Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:56

vuurneon schreef:
Je zou haast zeggen; ' niet-blanke' :=

Dat vind ik nu een heel racistische. Dan zeg je eigenlijk 'je bent niet een van ons' omdat je blank als.de standaard neerzet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:04

Sammie schreef:
Tuurlijk, maar het is wel raar als je jezelf Pinda of Nigger noemt, maar kwaad wordt als een ander dat doet :=

Vrouwen kunnen zichzelf ook als 'muts' of 'trut' aanduiden, maar owee als een vent dat doet. Same bloody difference.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:31

'Person of color' is meer iets wat ze in de VS gebruiken.

NatasjavE

Re: Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:54

Iedere benaming om "het" onderscheid aan te duiden zou je als rasistisch kunnen bestempelen.. Person of color...klinkt voor mij hetzelfde als dat wij nu allochtoon zeggen tegen een buitenlander. Ander naampje voor hetzelfde onderwerp.

Het blijft lastig om een term te gebruiken die geen lading met zich meebrengt. Want na verloop van tijd raakt bij iedere benaming de sleet erin en wordt het als vanzelf een term met een lading.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:01

Ik heb zelf een Afrikaanse vriend en hoef het echt in m'n hoofd te halen om Nigger of neger te zeggen.
Vindt dat ook zeer respectloos

Ik noem de jongens altijd donkere jongen of gewoon die jongen huidskleur maakt niet uit

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:03

NatasjavE schreef:
Iedere benaming om "het" onderscheid aan te duiden zou je als rasistisch kunnen bestempelen.. Person of color...klinkt voor mij hetzelfde als dat wij nu allochtoon zeggen tegen een buitenlander. Ander naampje voor hetzelfde onderwerp.

Nou inderdaad. Want hoe vallen de blanke medemens onder die term?
Ibbel schreef:
Vrouwen kunnen zichzelf ook als 'muts' of 'trut' aanduiden, maar owee als een vent dat doet. Same bloody difference.
Nou ik ken er geen een eerlijk gezegd die zichzelf trut noemt. Maar goed ik denk dat jij de nadruk meer legt op wanneer het gebruikt wordt. Als een vrouw zegt oh wat ben ik een muts, ik ben dat en dat vergeten zie ik het probleem niet als een man precies hetzelfde zegt : Oh wat ben je een muts, je bent dat en dat vergeten.

Als jij jezelf aanspreekt met Pinda en je vriend komt jou tegen en zegt: Hé Pinda! Hoe is het ermee vind ik het raar als je daar boos over wordt.

Het wordt wat anders als het iets wordt als stomme achterlijke domme pinda/neger/trut. Dan bedoel je het nl. negatief, maar hoeft het imo nog steeds niet racistisch te zijn in de vorm dat je die persoon minder vindt, je legt alleen wel de nadruk op het uiterlijk/afkomst.

Molfre schreef:
OK voor de zoveelste keer, dat het niet hetzelfde is is nu tot me door gedrongen. In de OP staat geloof ik ook dat die ene keer dat het me gebeurt, ik me gelijk corrigeer. En dat ik het niet zeg omdat ik een racist ben. Toe even zeg.
Troost je.. ik vind je geen racist hoor.

Grappig ik heb deze discussie zo'n 10 jaar geleden gehad op school en daar waren we allemaal tot de conclusie gekomen dat je beter neger dan zwarte of donkere jongen kunt zeggen. Het woord neger heeft dus blijkbaar de afgelopen tien jaar een negatievere betekenis gekregen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:13

Ik vind poc ook nogal een nutteloze term, want blank/wit is ook een kleur :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:24

Killyen: dat grote personen en onderzoekers vinden dat poc fantastisch is, betekend niet dat ik dat vind :') Ik weet prima dat er nog veel racisme in de wereld is, dat gaan we niet met dit topic oplossen (ik heb zelf vrij lang in de US geleefd, waar meer racisme is dan hoor, allemaal veilig weggeborgen onder de verontwaardiging over termen).
Dat wetende ga ik me daar niet aan wagen en hou ik het gewoon persoonlijk. Dat was volgens mij ook de insteek van dit topic.

Maar ik weet ook dat er veel hypocrisie is in de wereld, net zo goed waar het om racisme gaat. Soms is het moeilijk te beseffen dat krampachtig gedrag veel racistischer kan zijn dan gewoon normaal omgaan met iedereen. Gewoon, omdat we allemaal mensen zijn, duh :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:32

iedereen is van binnen hetzelfde :D althans, laten we het hopen want anders ontbreekt er iets :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:36

Dat is ook niet altijd waar :P :') Sommige mensen hebben hun ingewanden verkeerd om, of een orgaan extra. En bij sommige ontbreekt er idd wel eens wat :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:38

lol :') laten we er van uit gaan dat iedereen een hart, longen, darmen en blaas hebben :')

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:44

Ik, opgegroeid in een multiculti buurt en onderwijs gevolgd op multiculti scholen met veel verschillende etniciteit, noem negroïde mensen ook 'neger' in plaats van 'zwarte'. De meeste vinden de aanduiding 'zwart' helemaal niet van toepassing en buitengewoon racistisch mede gezien het feit dat zij zichzelf liever 'bruin' noemen. ;)

phormicola schreef:
Ik vind kleurling/donker persoon zo om de boel heen draaien. Ik zeg gewoon neger. 'Donkere' mensen vinden het vaak juist vervelend als er zo omheen gedraait wordt, omdat het in feite een non-issue is. Je krijgt een kleur mee met je geboorte en daar is helemaal niets mis mee, dus waarom zou iedereen er moeilijk over doen met allerlei ingewikkelde omschrijvingen? Ik krijg dit te horen van 'donkere' mensen, trouwens.

