Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

inochiyo

Re: Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:31

kun niet gewoon nog wat langer bij je ouders wonen tot je afgestudeerd bent, hoelang moet je trouwens nog?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:47

Ik was 21, werkte full time voor minimumloon. Had een duur huurhuis particulier, een paard en een auto. En toch redde ik het altijd financieel. Hield weinig tot niks over, maar het lukte wel. Kon ook gewoon fatsoenlijk boodschappen doen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:17

Ik zou met 900 pm ook rond komen hoor :)
En daar zit huur incl. Gas water licht, auto, paard, verzekeringen, telefoon, boodschappen, 2 honden, kleding + uitgaan. Gewoon alles goed indelen :)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:31

Ha, ik kan hier mee gaan kletsen :)

Ik heb heel mijn studietijd thuis gewoond. ( wel veel zelfstandig, ouders zijn schippers en dus veel weg )
Ik studeerde fulltime, had twee paarden, reed ergens anders nog twee paarden en had een bijbaan en had drie van de vier jaar studie een vriend. Ik ben dus altijd veel bezig geweest.

Nu ben ik afgelopen donderdag afgestudeerd :D en afgelopen woensdag heb ik uitslag gekregen dat ik ben aangenomen voor een fulltime baan aan een andere kant van het land.

Ik ben dus 22, single, moet binnen een week het huis uit en ga naar een andere kant van het land met mijn paard waar ik dus op mezelf ga wonen en fulltime ga werken :)
Spannend maar erg zin in!

edit: ik mag mijn paard gratis stallen, krijg gratis woonruimte en krijg dan minimum loon. Ik kan straks dus heel prima rondkomen

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:30

Angeliquee18 schreef:
Ik zou met 900 pm ook rond komen hoor :)
En daar zit huur incl. Gas water licht, auto, paard, verzekeringen, telefoon, boodschappen, 2 honden, kleding + uitgaan. Gewoon alles goed indelen :)

HUH>?>??
Hoe dan?

Hele lage huur en bijna geen kosten paard?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:06

Ja ik vraag me dat heel eerlijk gezegd ook af...

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:25

Huurtoeslag.. Dat scheelt echt een hele hoop zeg maar!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:39

Ja dat krijg je dan natuurlijk best veel omdat je weinig verdient.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:54

Ik verdien tussen de 600/800 per maand.

Huur: 375 (inclusief GWL en TV/internet)
Verzekeringen: 20 (krijg zorgtoeslag)
Telefoon: 60
Boodschappen: 60 tot 100 (dit is dan inclusief verzorgingsproducten etc.)

Ik rij het paard van iemand anders, ga sinds kort op wedstrijd hiermee, dus daar betaal ik uiteraard ook voor. Net als voor de vereniging.
Ook betaal ik mijn eigen boeken. Makkelijk is het niet, maar ik kom rond. En ben erg blij met mijn baan, werk 16-20 uur per week, goed uurloon en vaak is er een mogelijkheid tot overwerk.
Dus dan kan ik wat extra's doen (ik ga nu bijvoorbeeld voor mijn E rijbewijs, daarna spaar ik weer voor iets anders, ideaal).

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:00

Muisbal schreef:
Totaal inkomsten inclusief toeslagen: 1295

Uitgaven:
Huur: 390
Gas: 50
Elektra: 50
Water: 20
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht: 20
Waterschapsheffing: 18
Rioolrecht: 11
Telefoon/kabel/internet: 50
Zorgverzekering: 130
Inboedelverzekering: 9
Aansprakelijkheidsverzekering: 5
Studie: 200
Abonnementen: 50
Verzekering scooter: 60
Onderhoud: 20
Brandstof: 50
Overig vervoer: 10
Kleding ed / recreatie: 150
Niet-vergoedde ziektekosten: 35
Boodschappen: 160
Overig huishoudgeld: 20
Totaal uitgaven: 1508

Jeetje, vind je het gek dath et niet zal lukken? 150 euro voor kleding en recreatie? Dat hebben wij als gezin met 4 (bijna 5) kinderen niet eens. Abonnementen? Waarop? Opzeggne die hap. Scooterverzekering omlaag. 50 gas en 50 electra is wel erg veel voor een eenpersoonshuishouden, wij betaalden 130 voor beide samen in een 4 kamer hoekwoning. Boodschappen 160 euro? pff dat is veel voor 1 persoon hoor, wij hebben 200 euro per maand voor 6 personen, inclusief luiers, doekjes etc en daar redden we het makkelijk van.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:02

Ik ben op mijn 17de het huis uit gegaan. Dankzij een stufi en een heel veel werken is het prima te doen.
Helaas lees ik dat jij geen recht hebt op stufie, dan wordt het al een stuk lastiger.
Ik zou gewoon eens goed naar al je uitgaven gaan kijken. Hou eens voor en paar maand bij wat je allemaal uit geeft.
Dan zie je vanzelf wat je overhoudt en wat je kunt veroorloven. Succes. :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:02

Dat is het ook met huurtoeslag... zonder zou ik het ook nooit redden hoor :p

@ ts, heb je al gekeken waar op je kunt bezuinigen? Of lees ik er overheen? :o

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:44

Ik geef dit topic even een schopje.

Met een baan met minimumloon, en véél te weinig huurwoningen in de omgeving die ook nog eens tussen de €600-€700 zitten excl, vraag ik me enorm af hoe andere mensen dat doen...

