Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:51

_Mondy_ schreef:
Hahaha veel plezier... je mag t hebben.

heb je voorbeelden van foto's :P

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:56

*alleen pagina 1 gelezen*

Mijn oma heeft hier last van. Sinds de oorlog. Tsja, zij woonde tijdens WO 2 in Rotterdam. Heeft nogal wat bombardementen meegemaakt.
Dat is de reden waarom ze bang is voor onweer.
Zij heeft haar hele leven al gevlucht voor onweer, als ze maar ergens is waar ze het niet kan zien en liever ook niet horen.
Vroeger al kroop ze met mijn moeder en oom in de bedstee, deuren dicht en afwachten maar. Nu nog steeds, kruipt ze in de kast als het onweert. Ze is 84 jaar oud en nog fit.

Mijn moeder zegt nog weleens tegen haar dat het een wonder is dat zij en haar broer niet bang zijn geworden door oma's gedrag.

(Dus het hoeft niet perse een ander ook angstig te maken, zoals je kids. Als je jezelf maar een béétje beheerst tijdens het bang-zijn lijkt mij...dus ga lekker met je kids op zolder zitten ofzo en doe wat gezelligs, voor je eigen afleiding én die van je kids. )

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:58

Imago01 schreef:
*alleen pagina 1 gelezen*

Mijn oma heeft hier last van. Sinds de oorlog. Tsja, zij woonde tijdens WO 2 in Rotterdam. Heeft nogal wat bombardementen meegemaakt.
Dat is de reden waarom ze bang is voor onweer.
Zij heeft haar hele leven al gevlucht voor onweer, als ze maar ergens is waar ze het niet kan zien en liever ook niet horen.
Vroeger al kroop ze met mijn moeder en oom in de bedstee, deuren dicht en afwachten maar. Nu nog steeds, kruipt ze in de kast als het onweert. Ze is 84 jaar oud en nog fit.

Mijn moeder zegt nog weleens tegen haar dat het een wonder is dat zij en haar broer niet bang zijn geworden door oma's gedrag.

(Dus het hoeft niet perse een ander ook angstig te maken, zoals je kids. Als je jezelf maar een béétje beheerst tijdens het bang-zijn lijkt mij...dus ga lekker met je kids op zolder zitten ofzo en doe wat gezelligs, voor je eigen afleiding én die van je kids. )

mijn oma ging gisteren buiten zitten om naar de bui te kijken, welke er aan kwam. want dat vond ze mooi. en die heeft ook bombardementen mee gemaakt. dus het hoeft natuurlijk niet altijd zo te eindigen ;)

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:59

jaaaah ik ben doodsbang voor onweer !!!!!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 11:59

Imago dat lijkt me voor je oma helemaal heftig zeg !!! Toch wel fijn om te weten dat het dus niet automatisch betekent dat de kinderen ook angst krijgen !

Unihorses nee zelf net te laat met foto's maken, maar in het centrale weertopic staan er een aantal !

magda_90

Re: Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:09

Dat is heftig van je oma zeg. -O-

Stuur al dat onweer maar naar Leeuwarden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:15

Zelf ook al van kinds af aan bang voor, alhoewel ik merk dat het wel iets af begint te nemen.
Ik word er altijd supergespannen van. Ik hoef ook nooit te kijken op buienradar of er onweer komt, ik voel dat altijd al aan, echt heel apart. Dan begin in te ijsberen door de kamer en kan ik geen 2 minuten stil zitten.
Ben ook altijd bang dat het hier inslaat, of voor een vuurbal. We zitten hier in een nogel bosrijke omgeving en het slaat soms wel eens in, voel je de hele grond trillen is echt super eng.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:17

Ohw nee, is ook denk ik niet per definitie zo dat het alle mensen van WO2 (be)treft.
Rotterdam is natuurlijk wel helemaal plat gebombardeerd en oma heeft ook nog eens een inslag overleefd dus ik kan me wel heeeeeeeel goed de reden voor haar angst voorstellen.
Om dezelfde reden (de oorlog) durft ze ook niet in een vliegtuig trouwens...ze heeft er even iets teveel naar beneden zien storten -O-

@ Magda_90, als we buienradar mogen geloven is het niet van lange duur trouwens....Hier al flink donker aan het worden (Noord-Holland) maar nog niets aan de hand. Heb zoiets van: laat het nou maar komen en gebeurd zijn, kan ik daarna even de deur uit! Nu zit je maar zo af te wachten haha....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:30

Afwachten maar. :)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:37

Hier gelukkig nog niks! en t mag van mij wegblijven ook!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:49

