Vrijgezellenfeesten... Ruzie? Ben ik nou gek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:18

Kayleigh_ schreef:
Ben ik nou gek of wat...? Graag jullie mening.

Volgende maand gaat mijn klasgenoot trouwen. We reizen elke dag samen naar school en kletsen heel wat af. Buiten school spreken we eigenlijk nooit af. In de vakanties is dat ook vaak lastig. Maar dat staat onze vriendschap nooit in de weg. Zodra we elkaar weer zien, is het weer als vanouds, en we bespreken de meest intieme en persoonlijke dingen met elkaar. Echt alles gewoon.

Nu hebben haar zussen een vrijgezellenfeest georganiseerd. Wat stel ik me voor bij een vrijgezellenfeest? Een gezellige avond met vriendinnen. Dit kan van alles zijn. Op stap samen, een leuke activiteit, noem het maar op.
Deze zussen hebben nu een hele dagplanning gemaakt van 10:00 tot ??? diep in de nacht. Budget per persoon: €100,-.

Ik heb meteen laten weten dat ik het budget ten eerste al te belachelijk vind en dat ik dat niet ga betalen. Ten tweede vind ik een hele dag op pad met mensen die ik niet ken (op die vriendin na) nou ook niet echt aanlokkelijk.

Tel daarbij op dat ik de laatste weken nou niet echt een geluksvogel ben geweest (beroofd. Portemonnee en iPhone gestolen. Totale schade €250,- voor de aanvraag van nieuwe pasjes en geld dat in portemonnee zat. Ook een nieuwe telefoon moeten aanschaffen.) en mijn contract van mijn bijbaan niet wordt verlengd, wat betekent dat ik spoedig werkloos ben (ben wel aan het rondkijken voor een nieuw baantje, maar vindt maar eens iets voor vier maanden). Dat alles bij elkaar betekent gewoonweg dat ik erg moet opletten wat ik uitgeef, want mijn studie, studieboeken, fitnessabonnement, telefoonabonnement, etc. etc. wordt niet uit zichzelf betaald.
Aangezien mijn vriendin graag geld ontvangt voor haar bruiloft, en ik haar dit ook wil geven (ik dacht aan €50,-), heb ik aangegeven dat ik voor het vrijgezellenfeestje €25,- wel genoeg vind (van dit bedrag kan ik makkelijk een hele avond op stap).

Dit alles uitgelegd hebbende krijg ik echt een k*treactie terug van de zussen. Dat dit wel genoeg zegt over mij als vriendin etc, dat ik dan maar niet mee moet gaan, blablabla.

Ik wil sowieso mijn vriendin vanavond bellen en de situatie aan haar voorleggen, want ik wil geen misverstanden creëren. Als ze heel eerlijk gaat reageren, geeft ze toe dat ze zelf ook zo zou reageren als ik doe in een situatie als deze. Aan de andere kant ben ik bang dat ze teleurgesteld gaat zijn, of boos op me wordt, en dat we ruzie krijgen...

Ben ik nou gierig? Ben ik dan echt een slechte vriendin? Ben ik gek? :') Ik snap er helemaal niks meer van. Waarom moet het allemaal zo overdreven? Waarom is een gezellige avond met wat drank en lekkers niet genoeg meer?

gierig omdat zij 100 euro vragen.
sorry maar dat maakt jou niet slecht, die zouden het moeten begrijpen.
en dan nog 100 euro wat willen ze daarvoor gaan doen ?
nee dat maakt jouw geen slechte vriendin en als je vriendin het niet snapt dan is ze geen goede vriendin

succes ermee

veersche

Re: Vrijgezellenfeesten... Ruzie? Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:21

Fijn dat het opgelost is!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:00

Dreamybol schreef:
Het lijkt ook wel steeds grootser te moeten. Als bruid wil je een groot (en duur!) vrijgezellenfeest, een grootse bruiloft en op die bruiloft liefst ook nog zo dik mogelijke enveloppen. Ik zou me als bruid kapot schamen om mijn vriendinnen 100 euro pp te laten betalen voor een dagje weg ter ere van mijn bruiloft. Weet dat de vrienden van mijn ex-schoonzus voor haar bruiloft zo 600 euro per stel kwijt waren (vrijgezellenfeest man/vrouw, kleding, stukje met rekwisieten en pakjes en cadeau). Da's toch idioot?

