Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:22

Het woord 'zinnig' is inderdaad een normaal Nederlands woord, behalve dat het in Friesland gebruikt wordt voor 'kieskeurig' en in de rest van Nederland voor 'nuttig'. Ik heb het tenminste iemand buiten Friesland nog nooit met die betekenis horen zeggen, wat natuurlijk niet betekent dat het ook niet kan :D

Trouwens in grotere winkels zoals supermarkten geef ik gewoon te weinig geld als ze het bedrag in het Fries zeggen. Dan kunnen ze ineens wel goed Nederlands hoor. Ik vind dat gewoon niet netjes, zeker niet in de toeristische plaatsen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:23

Ik ben op m'n 19e vanuit Rotterdam naar ljouwert verhuisd en ik vind t heerlijk!
Niet te druk maar ook niet te rustig zoals in de kleine dorpjes. Fries kon ik al wel verstaan omdat we elk jaar naar Terschelling gingen, maar praten gaat m niet worden, dat klinkt voor geen meter ;-)

Gnome

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:24

Maar je hoeft in Friesland toch ook niet perse in the middle of nowhere te gaan wonen.. je kan gewoon in de steden gaan zitten.. het is niet een en al weiland :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:31

No_worries schreef:
Het woord 'zinnig' is inderdaad een normaal Nederlands woord, behalve dat het in Friesland gebruikt wordt voor 'kieskeurig' en in de rest van Nederland voor 'nuttig'. Ik heb het tenminste iemand buiten Friesland nog nooit met die betekenis horen zeggen, wat natuurlijk niet betekent dat het ook niet kan :D

Trouwens in grotere winkels zoals supermarkten geef ik gewoon te weinig geld als ze het bedrag in het Fries zeggen. Dan kunnen ze ineens wel goed Nederlands hoor. Ik vind dat gewoon niet netjes, zeker niet in de toeristische plaatsen.

Goede tip trouwens! Geef de volgende keer wel een euro haha, kijken of het dan wel opeens anders kan :Y)
Zinnig is in het noorden een gebruikelijk woord voor (té) kieskeurig. (Mam zei altijd; bah, niet zo zinnig zijn hoor! :') ) Groningers kennen het ook en zal mij niets verbazen als de Drentenaren het ook gebruiken.

Ik wil wel Fries leren spreken, mijn tante dementeert namelijk en ze gaat terug naar vroeger; 100 procent Fries.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:42

Ik ben ook friestalig opgevoed, maar zodra ik merk dat een niet fries zich in het gesprek mengt schakel ik zonder erbij na te denken over naar het nederlands.
Ik stoor mij ook aan mensen die in het fries blijven spreken terwijl de andere partij het niet spreekt, laatst een klant tegen de jongen van de snackbar, ook ik vind dat brutaal.

Daarnaast voed ik mijn zoon bewust niet fries op, hij zal de taal zeker meekrijgen maar van ons uit niet leren.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:48

Ik ben geboren en getogen in Friesland, zou dan ook niet in een grote stad kunnen wonen. Ik voel mij dan zo opgelaten! Ben opgegroeid in Drachten, daarna verhuisd naar een dorpje nabij Drachten en toen gaan samenwonen met mijn vriend in Aldeboarn. Nu woon ik net op de grens van Friesland/Groningen (Opende). Friesland is mijn thuis. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:51

Mag ik hier ook even binnenvallen ? Ik woon in het " zuidelijke " Belgie, maar heb een vriend in Friesland wonen en oh man....wat zou ik daar graag wonen ! :j :j
Ik spreek dan wel geen letter Fries, maar zou het dan wel heel graag leren ( als dat op mijn leeftijd nog kan :D )
De rust, de uitgestrektheid, de weilanden, het IJsselmeer, geen buren te dichtbij... <3
Ik woon nu ook op het platteland, maar dit is toch nog net even anders...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:53

Mayflower_ schreef:
Ik ben geboren en getogen in Friesland, zou dan ook niet in een grote stad kunnen wonen. Ik voel mij dan zo opgelaten! Ben opgegroeid in Drachten, daarna verhuisd naar een dorpje nabij Drachten en toen gaan samenwonen met mijn vriend in Aldeboarn. Nu woon ik net op de grens van Friesland/Groningen (Opende). Friesland is mijn thuis. :)

