Je kan best lang doorsparen voordat je boven de heffingsvrije norm zit.

Klopt, maar met een erfenis en wat spaargeld kom je daar dan wel aan ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:10

Dat fictieve rendement is alleen vrij riant ingeschat en nooit meer aangepast, waardoor je wel degelijk inteert op je vermogen. Maar dat - inderdaad -geheel terzijde ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:11

veerledec schreef:
Voor ieders besef toch nog even deze (wellicht overbodige) opmerking: het is een vermogensrendementsheffing. Je betaalt dus geen belasting over je vermogen, maar je betaalt belasting over het (forfaitair bepaalde) rendement dat je daarop maakt. Van vermogens boven een bepaalde grens wordt geacht dat deze renderen. Deze heffing lijkt wellicht wat minder onredelijk als je de situatie bekijkt van iemand die een tweede woning verhuurt en daar inkomen uit haalt. Dat is geen Box 1 inkomen (want er is geen arbeid/onderneming) maar dus wel Box 3 inkomen (vermogensrendementsheffing).

Een tweede woning kopen en deze verhuren vind ik een ander geval. Iemand die spaarcentjes heeft, daar niet op rendeert want de rente is laag, en daar 1,2 over moet betalen wordt heel hard gestraft vind ik.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:21

Ik ben het eens met de meerderheid van bokt dat je terecht de rekening moet betalen en je anders gewoon thuis moet gaan wonen tot jullie wel financieel gezond kunnen zijn.

Ik kan het nergens vinden maar waarom neem je niet gewoon een krantenwijk of ga je bij de supermarkt werken tot je een baan gevonden hebt om wat ervaring op te doen? Je werkt nu 4 uur per week..?!?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:27

Ik vraag me eigenlijk ook wel af waarom jij nu eigenlijk vindt dat je daar recht op hebt? Wat is je motivatie hier achter?
Overigens zou ik het geld in je sok stoppen om te kunnen profiteren van zulke maatregelen ook rete-asociaal vinden tegenover je medemens en ook een vorm van fraude (je bent immers helemaal niet onvermogend om het te betalen, je doet gewoon alsof), maar ik snap wel dat mensen met de trieste rentes van tegenwoordig denken dat het in een sok nog meer gaat opbrengen dan op de bank.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:29

UK_eef schreef:
Ik kan het nergens vinden maar waarom neem je niet gewoon een krantenwijk of ga je bij de supermarkt werken tot je een baan gevonden hebt om wat ervaring op te doen? Je werkt nu 4 uur per week..?!?

TS heeft (deels?) een Wajong uitkering (aangevraagd) als ik het goed begrepen heb. Zo te lezen kampt zij met gezondheidsproblemen. Ik neem aan dat ze vanwege die gezondheidsproblemen niet elke baan kan aannemen en/of fulltime kan werken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:47

Allergieen zijn wel erg duur hoor.
De meesten halen een meuslireep van een euro voor 4 ik betaal het driedubbele.
Brood eet ik al niet, bewust niet.
Op vakantie? Ik kan 50 euro minimaal aan spullen bestellen om de vakantie door te komen aan glutenvrije producten.
In mijn geval is het melk, gluten en soja..

Je vergist je er in hoeveel het stiekem kost, en ik eet bewust zo weinig mogelijk echt glutenvrije dingen in de vorm van brood/koekjes.
Overigens heb ik het probleem niet financieel, maar je vergist je wat alles kost.
Bij mij is het veel vers, en veel aparte dingen dat kost nu eenmaal geld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:06

moonfish13 schreef:
Allergieen zijn wel erg duur hoor.
De meesten halen een meuslireep van een euro voor 4 ik betaal het driedubbele.
Brood eet ik al niet, bewust niet.
Op vakantie? Ik kan 50 euro minimaal aan spullen bestellen om de vakantie door te komen aan glutenvrije producten.
In mijn geval is het melk, gluten en soja..

Je vergist je er in hoeveel het stiekem kost, en ik eet bewust zo weinig mogelijk echt glutenvrije dingen in de vorm van brood/koekjes.
Overigens heb ik het probleem niet financieel, maar je vergist je wat alles kost.
Bij mij is het veel vers, en veel aparte dingen dat kost nu eenmaal geld.

Je kan het voor een deel aftrekken (vast bedrag, staat aangegeven op hun site) bij de belastingaangifte :)
200 euro bij bv lactose intolerantie :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:08

Daar is wel een drempel bedrag voor.

Verder tips om met glutenvrij goedkoper uit te zijn: Kijk goed naar de ingredienten, voor heel veel gewone dingen heb je van bepaalde merken wel een variant die in plaats van tarwezetmeel aardappel of maiszetmeel gebruikt. (chocolade, broodbeleg, sauzen voor rijst/pasta, soep/bouillon uit pot, gemarineerd vlees, ketjap, fritesaus etc.)

Bak je eigen brood. Voor een kilo meel betaal je net zoveel als voor 1 brood en je kunt er 2 grotere broden mee bakken. Vries het per snee in en je hebt verser en smakelijker brood dan dat voorverpakte brood. Met een broodbakmachine is brood maken ook niet moeilijk meer. Gaat bijna vanzelf.

Andere tip, eet gewoon vaker aardappelen (gekookt, gebakken, gefrituurd, uit de overn, het kan allemaal, diverse rijstsoorten en van nature glutenvrije granen, bonengerechten. Pure kruiden kunnen prima en er zijn genoeg sauzen voor rijst en pasta in potten uit de supermarkt die ook kunnen. Maak 1 pot saus en kook voor jezelf de glutenvrije paste en voor vriendlief de goedkope normale, scheelt ook heel veel...

