Trouwens in grotere winkels zoals supermarkten geef ik gewoon te weinig geld als ze het bedrag in het Fries zeggen. Dan kunnen ze ineens wel goed Nederlands hoor. Ik vind dat gewoon niet netjes, zeker niet in de toeristische plaatsen.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

No_worries schreef:Het woord 'zinnig' is inderdaad een normaal Nederlands woord, behalve dat het in Friesland gebruikt wordt voor 'kieskeurig' en in de rest van Nederland voor 'nuttig'. Ik heb het tenminste iemand buiten Friesland nog nooit met die betekenis horen zeggen, wat natuurlijk niet betekent dat het ook niet kan
Trouwens in grotere winkels zoals supermarkten geef ik gewoon te weinig geld als ze het bedrag in het Fries zeggen. Dan kunnen ze ineens wel goed Nederlands hoor. Ik vind dat gewoon niet netjes, zeker niet in de toeristische plaatsen.
) Groningers kennen het ook en zal mij niets verbazen als de Drentenaren het ook gebruiken.
)
Mayflower_ schreef:Ik ben geboren en getogen in Friesland, zou dan ook niet in een grote stad kunnen wonen. Ik voel mij dan zo opgelaten! Ben opgegroeid in Drachten, daarna verhuisd naar een dorpje nabij Drachten en toen gaan samenwonen met mijn vriend in Aldeboarn. Nu woon ik net op de grens van Friesland/Groningen (Opende). Friesland is mijn thuis.
dus je bent nu een Groninger hahavuurneon schreef:Mayflower_ schreef:Ik ben geboren en getogen in Friesland, zou dan ook niet in een grote stad kunnen wonen. Ik voel mij dan zo opgelaten! Ben opgegroeid in Drachten, daarna verhuisd naar een dorpje nabij Drachten en toen gaan samenwonen met mijn vriend in Aldeboarn. Nu woon ik net op de grens van Friesland/Groningen (Opende). Friesland is mijn thuis.
Opende is wel Groningen hè?
en ik mis het fryske sukerbolle! het brood hier in duitsland is echt niet te eten XD
Van wat ik er heb gezien, kun je een heel stuk slechter wonen.
ina_1994 schreef:EmmyJoycee schreef:Nee ik ben het niet met je eens xManon_ , zoals ik praat geen fries en kan het nietAlleen als je hier nederlands praat praten ze dat gewoon terug!
En hier waar ik woon ook gewoon nederlands of ons dialect. Als ik ergens anders kom praten we gewoon allemaal nederlands tegen elkaar
Nou dan is dus ook maar net waar je woont, want ik werd op de basis school en VMBO vaak als een buitenlander gezien en dus ook gepest omdat ik Nederlands spreek....
Ik ben geboren in Leiden en vanaf mijn 1e jaar wonen we hier in Friesland, heb dus ook een beetje dat Leidse accent.
Ze wouden dat ik ook Fries ging praten en dat deed ik nooit ik kan het wel alleen hoort gewoon heel raar.
Maar dat het hier rustiger is daar ben ik het wel mee eens.
Hoewel ik ook wel richting de kust zou willen wonen aan het strand, dat heb je hier dan weer niet (tot zover dan niet)
Behalve mijn ouders dan weer natuurlijk
Die zouden nu ook never nooit niet meer naar Friesland terug willen.
Roosch schreef:Ah, het durrep van Oerrock.Van wat ik er heb gezien, kun je een heel stuk slechter wonen.

Citaat:Ik heb tot mijn tiende ook vlakbij Leiden gewoond, toen naar een Fries dorpje.
Ben geen dag gepest om mijn r (die ik inmiddels niet meer zo nadrukkelijk uitspreek).
Mits goed gearticuleerd, kan ik fries prima verstaan, ik vertik het te spreken en dat levert geen problemen op.
Soms merk , met name bij de oudere generatie wel dat ze voorkeur hebben om dan tegen de friestaligen te wenden in een gesprek, en dat vind ik wel irritant.
Ik merk niet zoveel van een taalbarrière, wel van een andere mentaliteit, met soms voordelen, maar soms ook nadelen.
Ik hou alleen van het stadswezen, en wil graag naar Groningen maar vriendje is nogal honkvast (ook typisch fries?)
Mijn pa was 45 toen we naar het noorden kwamen en die kan nog steeds niet goed aarden. Is voor werk geregeld in de randstad en blijft zich daar meer thuis voelen.
mijn vriend is een Twent ( en daar ben ik blij mee, want de vriendjes van hier waren hopeloos
) en ik vind t fijn dat ik in mijn eigen huis geen Fries hoor. Ik versta t prima en zou t inmiddels ook wel aardig kunnen spreken maar dat weiger Ik. Van een taal barrière heb ik nooit wat gemerkt, sterker nog op de middelbare waren de meisjes jaloers op mijn rollende r
. Ook zijn er maar weinig mensen die Fries blijven spreken als ik Nederlands spreek, zelfs als ik aangeef dat ik het wel versta en dat ze dus rustig Fries kunnen spreken.