Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:28

Mijn partner en ik hebben hetzelfde ritme, we werken dan ook voor dezelfde baas :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:33

haha helemaal handig jans :+

Mijn vriend en ik hebben ook hetzelfde ritme, dat is wel prettig. Gaan ongeveer gelijk weg en ik ben meestal iets eerder thuis dan hij. Dus dat is wel prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:33

Ik kan niet eerder thuis zijn :+ of ja, dan moet ik tegen hem zeggen dattie een kwartir op de volgende trein moet wachten :')

Wel zo makkelijk; lopen vanuit de trein vaak meteen even door naar de supermarkt op woensdag. Meteen alle boodschappen weer binnen :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:37

Wij hadden de afspraak dat degene die het eerst thuis zou zijn, zou koken. Maar nu ik altijd thuis ben, maar al stuk als ik de boodschappen heb gedaan kookt hij toch wel vaak. We hebben wel het huishouden nu redelijk in weten te richten dat ik echt mijn taken heb, zodat die ook gewoon haalbaar zijn en daar geen ergernis meer over is. Dat vind ik erg fijn, omdat ik me ook vaak wel schuldig voelde over dat ik nog maar zo weinig doe.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:37

Alleen jammer dat je mannen vaak toch achter de broek moet aanzitten!! Ze doen het allemaal wel maar de vraag is in welk jaartal :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:38

oh de mijne moet eerder mij achter de broek aan zitten :+

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:39

Hihi dat is hier net zo micca maaike

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:46

Ik kreeg een hond aangeboden door een vriendin. We woonden toen nog niet samen en hadden de handtekening net gezet om het huis te kopen.
Ik was helemaal hoteldebotel, maar mijn vriend niet.
Uiteindelijk heb ik het er een beetje door gedrukt (hond op visite laten komen enzo :o).
En nu hebben we de hond, hij is er gelukkig hartstikke gek mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:48

Hij moet inderdaad mij ook achter mn kont aanzitten.. ik ben zo niet van het huishouden :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:51

Wij houden allebei van koken, maar niet van het opruimen erna.. Of dan heeft mijn vriend weer zo'n manie dat ie ineens wil opruimen en poetsen en weet ik veel wat. Juist op een moment dat ik dus geen puf heb, zo irritant!
Maar goed, nu ik zelf weinig kan mag ik natuurlijk helemaal geen commentaar leveren op wat er gedaan wordt, al mag er inmiddels echt heel dringend een dweil door het huis. Hij ziet dat dus gewoon niet hè? Maar ja, hij wast wel altijd en ik heb eigenlijk altijd wel op tijd weer schoon ondergoed enzo, dus ik moet ook maar tevreden zijn met wat er wel gedaan wordt. ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:02

Mijn vriend is niet zo van t koken, dus dat doe ik altijd, vind ik ook helemaal niet erg om te doen. Dus mijn niet zo heel erg huishoudelijke instelling wordt daar wel weer een beetje door gecompenseerd :) maar soms moet hij gewoon wel echt ff zeggen dat ik wat moet doen, maar daar heeft hij geen problemen mee :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:03

Dreamybol schreef:
Wij houden allebei van koken, maar niet van het opruimen erna.. Of dan heeft mijn vriend weer zo'n manie dat ie ineens wil opruimen en poetsen en weet ik veel wat. Juist op een moment dat ik dus geen puf heb, zo irritant!
Maar goed, nu ik zelf weinig kan mag ik natuurlijk helemaal geen commentaar leveren op wat er gedaan wordt, al mag er inmiddels echt heel dringend een dweil door het huis. Hij ziet dat dus gewoon niet hè? Maar ja, hij wast wel altijd en ik heb eigenlijk altijd wel op tijd weer schoon ondergoed enzo, dus ik moet ook maar tevreden zijn met wat er wel gedaan wordt. ;)

Dat is wel lastig ja, dat je het zelf wel ziet maar gewoon niet kunt doen.. je wilt je vent natuurlijk ook niet steeds achter de broek aan zitten.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:13