Maak je eigen bbq pakket met eigen pure vlees en zelfgemaakte marinades.

Onze dochter van 3 moet glutenvrij eten, maar wij eten uit kostenoverweging (en omdat het niet nodig is) echt niet allemaal duur glutenvrij mee. Een heleboel dingen zijn van nature glutenvrij en met wat goed etikettenlezen kom je een heel eind. Mueslirepen (voor zover je dat mueslirepen kunt noemen) kun je eventueel ook zelf maken. Lekker zijn ook de sesam en/of pinda koekjes van zonnatura. Die vallen wel mee in prijs.
Uit eten of kant en klaarmaaltijden is lastiger, maar ja, zelf koken is toch veel goedkoper ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:07

Dat drempelbedrag is een teruggave, dat krijg je dus niet.
Is er dus niets terug te geven krijg je dat dus ook niet zoals in mijn geval.

Ik ken alle merken en dingen uit mijn hoofd en ken alle foefjes Joyce B, maar soms is het gewoon niet anders.
Als voorbeeld, ik krijg geen koud glutenvrij brood weg, echt gewoon niét plus ik heb niet overal een vriezer en kom uit op duur vacuum brood a 2.30 per twee. Of ik heb geen magnetron/oven zoals dit weekend.
Dat houdt dus in dat ik een alternatief nodig heb, Eat natural repen of Zonnatura pindacrunch of iets dergelijks.
Die zijn wel degelijk kostbaar als je het nodig hebt zoals ik als ik weg ben, als snack af en toe valt het mee.
Beiden duur, als ik dus op vakantie ga heb ik automatisch meer kosten op dat soort dingen.
Dit weekend een paar dagen weg geweest en ik heb daarvoor speciaal geroosterd brood moeten kopen wat ik zo kan eten.
Kost 6 euro voor twee flutpakjes. Niet erg, maar het kan aan de prijs zijn.
Vaak ben ik overdag de hort op dus ik moet gewoon voorbereid zijn op 2 repen per dag, een broodrooster heb ik dan niet.
Ga maar tellen, 2 a 3 weken twee repen.. Ik denk dat ik 40 euro aan mueslirepen bij me had?
Muesli repen eet ik thuis niet, alleen op vakantie en eigen baksels houd je zo lang niet goed.

Het is dus wel degelijk kostbaar soms, maar over het algemeen kan er een hoop maar je weet niet wat TS haar restricties zijn op voeding!
Oordeel dus niet te simpel, ik maak er een sport van zo min mogelijk dure speciale producten te kopen en kan taarten en cupcakes bakken waar menigeen niet van proeft dat het glutenvrij is. Mijn ervaring: geen restricties zijn altijd goedkoper..
Ik mag geen melk en geen gluten, alleen gluten is daar in vrij simpel maar melk komt er dan wel weer vaak bij in bepaalde dingen.
Soja eet ik ook niet in principe en geen varkensvlees.
Mijn normale ding zijn smoothies en rijstwafels, en ik eet veel eieren..
Brood vind ik niet lekker vallen bij mij, en het past niet in mijn visie van wat gezond is maar dat is persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:23

Je kunt je gemeentelijke belastingen vaak ook gewoon in maandelijkse bedragen betalen, is dat geen optie?

Verder vind ik ook dat je geen recht hebt op kwijtschelding, het zou wat zijn zeg.

Ik vind het erg jammer dat wanneer je hard werkt tegenwoordig en je financien op orde hebt, je er voor wordt afgestraft, terwijl het bij anderen zo komt aanwaaien. En dan bedoel ik niet de situaties waar het schrijnend is.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:21

_SantOs_ schreef:
Doordat de zorgverzekering van mijn vriend nog door zijn ouders betaald word, krijgen hun ook de zorgtoeslag.
Huursubsidie komen we niet voor in aanmerking.
CAK geeft geen vergoeding voor de medicatie die ik slik. Heb ik vorige jaar al geprobeerd.
Omdat het ene glas dan heel erg vergroot en de andere juist verkleint. Dit kunnen de hersenen niet aan. Ik ben allergisch voor zachte lenzen en ben nu overgestapt op harde lenzen. De lenzen die ik nodig heb waren totaal zo'n 1000.

Ik lees een hoop excuses/smoesjes. Waar of niet.
Je hébt (spaar)geld, dus je kunt je rekeningen betalen. En daarmee is eigenlijk de kous af.
Je moet niet denken dat er ook maar íemand blij is met die jaarlijkse belastingen/rekeningen, maar ze horen er nou eenmaal bij.

Btw, glazen en lenzen doen precies hetzelfde dus ik vind je lenzen verhaal maar een beetje vreemd..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:12

lactose icm gluten maakt het wel ingewikkelder. Ool lekker in plaats van brood zijn die luchtige cracotte crackers, maar dan glutenvrij, en iets minder luchtig zijn de quinoacrackers. Goedkoper dan de repe. Wel duurder dan de simpele rijstwafels (daar zijn we hier wat op uitgegeten)

Ik denk dat wij ongeveer 15 tot 20 euro per maand omhoog zijn gegaan in boodschappengeld alleen voor de speciale glutenvrije producten en de soms duurdere producten omdat je de goedkopere versie niet meer kunt gebruiken. Maar heel precies heb ik het niet bijgehouden. Hoe hoger je inkomen hoe hoger de drempel voor je het af mag trekken. Bij ons is die drempel onrealistisch hoog dus doen we geen moeite. Sommige ziektekostenverzekeringen hebben een speciale regeling voor dieetkosten meen ik me te herinneren.