Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:53

Tieneke schreef:
Ik geloof trouwens ook in mezelf, maar ik geloof ook dat God me helpt om mezelf te zijn, en dat ik talent van hem gekregen heb om bepaalde dingen te kunnen doen. Het is geen of-of-verhaal. Mear, wat er in de wereld gebeurt, is een samenloop van mensenkeuzes. Niemand van bovenaf stopt een pistool in de hand van een mens, dat nemen ze toch echt wel zelf.

Maar de mens is toch door God geschapen? Hoe kan het dat dat er wordt gezegd "God's wil". Is dat leed in de wereld ook allemaal God's wil dan? Dus een bewust iets

@ Gub, als ik je post goed begrijp, is het omdat Jezus is gestorven voor ons, dat al het leed nu maar mag gebeuren?

Mano88

[***] schreef:
Dus waarom doet god dit dan als hij zou bestaan?
Dat komt door ons zelf , door de zondeval hebben wij er voor gekozen dat wij het wel alleen kunnen, en daar door was de wereld die eerst zo mooi was, veranderd in deze wereld met de dood, pijn en verdriet.
God heeft hier niet voor gekozen, maar wij.

nou ja.. dit vind ik dus een beetje gek. Volgens de bijbel heeft Éva zich laten verleiden en Adam daarin meegesleurd. Dus om nu te zeggen dat wij als hele mensheid daarvoor gekozen hebben? Vind ik toch wat gek eigenlijk...

Zou net zoiets zijn als dat mijn buurman een moord pleegt en ons hele dorp wordt opgepakt :+
Laatst bijgewerkt door Mano88 op 26-07-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Gub schreef:
Alle nare, moeilijke, verdrietige dingen e.d. zijn gekomen door de zondeval.
God heeft de aarde en de mensen gemaakt, met als doel om ons zo gelukkig mogelijk te maken, en zo hem ook. (Ken je het wel, als je kinderen tevreden zijn, ben je dat als ouder ook)
Maar omdat Hij niet wou dat de mensen marionetten zijn, heeft hij ons een eigen wil gegeven.
De eerste tijd op aarde was alles goed en mooi, maar de mens heeft ervoor gekozen om het te verwoesten. (Ze mochten alles eten behalve van een boom, dit deden ze dus wel. En dat wordt zondeval genoemd).
Toen is het kwaad in de wereld gekomen.

Om het niet voor altijd verprutst te laten heeft God Jezus gestuurd. Omdat Jezus gestorven is voor alle dingen die wij verkeerd hebben gedaan, hoeven wij daarvoor niet meer 'gestraft' worden.
Jezus heeft ervoor gekozen om dat te doen, voor iedereen die dat wil aanvaarden. Niet omdat je iets goeds gedaan hebt oid, maar gewoon omdat Hij van je houdt om wie je bent. En omdat Hij graag wil dat je bij hem bent.

Een korte versie van het christelijke geloof.
Ik geloof dit.

Ik geloof dit absoluut niet. Dan had god ons ook anders kunnen programeren. Geen zondevloed hij blij, iedereen blij.

Anoniem

Tabaluga12 schreef:
Fijn dat je er zoveel steun aan hebt.

Inderdaad, ik gun het ook iedereen, maar geloven is een beslissing die ieder voor zich maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:54

Tabaluga12 schreef:
Ik geloof dit absoluut niet. Dan had god ons ook anders kunnen programeren. Geen zondevloed hij blij, iedereen blij.

Dus dan zitten we gezellig op de wereld met allemaal robots, iedereen die het zelfde denkt en geen eigen beslissingen kan maken ?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:55

[***] schreef:
Tabaluga12 schreef:

Dus dan zitten we gezellig op de wereld met allemaal robots, iedereen die het zelfde denkt en geen eigen beslissingen kan maken ?

Geeft toch niks? Wij hadden niet beter geweten en alle ellende is veel erger.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:56

Als er al een God zou bestaan dan zijn wij voor hem niets meer dan een vermakelijke real life soap a la Jersey Shore

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:56

Vjestagirl schreef:
Tieneke schreef:
Vjestagirl, de basis van het christendom is Jezus aannemen = gered. Dan heb je al die verschillende stromingen met eigen ideeën, waarin de mensen vaak zelf ook nog eigen interpretaties erop na houen.