Als bruid heb je weinig te willen als vrijgezellenfeest :D jij weet niet hoe duur je feest is, dus ik zou me ook niet kapotschamen, hebben ze zelf toch geregeld? Nieuwe kleding hoeft voor mij ook niemand te kopen, we hebben geen dresscode, dus zal mij worst wezen wat iedereen aantrekt. Hoef ook geen dikke envelop hoor... Vind dit nogal negatief geschreven.

Maar fijn dat het opgelost is TS!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:31

Je kunt als bruid best inschatten hoe duur iets uitpakt natuurlijk. Ik zou me dan best bezwaard voelen als mensen naar mijn idee veel geld zouden uitgeven voor mij. Toen ik trouwde was ik een soort van in shock van de inhoud van sommige enveloppen. Terwijl ik het grootste cadeau vond dat zoveel mensen er waren om dat feestje met ons mee te vieren. Daar kon geen geld tegenop! (het huwelijk hield alleen geen stand :P)

Probleem met dit soort dingen (vrijgezellenfeest, wat gaat er in de envelop, koop je wel of geen nieuwe kleren) is vaak de groepsdruk, het gevoel te falen als jij niet kunt betalen wat de rest zonder problemen wel op lijkt te kunnen hoesten. Ik kwam laatst op een forum (niet bokt) waar keihard werd gesteld dat een envelop met 50 euro echt te weinig was om te geven, terwijl de gever had aangegeven financieel heel moeilijk te zitten. Dat vind ik triest en idd negatief, maar blijkbaar zijn er toch mensen die menen heel makkelijk over de portemonnee van een ander te kunnen beschikken.
Ik zou als bruid ook niet geven om de envelop of weet ik veel, maar er zijn ook genoeg bruidsparen die in de huwelijksnacht hun geld zitten te tellen. Mijn ex-schoonzusje hing de dag na haar trouwen om 9 uur 's ochtends met haar moeder aan de lijn om door te spreken wie hoeveel had gegeven. En ik kan je vertellen dat dat niet positief aan toe ging. En ik vrees dat zij niet op zichzelf stond wat dat betreft.. :\

Maar goed, da's wel offtopic, maar even toch een reactie op Verootjoo.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:41

ik ga niet mee als het te duur word bij kennissen ect.

bij een goede vriendin waren ze van plan de gehele dag van alles te doen en ook nog heel verweg.

ik zou na overleg dan alleen de avond mee doen.(mede omdat ik diezelfde dag van iets anders pas 4 uur terug kwam.)

later is het in overleg met iedereen alleen van 5 uur tot eind van de avond geworden
er was nog iemand die ook niet de hele dag kon.

daar was trouwens ook geruzie binnen de familie van de vrijgezel.. de vriendinnen hielden zich eerst maar op de achtergrond.

edit en soms verschilt het ook nog met ideeën.. ik heb een feestje gehad dat de bruid gewoon voor schut werd gezet! (ik zat niet in de organisatie)

bij de 2 e waren ze dat ook van plan dat heb ik toen duidelijk gemaakt dat dat niks voor de bruid was, gelukkig waren 2 andere het met mij eens daarover dus dat werd gewoon een workshop en uit eten erbij.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 30-07-13 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:42

Je weet toch wel hoe een vrijgezellenfeest georganiseerd wordt? Dat wordt meestal, als verrassing, voor je georganiseerd. Het is niet de bedoeling dat je deze zelf organiseert :P

Als t goed is kun je helemaal niet weten wie wat heeft gegeven. Die enveloppies hoor je anoniem te geven (en thuis te openen) :=

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:46

Sammie schreef:
Je weet toch wel hoe een vrijgezellenfeest georganiseerd wordt? Dat wordt meestal, als verrassing, voor je georganiseerd. Het is niet de bedoeling dat je deze zelf organiseert :P

Als t goed is kun je helemaal niet weten wie wat heeft gegeven. Die enveloppies hoor je anoniem te geven (en thuis te openen) :=

Ik weet niet beter dan dat de bruid doorgeeft wie ze op haar feestje wil hebben en meestal weet ze ook wel welke datum het ongeveer wordt. Tenminste, zo ging het bij de bruiden in mijn omgeving.

