Wat zouden jullie doen? Toe-eigenen gemeentegrond.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:56

vuurneon schreef:
Kitty1985 schreef:

Dan hoor ik graag op welke gemeentegrond in dit dorp ik verplicht ben om het op te ruimen.

Moet je bij de gemeente informeren, want zij mogen ook plaatsen aanwijzen.
Maar verder staat dit in de AVP van jouw gemeente. Dus geen opruimplicht is dus niet correct, want op bepaalde plekken ben je het verplicht.
Artikel 2.4.18 Verontreiniging door honden

1. De eigenaar of houder van een hond is verplicht ervoor te zorgen dat die hond zich niet van uitwerpselen ontdoet:

a. op een gedeelte van de weg dat is bestemd of mede is bestemd voor het verkeer van voetgangers;

b. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide;

c. op een andere door burgemeester en wethouders aangewezen plaats.

2. De strafbaarheid wegens overtreding van het in het eerste lid gestelde gebod wordt opgeheven, indien de eigenaar of houder van de hond er zorg voor draagt dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd.

En alle bovenstaande plekken zijn vrij van ontlasting in ons dorp, omdat honden daar niet mogen komen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:57

Kitty1985 schreef:
chevax schreef:
Kitty1985: wees nou eerlijk, vind je dit zelf écht normaal? Dat mensen hun honden op zo'n klein stukje laten schijten en dan moeilijk doen omdat een moeder die aan dat veldje woont het niet fijn vindt als haar kinderen onder de hondenstront in huis komen?
Je hebt zelf allerlei redenen waarom je niet 's avonds buiten het dorp je hond uitlaat. Misschien heeft die moeder nog wel betere redenen om haar jonge kinderen niet een eind uit de buurt te laten spelen.

Ja, wel als er geen andere fatsoenlijk optie's voor in de avonden zijn ja.

En zo klein is het stukje niet.

Zo'n 40 bij 5 meter.

Maar als er geen opties zijn, zou je toch bij de gemeente aan moeten kloppen ipv met z'n allen tegen een buurvrouw?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:58

Het is al eerder gevraagd; wat is nou precies het probleem?
Ze eigenen de grond niet toe, want kinderen mogen er spelen. Jij mag er ook rustig op spelen als je dat wil. Jouw hond poept er sowieso niet op, dus ook daar geen knelpunt.

Ga gewoon een normaal gesprek aan :)

(En ja, kinderen maken lawaai, wij zijn niet als volwassenen geboren :D)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:02

chevax schreef:
Kitty1985 schreef:

Ja, wel als er geen andere fatsoenlijk optie's voor in de avonden zijn ja.

En zo klein is het stukje niet.

Zo'n 40 bij 5 meter.

Maar als er geen opties zijn, zou je toch bij de gemeente aan moeten kloppen ipv met z'n allen tegen een buurvrouw?

Hoe kom je er nou bij dat wij met zijn allen tegen 1 buurtbewoner gaan.

Dat is hier helemaal niet aan de orde.

Sterker nog, heb er nog met niemand over gesproken en dat gaat ook niet gebeuren.

Ik was nogal verwonderd over deze manier van doen en wou dat graag bespreken.

Sammie

Re: Wat zouden jullie doen? Toe-eigenen gemeentegrond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:03

Ik zou dus helemaal niks bespreken, maar gewoon leven en laten leven..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:03

Als er 15 honden op 1 stuk bij iemand voor de deur schijten en niemand denkt daarbij dat dat misschien wel heel erg vervelend is, dan zie ik dat wel als allen tegen één.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:04

Ik snap je punt wel. Hier duiken bordjes ook echt overal op zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Hier geldt wel een opruimplicht dat maar weinig mensen doen trouwens maar dat terzijde. Maar je mag overal komen en lopen met de hond alleen niet op duidelijk aangegeven speelplaatsen.

Maar op steeds meer plekken worden door bewoners bordjes met verboden voor honden neergezet. Zelfs op de erg schaarse echte loslopplekken. Echt erg irritant en ik kan me daar behoorlijk aan storen. Er met je hond lopen mag daar en blijf ik ook doen. Alleen op het loslooppunt aangelijnd omdat het langs de weg is door een wijk.

Zelfs op een punt buiten de bebouwde kom waar ze los mogen heeft een boer over 2 km overal zelf bordjes gemaakt met verboden voor honden en aangelijnde honden. Omdat hij kennelijk bang is dat er honden over een brede sloot springen om in een weiland te komen. Heb daar ook die gemeente over gebeld wat te doen ivm de bordjes. Mij werd gezegd negeren omdat ze niet wettelijk zijn zowel door onze eigen gemeente als de gemeente met de erg fanatieke boer.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:05

Maar WAT is je probleem nou? Jouw hond kakt daar niet voor de deur, dus jij hebt niks met deze hele situatie te maken? :o?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:06

Ik vind het wel raar dat zij een bord neerzet met 'verboden voor honden' want dat kan niet (had daar even overheen gelezen dat dat erop stond). Dat mag best bespreekbaar worden gemaakt.
(Of een bord neerzetten; 'verboden voor kinderen, hier spelen honden')
Een bordje met; 'gelieve achter uw hond op te ruimen' vind ik weer anders.

