Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:15

anneliesdj schreef:
Mindfields schreef:
Anneliesdj: Die momenten hebben we heus ook hoor. Maar we gaan niet schreeuwen straffen boos worden etc. Wordt gewoon rustig opgelost. Vermijden is het zeker niet, leren communiceren over 'problemen' wel.

En hoe doe je dat dan? En wat als je op dat moment geen tijd hebt om een half uur of 3 kwartier op je kind te wachten?

Dat is nog nooit nodig geweest. op z'n langst duurt zo'n moment 5 minuten hier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:16

SusanH schreef:
Wat ik wel merk is dat we weer een andere fase in gaan, meer richting kleuterniveau. Gisteren vroeg ik wat ze op haar brood wilde en het antwoord was poep :=

Ohh, die hebben we hier ook gehad...

Wat zeg je poep...goed hoor.
Dan deed ik er smeerworst op.(of iets anders wat minder populair is)
Boos: dat wil ik niet ik wou jam.
Ik: nou dan had je dat dus moeten zeggen,...nu heeft mama gekozen.

:=
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-06-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:17

hanny_jelke schreef:
maar zoals dat ouders ze al vast een krentenbol ofzo geven zodat hun rustig kunnen winkelen snap ik echt niet, ik doe de boodschappen meestal alleen met robin, en die geef ik wel eens een zakje krentebollen in de hand, dan heeft hij iets om vast tehouden en het kan niet kapot vollen, nou prima dat werkt bij hem goed, en als we dan buiten staan en alles betaald hebben dan mag hij ook een krentebol hebben, maar nooit voor er betaald is, zo heb ik het bij milan ook altijd gedaan, simpel straks worden ze ouder moeten ze wel eerst afrekennen, en als ze dat eerst nooit hebben gehoeven dan raakt een kind in verwaring. plus je zal net zien ben je bij de kassa kom je er achter dat je, je portomonee vergeten bent.

Nog erger: ik heb wel eens gezien dat mensen hun kinderen koffiekoeken gaven, de verpakking ging niet mee naar de kassa (wat ik al niet zou doen, idd je zult daar ontdekken dat je portemonnee thuis ligt of ineens *saldo ontoereikend, betaal anders* zonder contant geld aaaaahh!) maar vond ik later terug in het vak van de zuivel gepropt... Nee dat is lekker normen en waarden meegeven!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

NatasjavE schreef:
SusanH schreef:
Wat ik wel merk is dat we weer een andere fase in gaan, meer richting kleuterniveau. Gisteren vroeg ik wat ze op haar brood wilde en het antwoord was poep :=

Dan deed ik er smeerworst op.(of iets anders wat minder populair is)

:=

Zo los ik het ook op idd :j en dan dat hoofd van je kind erbij, onbetaalbaar :D is eigenlijk pedagogisch totaal onverantwoord om daar stiekem om te lachen :=

horseyfries

anneliesdj schreef:
benangelique schreef:
Waarom in deze de confrontatie aan gaan? Dat ze zelf naar me toe kwam heeft meer indruk gemaakt op haar dan haar dwingen tot eten. Die strijd wint ze toch, want ik ga het eten er niet in proppen.
Net vroeg ze wederom om een banaan. . Op mijn vraag of ze die ging opeten of net als gisteravond na 1 hap klaar was, gaf ze aan de banaan tich niet te willen

Dwingen tot eten heeft idd geen zin, maar als ze hier vlak voor het eten bij me komen om wat lekkers zeg ik dat ze moeten wachten en dat het eten bijna klaar is, kunnen ze nog zoveel honger hebben, jammer dan. En als ze niet willen eten, krijgen ze na het eten geen banaan, zo werkt het ook niet.
Verder gaat het ongeveer hetzelfde, als ze meteen al niet meer willen moeten ze nog één laatste hapje en toetje krijgen ze normaal gesproken wel.
Verder is onze routine zoals Urielle al zegt.

Helemaal met je eens Annelies, ik vind het verhaal van Benangelique echt heel inconsequent naar haar kind toe. Het kind zeurt, kan echt niet meer wachten tot het eten (??? hoe laat heeft zo'n kind dan voor het laatst iets gehad?) en ze geeft dan maar wat rozijntjes. Gevolgtrekking kind: als ik zeur wordt dat beloond met rozijntjes. Vervolgens wil ze niet eten, maar krijgt ze wel een toetje. Gevolgtrekking kind: als ik niet gewoon wil eten krijg ik toch lekkere dingen, dus laat ik alle gewone gezonde dingen maar staan. Dan heeft ze toch weer honger ondanks dat ze zelf niet wilde eten en krijgt dan toch een banaan, die ze vervolgens weer niet wil. Dit zijn al zoveel dingen die ik een kind NIET zou willen leren, als ze heel simpel zoals jij had gezegd: we gaan zo eten, je kunt even wachten, je hebt om drie uur nog iets gehad, dan had ze honger gehad en wss gewoon haar eten opgegeten. Was dat dan niet het geval dan was het gezeur dus helemaal onzin en alleen bedoelt om wat lekkers te krijgen, en had ze die avond niets gegeten dan had ze zonder toetje naar bed gekund, wss wel honger gehad en voor eens en altijd geleerd dat dat niet zo'n goed plan was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:19

NatasjavE schreef:
SusanH schreef:

Dan deed ik er smeerworst op.

