Leven in een wereld van egoïsme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:28

Ik heb ooit een meisje lesgegeven met de diagnose Asperger. Mijn ervaring met haar; een allerliefst en leergierig kind. Ze leek me idd behoorlijk intelligent. Ze wilde echt alles van me leren, maar na verloop van tijd kwam ik erachter dat elk detail waar ze mee kennis maakte voor haar op zichzelf bleef staan. Ze was niet in staat om de onderlinge verbanden te zien, aan te leggen, inzicht te vergaren en kunde op te bouwen. Althans, niet in de vorm en de progressie die binnen dat type onderwijs werd verwacht.

Volgens haar moeder speelde dit typische onvermogen haar ook parten bij het maken van sociale contacten. Dat lukte haar gewoonweg niet.... Een hartverscheurende ervaring, een meisje dat alles wilde leren, maar waarvoor alle details, alle aangeleerde elementen op zichzelf bleven staan.

Wellicht schept dit verhaal enige helderheid over het ontstaan/begin van het 'vastgeroeste gedrag' van je opa? Het zoeken naar vaste patronen met herkenbare details lijkt me een vorm van overleven met zo een beperking/uitdaging. Combineer dit met de nodige dosis angst om de controle over je eigen leven te verliezen, dan is het logisch dat hij zich hartstochtelijk verzet tegen de veranderingen die 'ouderdom' nu eenmaal met zich mee brengen. Bijvoorbeeld; de vermoeidheid van je oma!

In mijn ogen is de 'zachte' benadering om tot communicatie te komen het allerbeste wat je zou kunnen proberen. Waarschijnlijk is je oma ook zeer intelligent, daarin heeft zij volgens mij gelijk... Alleen, verwacht geen grote veranderingen, het allerkleinste miniemste veranderingetje in zijn gedrag, het liefst in zijn gedrag jegens je oma, is voor hem als een aardverschuiving.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 18:50

Marin_ka3 schreef:
Ik heb ooit een meisje lesgegeven met de diagnose Asperger. Mijn ervaring met haar; een allerliefst en leergierig kind. Ze leek me idd behoorlijk intelligent. Ze wilde echt alles van me leren, maar na verloop van tijd kwam ik erachter dat elk detail waar ze mee kennis maakte voor haar op zichzelf bleef staan. Ze was niet in staat om de onderlinge verbanden te zien, aan te leggen, inzicht te vergaren en kunde op te bouwen. Althans, niet in de vorm en de progressie die binnen dat type onderwijs werd verwacht.

Volgens haar moeder speelde dit typische onvermogen haar ook parten bij het maken van sociale contacten. Dat lukte haar gewoonweg niet.... Een hartverscheurende ervaring, een meisje dat alles wilde leren, maar waarvoor alle details, alle aangeleerde elementen op zichzelf bleven staan.

Wellicht schept dit verhaal enige helderheid over het ontstaan/begin van het 'vastgeroeste gedrag' van je opa? Het zoeken naar vaste patronen met herkenbare details lijkt me een vorm van overleven met zo een beperking/uitdaging. Combineer dit met de nodige dosis angst om de controle over je eigen leven te verliezen, dan is het logisch dat hij zich hartstochtelijk verzet tegen de veranderingen die 'ouderdom' nu eenmaal met zich mee brengen. Bijvoorbeeld; de vermoeidheid van je oma!

In mijn ogen is de 'zachte' benadering om tot communicatie te komen het allerbeste wat je zou kunnen proberen. Waarschijnlijk is je oma ook zeer intelligent, daarin heeft zij volgens mij gelijk... Alleen, verwacht geen grote veranderingen, het allerkleinste miniemste veranderingetje in zijn gedrag, het liefst in zijn gedrag jegens je oma, is voor hem als een aardverschuiving.

Zoals je zegt, we proberen af en toe eens iets subtiel te brengen en het werkt wel, maar inderdaad met minieme veranderingen, omdat het voor hem hele grote veranderingen zijn. Je hebt inderdaad gelijk.

verootjoo

Re: Leven in een wereld van egoïsme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:40

Zelf geconstateerde asperger.... We hebben eigen geen psychiaters meer nodig :+

is je opa altijd al zo, of is hij de laatste tijd veranderd?

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:51

verootjoo schreef:

Hoe kunnen we het aan dokteren vragen als we niet met hem naar een deskundig persoon kunnen gaan?

Hij is heel z'n leven al zo.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:13

Het is trouwens niet alleen opa's schuld he, je oma accepteerd dit al jaren en daar ligt de fout.
Als je oma al in het begin had aangegeven wat ze wel en niet fijn vond en zich niet zo liet behandelen was het nu anders geweest.