Dus als ik het goed begrijp kan ik volkerenmoord plegen, als ik Jezus maar aanneem ben ik gered en ga ik naar de hemel?

Dat kan inderdaad.

Nu sowieso, als God nu niet zou bestaan en mensen geloven er toch in en het is maar een praatje om gerust te stellen dat alles in orde komt na de dood... op zich is ook daar niks mis mee. Geloof mag niet misbruikt worden en iemand die echt naar het christelijk geloof handelt, brengt geen twist of problemen voort. Zolang er niemand kwaad mee gedaan wordt, zie ik sowieso het probleem niet. Als iemand zo rustig kan sterven, lijkt het me zeker goed.

Het leed in de wereld is niet God's wil, maar het onvermogen van de mens om goed te doen. Mensen hebben deze planeet gekregen om er voor te zorgen, maar wat we vooral doen, is deze planeet en de bewoners kapot maken. Dat ligt niet aan God, dat is onze eigen verantwoordelijkheid. We hebben vrije wil gekregen en mensen gebruiken dat vooral in hun voordeel, maar verantwoordelijkheid opnemen is een ander verhaal.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:57

Ik geloof niet in god ik geloof eerder in moeder natuur en de wetenschap.
Waarom niet in god ??
Ik geloof niet in iets wat onaantastbaar is en zoveel ellende veroorzaakt.

Geloof me niet verkeerd ik respecteer iedereen zijn mening en geloof, hoop alleen dat anderen dat voor mij ook zouden doen.

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:58

De ongelovige houden toch vol. Er word niks verplicht dus respecteer elkaar als je wel gelooft, als je niet gelooft of iets anders. Dit is namelijk een eindeloze discussie...

Jezus zei: 'ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.'
Laatst bijgewerkt door xnaomivdh op 26-07-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Salsa

Tabaluga12 schreef:
Vjestagirl schreef:

Dus als ik het goed begrijp kan ik volkerenmoord plegen, als ik Jezus maar aanneem ben ik gered en ga ik naar de hemel?

Als je je wendt tot god en oprecht spijt hebt dan wel, god vergeeft.

Uhhhh en dat maakt alles ineens goed.
Vind het altijd een apart verhaal. Mensen die moorden, bedriegen enz maar zich daarna wel tot God keren en vergeving vragen (die best opracht zal zijn) mogen naar de hemel. En ikke die mijn leven onbewust volgens de 10 geboden leef, klaar staat voor mensen en mijn leven heel goed leef moet branden in de hel omdat ik geen God aanbid? Als het zo zou zijn dat tijdens de dag des oordeels er toch in ene een God bestaat dan zou ik dat niet eens willen. Ik vind dat alles behalve symphatiek en zou zo iemand ook niet lief kunnen hebben.

dat is één van de dingen die ik echt niet snap van het hele geloof. Het staat zo haaks op wat het geloof wil uitdragen.

(ik ken het geloof redelijk goed aangezien ik mijn hele basisschool periode op een protestant christelijke school heb gezeten. Heb deze vragen toen ook weleens gesteld en de leraar had er geen antwoord op)

Anoniem

Ik geloof niet in god. Geloof best dat er meer is tussen hemel en aarde, maar meer niet. Ik geloof ook in de evolutietheorie.

Vele oorlogen worden in de naam van het geloof gevoerd, dus het geloof vind ik eerder kwaad doen dan goed. Verder vind ik ook gelovigen niet altijd zo vroom, waar ze een ander soms om neerhalen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Gub schreef:
Alle nare, moeilijke, verdrietige dingen e.d. zijn gekomen door de zondeval.
God heeft de aarde en de mensen gemaakt, met als doel om ons zo gelukkig mogelijk te maken, en zo hem ook. (Ken je het wel, als je kinderen tevreden zijn, ben je dat als ouder ook)
Maar omdat Hij niet wou dat de mensen marionetten zijn, heeft hij ons een eigen wil gegeven.
De eerste tijd op aarde was alles goed en mooi, maar de mens heeft ervoor gekozen om het te verwoesten. (Ze mochten alles eten behalve van een boom, dit deden ze dus wel. En dat wordt zondeval genoemd).
Toen is het kwaad in de wereld gekomen.