Ik maakte me er altijd vanaf met een grapje: boterham ter hoogte van mijn billen, 'zal ik even...? Wel opeten he!'
Tot dusver heeft nog geen van de kinderen het doorgezet, dat broodje poep :P Toch niet helemaal zeker dat mama niet gek genoeg is om een broodje poep te maken hahaha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:22

Urielle schreef:
Ik maakte me er altijd vanaf met een grapje: boterham ter hoogte van mijn billen, 'zal ik even...? Wel opeten he!'
Tot dusver heeft nog geen van de kinderen het doorgezet, dat broodje poep :P Toch niet helemaal zeker dat mama niet gek genoeg is om een broodje poep te maken hahaha!

Die is ook leuk ja :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:23

Mijn kind van 3 leeft nog in het moment. Die snapt echt niet dat ze honger heeft in de nacht omdat ze haar avondeten niet heeft opgegeten. Daarnaast is het toetje onderdeel van de maaltijd. Niet om te straffen of te belonen.
Als zij op maandag uit de crèche komt om een uur of 5, heeft zij gegeten om 3 uur. Wij eten echter altijd pas rond half 7, dus die tijd daartussen is erg lang. Zij krijgt dus rozijntjes omdat ik begrijp dat ze honger heeft, niet omdat ze zeurt. Dat laatste doet ze ook wel eens terwijl in mijn optiek onterecht is. Dan krijgt ze dus ook niets en dan leg ik ook uit waarom niet. B werkt prima.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:23

SusanH schreef:
Zo los ik het ook op idd :j en dan dat hoofd van je kind erbij, onbetaalbaar :D is eigenlijk pedagogisch totaal onverantwoord om daar stiekem om te lachen :=

:j :') :')

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:25

Wij hoeven ook niet echt te straffen. Wel eens waarschuwen hoor, maar dat is dan ook 1 x waarschuwen en dan snapt ze het wel.
Ik wordt wel eens boos op dr hoor, en zij wordt ook wel eens boos op mij..en dat is prima. Maar dan laten we elkaar een minuut of 5 afkoelen en dan praten we er over.

Eten is hier soms nog wel een punt..dan wilt ze niet eten..nou prima dan zegt ik tegen dr dat ze een x aantal happen moet eten en de rest mag laten staan. Toetje krijgt ze altijd. maar je bord niet leeg eten betekend wel dat je na het toetje ook voor niks anders meer hoeft te komen.
Maar dat vertel ik haar al als ze dr bord weg zet, zodat daar ook geen verwarring over kan ontstaan ;)

Eten uit de schaaltje in de winkel..ja als er fruit staat mag ze van mij 1 stukje fruit, ik pak dat voor dr en geef het aan haar. Verder wordt er in de winkel niet gegeten..geduld tot thuis moet wel opgebracht kunnen worden dacht ik zo

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:26

Wij voeden ook op zonder te straffen, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit boos ben. Maar boosheid kun je ook uiten zonder te straffen en te schreeuwen. Ook grenzen kun je prima aangeven zonder straf. Omkopen doe ik ook echt niet. Ik zal nooit zeggen als je nu dit doet dan mag je straks dat. Ik leg het desnoods honderd keer uit en probeer af te leiden. Thuis is het zo ingericht dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, maar stel dat ze zonder handje vast de straat over zou willen steken, dan zou ik haar oppakken en uitleggen waarom dat gevaarlijk is en niet mag. Over eten en slapen ga ik de strijd absoluut niet aan. Ik geloof niet dat je daar iets mee opschiet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 13:27

chevax schreef:
anneliesdj schreef:

Oja, het geeft niets dat je 3 kwartier te laat komt? De meeste mensen hebben die luxe niet hoor.

