En dan weet je tegenwoordig nog niet eens wat er precies in je vlees zit en of het wel daadwerkelijk biologisch is als het er op staat.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Samblabla schreef:Ik heb net mezelf verplicht de docu earthlings te kijken maar ik kom niet langer dan 15 minuten, wat een zeer trieste wereld als het gaan om dieren die gebruikt worden als voedsel. Mijn maag heeft zich 2 keer gedraaid.
Wij hebben onze eigen kippen en daar halen we altijd de eieren van weg, ze staan 24/7 in een ren met een nachthok met klim stokjes en mandjes met stro. Ik ben niet zo'n vlees liefhebber en koop het dan meestal ook niet.

Echter, ondersteuning BIJ de koe zou ik nog mooier vinden
. Als de biggetjes gespeend worden gaan ze gezellig weer naar een groepshuisvesting. 
Corelli schreef:Dora88: als het bijv om paarden met veulens zou gaan, dan zouden mensen hun best doen om het veulen te ondersteunen terwijl deze gewoon bij mama blijft. Maar een kalf wordt weg gehaald... En dan kun je me vertellen dat dat eigenlijk beter is voor het kalf en de punten die je aangeeft, daar zie ik ook zeker de logica van inEchter, ondersteuning BIJ de koe zou ik nog mooier vinden
Een kind hoort bij mama, een veulen hoort bij de merrie, een kalf hoort bij de koe
Fendt936 schreef:Voor de gene die zoveel commentaar op het dierenwelzijn van tegenwoordig hebben, kom eens langs!
Een jaar geleden hield een actie groep ('ongehoord') een actie over het leven van een varken.
Er gingen mensen zonder dat de veehouder het wist 's nachts de varkensstallen binnen en filmen wat ze zagen.
Ze zagen natuurlijk de meest verschrikkelijkste dingen. Dode biggetjes, afgebrande staartjes, zielige zeugen in een kooitje met een koppel biggen ernaast en noem maar op.
Maar moet je eens na gaan, een zeug krijgt gem. 10 biggen waarvan er bijna altijd 1 sterft. Ja héhé als de veehouder op bed ligt kan hij ze niet weg halen! De staartjes die zijn afgebrand omdat een varken ze van nature bij elkaar af gaat vreten (rangorde), dat gaat ontsteken en je weet het wel. De zeugen die zo zielig in een kooitje liggen liggen daar omdat ze anders boven op de biggen gaan liggen, daar kunnen ze niet zo goed tegen. Als de biggetjes gespeend worden gaan ze gezellig weer naar een groepshuisvesting.
Ondertussen zijn de varkensprijzen slecht, maar aan de andere kant wordt er van de burgers die er gewoon geen reet verstand van hebben geëist dat er grote hokken gebouwd moeten worden etc. etc.
Dan over de biologen onder ons, weten jullie wel wat biologisch vlees inhoud?
Er mag voor een biologische gehaktbal geen antibiotica worden gebruikt. Antibiotica is gewoon het beste geneesmiddel wat er bestaat voor vee. Heb je een koe met uierontsteking die verrekt van de pijn mag je dat arme beest geeneens behandelen met een pijnstiller die direct werkt. Nee er moet per se een homeopathisch middel gebruikt worden wat 9 van de 10 x voor geen meter helpt!
Ohja en dan moeten de koeien een bepaald aantal uren beweid worden (denk aan weidemelk). Met dit weer ga je die arme beesten toch niet in de zon laten staan als de optimale temperatuur voor een koe 6-7 graden is!
Kijk maar eens op de bedrijven waar de koeien de keuze hebben om op stal te blijven of om naar buiten te gaan. Alle koeien staan lekker aan het hek te vreten en liggen lekker in de comfortabele ligboxen waar goed geventileerd wordt. De manier van stallen bouwen is in de afgelopen jaren sterk verbeterd zodat de dieren het lekker koel hebben.
Denk er nog maar eens over na!