Opende is wel Groningen hè? :D dus je bent nu een Groninger haha
(Al spreekt men daar wel weer vooral Fries...)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-08-13 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:55

vuurneon schreef:
Mayflower_ schreef:

Opende is wel Groningen hè? :D

Weet ik. Maar omdat iedereen hier bijna Fries praat heb ik niet het gevoel dat ik in Groningen woon. :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:25

Als ik niet voor mijn werk gebonden zou zijn aan regio Rotterdam, zou ik er direct voor tekenen :j
Mijn familie van vaderskant is allemaal fries en ik versta het goed (maar spreek het niet).
Het liefste zou ik wel in een oude binnenstad wonen :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:36

Ik zou dolgraag in Friesland willen wonen! :D Mijn vader is Fries en heb dus een pake en beppe, waar ik ook super graag ben! Dus ik hoop dat ik er over een tijdje ook woon! :)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:37

flooredking schreef:
Ik zou dolgraag in Friesland willen wonen! :D Mijn vader is Fries en heb dus een pake en beppe, waar ik ook super graag ben! Dus ik hoop dat ik er over een tijdje ook woon! :)

Jaaaa, doe dat maar Floor! :D Kunnen we weer eens afspreken haha!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:00

ik ben juist naar duitsland vertrokken omdat ik friesland echt verschrikkelijk vind.. ik ben in heerenveen geboren, dus een rasechte fries..

wil je leuke mensen om je heen hebben kun je beter naar de stad toe maar daar zijn de huizen en appartementen gewoon onbetaalbaar voor een jong iemand (zoals mij, ben 22 jaar).
en aangezien ik een plattelands iemand ben wil ik niet eens in de stad gaan wonen, ik kan niet tegen de drukte.
als je in het dorp gaat wonen en je verteld 1 verhaal dan krijg je later 20 verschillende verhalen. en dan ook echt de meest verschrikkelijke en de meeste rare verhalen waar jezelf echt van gaat denken 'zijn die mensen wel goed bij hun hoofd'
de meeste buren die ik gehad heb gaan verschrikkelijk klagen als je kat even door de tuin loopt en even koekeloerd naar de kip (kat heeft helemaal geen intresse in om die kip te vangen, te vermoeiend)
oja, mijn moeder woont alleen met haar drie katten. ze heeft haar werk, haar huisje haar dieren en haar moestuintje. en kom ik op visite dan hebben we ineens alle buren te kijken wie ik dan wel mag wezen en als je de meest gewaagde iemand hebt dan komen ze via de achterdeur naar binnen. met als reden; we komen even te buurten..
sorry mijn mams en ik vinden het niet veel aan om te gaan buurten met iedereen.

uiteraard heeft friesland ook wel de mooie kanten, heeft natuurlijk mooi landschap en zeker niet onbelangrijk; "het skutsjesilen"!! heb twee jaar meegezeild :-) en ik mis het fryske sukerbolle! het brood hier in duitsland is echt niet te eten XD

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:38

Ik ben geboren in Friesland, toen met ouders mee gegaan naar Groningen, en woon nu godzijdank weer in Friesland met mijn vriend. Wat mij betreft blijf ik hier lekker wonen al vind ik Drenthe ook wel erg mooi. In Groningen heb ik 8 jaar gewoond maar me nooit thuis gevoeld.

Ik woon in Ureterp, een dorpje naast Drachten en ben binnen een halfuur in Groningen of in Leeuwarden. Dichter bij een stad hoeft van mij niet zo nodig. Als ik na een dagje stad terug kom en langs de weilanden met koetjes, schaapjes en paardjes kom weet ik dat ik thuis ben. :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:40

Ah, het durrep van Oerrock. :D Van wat ik er heb gezien, kun je een heel stuk slechter wonen. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:46

ina_1994 schreef:
EmmyJoycee schreef:
Nee ik ben het niet met je eens xManon_ , zoals ik praat geen fries en kan het niet :') Alleen als je hier nederlands praat praten ze dat gewoon terug! :) En hier waar ik woon ook gewoon nederlands of ons dialect. Als ik ergens anders kom praten we gewoon allemaal nederlands tegen elkaar :)

Nou dan is dus ook maar net waar je woont, want ik werd op de basis school en VMBO vaak als een buitenlander gezien en dus ook gepest omdat ik Nederlands spreek....
Ik ben geboren in Leiden en vanaf mijn 1e jaar wonen we hier in Friesland, heb dus ook een beetje dat Leidse accent.
Ze wouden dat ik ook Fries ging praten en dat deed ik nooit ik kan het wel alleen hoort gewoon heel raar.