Volgens mij bedoelen we allebei iets anders

Wat bedoel je dan wel? :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:28

*heb niet het hele topic doorgelezen*

Vind er een groot verschil zitten tussen consequent zijn en waarschuwen of straffen. Als kinderen goed weten waar grenzen liggen hoeft het niet tot straffen te komen. Schreeuwen/fysiek zijn naar je kind (en daarmee bedoel ik ook hard beetpakken bij een armpje bijv, iets wat een kind pijn kan doen) vind ik sowieso not-done. Bij straffen is de situatie eigenlijk al te ver en ben je naar mijn mening te laat. Iedereen is anders en kinderen moeten fouten maken om te leren. Sja, hoe ik het zelf ga doen, heb daar prima ideeën over maar hoe het straks zal zijn... Frummel mag nog lekker een week of 13 veilig in mijn buik blijven zitten <3

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:28

benangelique schreef:
Mijn kind van 3 leeft nog in het moment. Die snapt echt niet dat ze honger heeft in de nacht omdat ze haar avondeten niet heeft opgegeten. Daarnaast is het toetje onderdeel van de maaltijd. Niet om te straffen of te belonen.
Als zij op maandag uit de crèche komt om een uur of 5, heeft zij gegeten om 3 uur. Wij eten echter altijd pas rond half 7, dus die tijd daartussen is erg lang. Zij krijgt dus rozijntjes omdat ik begrijp dat ze honger heeft, niet omdat ze zeurt. Dat laatste doet ze ook wel eens terwijl in mijn optiek onterecht is. Dan krijgt ze dus ook niets en dan leg ik ook uit waarom niet. B werkt prima.

Dat klopt hoor. Dat snapt een 3 jarige nog helemaal niet.
Als ze zolang moeten wachten(voor hun) heb ik ook altijd gezorgt voor iets te eten.

Als ik ze dan haalde om 5 uur dan kregen een klein krentebolletje. En ja dan eten ze aan tafel wat minder.

Mijn oudste heeft ADHD en krijgt om die rede medicatie met als gevolg dat al die uitgewerkt is hij honger heeft.
Het heeft geen zin (zou ook niet eerlijk zijn imo) om hem te dwingen ana tafel heel veel te eten.

Hij mag dan als hij honger heeft gewoon nog wat eten later op de avond.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:31

benangelique schreef:

Ik dacht dat je zei dat ze zeurde, dus dan zou ik daar toch een punt van maken. Was één van de dingen die mijn "Amerikaanse kindjes" constant deden, telkens met een zeurstem iets vragen of echt dreinen als ze iets wilden. Dit was in één week over omdat ze merkten dat als ze iets met een normale stem vroegen de kans een stuk groter was dat ze het kregen dan dat de zeurstem aan ging. Alle ongewenste gedrag kun je zo heel snel de kop indrukken.
Misschien ligt het aan mij maar ik erger me vreselijk aan kinderen die plotseling totaal niet meer normaal kunnen praten als ze iets willen. Dat is puur aangeleerd gedrag wat bij beloning steeds erger wordt.

Ze is nog wel heel erg jong, dat had ik niet uit je verhaal begrepen. Misschien is het dan slimmer om rond vier uur, half vijf voor ze er zelf om vraagt nog iets te geven, zodat ze dan wel weer echt honger heeft tegen etenstijd?

Wat ik niet goed begrijp is dat mensen zeggen dat ze wel een toetje krijgen als ze niet hun gewone eten opeten "omdat het bij de maaltijd hoort". Als je geen honger hebt om je normale eten op te eten, dan heb je ook geen honger voor een toetje. Het gaat er dus niet om dat het toetje een beloning zou zijn voor iets, maar dat geen honger ook betekent dat er geen toetje meer in kan.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:31

nou toen die van mij drie jaar was snapte ze dat prima hoor ;)
maar daarom leg ik ook altijd heel veel uit zonder direct te straffen

maar als ze voor het eten honger had dan kreeg ze best nog iets hoor..soepstengel, rijstwafel tomaatjes..zoiets

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:33

NatasjavE schreef:
spatter schreef:
autoritair klinkt tegenwoordig negatief, maar kinderen hebben gewoon grenzen nodig, dat geeft rust en duidelijkheid en binnen die grenzen kunnen ze hun leven ontdekken

Je kan ook grenzen stellen zonder autoritair te ziijn. En zeker zonder fysieke straffen.

_/-\o_ :j
Laatst bijgewerkt door Sjapaz op 04-06-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:33

Ik was ook altijd van plan om op te voeden zonder te straffen maar in de peuterpubertijd ben ik daar toch vanaf gestapt. Ze weet dondersgoed dat ze de hond niet mag slaan of schoppen, maar als ze dat uit baldadigheid toch doet en mij daarbij aankijkt welke reactie er komt vind ik straf wel gepast. Dan moet ze gewoon even voelen dat dit echt niet mag. En dan moet ze dus even op de trap zitten van mij, en het daarna weer goed maken met de hond. Snapt de hond natuurlijk niks van, maar vind ik een goede afronding. Daarna is het ook klaar en hebben we het er niet meer over. Ik zie het meer als een time out. Werk zelf in de gehandicaptenzorg en daar moeten mensen van ons soms ook wel even op hun kamer om een beetje af te koelen. Daarna praten we het uit en lossen we het samen op. Die time out geeft lucht zodat je samen weer verder kunt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:34

anneliesdj schreef:
Oja, het geeft niets dat je 3 kwartier te laat komt? De meeste mensen hebben die luxe niet hoor.