Amen.
Corelli schreef:Dora88: als het bijv om paarden met veulens zou gaan, dan zouden mensen hun best doen om het veulen te ondersteunen terwijl deze gewoon bij mama blijft. Maar een kalf wordt weg gehaald... En dan kun je me vertellen dat dat eigenlijk beter is voor het kalf en de punten die je aangeeft, daar zie ik ook zeker de logica van inEchter, ondersteuning BIJ de koe zou ik nog mooier vinden
Een kind hoort bij mama, een veulen hoort bij de merrie, een kalf hoort bij de koe
Batlow schreef:Antibiotica mag over het algemeen niet meer worden gebruikt, en staarten afknabbelen komt voort uit verveling, omdat ze met zijn alle op een kleine ruimte worden gehuisvest met niks.
Fendt936 schreef:Voor de gene die zoveel commentaar op het dierenwelzijn van tegenwoordig hebben, kom eens langs!
Een jaar geleden hield een actie groep ('ongehoord') een actie over het leven van een varken.
Er gingen mensen zonder dat de veehouder het wist 's nachts de varkensstallen binnen en filmen wat ze zagen.
Ze zagen natuurlijk de meest verschrikkelijkste dingen. Dode biggetjes, afgebrande staartjes, zielige zeugen in een kooitje met een koppel biggen ernaast en noem maar op.
Maar moet je eens na gaan, een zeug krijgt gem. 10 biggen waarvan er bijna altijd 1 sterft. Ja héhé als de veehouder op bed ligt kan hij ze niet weg halen! De staartjes die zijn afgebrand omdat een varken ze van nature bij elkaar af gaat vreten (rangorde), dat gaat ontsteken en je weet het wel. De zeugen die zo zielig in een kooitje liggen liggen daar omdat ze anders boven op de biggen gaan liggen, daar kunnen ze niet zo goed tegen. Als de biggetjes gespeend worden gaan ze gezellig weer naar een groepshuisvesting.
Ondertussen zijn de varkensprijzen slecht, maar aan de andere kant wordt er van de burgers die er gewoon geen reet verstand van hebben geëist dat er grote hokken gebouwd moeten worden etc. etc.
Er mag voor een biologische gehaktbal geen antibiotica worden gebruikt. Antibiotica is gewoon het beste geneesmiddel wat er bestaat voor vee. Heb je een koe met uierontsteking die verrekt van de pijn mag je dat arme beest geeneens behandelen met een pijnstiller die direct werkt. Nee er moet per se een homeopathisch middel gebruikt worden wat 9 van de 10 x voor geen meter helpt!
Ohja en dan moeten de koeien een bepaald aantal uren beweid worden (denk aan weidemelk). Met dit weer ga je die arme beesten toch niet in de zon laten staan als de optimale temperatuur voor een koe 6-7 graden is!
Kijk maar eens op de bedrijven waar de koeien de keuze hebben om op stal te blijven of om naar buiten te gaan. Alle koeien staan lekker aan het hek te vreten en liggen lekker in de comfortabele ligboxen waar goed geventileerd wordt. De manier van stallen bouwen is in de afgelopen jaren sterk verbeterd zodat de dieren het lekker koel hebben.
Denk er nog maar eens over na!
Amen.
Fendt936 schreef:Batlow schreef:Antibiotica mag over het algemeen niet meer worden gebruikt, en staarten afknabbelen komt voort uit verveling, omdat ze met zijn alle op een kleine ruimte worden gehuisvest met niks.
Nou vertel mij het dan maar eens hoe jij een koppel biggen wil huisvesten! Een biggen paradijs met overal speeltjes en toestellen? Hou op man. Het zijn beesten.
Een varken is net een autist, elke dag hetzelfde is het beste leven die je voor z'on dier kan wensen
Fendt936 schreef:Batlow schreef:Antibiotica mag over het algemeen niet meer worden gebruikt, en staarten afknabbelen komt voort uit verveling, omdat ze met zijn alle op een kleine ruimte worden gehuisvest met niks.