Maar dat het hier rustiger is daar ben ik het wel mee eens.
Hoewel ik ook wel richting de kust zou willen wonen aan het strand, dat heb je hier dan weer niet (tot zover dan niet) :+

Ik heb tot mijn tiende ook vlakbij Leiden gewoond, toen naar een Fries dorpje.
Ben geen dag gepest om mijn r (die ik inmiddels niet meer zo nadrukkelijk uitspreek).
Mits goed gearticuleerd, kan ik fries prima verstaan, ik vertik het te spreken en dat levert geen problemen op.
Soms merk , met name bij de oudere generatie wel dat ze voorkeur hebben om dan tegen de friestaligen te wenden in een gesprek, en dat vind ik wel irritant.

Ik merk niet zoveel van een taalbarrière, wel van een andere mentaliteit, met soms voordelen, maar soms ook nadelen.

Ik hou alleen van het stadswezen, en wil graag naar Groningen maar vriendje is nogal honkvast (ook typisch fries?)

Mijn pa was 45 toen we naar het noorden kwamen en die kan nog steeds niet goed aarden. Is voor werk geregeld in de randstad en blijft zich daar meer thuis voelen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:47

Mijn hele familie komt uit Friesland. Heb er als klein meisje elke vakantie en elk weekend doorgebracht. Groot deel van mijn familie woont er nog steeds, maar er zelf kunnen wonen? Echt niet! Ik heb iets tegen Friesland, ik weet niet waarom.
Als ik met de auto door heen rijd vind ik het fijn hoor, de open ruimtes, de rust.... Maar dat hebben we hier ook.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:58

F_Orumster, zou typisch Fries kunnen zijn ja, als ik naar mijn familie kijk. Allemaal wel eens verhuisd maar no way dat ze weggaan uit Friesland hoor :D Behalve mijn ouders dan weer natuurlijk :+ Die zouden nu ook never nooit niet meer naar Friesland terug willen.

En het is heel gek, ik heb alleen mijn eerste drie jaar in Friesland gewoond en het dus ook niet heel bewust meegemaakt, maar toch roep ik vanaf m'n zesde al dat ik terug wil.. En dan nu eindelijk ga ik weer terug <3

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:30

Roosch schreef:
Ah, het durrep van Oerrock. :D Van wat ik er heb gezien, kun je een heel stuk slechter wonen. :)

Jaaa Oerrock! <3

Inderdaad wij vinden het een leuk dorp. Mijn vriend die een echte Groninger is heeft zich ook geen moment een buitenstaander gevoeld ofzo. Ik denk trouwens dat dat ook heel erg aan jezelf ligt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:42

Als 17 jarige puber ben ik mee verhuisd naar Friesland.
Weg uit NoordHolland, op naar de "Stugge" Friezen.
(Weg uit de stad, op naar een dorpje)

En wat een vrijheid ervaar ik hier.
Ik woon dan wellis waar in een dorp waar ik echt aan moest wennen, maar nu na 7 jaar krijg je me hier niet meer zo snel weg hoor.

De taal leek mij ook een probleem, maar het valt eigenlijk wel mee. Mocht je een fries niet verstaan, dan vraag ze toch om het te herhalen?
Ik werk in Leeuwarden, met wel wat tourisme, vaste klanten en winkelpubliek..
Hartstikke gezellig en leuk!
Een echte fries haal je er zo uit, maar er zijn heel wat "import" friezen hier hoor.

Friesland is een prachtige provincie, als je maar wat "verder kijkt" dan je eerste ingeving :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:36

Citaat:
Ik heb tot mijn tiende ook vlakbij Leiden gewoond, toen naar een Fries dorpje.
Ben geen dag gepest om mijn r (die ik inmiddels niet meer zo nadrukkelijk uitspreek).
Mits goed gearticuleerd, kan ik fries prima verstaan, ik vertik het te spreken en dat levert geen problemen op.
Soms merk , met name bij de oudere generatie wel dat ze voorkeur hebben om dan tegen de friestaligen te wenden in een gesprek, en dat vind ik wel irritant.

Ik merk niet zoveel van een taalbarrière, wel van een andere mentaliteit, met soms voordelen, maar soms ook nadelen.