Volgens mij bedoelen we allebei iets anders[/quote]
Wat bedoel je dan wel? :)[/quote]

Ik verwachtte dat er tegen je gezegd zou worden dat je moet zorgen dat je voor kinderen altijd tijd hebt of dat dat echt niet voorkwam.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:35

benangelique schreef:
Ik denk dat er hier behoorlijk langs elkaar heen wordt gepraat. Niet straffen staat namelijk niet gelijk aann grenzeloos opvoeden. ..

Hier ben ik het helemaal mee eens. :j

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:38

boooo schreef:
benangelique schreef:
Ik denk dat er hier behoorlijk langs elkaar heen wordt gepraat. Niet straffen staat namelijk niet gelijk aann grenzeloos opvoeden. ..

Hier ben ik het helemaal mee eens. :j

ik ook :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:38

horseyfries schreef:
benangelique schreef:

Ik dacht dat je zei dat ze zeurde, dus dan zou ik daar toch een punt van maken. Was één van de dingen die mijn "Amerikaanse kindjes" constant deden, telkens met een zeurstem iets vragen of echt dreinen als ze iets wilden. Dit was in één week over omdat ze merkten dat als ze iets met een normale stem vroegen de kans een stuk groter was dat ze het kregen dan dat de zeurstem aan ging. Alle ongewenste gedrag kun je zo heel snel de kop indrukken.
Misschien ligt het aan mij maar ik erger me vreselijk aan kinderen die plotseling totaal niet meer normaal kunnen praten als ze iets willen. Dat is puur aangeleerd gedrag wat bij beloning steeds erger wordt.

Ze is nog wel heel erg jong, dat had ik niet uit je verhaal begrepen. Misschien is het dan slimmer om rond vier uur, half vijf voor ze er zelf om vraagt nog iets te geven, zodat ze dan wel weer echt honger heeft tegen etenstijd?

Wat ik niet goed begrijp is dat mensen zeggen dat ze wel een toetje krijgen als ze niet hun gewone eten opeten "omdat het bij de maaltijd hoort". Als je geen honger hebt om je normale eten op te eten, dan heb je ook geen honger voor een toetje. Het gaat er dus niet om dat het toetje een beloning zou zijn voor iets, maar dat geen honger ook betekent dat er geen toetje meer in kan.

Ik heb inderdaad zeuren opgeschreven. Ik ervaarde het zo, ik was me immers in allerlei bochten aan het wringen om het eten op tafel te krijgen :+
Vaak heb ik ook wel iets in mijn zak als ik haar ga halen. Een doosje rozijntjes, 2 lange vingers of een soepstengel. Nu dus niet met dit gevolg.
Mijn dochter krijgt altijd har toetje omdat ik niet kan bepalen wanneer zij genoeg gegeten heeft. De ene keer kan ik haar bord 2x vol scheppen, de andere keer is ze na 3 happen klaar (en hoeft ze vaak ook haar toetje niet). Logisch ook,ik heb immers ook niet altijd evenveel honger

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:39

Blabla1980 schreef:
benangelique schreef:

ik ook :j

En ik ook!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 13:39

SusanH schreef:
Ik was ook altijd van plan om op te voeden zonder te straffen maar in de peuterpubertijd ben ik daar toch vanaf gestapt. Ze weet dondersgoed dat ze de hond niet mag slaan of schoppen, maar als ze dat uit baldadigheid toch doet en mij daarbij aankijkt welke reactie er komt vind ik straf wel gepast. Dan moet ze gewoon even voelen dat dit echt niet mag. En dan moet ze dus even op de trap zitten van mij, en het daarna weer goed maken met de hond. Snapt de hond natuurlijk niks van, maar vind ik een goede afronding. Daarna is het ook klaar en hebben we het er niet meer over. Ik zie het meer als een time out. Werk zelf in de gehandicaptenzorg en daar moeten mensen van ons soms ook wel even op hun kamer om een beetje af te koelen. Daarna praten we het uit en lossen we het samen op. Die time out geeft lucht zodat je samen weer verder kunt.

Same here, ik had ook ooit zulke rooskleurige beelden.

chevax schreef:
Ik verwachtte dat er tegen je gezegd zou worden dat je moet zorgen dat je voor kinderen altijd tijd hebt of dat dat echt niet voorkwam.

:') Haha ik mag hopen van niet, dat is wel een heel slappe inbreng.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:42

Ik laat ze zelf hun straf verzinnen :D
Die zijn vaak vervelender dan de straffen die ik bedenk.

Toen ze klein waren zette ik ze gewoon een poosje op de gang op de deurmat.