wat te doen? lastige (t)huissituatie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SunNDLM

Re: wat te doen? lastige (t)huissituatie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 14:30

Ja dat is dus een beetje het probleem. Ik zal proberen een beetje de 'visie' van elke partij te beschrijven.

Mijn ex wilt alleen nog maar 'zakelijk' praten zodat alles afgehandeld kan worden. Hij is heel duidelijk over het huis en zegt tegen mij ook van neem mee wat van jou is, moet je het niet dan koop ik het eventueel over.

Mijn ex-schoonouders wilden pas praten nadat duidelijk was wie in het huis zou blijven en dus echt alleen de zakelijke kant bespreken.

Mijn ouders willen mij graag steunen en erbij zijn omdat ik me juist laat leiden door emotie momenteel. Dit botst heel erg met mijn ex want hij doet dat totaal niet. Met hem alleen praten gaat dus ook meestal fout.

Ikzelf wil graag alle scenario's bespreken en dan gezamenlijk kiezen wat de beste optie is maar daar is mijn ex-schoonfamilie het niet mee eens.

Wat ik nu dus maar ga doen is al mijn wensen en 'eisen' op papier zetten zoals 'mocht de hond verkocht moeten worden dan krijg ik eerste keus', 'x% van de gemaakte kosten wordt vergoed' etc. etc. Deze zal ik dan maar voorleggen tijdens het gesprek en dan is het afwachten in hoeverre ze mij tegemoet komen...

Het hele idee van het gesprek is positief maar waar ik/mijn familie mensen zijn met emotie, is mijn ex(-schoonfamilie) heel zakelijk zonder ene emotie...

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:33

Wat ik mij afvraag in dit hele verhaal, is deze strijd het je allemaal waard?
Ik heb zelf 2 x in jouw schoenen gestaan en ben vertrokken alleen met mijn persoonlijke spullen. De hele nasleep en strijd om materiële zaken was het mij echt niet waard.
In jullie geval gaat het om een woning waar je uiteindelijk toch uit moet. Ga er dan nu maar uit, pak je verlies en ga met opgeheven hoofd verder met je eigen leven.
En gezien jouw eigen gevoel m.b.t. je moeder (ik bedoel het willen "pleasen" van je moeder) lijkt het mij ook verstandig dan maar helemaal door de zure appel heen te gaan en het echt zelf te doen. Zal echt wel een lastige tijd worden maar je wordt er zo veel sterker van en je krijgt zo veel meer zelfvertrouwen. Daar heb je in de rest van je leven echt wat aan.

Heel veel sterkte! :(:)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:17

@ Lestria, inmiddels ben ik ook vertrokken, weleens waar niet onder de omstandigheden die ik zou willen, maar dat komt wel goed.

'Uiteraard' komt er nog wel een strijd, maar dan meer over de onkostenvergoedingen. Ik ben niet van plan om mijn ex een paar duizend euro 'kado' te doen omdat het mij niet gelukkig maakte... Daarnaast kan ik ook wel wat extra geld gebruik om opnieuw te starten. Voor veel huizen moet je borg betalen en niet alle inboedel kan ik meenemen dus ik zal toch het een en ander nieuw moeten kopen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:23

Ik begrijp Lestria wel, het is wel de afweging waard, niet of je het hem "kado" wilt doen maar in hoeverre je jezelf nog aan deze stress wilt blootstellen. Soms is het een kado aan jezelf om het gewoon te laten gaan.
Maar als je het geld nodig hebt en je denkt dat het zonder al te veel strubbelingen wel mogelijk is, dan zou ik het ook proberen als ik jou was.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:35

Ik denk dat ik daar na het gesprek met zijn ouders achter kom, aangezien zij de portemonnee moeten trekken gok ik :+

Ik heb ook geen zin er weken of maanden achteraan te lopen maar we kunnen het in ieder geval bespreken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:36

Ok, het is in ieder geval goed om te beseffen dat je zelf baas blijft over hoeveel moeite je wilt doen voor een strijd om geld en spullen, en dat je dat op ieder gewenst moment kan stopzetten (en dus ook de stress die daarmee gepaart gaat).