Om het niet voor altijd verprutst te laten heeft God Jezus gestuurd. Omdat Jezus gestorven is voor alle dingen die wij verkeerd hebben gedaan, hoeven wij daarvoor niet meer 'gestraft' worden.
Jezus heeft ervoor gekozen om dat te doen, voor iedereen die dat wil aanvaarden. Niet omdat je iets goeds gedaan hebt oid, maar gewoon omdat Hij van je houdt om wie je bent. En omdat Hij graag wil dat je bij hem bent.

Een korte versie van het christelijke geloof.
Ik geloof dit.

Maar als Jezus voor onze zonden is gestorven, dan gaat de redenatie dat er zoveel ellende is vanwege de zondeval toch niet meer op? Waarom dan nog steeds zoveel onschuldige mensen en dieren zoveel ellende laten doormaken? Ik heb vaak wat moeite met zulke tegenstrijdigheden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:00

Ik geloof dat er 1 'universele' hogere kracht is, niet al die losse flodders die in de loop van de tijd zijn ontstaan.
Ik geloof ook in leven na de dood, maar ben absoluut geen zweverig typetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:01

Salsa schreef:
Sonja: Waarom zou alles een zinloze vertoning zijn als er geen God is?

Moet je me toch even aanwijzen waar ik dat schrijf?

Ik zeg dat ik denk dat er wel IETS is, maar misschien is dat wel alleen een (misschien zelfs ooit wetenschappelijk aantoonbaar!) principe over positieve energie die méér positieve energie genereert...
Als er NIETS is, lijkt alles me wat zinloos. Hoeveel spellen speel jij, als er niet iets te winnen is, iets moois verschijnt, of nog liever: er een next level blijkt te komen :9

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:01

Ik geloof er niet in. Hard gezegd vind ik het klinkklare onzin, hiermee wil ik niemand voor het hoofd stoten, maar zo zie ik het. Ik geloof best dat er meer is dan wij weten/zien, dat wel.
Ik zou het nogal sadistisch vinden als hij zou bestaan.
Ik respecteer ieders mening, maar voor mij bestaat hij niet. :)

Tabaluga12

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:02

Het stoort me vooral dat sommige gelovigen niet willen of kunnen inzien dat ze het ook verkeerd kunnen hebben, het heet niet voor niks 'geloof'

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:03

Tabaluga12 schreef:
Vjestagirl schreef:

Als je je wendt tot god en oprecht spijt hebt dan wel, god vergeeft.

Uhhhh en dat maakt alles ineens goed.
Vind het altijd een apart verhaal. Mensen die moorden, bedriegen enz maar zich daarna wel tot God keren en vergeving vragen (die best opracht zal zijn) mogen naar de hemel. En ikke die mijn leven onbewust volgens de 10 geboden leef, klaar staat voor mensen en mijn leven heel goed leef moet branden in de hel omdat ik geen God aanbid? Als het zo zou zijn dat tijdens de dag des oordeels er toch in ene een God bestaat dan zou ik dat niet eens willen. Ik vind dat alles behalve symphatiek en zou zo iemand ook niet lief kunnen hebben.

dat is één van de dingen die ik echt niet snap van het hele geloof. Het staat zo haaks op wat het geloof wil uitdragen.

(ik ken het geloof redelijk goed aangezien ik mijn hele basisschool periode op een protestant christelijke school heb gezeten. Heb deze vragen toen ook weleens gesteld en de leraar had er geen antwoord op)[/quote]

Hmm maar dat ligt dan toch niet aan God? Jij bent degene die Jezus niet aanneemt. God wil dat iedereen gered wordt, maar de mensen gaan van Hem weg, niet andersom.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:03

Tabaluga12 schreef:
Het stoort me vooral dat sommige gelovigen niet willen of kunnen inzien dat ze het ook verkeerd kunnen hebben, het heet niet voor niks 'geloof'

Hierin spreek je jezelf een beetje tegen (geloof!!). Hoezo verkeerd? Kan jij bewijzen dat het verkeerd is? Is dat nodig? Waarom mogen mensen niet gelovig zijn? Wat boeit het jou of mensen wel of niet geloven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:04

XxX_Naoomii schreef:
......
Jezus zei: 'ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.'