Ik denk helaas dat het nu te laat is om er nog wat aan te doen of te veranderen. Tuurlijk kan je dan zeggen iets wat je wilt veranderen lukt. Maar opa wil niet veranderen en aangezien dit al jaren zo gaat heb ik er een hard hoofd in.

Ik zelf vind het ook heel moeilijk om te zien aangezien mijn verhaal net jou verhaal kan zijn en andersom. En ik zie ook mijn oma er aan onderdoor gaan maar ze is overal zelf bij.
Waar ik dus mee wil zeggen dat je ome eigenlijk al veel eerder voet bij stuk had moeten houden.

Mijn pb box staat altijd open omdat onze verhalen zo op elkaar lijken en ik soms ook echt niet meer weet hoe ik er mee om moet gaan. Ga morgen weer langs bij mijn opa en oma maar ik moet me soms zo erg inhouden om niks er van te zeggen. Anders maak ik het alleen maar erger als ik me mond opentrek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:53

steefvicky schreef:
verootjoo schreef:

Hoe kunnen we het aan dokteren vragen als we niet met hem naar een deskundig persoon kunnen gaan?

Maar dan begrijp ik niet waarom je oma er nu dan pas een probleem van ondervindt en er nu pas wat aan wil doen? Zo iemand op leeftijd verander je echt niks meer aan, tenzij hij het zelf graag wil.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 07:54

verootjoo schreef:
steefvicky schreef:

Maar dan begrijp ik niet waarom je oma er nu dan pas een probleem van ondervindt en er nu pas wat aan wil doen? Zo iemand op leeftijd verander je echt niks meer aan, tenzij hij het zelf graag wil.

Mijn oma ondervindt er ook geen probleem in, ik ondervindt er een probleem in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:29

Dan zou ik mezelf erop aanpassen ipv proberen hem te veranderen. Dat gaat je toch niet lukken, en kun je beter de energie steken in het zelf leren omgaan met hem.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 09:33

verootjoo schreef:
Dan zou ik mezelf erop aanpassen ipv proberen hem te veranderen. Dat gaat je toch niet lukken, en kun je beter de energie steken in het zelf leren omgaan met hem.

Ja dat is wel waar.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:24

Je oma heeft er wel degelijk last van want anders had ze ook niet over Asperger begonnen en was ze continue niet over haar grenzen heen aan het gaan omdat opa dat wil.

Ik vind je opa een nare man zoals jij hem omschrijft. Ik ben wel van mening dat hij op zijn gedrag aangesproken moet worden. Maar op een rustige manier en het liefste van iemand waar hij respect voor heeft.

Ik herken veel van mijn eigen opa. Inmiddels sinds november is hij overleden en mijn oma heeft zoveel rust. Natuurlijk was ze verdrietig en hield ze van hem, maar je ziet haar nu duidelijk opknappen en is ook totaal niet ingestort of iets dergelijks.

Erg lastig allemaal.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:31

Mear schreef:
Je oma heeft er wel degelijk last van want anders had ze ook niet over Asperger begonnen en was ze continue niet over haar grenzen heen aan het gaan omdat opa dat wil.

Ik vind je opa een nare man zoals jij hem omschrijft. Ik ben wel van mening dat hij op zijn gedrag aangesproken moet worden. Maar op een rustige manier en het liefste van iemand waar hij respect voor heeft.

Ik herken veel van mijn eigen opa. Inmiddels sinds november is hij overleden en mijn oma heeft zoveel rust. Natuurlijk was ze verdrietig en hield ze van hem, maar je ziet haar nu duidelijk opknappen en is ook totaal niet ingestort of iets dergelijks.

Erg lastig allemaal.

Ja klopt, ze heeft er natuurlijk last van...

Daar heb je gelijk in.

Voor jouw oma is dat dan wel veel beter...

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:38

Ja veel beter, maar kom op. Iedereen pas opgelucht als hij dood is?

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:45

Mear schreef:

Nee, dat is wat hard gezegd hoor. Ik hoop dat we ooit de kans nog krijgen om het op een subtiele manier te vertellen en daarmee alles is opgelost. Maar dat zal niet morgen al zijn.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:49

Is jouw opa gewoon niet erg autoritair?? En heeft het niks met asperger te maken.......

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:58

Dimple schreef:
Is jouw opa gewoon niet erg autoritair?? En heeft het niks met asperger te maken.......

Dat zou ook best kunnen. Hoort daar een regelmaat in alles wat je doet en nerveusiteit ook bij?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:02

Autoritair is niet echt een ziekte, maar meer een karakter eigenschap.
Alles naar je eigen hand zetten, de wereld om je heen willen bepalen etc.

Dat was mijn eerste gedachte toen ik het stukje over de opa las. :)
Maar wellicht een combinatie van beiden?