Ik hou alleen van het stadswezen, en wil graag naar Groningen maar vriendje is nogal honkvast (ook typisch fries?)

Mijn pa was 45 toen we naar het noorden kwamen en die kan nog steeds niet goed aarden. Is voor werk geregeld in de randstad en blijft zich daar meer thuis voelen.

Ik heb ook die r, en ik hou er van! spreken de Friezen stug fries tegen mij? Laat ik mijn r nog effe extra rollen :)) mijn vriend is een Twent ( en daar ben ik blij mee, want de vriendjes van hier waren hopeloos :') ) en ik vind t fijn dat ik in mijn eigen huis geen Fries hoor. Ik versta t prima en zou t inmiddels ook wel aardig kunnen spreken maar dat weiger Ik. Van een taal barrière heb ik nooit wat gemerkt, sterker nog op de middelbare waren de meisjes jaloers op mijn rollende r _O-

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:49

Ook ik ben een geboren en getogen Fries al spreek ik het dus niet. Geen idee hoe dat komt want mijn vader en moeder spreken/spraken het wel. Ik heb er nog nooit last van gehad dat men niet over wilde gaan in het Nederlands. Wat heet, vaak word ik bij de kassa in het Nederlands aangesproken terwijl mijn voorganger wel in het Fries aangesproken werd, zie er blijkbaar niet Fries genoeg uit :D . Ook zijn er maar weinig mensen die Fries blijven spreken als ik Nederlands spreek, zelfs als ik aangeef dat ik het wel versta en dat ze dus rustig Fries kunnen spreken.

Ik heb al in verschillende regio's van Friesland gewoond en zou hier echt niet zo snel weggaan. Jaren geleden woonde ik in Lemmer, daar werd je in (vis)winkels standaard in het Duits aangesproken.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:34

Elke provincie heeft in mijn ogen zijn plusjes en minnetjes. Plusjes en minnetjes zijn persoonlijk.

Ik woon al mijn hele leven in Friesland. Ik vind het heerlijk. Ik kan ontzettend ver kijken en het is erg rustig. Loop ik met mijn verzorgpony, lopen we gewoon zonder halstertouw. Dat kan hier gewoon. Laatst waren er vriendinnen van mij bij ons. We gingen hardlopen om het dorp en door het dorp. In het half uur dat we bezig waren kwamen we slechts één auto voorbij. Ik woon op een plek waar Leeuwarden 45 minuten rijden is en Groningen 40 minuten. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Persoonlijk zou ik niet in een stad buiten Friesland gaan wonen. Leeuwarden vind ik qua drukte nog wel meevallen. In een stad voel ik me niet thuis, voor een middagje is het leuk, maar na een middagje shoppen/ middagje stad ben ik blij weer thuis te zijn.

Ik ben zelf Friestalig opgevoed. Nederlands heb ik op de basisschool geleerd. Thuis praat ik Fries en binnen onze familie ook. Vrienden en kennissen die Fries kunnen praat ik ook Fries tegen. Ben ik niet thuis, bij familie, vrienden of kennissen dan praat ik ABN. Stel er is iemand bij ons thuis op bezoek dan praat ik standaard Fries tegen ons gezin en degene die op bezoek is praat ik Nederlands tegen . Veel mensen vinden het ontzettend leuk dat wij Fries praten.
Laatst bijgewerkt door Hygge op 11-08-13 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:35

Ik woon ongeveer zo ver mogelijk bij Friesland vandaan als maar kan binnen Nederland en dat wil ik graag zo houden. :D
Zeeuws meisje van dienst hier. Tsja, alle voordelen die Friesland volgens de mensen in dit topic heeft, heeft Zeeland ook. En wij hebben daarbij wel meer dan genoeg strand, haha :P
Ik woon wel in een stad, maar alles kan hier op de fiets en het is hier ook redelijk rustig.
Als ik ooit verhuis is het naar een rustiger stukje Zeeland denk ik, niet naar buiten Zeeland. Hoewel ik Twente ook wel iets vind hebben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:43

Woon alweer bijna 40 jr in Friesland. Vrienden, familie, leuke buren, alles hebben we hier. Ik zou best naar Castricum of Driehuis(of die omgeving) willen verhuizen maar omdat Friesland zo goedkoop is en Noord-Holland niet, kom je hier gewoon niet weg. We hebben hier geen fatsoenlijke kust, dat is wel een gemis.