Nou vertel mij het dan maar eens hoe jij een koppel biggen wil huisvesten! Een biggen paradijs met overal speeltjes en toestellen? Hou op man. Het zijn beesten.
Een varken is net een autist, elke dag hetzelfde is het beste leven die je voor z'on dier kan wensen

Fendt936 schreef:Een kalf hoort bij de koe. Het verrek geen kinderboerderij!
Een koe kalft heeft alle aandacht voor het kalf, terwijl de koe moet zorgen dat ze vocht opneemt anders krijgt ze een lebmaag. Dat wil zeggen dat er gassen ontstaan waardoor 1 van de 4 magen naar boven zweeft. Koeien zijn productie dieren, want de consument wil melk! Ga jij dat kalf z'n halve leven bij die koe laten lurken geeft dat beest echt geen melk meer hoor!
Dat hele propaganda dat melk goed is voor elk... Dikke onzin; we zijn het enige "ras" dat melk drinkt van een andere diersoort. Calcium hebben we wellicht nodig, maar dat is ook te vinden in niet-dierlijke voedingsmiddelen
Omdat wij mensen zo graag melk willen, moeten de kalven (en de koeien misschien ook, maar daar weet ik het fijne niet van) in meerdere of mindere mate lijden.
En ruimte, dat zal een hoop afgeknaagde staarten schelen van frustratiegedrag.
Dan kom je er wel achter dat het niet vanzelf gaat. Sodera schreef:Fendt936 schreef:Voor de gene die zoveel commentaar op het dierenwelzijn van tegenwoordig hebben, kom eens langs!
varkens zul bij verveling en stress idd elkaar beschadigen , staartjes en oren knagen bij elkaar. maar dit is niet een rangorde verhaal. dit is een stress en frustratie ding vanuit verveling. geef de dieren meer ruimte per dier, geef ze scharrel mogelijkheden etc en je zult een heel ander varken zien. varkens die idd opgegroeid zijn in een stal waarbij iedere dag hetzelfde is die zullen idd in de stress schieten bij verandering , of uberhaupt bij interactie met mensen bijvoorbeeld. op de slachterij waar ik werkte waren ze idd ontzettend stressig als ze gelost werden, maar dat is echt niet iets wat inherent is aan het wezen varken, dat komt puur doordat ze geen reet gewend zijn. houd jij je varkens in een scharrelsituatie waarbij ze buiten in een groepje(met inloopstallen)lekker rond kunnen blubberen, afleiding hebben en meer contact hebben en meer interactie met mensen, dan zul je veel minder/minimaal beschadigen bij elkaar zien. dan zullen ze nog steeds idd stressig zijn, maar ze zijn half niet zo autistisch als je ze nu omschrijft. het zijn zeer intelligente dieren
bullshit, in de biologische veehouderij mag wel degelijk antibiotica gebruikt worden, voor de regels omtrent medicatie zie : www skal.nl maar het is pertinent niet! waar dat antibiotica niet toegestaan is.
Denk er nog maar eens over na!de ideale situatie is dat de dieren zelf de keuze kunnen maken tijdens het weideseizoen, dus schuif de deuren maar open en geef ze de mogelijkheid om te kiezen. een goede! agrariër zal welzijn boven absolute regeltjes stellen. en ik ken goede agrariërs die de koeien deze mogelijkheid bieden. onder biologische en reguliere regelgeving.
als je dan ook op skal kijkt hoeveel dagen dat verplichte weidegang inhoud, zul je zien dat dat eigenlijk niet eens zo idioot veel is de gemiddelde reguliere melkkoe haalt die dagen ook
Amen.
![]()
Fendt936 schreef:Omdat bijna iedereen zo'n vooroordeel heeft. En echt onzin uitkraamt.
Kom maar eens een weekje helpenDan kom je er wel achter dat het niet vanzelf gaat.