Sarah_Elise schreef:Ik ga vandaag slagen voor mijn VWO-diploma (hoop ik) en ik heb me ingeschreven voor de HBO-opleiding "Educatie en Kennismanagement Groene Sector". Er bestaan verschillende richtingen bij deze opleiding en ik ga "recreatie en gezeldschapsdieren" doen. Je wordt bij deze opleiding opgeleid tot tweedegraads docent en je kunt bv docent dierverzorging of biologie worden, maar je kunt ook terecht komen op een zorgboerderij of iets dergelijks.
Toen ik deze opleiding vond, was ik erg bang dat het een pretstudie zou zijn en dat wilde ik echt niet. Maar mijn moeder en ik hebben vanalles over de opleiding uitgezocht en 98% vindt binnen 3 maanden een baan. Waarschijnlijk komt dit doordat de school een soort monopoliepositie heeft m.b.t. het opleiding voor het groene onderwijs. De school is ook erg klein. De HBO-raad was positief over de kwaliteit van de opleiding dus ik hoop dat ik de opleiding heb gevonden die én heel leuk is én waar ik later goed een baan mee kan vindenMaar dat is altijd maar afwachten in deze tijden..
Op een zorgboerderij in de zin van begeleider of als dierverzorger?
Want als je begeleider op een zorgboerderij wil worden vragen ze meestal SPW/SPH. Als er al banen op een zorgboerderij te vinden zijn..
Ik heb eerst de opleiding SPW gedaan, na 1 jaar gestopt omdat de opleiding me gewoon niet boeide. Geen gemotiveerde klas en het was meer een "knutselopleiding". Nee, toen niet iets voor mij.
Daarna ben ik paraveterinair gaan doen. Ondertussen had ik een baantje op een zorgboerderij als begeleider (ben daar gekomen omdat ik daar én in de "goede tijd" kwam en ik toen nog SPW deed)
Halverwege de opleiding toch achter de harde waarheid gekomen. Maar ik vond het zonde om alweer een opleiding af te sluiten zonder diploma. Dus toch maar verder gegaan. Tot ik in mijn vierde jaar de kans kreeg om alsnog SPW te gaan doen. Ik had voor mezelf al besloten om na de opleiding paraveterinair verder te gaan in de zorg. Maar ik kon deze opleiding binnen 1,5 jaar afronden, gezien mijn ervaring op de zorgboerderij. Dus heb ik mijn niv. 3 gehaald (dierverzorging) en ben ik SPW gaan doen. Inmiddels een jaar mijn diploma en aan het werk als woonbegeleider

Als ik het over mocht doen had ik het gedaan. Maar nu heb ik wel 2 diploma's in the pocket. Plus dat mijn ambities nog steeds liggen bij het buiten werken met kinderen/jongeren in combinatie met de natuur. Helaas zijn die banen schaars. Maar die tijd komt vast wel weer. Hier heb ik dan weer een voordeel mee met mijn dierverzorging diploma en de ervaring die ik hem opgedaan met mijn stages.
Nu is het lekker werken en ervaring opdoen met de doelgroep
) en ik heb me ingeschreven voor de HBO-opleiding "Educatie en Kennismanagement Groene Sector". Er bestaan verschillende richtingen bij deze opleiding en ik ga "recreatie en gezeldschapsdieren" doen. Je wordt bij deze opleiding opgeleid tot tweedegraads docent en je kunt bv docent dierverzorging of biologie worden,
) waren met een andere school. Wat mij is verteld, is dat ongeveer de helft van de mensen in het onderwijs terecht komt en de andere helft in het bedrijfsleven. In het onderwijs gaan werken spreekt me erg aan en past denk ik ook wel bij mij, maar een zorgboerderij vind ik ook erg interessant, vandaar dat ik dat als voorbeeld gaf. De opleiding is best breed en je kunt je specialiceren. Ook is het belangrijk waar je je stages doet. Je kunt op veel plekken terecht komen en misschien als je je best doet en de opleiding op een bepaalde manier inricht, dat je op een zorgboerderij kunt gaan werken. Maar goed, ik ben nog niet begonnen aan de opleiding dus helemaal zeker weet ik het allemaal niet hoor, dit is wat mij is verteld. Ik ga het beleven
) school. Ik ben er toen niet heengegaan omdat het onderwijs me niet zo aanspreekt. Ik denk wel dat het met iedere opleiding zo is dat je ervan kan maken wat je zelf wil. Met stages kun je natuurlijk al een hoop richting geven aan je loopbaan en flink ervaring opdoen 
)