Vegetarisch in een restaurant: hoe moeilijk kan het zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:07

Benfan schreef:
En dan het vlees laten weggooien? Dan is dat beest echt helemaal voor niks gestorven.

Dat is heel zonde, maar nog steeds kan iemand ervoor kiezen om gewoon geen vlees te willen eten. Legitieme keuze.

Citaat:
Het probleem zit hem er vooral in dat veel koks gewoon niet weten wat ze er mee aan moeten.

Dan eh... gaan ze op bijscholing?
Vegetarisch koken is helemaal niet moeilijk. Veganistisch (andere dierlijke producten ook overslaan) is inderdaad wat lastiger, maar zou nog steeds geen groot probleem moeten zijn als je met goede basisingredienten werkt.

Overigens, wat betreft de kip/vis/vleesverwarring: hier op de markt mag geen vlees verkocht worden, maar wel kip en vis. Niemand weet waarom...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:10

Och, zo heb ik in Londen vol enthousiasme een hap genomen van een veggieburger die toch echt heel erg van koe gemaakt was. Maar dat zag je niet aan de buitenkant was een zelfgemaakte burger met kruiden en ui enzo. Per direct bediening erbij gehaald "Oh my god I am SO SO SO SO sorry. Did you swallow it?!" Uhm ja, zaten met andere mensen aan tafel en dan spuug je niet zonder pardon je hap half gekauwde hamburger uit :') Uiteindelijk wel forse korting gekregen en het eeuwige respect van de kok "You're such a hero, swallowing meat while you're a vegetarian. I wouldn't have." Die ene hap was ook wel echt heel vies, zo'n medium rare gebakken stuk dode koe. Ugh.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:15

leentje1975 schreef:
Hier toch even korte metten mee gemaakt. Er kan bij mij heel veel, maar dit vond ik te gek. En de rest van de week heeft ze zonder klagen gewoon meegegeten. Raar toch??

ik kook zo af en toe eens voor het poppodium, puur op de metal-avonden.
dan zit er ook nog wel eens een vegetariër of een allergie tussen,
ik heb nu al een paar keer gehad dat ik dus alles uit de kast trek om de vega etc tegemoet te komen
eten ze opeens niet mee...sta je dan met je pompoenlasagne :+ of een 36-delig indiaas gerecht...fain :+
of idd "ik lust geen/ik mag niet >insert lijst< en dan wel drinken met minimaal 3 van de dingen die echt niet mogen gaan zitten drinken voor mijn neus. uhuh, mooi dat dat onthouden word voor de volgende keer :j

koenlover

Re: Vegetarisch in een restaurant: hoe moeilijk kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:04

Wij gaan regelmatig naar een heel fijn restaurant hier in de buurt waar ze ook niks vega's op de kaart hebben. Maar als ik er om vraag is er altijd genoeg keus. Ze gaven zelf als reden aan dat er niet vaak vega besteld word dus dat ze het zonde vinden om standaard iets op de kaart te hebben waar ze dan ook de ingredienten van in huis moeten hebben. Dan gooien ze of veel weg of kunnen er geen verse ingredienten gebruikt worden. Vond ik wel een goede reden.

Daarom verzinnen ze altijd ter plekke iets en dat is tot nu toe echt super lekker altijd. Het kan dus wel. Wel jammer dat ze laatst het bord hadden versierd met inktvisinkt wat schijnbaar niet echt diervriendelijk gewonnen word. Maar goed, daar kreeg ik ook uitgebreid excusses voor :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:23

Herken er heel veel in ondanks dat ik gewoon vlees eet. Maar vanwege een voedselintolerantie voor sacharase, glucose en dextrose (alle soorten geraffineerde suiker) kan ik ook heel veel dingen niet eten en staat er bij buffetten ed een speciaal bordje klaar, als ik geluk heb. Ik reken er niet eens meer op dat er iets geregeld is (ook niet na van tevoren doorgeven) want hoe vaak ik al niet heb meegemaakt dat het mis loopt, of dat de keus van de keuken gewoon erg tegenvalt. Yoghurt als toetje, waar ik dan nog zelf om moet vragen (o sorry, we hadden het nog achter staan) terwijl iedereen het toetje al op heeft. En yoghurt als toetje...sorry, maar dat eet ik thuis ook. Ik vraag tegenwoordig dus niet meer om een toetje als ik uit eten ga, en neem een bakje koffie na.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:40

Leentje, goed dat je er wat van gezegd hebt! Als je aangeeft dat je bepaalde dingen niet eet, moet je dat ook gewoon niet doen.
Susan, zo vervelend he, als er geen rekening mee wordt gehouden. Lijkt me trouwens wel een lastige intolerantie.