Ik woon nu ruim 2 jaar samen met mn vriend we waren al bijna 7 jaar samen voor we gingen samenwonen (we waren vrij jong toen we relatie kregen) we hebben de taken in het huishouden verdeeld en hebben een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke kosten en daarnaast allebei onze eigen rekening voor eigen uitgaven. Het bevalt ons erg goed om samen te wonen

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:13

Toch grappig.. Mijn vriend doet veel meer in t huishouden maar ik hoef m niet achterna te zitten..
Hij is gewoon veel te bang dat ik t anders ga doen, en hij weet hoeveel te veel aanslag dat is op mn lijf ivm. ziekte...
Het enige wat ik hoef te zeggen is: "nee joh, ik doe het wel even" :') soms ook wel vrij vervelend.. Zelluf doen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:16

Mijn vriend en ik zijn juist allebei gek op koken, maar ik ben wel meer van het opruimen na het eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:28

Mijn vriend is kok, daar heeft hij weinig zin in haha. Ik doe sowieso heel het huishouden aangezien hij werkt en ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:28

Wij gingen na 3-4 maanden ongeveer samenwonen. Hij ging niet meer weg. <3 Na 11 maanden hebben we het officieel gemaakt en heb ik mijn appartementje opgezegd (ik huurde, hij had een koopflat). Dat is eigenlijk de enige 'fout' geweest, we hadden beter bij mij kunnen blijven, de flat verkopen en samen iets nieuws kopen. Ik woon hier nu ruim een jaar en het voelt nog steeds niet als thuis. Hoewel ik alles heb mogen veranderen van hem voelt het nog steeds als zijn huis, daarnaast is de plek (buurt) ook niks voor mij en ben ik sowieso niet geschikt voor een flat (te veel herrie en andere prikkels). Dat heeft dus wel voor problemen gezorgd, omdat ik zo slecht in mijn vel zat en dat op hem afreageerde. Maar nu staat de flat te koop en gaan we op zoek naar iets waar we ons allebei goed bij voelen, dus dat zit wel weer goed.

Verder gaat het eigenlijk prima, we hebben geen echte taakverdeling gemaakt maar het is zo gegroeid. Ik werk minder, dus doe het meeste in huis, maar als ik iets vraag doet hij het ook gerust. Verder kookt hij altijd, ik heb er een hekel aan en wil 's avonds lekker op de bank met een boek, dat kan ik dan mooi doen terwijl hij kookt. :D
Geld is ook nooit een probleem, we hebben allebei een eigen rekening en ik stort geld voor de woonlasten. Ons eigen geld is dan voor onze eigen hobby's (allebei dure hobby's, dus geen gezeur daarover :D ). Als we samen een huis hebben gekocht komt er wel een gezamenlijke rekening naast de eigen rekeningen, maar voor nu werkt dit prima.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:37

Hier elkaar in maart leren kennen, de weekende m hwen en weer gependeld tot ik van donderdag tot maandag daar was. Hij heeft een koophuis en een heel netwerk in Nieuwegein, ik had eigenlijk niks van waarde in Rotterdam. Dus toen heb ik in december paard maar verhuisd en ben zelf twee weken later gegaan. Nog twee nachten in Rotterdam geweest en per 1 april wonen we officieel samen en bevalt het prima. Ik heb wel de stap om alles achter te laten wat onderschat maar daar komen we samen ook weer uit!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:55

Ik ben binnen een maand bij mijn vriend in gaan wonen. Daar hebben we drie jaar gewoond en inmiddels wonen we al weer dik jaar in ons nieuwe huis. Ben al 4 jaar samen met hem.
Alleen lees ik steeds veel mensen over samenlevingscontract, hebben wij niet. Kost wel heel veel tussen 300,- en 500,- in, dat hebben we eigenlijk niet een twee drie. Ik vraag me af of het ook echt noodzakelijk is en waarom dan?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:57

Ik heb nét mijn huur opgezegd, over een maand verhuis ik naar mijn vriend zijn appartement.
Ik ga wel 2 weken daarna voor 4,5 maand naar het buitenland... Ach, details hou je ;-)
Als ik terug ben in Nederland gaan we wel echt samen wonen, na 3 jaar relatie. Met huur opzeggen komt het wel ineens wel heel erg dichtbij hoor, vooral voor mijn vriend. Hij is 12 jaar geleden het huis uit gegaan en moet nog even wennen aan het idee dat hij zo meteen zijn appartement deelt met mij.

