Sassol schreef:Heb niet alles gelezen, maar vond het wel een interessant onderwerp.
Ik ben dus zo'n extraverteling die minder goed is met introverte mensen. Prima dat je stil bent, maar ik krijg absoluut geen hoogte van wie je dan bent, wat je nou precies denkt, wat je wilt etc.
Bij een paard werkt het dan juist weer therapeutisch voor me. Dan werk ik het liefst met een RB-i paard. Die ik uit z'n schulp kan krijgen om te laten zien dat de wereld helemaal niet zo eng is als dat ie dacht!
En daarvoor moet je innerlijk heel kalm en rustig zijn.
En als je dan toch de vergelijking trekt naar de horsenalities, ja, dan zie je het liefst LB-ex mensen. En zie je RB-i eigenlijk het minst graag, omdat die het onvoorspelbaarst zijn.
Niet dat het 1 goed is en de ander slecht, maar om echt samen te kunnen werken zul je de mens/het paard toch extravert moeten te zien krijgen.
Dat is dan ook de aanpak die je gebruikt bij LB-i paarden. Je vraagt een tijdje minder en remt ze juist, opdat ze zelf wat meer willen doen. Dat ze vanuit zichzelf wat extraverter worden.
Dus dat werkgevers liever met LB-ex mensen werken, dan met RB-i bijv. verbaast mij niet.
Ik heb 0,0 verstand van horsenalities, maar als ik even een parallel trek met menselijk persoonlijkheden dan ben ik het niet helemaal met je eens. Ik ben een introvert maar ik vind de wereld heus niet 'eng' hoor, en ik ben er vrij zeker van dat ik niet de enige ben. Ook zijn er genoeg introverten die prima samen kunnen werken met andere mensen. Zo zijn er ook genoeg extroverten die dat niet kunnen, die bijvoorbeeld de neiging hebben om anderen te overschreeuwen, die niet kunnen luisteren naar ideeën van anderen, et cetera. Er is veel onderlinge diversiteit en ik denk dat de extreme gevallen voor iedereen lastig zijn. Daarbij zijn er ook nog dingen als sociale en communicatieve vaardigheden, die zowel introverten als extraverten wel of niet kunnen beheersen, dat heeft weinig met persoonlijkheid te maken. 
Dat je het gevoel hebt geen hoogte te krijgen van introverte mensen, kan ik wel begrijpen. Ik denk dat dat vooral een kwestie is van geduld, maar ik snap ook dat niet iedereen dat geduld altijd heeft (en waarschijnlijk vooral extraverten niet).
Anoniem schreef:Idem hoor. Het boeit mij altijd heel erg die verhalen, en wat andere mensen vertellen.
Het meest erge wat me kan overkomen is dat mensen dan opeens zeggen "en jij bent zo stil, vertel jij eens een leuk verhaal'.
Dat is vreselijk inderdaad, dan is mijn brein gegarandeerd blanco. 
Volgens de test die Fiffill postte, ben ik trouwens INTJ. Ik sta altijd een beetje sceptisch tegenover dat soort testjes, maar ik moet zeggen dat ik me wel heel sterk herken in de karakteromschrijving die daar bijhoort. (Nu sta ik ook daar wel sceptisch tegenover, want het is toch wel een beetje mens-eigen om naar die herkenning te zoeken.
)
Sentido schreef:Mijn persoonlijk ervaring in mijn leven dus is echter dat mensen het vrij lastig vinden om met mijn introvertie om te gaan. Nou was ik ook vrij extreem als kind. Daar kwam onzekerheid boven op en resulteerde in iemand die überhaupt haar mond niet open durfde te trekken. En daar gingen mensen, van alle soorten om ze maar in een hokje te stoppen, tegen aan pushen om meer open te worden en voor mezelf op te komen. Dat betekend niet dat alle extraverte mensen dan maar slecht zijn, helemaal niet. Ze zijn gewoon anders dan dat ik ben. Het topic is bedoelt om daar wat meer begrip in te kweken, dat we juist allemaal anders zijn. En nogmaals, het gaat niet om het hokje of de stempel.. maar een discussie zonder veralgemeningen lijkt me vrij lastig over dit onderwerp.
Daar herken ik me wel in, maar ik ben het met Fiffill eens en denk ook dat dat vooral met onzekerheid te maken heeft. Introvert blijf je waarschijnlijk altijd en je kunt niet veranderen hoe anderen daarmee omgaan, maar je kunt wél veranderen hoe je er zelf mee omgaat. Ik denk dat zelfvertrouwen ontwikkelen daarbij heel belangrijk is.