Hier hadden we laatst buffet. Typisch geval van leuk geprobeerd....
Ze hadden enorm hun best gedaan voor lactosevrij en glutenvrij, alleen wel de bordjes bij het brood omgewisseld (en dat terwijl een leek nog kan zien welk brood lactosevrij en welk brood glutenvrij is).
Voor vegetariërs was helemaal niets geregeld. Er waren wel een paar dingen die we konden eten, maar die waren heel snel op. Prima, geen probleem, als ik vanavond nog honger heb eet ik thuis wel wat.
Ik was wel na een tijd heel erg klaar met mijn glutenvrije tafelgenootje. Het mens bleef maar zeuren dat glutenvrij altijd zo slecht geregeld werd en dat er niets te eten was. Ter vergelijking: buffet met 10 dingen, waarvan 3 vegetarisch en 6 glutenvrij, ga dan niet met je volle bord tegen mij zeuren dat er niets te eten is, maar waardeer het een keertje dat er moeite voor je gedaan is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:20

Nou, ik vind 6 dingen wel veel :j ik heb vaak keus uit geen of 1 verschillende net als de meeste vega's hier :D kon me er vroeger echt heel boos om maken, maar daar los ik niks mee op en het is ook niet leuk voor de andere gasten als ik met een lang gezicht aan tafel zit.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:23

ik werk in een restaurant waar we regelmatig verschillende vegetarische gerechten op de kaart hebben staan.

- vegetarische quichs van 3 verschillende soorten kaas
- vega lasagne
- vega snitschel
- vega gevulde paprika.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:30

SusanH schreef:
Nou, ik vind 6 dingen wel veel :j ik heb vaak keus uit geen of 1 verschillende net als de meeste vega's hier :D kon me er vroeger echt heel boos om maken, maar daar los ik niks mee op en het is ook niet leuk voor de andere gasten als ik met een lang gezicht aan tafel zit.

Helemaal mee eens, alleen helaas is zij nog niet zo ver ;)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:42

Dit is heel herkenbaar haha.
Ik ben al ruim 16 jaar vegetariër en het blijft lastig.
Als ik meestal uit eten ga met vriendinnen dan kiezen we vaak voor italiaans, omdat daar voor mij meer keus is. Wel baal ik er dan heel erg van dat ze nooit vega lasagne hebben, maar als ze het wel hebben het vlees en de helft van de saus vervangen is door kilo's groenten.. Dat ik vegetarisch ben betekent niet dat ik eet als een konijn!!

In andere restaurants word vaak het vlees vervangen door extra groenten of zo'n kartonnen burger waar je iemand mee dood kan meppen. Ik baal hier wel van want ik zit er niet op te wachten dat als ik uit eten ga en veel geld moet uitgeven dat ik dan alleen keuze heb uit friet met een bergje sla en een kartonnen burger. Dan kan ik net zo goed naar de Mac.
Over het algemeen zijn tapa's ook wel aardig te doen. Daar is ook wel veel keus, maar een grill restaurant of sushi bar heb je vaak maar keuze tussen (als je geluk hebt) 1 of 2 gerechten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:50

nenaavdw: maar als je het niet door groente vervangt, waardoor dan wel?

En eigenlijk in het algemeen: wat zijn nou leuke, lekkere, creatieve vegetarische gerechten die je in een restaurant zou willen zien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:29

Ik zou het wel fijn vinden als er een echte vleesvervanger werden aangeboden, een schnitzel bijvoorbeeld.. en dan met garnering en een lekker sausje dat er bij past..
Maar ook bijvoorbeeld tofu die góed klaargemaakt is, ik kan dat zelf namelijk niet :Y) Bij mij smaakt dat altijd nergens naar, maar ik weet dat het wel mogelijk is.. dat zou ik dus nog steeds eens graag proberen in een restaurant :j
En verder originele recepten met groente.. geen idee wat er allemaal mogelijk is, ik ben eigenlijk niet zo'n groente-eter :Y) Maar soms zie je echt leuke dingen voorbij komen. Gevulde groente met van alles en nog wat..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:32

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:34

Vaak is er best wat mogelijk als je t even vraagt.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:40

Shadow0 schreef:

En eigenlijk in het algemeen: wat zijn nou leuke, lekkere, creatieve vegetarische gerechten die je in een restaurant zou willen zien?