En bij elke envelop hadden wij destijds een kaart met van wie het bedrag afkomstig was hoor. Mensen willen toch wel erg graag laten weten wie wat geeft, volgens mij. := Doe zelf ook een kaart om het geld heen en schrijf dan in de kaart nog een wens of boodschap. Heb dat dus ook altijd fout gedaan blijkbaar. :+
Huwelijksnacht van ex-schoonzus was in haar eigen huis en bestond uit enveloppen openen. En vervolgens niet kunnen slapen vanwege de brutaliteit van ... en ... die het lef hadden gehad om maar 25 euro te geven oid. :\

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:46

Sammie schreef:

Oh bij ons had iedereen een kaartje er bij gedaan dus wisten we gewoon van wie het was :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:54

hmm nou dat zal dan wel streekgebonden zijn :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:57

Hier ook een 'gefeliciteerd met jullie huwelijk' kaart met namen erbij en daar het geld bij.

De 'vrijgezellen' geven hier een lijst door met namen van mensen die ze graag bij het vrijgezellenfeest willen hebben. En daar houd het voor hen op. Wat, waar en ook wanneer blijft een verassing. Wij regelen een familielid die de persoon in kwestie thuis houdt of juist ergens mee naartoe neemt. Ook een paar keer gehad dat de persoon op zaterdag moest werken en wij vrij geregeld hadden met haar/zijn werkgever en dat we die persoon op mochten komen halen.
Meestal waren wij met een groep van 20-30 vrouwen en 20-30 mannen. Wij deden het altijd op dezelfde dag en tijdstip en gingen dan heel de dag apart iets van elkaar doen. Uiteindelijk 's avonds laat/ 's nachts met het uitgaan kwamen de mannen en vrouwen samen op een afgesproken plek.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 30-07-13 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:01

Hier gaat ook overal een kaartje bij. Maar het kan mij niks boeien hoeveel iedereen geeft en of iemand nieuwe kleren koopt....

Dreamybol dat is wel heel erg... :oo

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:04

vorig jaar een vrijgezelle feest van een vriendin gehad. we hadden een huifkartocht (dan mocht je zelf mennen) geregeld, wat eten en drinken mee en savonds uiteten + kostuums en wij waren 37,50 pp. kwijt. ik vindt dat nog een leuk bedrag. 100 zou ik nooit betalen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:14

Ik heb ook wel eens zoiets gehad, grrr ik kan er nog geirriteerd om worden.

Een vriendin van vroeger (lees; andere kant van het land) ging trouwen en een meid die ik niet kende organiseerde het. Er werd niet gevraagd of ik kon maar gewoon meegedeeld op welke (hele) dag het was. Tja ik kon dus al niet; probleem 1. Dat was nog wel op te lossen maar ze hadden de activiteiten op nogal wat afstand van haar woonplaats (net over de grens) gepland; voor mij 2,5u heen en 2,5u terug, probleem 2. Én duur; 85 euro probleem 3, tel daarbij op de benzinekosten omdat ik als enige ver weg woonde en dus met niemand zou kunnen delen. Met andere woorden dat was niet grappig meer dus ik ging er mooi niet heen.

Belt een andere vriendin van ons me op om te vertellen dat ik dat echt niet kon maken en dat ik 'gewoon' moest komen, dat het zo belangrijk was. Echt totaal geen begrip, en dat was dan ook nog de vriendin die dus nooit in haar eentje een uurtje zou rijden. Hele vriendschap is ervan bekoeld kan ik zeggen. Pffft, wat een onzin toch met die feesten van tegenwoordig.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:04

ik zou me eerder afvragen of het dan nog een vriend(in) zijn.. om jou te vertellen dat je het niet kon maken om niet te gaan en gewoon moet komen... (en dan ook nog zomaar ff een datum en dat je verweg woont plus dat diegene zelf niet eens in haar eentje een uur zou rijden).

ik merk wel vaak aan verhalen en eigen ervaringen dat het vaak toch een probleem is dat je 2 groepen hebt of mensen die elkaar niet kennen via die gezamelijke vriendin.

zo is het nu ook bij ts. vaak lost het zich dan wel weer op gelukkig.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:21

Zonnetje81 schreef:
Ik vind dat de lading van een vrijgezellendag vaak overtrokken wordt. Het is een leuke dag die je anders ook kan organiseren, alleen nu is er een aanleiding voor.