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:38

Citaat:
k begrijp Lestria wel, het is wel de afweging waard, niet of je het hem "kado" wilt doen maar in hoeverre je jezelf nog aan deze stress wilt blootstellen. Soms is het een kado aan jezelf om het gewoon te laten gaan.

Dit is inderdaad wat ik bedoel. Je bent nu wel weg maar niet uit de situatie. Je wil toch proberen dat geld boven water te krijgen. Wat uiteraard je goed recht is. Begrijp me niet verkeerd. Maar ik vond dat geld echt niet opwegen tegen de stress en ellende die je die periode ervaart.

Citaat:
Ik ben niet van plan om mijn ex een paar duizend euro 'kado' te doen omdat het mij niet gelukkig maakte...

Van deze opmerking "schrik" ik een beetje. Het is nu net of het alleen zijn schuld is dat jij niet gelukkig bent. Je bent alleen zelf verantwoordelijk voor jouw geluk. Hij kan slechts ondersteunen/aanvullen. Maar als jij in de basis niet gelukkig bent, kan hij dat niet veranderen. Dit zeg ik niet op lelijk te doen maar hopelijk is dat wel iets wat je meeneemt in een eventuele volgende relatie. Dat je niet verwacht dat de ander je gelukkig maakt...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:42

Ik heb met mijn ex drie jaar 'gevochten' om een redelijk echtscheidingsconvenant te krijgen. Dat sdraaide vooral om de kinderen (niet de voogdij, maar de financiële voorzieningen voor hen). Uiteindelijk heb ik de handdoek in de ring gegooid, ik kon al dat gedoe met advocaten etc niet meer opbrengen. Ik had schenkingen op mijn naam staan, die volgens huwelijkse voorwaarden persoonlijk van mij zouden zijn. Mijn ex vond dat dat niet rechtsgeldig was en maakte er aanspraak op. Ik ben hem nog steeds ruim 15.000 euro schuldig, en moet binnenkort beginnen met afbetalen. Moeilijk, want mijn jaarinkomen is aanzienlijk lager dan dat bedrag.

Toch zou ik niet te lang over dat geld piekeren TS, mooi als je nog iets kunt krijgen, maar wees vooral blij dat het voorbij is.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 17:49

Het is zeker niet zijn schuld dat ik niet gelukkig was maar ik neem het hem wel deels kwalijk. Een aantal maanden terug was ik gewoon ongelukkig en wilde ik verandering. Hij was het daar niet mee eens het heeft toen gezegd dat hij me "net zo lang zou kwellen totdat er geen uitweg meer is". Inmiddels ben ik mede door zijn acties mentaal naar de knoppen...

En ik hoef m'n eigen geld ook niet persee terug, het zou alleen mooi meegenomen zijn. Waar het mij vooral om draait is dat mijn ouders hun geld terug krijgen.

Het gesprek gaat nog lang op zich laten wachten. Hij moet deze week elke avond werken, volgende week zijn mijn ouders op vakantie, dan zijn zijn ouders op vakantie en daarna ga ik zelf... Ik gok dat het gesprek pas 3e week augustus word gepland. Hier baal ik heel erg van!

Ik twijfel nu ook hoe ik het wil doen qua kosten. De maanden juli en augustus woon ik er niet maar betaal wel gewoon de vaste lasten, hier ben ik het niet echt mee eens... Maar zolang ik nog op het contract sta moet ik wel betalen...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:00

Je hebt de weekenden toch? Anders toch maar in etappes doen?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 18:11

Ja dat is dus het probeer, mijn ouders komen zaterdag terug, de zijne vertrekken donderdag. Zij zijn dan weer de 5e terug terwijl ik de 3e vertrek :Y)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:13

Kan je niet eerst een gesprek met alleen je ex aangaan. Jullie weten als het goed is beiden wat jullie zelf en je ouders willen dus dan moet dat toch geen probleem zijn. Of leg een voorstel bij hem neer en vraag uiterlijk over een week een reactie.