Ik heb in een vegetarisch restaurant eens een heerlijke curry gegeten, zoiets zou ik graag vaker op de menukaart zien staan. Goed op smaak gebrachte tofu of tempeh zou ik ook zeker wel kiezen. Het gaat er mij vooral om dat ik iets kan eten wat ik thuis niet zo snel zou eten, of wat ik zelf niet zo lekker kan klaarmaken. Ik heb in een restaurant in Zwolle bijvoorbeeld eens een loempia gevuld met (oa) rode kool gegeten. Ontzettend lekker, maar zelf was ik daar nooit op gekomen! Dat vind ik leuk, nieuwe, originele dingen ontdekken :)

Oh, en ik zie nu de gerechten uit de link van Kaka, die zien er ook allemaal goed uit:))

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:41

Shadow0 schreef:

Maakt me eigenlijk helemaal niets uit, zo lang het maar niets is uit de categorie net-als-vlees-maar-dan-vegetarisch (vegaburgers, quorngehakt, gegrilde stukjes etc.).
De smaak/textuur van het vegetarische alternatief wordt nooit zoals het vlees wat het probeert te imiteren, als ik graag de smaak en textuur van vlees had gewild, dan bestelde ik wel vlees.
Ik heb het liefste iets wat ik thuis niet (goed) klaar kan maken of combinaties waar ik nog niet aan gedacht had.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:46

een echt goeie pompoen lasagne, maar dan moet ie wel echt goed zijn(de mijne evenaren :+ )

maar niet de standaard dingen in ieder geval..iedereen kan thuis een camembert paneren en in de frituur mieteren, of een klont geitenkaas over de sla kruimelen
daar ga ik niet voor uit eten...wees creatief, zoals bijvoorbeeld de hier boven genoemde loempia met rode kool er in , maak een goeie curry, goed op smaak gebrachte krokante tofu of tempeh zou ik zo bestellen want zelf heb ik het opgegeven met dta spul, kom er niet mee uit de voeten
maak een goed op smaak gebracht notengehakt spiesje met een mooie saus
dingen waaruit blijkt dat je echt graag in die keuken staat te koken , ook voor de vega

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:48

Sonja_vR schreef:
een echt goeie pompoen lasagne, maar dan moet ie wel echt goed zijn(de mijne evenaren :+ )

Even heel erg off-topic: Sonja, pompoen lasagne klinkt heerlijk, wil je het recept met ons delen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:19

ik ga even zoeken, dan gooi ik hem wel in het vega topic :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:24

Weet je wat ook zo mooi is, als je aangeeft bij een BBQ (of lopend buffet) vegetariër te zijn en dat ze dan heel lief vega-dingetjes voor je halen en vervolgens gaan alle vleeseters dat opeten :') ja zeg, jullie hebben nog meer keus, ga je een beetje mijn eten voor m'n neus weg staan graaien :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:26

Ik was ook lang geleden met een paar mensen op pad waarvan 1 vegetarisch was. Stond niks voor op de menukaart dus gevraagd naar een vegetarisch gerecht (was bij Van der Valk). Zij heeft toen een hele lekkere wrap met verschillende groenten gekregen. Ik was bijna jaloers :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:27

Haha ik snap het ook altijd wel van die mensen hoor, maar het is een beetje jammer als je zelf dan niks meer kan eten :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:29

Fiffill schreef:
Weet je wat ook zo mooi is, als je aangeeft bij een BBQ (of lopend buffet) vegetariër te zijn en dat ze dan heel lief vega-dingetjes voor je halen en vervolgens gaan alle vleeseters dat opeten :') ja zeg, jullie hebben nog meer keus, ga je een beetje mijn eten voor m'n neus weg staan graaien :+

Ik ben dan altijd spontaan vega als dat er lekkerder uitziet dan het vlees _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:31

Kan ik heel goed begrijpen, vaak zijn het van die groentespiesjes dat ziet er ook gewoon lekker uit :9

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:33

Ik ben ooit in een italiaans restaurant uitgelachen toen ik vroeg of de vegetarische lasagne met vegetarisch gestremde kaas was en zo nee, of het zonder kaas kon. De lachende ober liep weg en 10 seconde nadat hij de keuken in verdween hoorde ik enorm gelach uit de keuken komen. Lijkt me duidelijk dat ze geen fooi hebben gekregen en we er nooit meer terug gekomen zijn ;)