Maar heeft hij dat ook écht gezegd? Geen mens die dat zeker weet.
En ik heb vanmorgen ook nog iemand gesproken de zei dat het wel droog zou blijven vandaag. Toch stortregende het een uur later flink.
Dus wie spreekt de waarheid? En hoe weet je dat?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:05

Ik zal hier ook eens reageren, in de hoop dat ik niemand kwets(want dat is absoluut niet waar ik op uit ben), maar om misschien wel andere inzichten op te doen.

Het enige gelovige aan mij is dat ik ben gedoopt. Ik kom uit een flink gelovige familie waarin bij alle fouten direct word gebeden(verledentijd van bidden? :D ).
Ik ken ook verschillende mensen die wel geloven in God en die de evolutietheorie en oerknal e.d. allemaal zweverige onzin vinden.
Om het maar kort door de bocht te zeggen: Ik vind het hele geloof zweverige onzin. Het is een soort sprookje vind ik. Het ziet er té mooi uit als je het mij vraagt.

Ik las op pagina 1 of 2 een voorbeeld van de basisschool. Men moet dan in een kringetje gaan zitten en fluistert juf een woord of een zinnetje in Pietertje zijn ook en Pietertje vertelt het dan aan klaasje en zo dan de hele kring rond, tot het weer bij juf is.

Ik geloof zelf dus niet/nauwelijks. Wel denk ik dat er 'iets' is. Het lijkt mij sterk dat er na de dood bijvoorbeeld niks meer is, net als voor het leven. Het kan in mijn ogen niet zo zijn dat je zomaar uit je moeder floept, zonder dat je ook maar een geschiedenis hebt. Tuurlijk, alles kan, maar dit is zo lastig om te bevatten.

Bovendien vind ik het lastig om te zeggen wat, als hij al zou bestaan, God is. Is het een persoon? Een dier? Een steen? Een eiland? Een water?

Wat me trouwens opvalt(niet aanvallend bedoeld), is dat mensen die in God geloven er zeker van zijn dat hij/zij/het? bestaat. En zijn er ook vrijwel zeker van dat een leven zonder God niet mogelijk is. Degenen die er niet in geloven, weten het meestal niet zeker of er iets is. En ook zij leven...

Salsa

Sonja schreef:
Ik denk wel dat er 'iets' is, anders zou het toch maar een zinloze vertoning zijn, die draaiende bovenmaatse molshoop waarop wij (nu?) leven. Een God? Een Energie? Reïncarnatie? Of ergens een soort grote Regiekamer waarin voor iedereen een scriptje ligt wat je desgewenst kunt volgen? Desgewenst ja, want ik geloof in eigen verantwoordelijkheid, en ook ergens wel in Karma; what goes around, comes around.

Nu ik goed lees zeg je inderdaad niet perse god maar "iets"
Blijft voor mij een beetje hetzelfde verhaal maar kan me voorstellen dat je het anders bedoeld

En ik zie het leven niet als spel. Dat je door de evolutie bent gekomen en geboren bent is het spel opzich. Het leven is de beloning. De weg er na toe is al een heel natuurlijke overwinning. Als je in hemel en aarde wil spreken geloof ik meer dat dit de "hemel" is
Laatst bijgewerkt door Salsa op 26-07-13 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Tieneke schreef:
Tabaluga12 schreef:

Hierin spreek je jezelf een beetje tegen (geloof!!). Hoezo verkeerd? Kan jij bewijzen dat het verkeerd is? Is dat nodig? Waarom mogen mensen niet gelovig zijn? Wat boeit het jou of mensen wel of niet geloven?

Daarom zeg ik KUNNEN hebben. Jouw geloof hoeft niet de waarheid te zijn.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:06

Tieneke schreef:
Tabaluga12 schreef:

Iedereen moet zelf weten of ze wel of niet geloven.

Maar je moet niet vragen om tegenbewijs tegen het geloof. Je zelf namelijk ook niet bewijzen dat er wél een god is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:06

Ik geloof niet in God, Ik vind een "iets" wat staat voor liefde en geluk en dan zoveel oliebol op deze wereld wat er allemaal gebeurd vind ik dat als hij zou bestaan zijn werk niet goed doet. God staat voor deze dingen en toch gebeuren er allemaal andere dingen hoe kan dit dan??

Verder geloof ik niet in iets wat ik niet kan zien. Het is er niet.