Ook vind ik dat het 'leuke' vaak vergeten wordt en het een 'voor l*l zet dag' wordt ipv een leuke dag voor het echtpaar. Tenminste ik kan me nu niet voorstellen dat het zo leuk is om in een kippenpak over straat te lopen en de meest belachelijke opdrachten uit te moeten voeren. Maar goed misschien is mijn kijk op : leuk heel anders dan die vd gemiddelde nederlander.

Ik zou dat fantastisch vinden :# hoe gekker hoe beter *\%/* *\%/*
Ik zou alleen echt niet weten wie er nou op een vrijgezellenfeest voor mij zouden komen. Kom niet verder dan mijn beste vriendin. _O-

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:59

lastig. vrijgezellenfeesten.. hoevaal zorgt dat wel niet voor ruzie. (meerdere vriendengroepen en familie.. altijd lastig).

ik vind 100 euro heel normaal bij vrijgezellenfeesten..de meeste waar ik ben geweest kostten dat ook ongeveer. maar ik begrijp ook dat dat moeilijk te betalen is voor een student.
ik denk dat je het goed hebt opgelost door aan te geven een dagdeel te willen. ga je alleen mee stappen, moet lukken.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:22

( ik heb niet alle pagina's meer gelezen alleen de OP).

Maar ik vind je geen slechte vriendin, maar vind persoonlijk 100 euro voor een hele dag vrijgezellenfeest niet belachelijk veel. Heb al een aantal vrijgezellenfeesten meegemaakt met alleen rond de 75-100 euro.

Dat jij het niet kan misschien dat kan ik begrijpen en dat kan ook niemand voor jou bepalen.
En ik weet niet of welke manier jij het tegen de zussen gezegd hebt maar misschien hebben hun het anders gelezen dan de manier waarop jij het bedoelt.

Wat ik alleen niet zou doen (en weet niet of het nu wel of niet al gebeurd is), is je vriendin erover op gaan bellen.. Het is haar feestje en jij zadelt haar nu op met problemen over haar feestje... Dat vind ik niet kunnen. Ik begrijp dat je je ei erover kwijt wilt, maar om haar daar mee lastig te gaan vallen vind ik niet kunnen.

Ik heb het meegemaakt bij een vrijgezellenfeest van een vriendin. Ik was getuigen en zou het feestje dus regelen met een ander getuigen. Iemand was het niet eens met wat wij gingen doen en is haar gaan bellen en bij haar gaan klagen erover dat ze het niet eens was met ons.. Nou dat deed haar pijn en vond ze niet leuk... Ze zei ook, het is mijn vrijgezellenfeest, ik wil niet lastig gevallen worden met zoiets.. Iedereen is toch volwassen om er zelf uit te komen..

Ik zou gewoon een van die zussen op bellen (heb je geen nr, vraag je dat even aan je vriendin) en dan gewoon even rustig uitleggen hoe en wat. En mocht het zo duur zijn, dan kun je toch ook zeggen dat je je later die dag in de avond (als je een dag te lang vind) bij het feestje toevoegt... Er zijn zoveel oplossingen...

Succes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:32

Het zijn maar vijf pagina’s ;) Zoek dan op z’n minst op de berichten van de ts. Dat had je nl. een hoop typewerk bespaart :D

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:43

Zoveel typ werk is het niet hoor.... :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:46

Denk net zoveel als het gewoon doorlezen van het topic? Er is nl. al een oplossing, dus je advies is eigenlijk overbodig ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:48

tante_trien schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik vind dat de lading van een vrijgezellendag vaak overtrokken wordt. Het is een leuke dag die je anders ook kan organiseren, alleen nu is er een aanleiding voor.

Ook vind ik dat het 'leuke' vaak vergeten wordt en het een 'voor l*l zet dag' wordt ipv een leuke dag voor het echtpaar. Tenminste ik kan me nu niet voorstellen dat het zo leuk is om in een kippenpak over straat te lopen en de meest belachelijke opdrachten uit te moeten voeren. Maar goed misschien is mijn kijk op : leuk heel anders dan die vd gemiddelde nederlander.