Of het helpt om dit met je opa bespreekbaar te maken.............ik durf het niet te zeggen. Met name op deze leeftijd is dat nog erg lastig om daar voor open te staan. Ik zou eerst eens kijken of opa niet naar de huisarts oid wil om zich te laten onderzoeken om de diagnose te laten stellen.
Dan heb je maar om handen en kan je ook hulp vragen van derden.

Heel veel sterkte in ieder geval. En vergeet vooral niet om nou juist WEL voor jezelf op te komen. Netjes zeggen wat je dwars zit, maar laat niet over je heen lopen!

Succes!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:09

Het kan ook best een combinatie van beiden zijn.

Om hem naar een huisarts te sturen gaat niet lukken denk ik, want ten eerste hij is niet zo voor doktoren en ten tweede hij denkt dat hij niks heeft, dus dan gaat hij er ook niet heen haha. :P

Dankjewel! :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:12

Eigenwijze opa :D

Succes in ieder geval!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:13

Dat ook haha :P

Dankjewel.:)

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:24

Ik herken het, mijn moeder vermoed dit namelijk bij mijn oudere broer. Ik leef er dus ook dagelijks mee, en het is heel zwaar ja. Hier bij mij thuis is het altijd gezellig, totdat mijn broer beneden komt (hij komt enkel naar beneden om te eten..) meteen komt er gezeik en ik kan ook niet met hem opschieten. Ja afentoe, maar dat is 1 dag en dan is het over. Ik heb hier vaak om 2 uur snachts naast mijn bed gestaan doordat hij weer eens zijn zin niet kon krijgen.

Zo'n iemand naar de huisarts sturen gaat niet makkelijk, zoals mensen zeggen .

Ik wens je heel erg veel sterkte, het is rot om met zo'n iemand te moeten omgaan. Het beste om die iemand zoveel mogelijk te begrijpen, hoe moeilijk dat soms ook is.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:26

xOtje schreef:
Ik herken het, mijn moeder vermoed dit namelijk bij mijn oudere broer. Ik leef er dus ook dagelijks mee, en het is heel zwaar ja. Hier bij mij thuis is het altijd gezellig, totdat mijn broer beneden komt (hij komt enkel naar beneden om te eten..) meteen komt er gezeik en ik kan ook niet met hem opschieten. Ja afentoe, maar dat is 1 dag en dan is het over. Ik heb hier vaak om 2 uur snachts naast mijn bed gestaan doordat hij weer eens zijn zin niet kon krijgen.

Zo'n iemand naar de huisarts sturen gaat niet makkelijk, zoals mensen zeggen .

Ik wens je heel erg veel sterkte, het is rot om met zo'n iemand te moeten omgaan. Het beste om die iemand zoveel mogelijk te begrijpen, hoe moeilijk dat soms ook is.

Dat is ook vervelend zeg... Ik wens jou ook sterkte...

Dankjewel. Dat is toch wel waar.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:30

steefvicky schreef:
Mear schreef:

Nee, dat is wat hard gezegd hoor. Ik hoop dat we ooit de kans nog krijgen om het op een subtiele manier te vertellen en daarmee alles is opgelost. Maar dat zal niet morgen al zijn.

Ja, dat is hard gezegd. Maar dat is wel wat ik verwacht als niemand zijn mond open doet. Je zegt dat je hoopt dat jullie ooit nog de kans krijgen, wanneer hebben jullie deze kans dan volgens jullie?

Zoals ik het lees, krijgen jullie niet eens de kans om poep te zeggen. Of iemand ontploft een keer tegen je opa en dan is het ruzie, plus waarschijnlijk je oma de sjaak omdat zij met hem samen woont, of jullie moeten met een aantal op zeer korte termijn eens rustig met hem in gesprek gaan, of het gaat vanzelf over als hij dood is. En ja dat klinkt hard, maar dit is wel mijn ervaring met mijn eigen opa toentertijd.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:24

Mear schreef:
steefvicky schreef:

Ja, dat is hard gezegd. Maar dat is wel wat ik verwacht als niemand zijn mond open doet. Je zegt dat je hoopt dat jullie ooit nog de kans krijgen, wanneer hebben jullie deze kans dan volgens jullie?

Zoals ik het lees, krijgen jullie niet eens de kans om poep te zeggen. Of iemand ontploft een keer tegen je opa en dan is het ruzie, plus waarschijnlijk je oma de sjaak omdat zij met hem samen woont, of jullie moeten met een aantal op zeer korte termijn eens rustig met hem in gesprek gaan, of het gaat vanzelf over als hij dood is. En ja dat klinkt hard, maar dit is wel mijn ervaring met mijn eigen opa toentertijd.

Ja dat is wel waar inderdaad