Fellor schreef:Dan zien we meteen waarom het geloof zo vreemd is.... mensen sluiten zihc aan bij een groep die de meest bizarre voorschriften heeft, maar gooien het vervolgend op dat het verouderd is. Wie zegt dat god het niet zo wou en nu nog steeds wil... niet dus, mensen hebben dat ooit verzonnen en ik vind het apart dat mensen zich ergens bij aansluiten maar dan wel dingen willen veranderen. Sluit je er dan niet bij aan??
Veel dingen in de bijbel zijn ook verouderd of vervuld. Heel veel feesten van de Joden (die in het Oude Testament staan oftewel de Joodse Bijbel) zijn vervuld door de komst van de Messias. Die Messias is Jezus. De offers bijvoorbeeld hoeven niet meer gehouden te worden omdat Jezus het ultieme offer voor ons heeft gebracht, Hij is zelf voor ons aan het kruis gestorven en weer uit de dood opgestaan.
Wetten over slaven zijn nu niet meer van toepassing omdat we simpelweg geen slaven meer hebben. Er wordt ook nergens in de bijbel gezegd dat mensen slaven moeten hebben, ze worden alleen benoemd als er regels worden verteld die voor iedereen gelden (Deuteronomiun 5:14). En in verhalen komen wel slaven naar voren, omdat God een bedoeling met ze had (de genezing van Naäman, 2 Koningen 5), en slaven waren een deel van de cultuur (die van oorlogvoeren en buit maken en middeleeuws achtige praktijken).
Om even terug te komen op het onderwerp van het topic:
Homoseksualiteit is het seks hebben met mensen van hetzelfde geslacht. Homofilie is de geaardheid, dus dat mensen vallen op mensen van hetzelfde geslacht, maar daar niets aan kunnen doen.
In de bijbel wordt een aantal keer verwijzen naar mannen die seks hebben met andere mannen. Meestal wordt dit in verband gebracht met Sodom en Gomorra. Hier een voorbeeld (om het echt goed te snappen moet je het hele verhaal lezen: Genesis 18 & 19 tot vers 29
Hieronder Genesis 19: 4-8
4 Maar nog voordat Lot en zijn gasten konden gaan slapen, liepen alle mannen van Sodom bij Lots huis te hoop, jong en oud, niemand uitgezonderd. 5 ‘Waar zijn die mannen die bij je overnachten?’ riepen ze Lot toe. ‘Breng ze naar buiten, we willen ze nemen!’ 6 Lot ging naar buiten en deed de deur achter zich dicht. 7 ‘Maar vrienden, zoiets kunnen jullie toch niet doen!’ zei hij. 8 ‘Luister, ik heb twee dochters die nog nooit met een man geslapen hebben. Die zal ik bij jullie brengen, doe met hen wat jullie willen. Maar laat die mannen met rust, ik heb hun niet voor niets een veilig onderkomen geboden.’
Hier komen dus alle mannen uit Sodom bij Lots huis om zijn mannelijke gasten te verkrachten. Sommige mensen zien dit als de grote zonde van Sodom en Gomorra. Maar zoals jullie merken als je goed leest biedt Lot zijn dochters in hun plaats aan, die zouden dus blijkbaar ook voldoen. Hier draait het dus om het verkrachten en de vreemdelingenhaat. In die cultuur is gastvrijheid heel belangrijk en in Sodom en Gomorra waren vreemdelingen niet welkom, dit was de grote zonde van Sodom en Gomorra, dus niet de homoseksualiteit, dat is hier zelfs niet van toepassing. Een soort gelijk verhaal doet zich voor in Richteren 19:22-24.
In Leviticus 18 vers 22 staat: Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
Dit vind ik een lastige, hier hebben sommige mensen wel een verklaring voor waarom dit niet zou gelden, maar ik vind het heel stellig en duidelijk gezegd als een regel en niet in een verhaal.
Ditzelfde vind ik gelden voor Leviticus 20 vers 13: 13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
Romeinen 1: 26,27: 26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
Hier wordt een volk aangesproken die totaal de verkeerde weg is ingeslagen, die God de rug toe hebben gekeerd. Heteroseksuele mannen gaan met andere mannen naar bed. Hier is dus wel sprake van doelbewuste keuze om met een man te gaan terwijl ze op vrouwen vallen. Wat dus verkeerd is. Maar weer geen link met mensen die van nature op mensen van hetzelfde geslacht vallen.
Ik heb respect voor homo's en lesbiennes en zij hebben net zo goed hun plek op aarde gekregen!! Ik ben het dan ook niet eens met de kerken die homos en lesbiennes buitensluiten. Ik vind het wel een lastig onderwerp, er is heel veel haat in de kerken, maar er staan ook net zoveel mensen open voor homos en lesbiennes. Homohuwelijken vind ik ook lastig. Er staat nergens in de bijbel dat dit niet mag/goed is, maar altijd als het huwelijk wordt genoemd gaat dit tussen een man en een vrouw, dus daaruit zou je dan weer kunnen afleiden dat dat de enige goede manier is. Hetzelfde met seks. Seks en liefde wordt als iets goeds en moois genoemd in de bijbel (zie het boek hooglied), maar wel weer altijd in combinatie met een huwelijk. Dus ook hier weet ik het weer niet goed. Mijn gevoel zegt me nu dat we niet de grens moeten opzoeken van wat God wil, maar blij moeten zijn met wat wel wel kunnen/mogen.
(Dit laatste is dus echt puur vanuit mijn geloof, ik vind het heel belangrijk wat God vindt en zegt en opdraagt, en mijn doel in mijn leven is om daar het het allerbelangrijkste van te maken.)
Nog even een link naar een site die ik wel goed vind, ze zijn wel partijdig (om het even zo te zeggen), het is namelijk een site van de vereniging voor homos, lesbiennes en biseksuelen.
http://www.chjc.nl/geloof-en-homo/wat-d ... gK_J5KpWSo
Btw voor alle teksten uit de bijbel geldt dat je ze in hun verband moet lezen. En ook in het verband van de tijd en de plaats waarin ze zich afspelen. En ja, sommige bijbelteksten zijn wreed en vies en raar in onze ogen en heel veel begrijpen we niet, ik niet maar de echte theologen ook niet. De bijbel is geen kant en klaar boek met stappen hoe alles werkt en zit en welke regels er gelden.
Blue_Eyes schreef:Ik ben wel benieuwd of jij mij een tekst kunt noemen dan, waar seks voor het huwelijk expliciet genoemd wordt!

Ja
Nou ja bijna, maar uit deze tekst blijkt wel dat seks buiten het huwelijk onwenselijk is. Dat kan je er wel uit afleiden.
Romeinen 7:2,3
2 Een getrouwde vrouw is door de wet gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij sterft is zij van deze verplichting ontslagen. 3 Als ze zich zolang haar man in leven is met iemand anders inlaat, noemt men haar overspelig. Maar sterft haar man, dan is ze niet langer aan de wet gebonden, dan pleegt ze geen overspel wanneer ze de vrouw van een andere man wordt.