Ik zou dat fantastisch vinden :# hoe gekker hoe beter *\%/* *\%/*
Ik zou alleen echt niet weten wie er nou op een vrijgezellenfeest voor mij zouden komen. Kom niet verder dan mijn beste vriendin. _O-

Ja eens! Mijn vriendinnen willen zoiets absoluut niet. Maar ik heb gezegd dat ze bij mij mogen uitpakken als ik ooit ga trouwen. Beetje voor banketstaaf staan hoort er toch bij voor mijn gevoel (al respecteer ik het ook als iemand dat niet wil). Tuurlijk het moet wel binnen de perken blijven, maar ik vertrouw mijn vriendinnen dat ze wel weten wat ik wel en niet leuk vind.

Ik wil overigens mijn vriendengroep erbij hebben. Het is niet echt standaard dat mannen meegaan volgens mij. Maar wat maakt het uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:02

IKbenEllen schreef:
Mijn man had paar jaar terug vgf van een vriend, die zijn met een club gaan mountainbiken, lekker door de bossen raggen en daarna bbq met veel vlees en bier. Hebben het super gehad, dat clubje zocht elkaar ook weer op op bruiloft en feestjes.
Een vriend is niet mee geweest, die vond dat maar niks en wilde zelf wat doen.
Die is een heel weekend met bruidegom weggeweest, gevlogen naar zuid Europa, limo's, sky boxen, duur hotel, volledig over the top.
Maar goed die hoeft bij de rest van het cluppie niet meer aan te kloppen :+

En dat zou mezelf nu echt eens niets kunnen schelen. :D Die sociale druk ook altijd. Ik ga niet mee op een activiteit die ik helemaal niet leuk vindt. Voor een goede vriend(in) wil ik best nog wel een beetje moeite doen, maar ik ga geen geld spenderen aan een dag/activiteit die ik echt helemaal niet graag doe. En als deze persoon nu meer van het sjieke gedoe is ipv in de bossen raggen, dan vind ik dat dat eigenlijk gerespecteerd moet worden. Who cares? De mannen hadden een fijne dag in het bos? Leuk. Die ene persoon wil iets andrs (duurder) doen. En dan? Toch ook leuk? Wat nou, niet toegelaten worden tot het clubje, vind ik eigenlijk een beetje kleuterachtig klinken (jaloezie!).
En dan nog, niet heel de wereld moet je sympathiek vinden. Als mensen zo snel hun vriendschap intrekken gewoon omdat je een andere activiteit prefereerde, kan je je afvragen of het überhaupt wel echte vrienden waren.

Maar goed, sociale conventies heb ik nooit echt helemaal gesnapt. Zo verstikkend soms. Je kan nog niet eens doen of laten wat je wil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:06

Het ligt ook aan je relatie met die bepaalde persoon. Als een van mijn twee beste vriendinnen gaat trouwen en we gaan iets doen wat ik minder leuk vind dan is er echt geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om niet mee te gaan. Als het bij iemand anders is dan zou ik eerder nee zeggen dan bij hen. Maar als het iemand is die ik echt graag mag dan zou ik voor die persoon toch mee gaan (mits het betaalbaar is natuurlijk).

Omgekeerd zou ik echt teleurgesteld zijn als mijn beste vriendinnetjes niet mee zouden gaan omdat ze de activiteit niet leuk genoeg vinden. Zonder hen zou mijn vgf niet compleet zijn.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:13

Kayleigh_ schreef:
Heb trouwens bericht terug gehad met excuses voor de felheid en dat ik op de hoogte gehouden wordt wat betreft het programma en dat ik dan zelf kan beslissen welk dagdeel ik mee ga. Dus het lijkt opgelost! :)

Gelukkig lijkt het opgelost. € 100,- is veel geld. De vrijgezellenfeesten worden steeds groter en groter.. Ik zou dat niet willen. Gebruik wat meer creativiteit en je kunt de dag vullen voor de helft..

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:21

Sammie schreef:
Denk net zoveel als het gewoon doorlezen van het topic? Er is nl. al een oplossing, dus je advies is eigenlijk overbodig ;)

Het is toch een open topic.. Of er nu wel of niet oplossing is, mag ik toch advies geven...

Zullen we ons bezig houden met TS en haar topic, ipv op andere gaan letten wat ze schrijven.. Lijkt me een beter plan!