Ik vermoed dat er bij ons wel een soort van taakverdeling komt. In tegenstelling tot mijn vriend vind ik koken leuk en ben ik er ook goed in, dat compenseert mijn slechte opruim-kwaliteiten ;-)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:57

Samenleefovereenkomst is gewoon handig voor het geval dat het mis gaat (en dat dat niet gaat gebeuren zegt en hoopt iedereen), maar ook vaak beter ivm financiële zaken. Daarnaast kan je door de overeenkomst ook aanspraak maken op partnerpensioen. Al is er, volgens mij, iets veranderd voor het fiscale partnerschap, maar dat was toen wij het afsloten nog niet.

Zonder testament komen alle eigendommen van jou toe aan jouw wettige erfgenamen, dat kan niet je partner zijn als je daarmee niet getrouwd bent/partnerschap mee hebt en daarin voorziet een samenleefovereenkomst ook niet.
Al toen wij niet samenwoonden vond ik het een heel vervelend idee dat ik officieel bekeken niets van mijn vriend was. Als hem in die tijd wat was overkomen zouden zelfs mijn bezittingen in zijn huis aan zijn ouders toekomen en was ik overgeleverd aan hun 'goede zin' om mijn eigen spullen terug te kunnen krijgen. Als je samenwoont in een gezamenlijk gekocht koophuis komt de helft van dat huis dan dus ook aan zijn erfgenamen.
Nu heb ik bij mijn testament wel een codicil zitten waarin ik bepaalde familie-eigendommen specifiek nalaat aan mijn familie, maar verder zal alles wat nu van mij is, nagelaten worden aan mijn vriend. En andersom ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:09

Testament heb je alleen vrij weinig aan, kan door eerste lijn familie aangevochten worden en dan gebeurd het als nog niet zoals jij wil. Heb ik pas ontdekt. Dan moet je echt getrouwd in goederen zijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:13

Denk dat familie wat betreft een gezamenlijk huis dan toch echt aan het kortste eind trekt. Wat betreft persoonlijke bezittingen of familie-eigendom snap ik dat eerder. Er zijn natuurlijk ook ouders genoeg die een erfenis opstellen met daarin een uitsluiting van koude kant clausule. Maar dat hebben wij zelf ook al in onze samenleefovereenkomst; geld dat binnen onze relatie wordt verkregen via een erfenis blijft bij uit elkaar gaan altijd van de ontvangende partner.

Kijk, je kunt nooit 100% zeker zijn dat het loopt zoals je wilt, maar om die reden dan ook maar niets vast te leggen vind ik persoonlijk te veel risico.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:15

Wij hebben wel een contract, geen testament. Maar we gaan ook binnenkort trouwen, dus dan is alles geregeld.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:16

Mijn vriend en ik zijn gaan samenwonen toen we in Utrecht gingen studeren, toen we 18 waren.
Woonden eerst op een kamertje in een studentenhuis en later weer naar onze geboortestad verhuisd.
We wonen nu tien jaar samen en hebben sinds 5 jaar een koophuis.
Ging allemaal vanzelf, met het koophuis hebben we de officiele dingen gedaan (samenlevingscontract etc.) en verder hebben we nooit een taakverdeling gehad.
Loopt allemaal prima zoals het loopt.
We hebben sinds twee jaar een hond en daarvoor hadden we altijd al konijnen en parkieten.
Mijn vriend werkt erg veel, dus ik ben meer thuis en doe dus iets meer in het huishouden en met de beesten.