Maar ja, als je er zelf niets mee te maken hebt en je er toch niet komt dan zou ik gewoon mijn schouders ophalen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:10

chevax schreef:
Als er 15 honden op 1 stuk bij iemand voor de deur schijten en niemand denkt daarbij dat dat misschien wel heel erg vervelend is, dan zie ik dat wel als allen tegen één.

Die schijten helemaal niet allemaal op dat stuk, hoe kom je daar nou bij.

En ze schijten ook helemaal niet bij hun voor de deur, aangezien zij een auto op de stoep voor de deur hebben die half in de bosjes staat.
Naast die bosjes begint het gras. En dat is al ter hoogte van de hun buren en de huizen daarnaast.
De mensen die letterlijk aan het gras wonen hebben nergens last van.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:11

Wat is Bokt weer lekker fel op het moment.
Ik zou daar gewoon lekker lopen als je dat graag wil. MAAR, ik zou wel een zakje meenemen voor de hondenpoep.
Dan is het gras voor iedereen begaanbaar.

Wie weet kun je wel zo'n bak aanvragen met van die zakjes. Dan is het veel makkelijker om de poep op te ruimen en willen de buurtbewoners misschien ook wel meehelpen. Blijft de buurt voor iedereen fijn.

Over het stukje toe-eigenen: Dat mag niemand. Iedereen mag er gebruik van maken.
Maar ik kan me voorstellen dat zij het niet fris vindt als er hondenpoep ligt. Een bordje is misschien haar manier om dat aan te geven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:14

Ten eerste ik geloof er helemaal niets van dat je er niets van ruikt, 15 honden die alles onderschijten.
Zeker met dat mooie weer ruik je dat.
Ten 2e vind ik het behoorlijk asociaal dat je het niet opruimt omdat het zogezegd niet hoeft. Je kan ook denken "waarom moet iemand last hebben van de stront van mijn hond"?
Ten 3e vind je het belachelijk dat de kinderen daar spelen, ze moeten maar verder op uit het zicht van de ouders gaan spelen. Hallo de kinderen zijn 2 en 4.....
Ten 4e vind ik eigenlijk dat jullie het veldje net zo hard toe-eigenen!

En het over de vossen vind ik ook een gezeur zeg! Die lopen hier ook genoeg net als op de Veluwe. Nou geloof me zodra ze jouw horen zijn ze allang weg.
Donker? Neem een zaklamp mee, trek een fluor hesje aan zodat je goed zichtbaar bent. En er bestaan halsbanden met een knipper lampje. Zo zie jij genoeg en je word ook nog eens gezien.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:15

Ik vind het te bizar voor woorden dat er nog steeds mensen rondlopen in dit land die het normaal vinden om de poep van HUN hond zomaar te laten liggen. Echt waar hoor, dat heeft niks te maken met gemeentegrond, kinderen van een ander. Al gaan die kinderen zelf dat stukje grond onder schijten, dan is dat nog geen reden om je eigen zooi niet op te ruimen. Heeft iets te maken met manieren en die hoor je te hebben, ongeacht of de rest een beetje decency heeft.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:18

Ach ja, katten schijten ook alles onder.....paardenpoep ligt overal...

En honden mogen niet....

Echt NL.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:19

Kitty1985 schreef:

En honden mogen niet....

Echt NL.

Over kattenpoep wordt ook geklaagd. Over paardenstront net zo goed. Dat weet jij ook wel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:21

Nog steeds wijzen naar een ander dus. Zij doen het ook niet, dus ik hoef ook niet.

Als je buren in de sloot springen (met hun hond), doe jij het dus ook?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:21

kiki1976 schreef:
Ten eerste ik geloof er helemaal niets van dat je er niets van ruikt, 15 honden die alles onderschijten.
Zeker met dat mooie weer ruik je dat.
Ten 2e vind ik het behoorlijk asociaal dat je het niet opruimt omdat het zogezegd niet hoeft. Je kan ook denken "waarom moet iemand last hebben van de stront van mijn hond"?
Ten 3e vind je het belachelijk dat de kinderen daar spelen, ze moeten maar verder op uit het zicht van de ouders gaan spelen. Hallo de kinderen zijn 2 en 4.....
Ten 4e vind ik eigenlijk dat jullie het veldje net zo hard toe-eigenen!

En het over de vossen vind ik ook een gezeur zeg! Die lopen hier ook genoeg net als op de Veluwe. Nou geloof me zodra ze jouw horen zijn ze allang weg.
Donker? Neem een zaklamp mee, trek een fluor hesje aan zodat je goed zichtbaar bent. En er bestaan halsbanden met een knipper lampje. Zo zie jij genoeg en je word ook nog eens gezien.