_/-\o_

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:50

Ik vind het wel erg doorslaan de laatste tijd, zo kan je alles wel discriminatie noemen, als je het over iemand hebt dan omschrijf je diegene, word niets naars mee bedoeld, anders kan ik ookwel boos worden als ze me een witte/blanke vrouw noemen, vroeger was het een ding maar inmiddels bestaat de slavernij al 150 jaar niet meer, mensen die nu leven hebben het dus echt niet meer meegemaakt. Het slaat nu een beetje de andere kant op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:52

Ik ga een petitie starten om blanke vla anders te noemen. Discriminerend tot en met! :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:55

Sammie schreef:
Ik ga een petitie starten om blanke vla anders te noemen. Discriminerend tot en met! :j

:')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:05

Tja, volgens mij maakt het niet uit wat je zegt, maar vooral hoé je het zegt. Mijn buuf heeft twee kindjes, van een donkere man. Maar leert ze dat er geen zwarte mensen bestaan, maar bruine. Ik heb geen probleem met zwarte mensen, maar wel met de manier waarop dat word gezegd: Een buurtman zei hier over onze kids:"die zwartjes". Dat vind ik dan niet zo leuk overkomen..

Zelf heb ik een donkere vriend, chocolade bruin. En caramel kindjes. Of halfbloedjes. Tja, over dat laatste kan je ook vakken, alsof hun maar half bloed hebben?

Neger heb ik ook gezegd, mijn oma zei negroïde, neger was volgens haar geen net woord. Maar mijn vriend heeft daar geen probleem mee, dat is ie toch? Maar het gaat om de manier waarop mensen het zeggen...

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:35

Sammie schreef:

Vergeet dan ook de Jodenkoeken niet.. :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:02

Ik vraag me dan af of het relevant is of iemand groen, bruin, wit, rood of blauw is... Het is iemand, met een naam niet iemand met een huidskleur.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 19:07

Fred_Kroket schreef:
Ik vraag me dan af of het relevant is of iemand groen, bruin, wit, rood of blauw is... Het is iemand, met een naam niet iemand met een huidskleur.

Maar jij praat toch ook wel eens over iemand waarvan je de naam niet weet? "dat meisje met de staart en de rode jas" etc? Als iemands huidskleur een opvallend kenmerk is, waarom mag dat dan niet gebruikt worden om iemand aan te duiden?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:14

Ik zeg altijd neger of donker persoon, ik heb er geen negatief gevoel bij. Net als allochtoon...
Met het woord is niks mis, mensen geven er een negatieve lading aan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:47

NeverGiveUp schreef:
Ik zeg altijd neger of donker persoon, ik heb er geen negatief gevoel bij. Net als allochtoon...
Met het woord is niks mis, mensen geven er een negatieve lading aan.

Mee eens. En mijn ervaring is dat de enige mensen die er een negatieve lading aangeven, de irritante anti-rasisten zijn. Die over alles vallen dat als racistisch opgevat kan worden. Maar ze vergeten daarbij dat ze juist over alles een issue maken, wat ik juist erg racistisch vind.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:50

Ik ben er trots op dat ik anti-racisme ben, lijkt mij een gezonde eigenschap ipv irritant.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:51

Tuurlijk is anti racisme goed, maar juist overal zoveel lading opleggen maakt het allemaal nog steeds zo gescheiden... Zo van oooooh dat mag je niet zeggen!!

Terwijl de meeste donkere mensen zelf het veel lichter opnemen, als we dat allemaal nou eens doen.
Is er vrij weinig aan de hand.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:00

vuurneon schreef:
Ik ben er trots op dat ik anti-racisme ben, lijkt mij een gezonde eigenschap ipv irritant.

Ik heb het dan ook niet over mensen die gewoon tegen racisme zijn, maar juist de mensen die er inderdaad zoveel lading opleggen. Ze maken er vaak een nog groter probleem van dan de allochtoon of gekleurde zelf.

Ik als woonwagenbewoner, zou het ook minder fijn vinden als iemand zó ontzettend anti-racistisch is tegenover ons. Dat geeft alleen maar aan dát er iets is. Alhoewel, het boeit me geen fiets als iemand er iets van vindt :') En zo ken ik nog wel meer allochtonen die het alleen maar irrtant vinden, zo'n anti-racist.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 21:35

Ik ben het helemaal eens met Geyron en NGU. Ik denk dat er zeker de mogelijkheid tot scheiding moet bestaan, omdat het nou eenmaal een feit is dat mensen anders zijn. Net als dat je blondines en brunettes hebt, mannen en vrouwen, honden en katten.
In de aard ben je allemaal hetzelfde, namelijk mens of dier, maar onderscheid moet er toch kunnen zijn? Dat onderscheid hoeft helemaal niet negatief te zijn, dat hangt volledig van de context af.