Zoals het nu gaat word het alleen maar gerekt en daar is niemand bij gebaat.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 18:33

Het gesprek met zn tweeën hebben we al heel vaak geprobeerd en dat eindigde altijd in een grote ruzie waarbij ik huilend naar m'n ouders ging. Zodra ik alleen ben met hem valt hij mij persoonlijk aan en jammer genoeg weet hij precies waar hij moet raken. Ik probeer me er voor af te sluiten maar helaas gaat dat niet zo makkelijk. Dat is ook de reden dat onze ouders er nu wel bij moeten zijn...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:30

Toch wil ik je meegeven dat ik het helemaal niet verstandig vind als jullie ouders erbij zijn. Jullie moeten er sámen uit zien te komen, jullie ouders hebben officieel niets in te brengen in deze maar zullen dit (zo te lezen) wel gaan doen. Dat maakt de situatie alleen maar onoverzichtelijker, ingewikkelder en onpraktischer!
Zoals je ook schreef dat iedereen een wensenlijstje zou maken (of jij voor iedereen), dat is gewoon onzin en nodeloos de boel ingewikkelder maken. Jij en je ex moeten het (financieel) met elkaar afhandelen, daarnaast ben jij verantwoordelijk voor een eventuele schuld aan jouw ouders en je ex aan zijn ouders.
Op deze manier kun je het ook veel eerder afhandelen doordat het organisatorisch heel wat flexibeler is.

Voor de steun die je nodig hebt raad ik je aan om iemand meenemen die alleen jouw belang ondersteunt en niet ook nog eens een eigen belang. Heb je een goede vriend(in) die je in het gesprek zou kunnen steunen?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 12:43

Hmm ik snap je punt ja maar alleen met hem om de tafel gaan gaat alleen maar ruzie opleveren gok ik...

Omdat ik snel toegeef willen mn ouders ook niet dat ik alleen ga, het is dan zeker dat ik er erg op achteruit ga...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:50

Kan je dan niet beter een soort van mediator instellen. een onpartijdig persoon die erbij zit en die er voor zorgt dat beide partijen hun standpunt kunnen geven en zorgt voor een eerlijke verdeling zonder dat hij of zij daar zelf bij gebaat of geschaad is. Ik vermoed dat het namelijk alleen maar meer ruzie word als de beide ouders zich er ook nog eens mee gaan bemoeien.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:21

Of zet op papier wat jij wilt en hij op papier wat hij wil.
Dan moet je verder een gulle middenweg zien te vinden
voor het geen waar je niet uit komt. Eventueel bij je
advocaat neer leggen?

Ik zou niet willen dat mijn ouders zich met mijn pakkie
aan bemoeien, maar gelukkig ben ik mijn ouders dan ook
geen geld schuldig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:26

SunNDLM schreef:
Hmm ik snap je punt ja maar alleen met hem om de tafel gaan gaat alleen maar ruzie opleveren gok ik...

Omdat ik snel toegeef willen mn ouders ook niet dat ik alleen ga, het is dan zeker dat ik er erg op achteruit ga...

Daarom adviseert NiFallor je dus om een vriend(in) mee te nemen! ;)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 18:59

Ik snap jullie punt heel goed en heb het nu ook voorgesteld om dat mn ex en ik eerst samen even op papier zetten wat we willen zodat we daar over na kunnen denken. Ben benieuwd naar z'n antwoord.

Hij is overigens van mening dat mijn ouders wel even een dagje terug kunnen komen van vakantie om te praten. Die van hem hoeven dat uiteraard nniet :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:29

Ik zou echt met een mediator om tafel gaan zitten, ouders zijn ook partijdig en dan kan nog weleens verkeerd uit gaan pakken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:59

Hoi TS, we zijn ongeveer een maand verder. Hoe is het nu met je?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:49

Hee Rocamor, bedankt voor je berichtje!

Met mij persoonlijk gaat het erg goed! De vakantie heeft me goed gedaan en ik heb positief nieuws gehad van school, heb weer het gevoel dat ik de wereld aan kan. :)
Wat betreft het huis zijn we helaas nog geen stap verder... Ik heb wel besloten dat ik richting de randstad ga verhuizen maar we komen er niet uit rondom het "oude" huis... Ik ben nu rustig aan het rondkijken naar een plekje voor mezelf maar dat is nog erg moeilijk als je student bent en niet achteraf op een kamertje zonder ramen wilt zitten... :Y)

Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt met het huis maar ik ben al erg gelukkig met het feit dat ik (meestal) weer lekker in mn vel zit.