Nogmaals, er zijn hier 15 honden in de straat, maar die schijten echt niet alle 15 daar op een hoopje.

Honden vinden het net als paarden/katten niet fijn om op hetzelfde stuk te schijten als er net een andere een drol heeft gelegd.

Het gaat erom dat we het nou niet meer "mogen" van haar.

En vossen/reeën moeten maar constant over de zeik zijn omdat wij daar allemaal gaan lopen als het donker is.

Vind je ook niet dat wij inmiddels meer dan genoeg ruimte hebben in gepikt van die dieren?

Sammie schreef:
Nog steeds wijzen naar een ander dus. Zij doen het ook niet, dus ik hoef ook niet.

Als je buren in de sloot springen (met hun hond), doe jij het dus ook?

Natuurlijk wijs ik naar anderen.

Als anderen denken ergens recht op de hebben dan mag ik dat toch zeker ook?

_San87_ schreef:
Kitty1985 schreef:

En honden mogen niet....

Echt NL.

Over kattenpoep wordt ook geklaagd. Over paardenstront net zo goed. Dat weet jij ook wel.

Ja, en daar wordt ook geen flikker aan gedaan.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 06-08-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gelieve de wijzig-knop te gebruiken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:25

Nachtblindheid heeft iedereen last van als het aardedonker is. Geen 'hond' die dan nog wat ziet. Nachtblindheid heb je ook last van wanneer er enkel straatverlichting is, of als het schemert. Dus dat is alvast geen argument.

Nee, zij mogen dat stukje grond niet toe-eigenen, net zoals de hondeneigenaren dat niet mogen. Toch wil iedereen een beetje vrijheid. Als er 5 openbare stukjes grond zijn (zijn die allemaal zo groot, als dat stukje bij die buren voor de deur?) en er is 1 waar iemand liever niet heeft dat er een hond poept, omdat ze graag haar kinderen in het zicht heeft (ze zijn tenslotte nog maar 2-4 jaar), waar zeur je dan over?

Je maakt wel een beetje een hele grote olifant van dat mugje.
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 06-08-13 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Ga dan naar de gemeente en 'eis' daar een hondenuitlaat plek. Je hebt al zoveel tips gehad, maar je blijft er om heen draaien. Ik krijg het idee dat het enige dat je wil horen is dat die vrouw hartstikke fout bezig is en dat het hele dorp daarom maar bij haar op de stoep moet gaan klagen.

De fout ligt eerder bij de gemeente.. op meerdere fronten.. .vervolgens bij diegenen die overal hun honden laten schijten en het niet op ruimen.

p.s. er is ook nog zoiets als een editknop. Die werkt harstikke fijn om berichten aan te passen. :)

Ylana

TS, waar woon je?
(Ik gok groning, nav je "er gaat niets boven...")

labyrinth

TS volgens mij is de mening van het merendeel hier wel duidelijk. Je blijft echter redenen zoeken om aan je eigen verantwoordelijkheid te ontkomen. Nogmaals, dat andere mensen zich niet gedragen is geen reden om dat zelf ook niet te doen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:26

Paardenpoep blijft hier ook overal liggen omdat er geen opruimplicht is.

Katten schijten ook alles onder omdat er geen opruimplicht is.

Maar wij hondeneigenaren moeten het wel, terwijl wij ook geen opruimplicht hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:26

Kitty1985 schreef:
Als anderen denken ergens recht op de hebben dan mag ik dat toch zeker ook?

Hoezo recht? Ze hangen alleen een bordje op..

Enne jouw honden scheten daar toch niet.? Waarom wil je dan persé 'recht' hebben op dát stukje...?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-08-13 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:26

Ik vind het nogal onbeschoft om je hond overal maar te laten poepen. Ook al is er geen opruimplicht. ik vind het vies als alles vol ligt met stront. beetje sneu als er nergens kinderen kunnen spelen of je nergens in het gras kunt gaan zitten omdat alles vol ligt.... -O-

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:27

Leffroi schreef:
Nachtblindheid heeft iedereen last van als het aardedonker is. Geen 'hond' die dan nog wat ziet. Nachtblindheid heb je ook last van wanneer er enkel straatverlichting is, of als het schemert. Dus dat is alvast geen argument.

Nee, zij mogen dat stukje grond niet toe-eigenen, net zoals de hondeneigenaren dat niet mogen. Toch wil iedereen een beetje vrijheid. Als er 15 openbare stukjes grond zijn (zijn die allemaal zo groot, als dat stukje bij die buren voor de deur?) en er is 1 waar iemand liever niet heeft dat er een hond poept, omdat ze graag haar kinderen in het zicht heeft (ze zijn tenslotte nog maar 2-4 jaar), waar zeur je dan over?

Je maakt wel een beetje een hele grote olifant van dat mugje.

Waar haal jij die 15 openbare stukjes vandaan???

Er zijn 4 stroken. Eigenlijk 5, maar die 5e staat grotendeels vol met auto's