Kopen zou per maand gezien goedkoper zijn, maar ik ga in mijn eenje echt geen hypotheek kunnen krijgen.. -O-

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:09

Martine_R schreef:
Ik geef dit topic even een schopje.

Met een baan met minimumloon, en véél te weinig huurwoningen in de omgeving die ook nog eens tussen de €600-€700 zitten excl, vraag ik me enorm af hoe andere mensen dat doen...

Kopen zou per maand gezien goedkoper zijn, maar ik ga in mijn eenje echt geen hypotheek kunnen krijgen.. -O-

Niet te pessimistisch. Mijn zus heeft in Eindhoven een klein appartement kunnen kopen via slimmer kopen. Hypotheek van zon 65000 euro. Die ze zelf heeft kunnen krijgen op een minimaal inkomen.

Kijk eens rond wat er in jou omgeving is aan regelingen/kortingen voor starters, je weet maar nooit. Ze woont niet groot. Volgens mij zon 40m2, maar voor haar alleen is dat meer dan zat.

Ik heb zelf ook alleen gekocht, maar heb wel boven minimum inkomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:14

Het ligt er ook aan wat je gewend bent of hoe budget je fijn kunt leven. Wij houden vaak 400 euro over voor boodschappen, kleding, recreatie en cadeaus. Soms is het lastig, maar beide hebben we niet het gevoel echt te kort te komen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:17

Hier op mezelf. In een royaal appartement. Heb mijn vaste lasten op 1100, probeer elke maand 300 te sparen. Maar leef een luxeleven dus dat is moeilijk :')

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:16

Ja maar ''wij'' is niet ''single'' :Y)

En als je goed verdient is het ook niet zo moeilijk.

Ik zal me inderdaad maar eens meer verdiepen in regelingen en kortingen, bedankt Shiloh.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:24

Ik verdien heel weinig, werk ook niet fulltime, maar woon op een flatje voor minder dan €500. In Groningen, rand van de stad. Dus waar zoek je in Drenthe?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:27

Ik en mijn vriend zijn al met al gemiddeld 650,- kwijt aan de woning zelf (dus excl. extra dingen en boodschappen, telefoonabonnementen, zorgverzekering etc.). Mijn vriend heeft een gemiddelde inkomen van 1400,- per maand en voor iets minder dan een halfjaar moest hij mij ook onderhouden wegens zelf geen inkomen hebben. Hierdoor zijn we een klein beetje in de schuld geraakt, echter kruipen we er weer langzaam uit doordat ik nu weer teruggegaan ben naar school en uitwonende studiefinanciering krijg. Dus nu krijgen we gezamenlijk gemiddeld 2000,- inkomen.
Wij komen (en kwamen) niet in aanmerking voor huurtoeslag, ik krijg wel zorgtoeslag maar mijn vriend weer niet. Ik heb me er ook niet zo in verdiept al heb ik wel heel zuinig leren leven.

Ik vraag me inderdaad ook af hoe mensen een huurhuis kunnen betalen van 500-700 euro per maand exclusief, wij betalen 320,- per maand aan kale huur en dan verdienen we (nu) ook nog eens beide. Ik had alleen nooit een huisje kunnen betalen en denk ook niet dat wij een goede hypotheek kunnen krijgen van boven de 100.000,-.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:28

Dat is het 'm ook hoor :o
Liefst in of rond mijn huidige woonplaats en dan eigenlijk ook nog het liefst in een dorp.. :o
Zuidwolde, Echten, Ruinen, Veeningen, Alteveer, eventueel Hoogeveen..

Het aanbod is gewoon bar weinig op 't moment, in heel Drenthe zijn er ongeveer 50 particuliere woningen te huur :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:35

Ik woon alleen en heb een Wajong. Ik ben iedere maand 434 euro kwijt voor m'n huisje en krijg 150 euro huurtoeslag.
Boodschappen 50 per week
Energie 80 per maand
Water per 3 maanden 35 euro
Zorgtoeslag 105 euro

Het is moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Zeker nu onze groep nog meer word gekort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:47

Ik heb ook wajong , huur en zorgtoeslag en hoop asap zelf nog wat extras te verdienen met werken.

Huur is net geen 500 euro , zorgverzekering 117 euro. Eigen risico 37 euro per maand , g en e is 142 euro . Boodschappen 160 euro per maand , water elke maans iets van 15 euro.

Is geen vetpot maar te doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:52

Martine_R schreef:
Dat is het 'm ook hoor :o
Liefst in of rond mijn huidige woonplaats en dan eigenlijk ook nog het liefst in een dorp.. :o
Zuidwolde, Echten, Ruinen, Veeningen, Alteveer, eventueel Hoogeveen..

Het aanbod is gewoon bar weinig op 't moment, in heel Drenthe zijn er ongeveer 50 particuliere woningen te huur :=

Ben je niet ingeschreven bij Actium dan? Net nog eentje voor 485 in Uffelte, maar ook in de genoemde dorpen hebben zij huurhuisjes rond de 500 euro. Je moet alleen soms even geduld hebben, maar er komt zeker een paar keer per jaar wat voor een lage huurprijs langs dat geen flat 3 hoog achter in Assen is.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:56

Ja ben ik wel. Maar inderdaad, ik kom alleen flatjes in Assen tegen..
Of in dorpjes best ver van hier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:03

Waarom zit jij zo hoog met je energiekosten Rebecca?