Gruwelijk, hier begint het nu met onweren en heel hard regenen, maar het zolderraam stond nog open, en dat vind ik echt eng, dus als een gek dat raam dichtgedaan.. Sta ik daar boven op zolder, waar ik het heel eng vind om te zijn als het onweert, komt er opeens een dikke donderslag.. Bah, snel weer naar beneden gerend!!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:58

Hier ook ontzettend bang voor onweer, maar ik kan heeeel slecht tegen de hitte in Nederland. Zo ontzettend benauwd... ging net hier heel kort onweren en kleine stortbui, vind het dan nog wel eng maar een stuk minder dan normaal.. omdat ik zo blij ben met de verkoeling. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:04

Als ik dat zo lees denk ik dat ik maar snel ff boodschappen ga doen en de nijntjes binnen haal. Komt steeds verder deze kant op *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:06

Ik ben niet bang voor onweer, heb er wel ontzettend veel respect voor en ga dan ook niet naar buiten als het onweert. Heb te dicht in de omgeving sterfgevallen meegemaakt als gevolg van blikseminslag, en in een schuur bij ons in het dorp was de bliksem ingeslagen en heeft een brandveroorzaakt waardoor de schuur niet meer te redden was. Ik ga echter niet alle stekkers van electronische apparatuur uit de stopcontacten halen en zit dan ook in een flat met bliksemafleiders.

Ik kan je helaas geen tip geven hoe je van die angst afkomt, anders dan je te informeren hoe onweer ontstaat en wat voor bliksemsoorten er zijn. Want niet alles slaat in, en niet alles geeft een onweersklap. Zo hebben vulkaanuitbarstingen ook een eigen weersysteem waarbij bliksem ontstaat, en heb ik persoonlijk statische ontladingen in een wolk gezien die ook de grond niet raakten.

Inmiddels hebben wij hier onweer gehad, niets dramatisch, rommelde een beetje, en de regen heeft de boel hier heerlijk opgefrist want het was vanmorgen hier niet te harden.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 23:49

Zal morgen op je bericht reageren ! Behint hier weer dus ik zweet mn bed weer uit, en das niet van bde warmte.. :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:51

Sterkte, komt straks mijn kant uit, zal van de intensiteit afhangen of ik nog een oog dicht doe of niet. Ik hoop dat het snel overwaait en je vannacht iig goed kunt slapen.

Het is hier gelukkig behoorlijk afgekoeld, dus erg warm ga ik het vannacht niet hebben. Maar uit voorzorg even de ramen dicht.

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:57

-O- hier nog een angsthaas en t begint hier dus nu ook weer tekeer te gaan....buuhhhh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:59

Tkomt ook deze kant op zo te zien op buienradar. Word weer niet slapen.. :(

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:05

Hier nog niks..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:07

Er is hier net een waanzinnige onweersbui langsgekomen, nu eindelijk aan het afnemen. (zeeland). Ben er overigens totaal niet bang van; tenzij ik in de auto zit. Heb iets tegen vonkjes, en dan het idee dat de bliksem in de auto kan slaan en dat ik dan tegen een lantaarnpaal moet rijden en dat dan die stroom overspringt van de auto naar de paal? Moh, zweet al peentjes bij het idee. En dan moet de kachel hoog ivm beslaan van de voorruit, en dan denk ik weer dat de auto te warm wordt en de bliksem aantrekt dus zet ik hem heel gestressed weer laag. Terwijl ik helemaal niet angstig ben aangelegd. Maar die megavonkjes genaamd bliksem: ik zie ze graag door een raam. Maar tijdens het reizen echt niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:09

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:13

Citaat:
Bliksem loopt namelijk als een vonk over de banden naar de aarde.

:oo
Ze zouden me kunnen afvoeren, geen twijfel over mogelijk... Het idee alleen al %)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:20

Wij waren vanavond bij vrienden BBQ-en, en nogal laat weer thuis. Had ik zoiets van ok laat de paarden maar binnen, is voor mijn oudje ook wel zo fijn. Die is nl bijna blind, en om haar dan in het donker naar buiten te schoppen vind ik ook zoiets. Kijk nu net binnen nog even op de radar omdat een kennis van me de opmerking maakte dat het volgende week vrijdag zo gruwelijk warm zal worden. En ik denk alleen maar "ben ik blij dat ik de paarden binnen heb gelaten" :D Wij gaan vannacht nog wat leuks krijgen -O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:34

Volgens de buienradar moet het onweer recht boven ons zitten. Ik zie en hoor alleen nog niets.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:46

@Cassidy, het komt eraan! Het is nu bij ons in Amsterdam aan het onweren!