Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:54

Akhal_Teke schreef:
Helaas is dit wel steeds meer de trend. (Hier een juf). Ouders laten het steeds meer afweten waardoor, ook vanuit de politiek, steeds meer op het bordje van de leerkracht komt.
Het is toch ook niet normaal dat een kind van 6 haar blote kont laat zien buiten op het schoolplein. Dat een andere juf straf geeft doet er totaal niet toe, die juf had pleinwacht dus die juf bepaalt de straf.
Ik mag toch hopen dat je als ouder zijnde je dochter ook goed duidelijk hebt gemaakt dat je het niet met haar "blote kont"- actie eens was?!

Kinderen van 6 jaar weten nog niet altijd wat wel of niet gepast is, maar als juf niet eens uitlegt waarom ze straf krijgt (zo lees ik het) dan is ze verkeerd bezig. Straf geven is prima, maar zeg dan wel wat ze fout heeft gedaan en doe dit op een zodanige manier dat het de juiste impact krijgt en in lijn is met de "overtreding". De straf die nu gegeven is buitenproportioneel.

Zo ik het zie heeft de dochter niet geweten dat dit ongepast gedrag is, dan zou ik als juf een gesprekje voeren dan dit niet gewenst is, eventueel de rest van de pauze apart en dan is het klaar.

En ja, ik heb zelf geen kinderen, maar ben dochter van een kleuterjuf, heb dit ook even met haar besproken en mijn moeder zou het zo aangepakt hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:54

Akhal_Teke schreef:
Helaas is dit wel steeds meer de trend. (Hier een juf). Ouders laten het steeds meer afweten waardoor, ook vanuit de politiek, steeds meer op het bordje van de leerkracht komt.
Het is toch ook niet normaal dat een kind van 6 haar blote kont laat zien buiten op het schoolplein. Dat een andere juf straf geeft doet er totaal niet toe, die juf had pleinwacht dus die juf bepaalt de straf.
Ik mag toch hopen dat je als ouder zijnde je dochter ook goed duidelijk hebt gemaakt dat je het niet met haar "blote kont"- actie eens was?!

Ik ben thuis voor mijn drie kinderen en ik breng ze echt wel normen en waarden mee. Ik sta volgens zeggen te boek als strenge mama }>
En zoals eerder te lezen valt heb ik haar ook uitgelegd dat de juf haar actie heeft gezien als 'vies doen' en heeft ze mij (en morgen de juffen) moeten beloven dat ze het niet meer zal doen.
Maar ik vind het wel 'normaal', niet dat het mag, maar mijn dochter heeft een lange neus maken, een varkenssnoetje trekken of haar billen laten zien nog op hetzelfde niveau staan, dat is ondeugend en grappig volgens haar, maar geen serieuze stoutigheid. Zij is nog heel onschuldig mbt haar lichaam juist omdat ze geestelijk jong is, er zit voor haar geen enkele seksuele ondertoon in.
Als de auto een scherpe bocht maakt en ze wordt wat wagenziek zegt ze dat haar 'poekiwoeki kriebelt' en haar schoolvriendinnetje zat laatst in de auto uitgebreid tegen me te vertellen dat 'haar mama in haar nachthemd slaapt maar haar vader in zijn blote piemel'. Hoefde ik niet te weten :')
Dus qua ontwikkelingspatroon lijkt het me nog vrij normaal ja. En enerzijds moet ze leren dat dit ongepast gedrag is, anderzijds zou ik die onschuld graag nog even bewaren eigenlijk. :o
Nogmaals: ik ben het er mee eens dat de juf er actie op heeft ondernomen. Ze moet ook niet kijken, omdraaien en weglopen, dat is het andere uiterste :+
Het verbaast me denk ik vooral omdat de school op andere fronten zo zelden straft (heb haar zelf ooit mee naar de directeur gesleurd omdat ze 's ochtends geen moeite deed om op tijd te komen :') ) zie ook het jongetje wat een schoolvriendinnetje in het gezicht trapte en het oudere meisje wat mijn dochter met haar hoofd tegen de muur aan beukte -O-

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:56

Klinkt alsof de school (of de juf toch) wat overspannen reageert op dingen die betiteld zouden kunnen worden als 'ongepast seksueel gedrag' en verder eigenlijk niet zo reageert op dingen waar ze wel op zouden moeten reageren. Zou voor mij als moeder en als leerkracht toch reden zijn om een gesprek aan te gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:58

Akhal_Teke schreef:
Homiafortuna schreef:

De leraren zijn de "opvoeders"? Hier kan ik me nu boos over maken. De ouders zijn de opvoeders, op school leren ze andere dingen, daar worden leraren voor opgeleid, niet om kinderen op te voeden. Die verantwoording ligt toch echt bij de ouders.

http://www.seksuelevorming.nl/content/12-18-jaar
Samengevat:
Rond deze leeftijd leren kinderen dat het idd niet mag, maar vinden ze het wel nog grappig en spannend en is het dus nog pure onschuld. Zeker als ze nog jong in haar koppie is, kan ik me best voorstellen dat dit nog moeilijk is.

Ik ben benieuwd waar je oo baseert dat dit niet normaal is? Je geeft zelf aan dat je leraar bent, dus als het goed is heb je meer geleerd over de ontwikkeling van een kleuter dan dat ik heb...

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:59

en dát, dat geweld, daar zie ik op latere leeftijd veel meer schade in dan moonen vanuit je onschuld. Dat zouden ze flink de kop in moeten drukken met bijbehorende ''workshops/gastsprekers/kringgespreken e.d''
Word er een beetje pissed van als ik zie hoe ze met geweld omgaan ten aanzien van de actie van je dochtertje.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:01

Ik denk dat je het ook duidelijk ziet. De straf die je dochter kreeg, staat niet in verhouding met wat ze gedaan heeft. Zeker omdat het voor haar onschuldig is. Had ze ook zoveel straf gekregen als ze die lange neus had laten zien. Even afwachtend wat de juf voor toelichting geeft. Misschien ging het niet om de blote billen, maar speelt er meer. Was je dochter misschien brutaal erna. Ik noem zo maar wat hoor, zeg niet dat het zo is. Daarom vind ik het juist goed dat je om verduidelijking vraagt.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:03

Ik vind het een erg grote straf voor het tonen van een paar kleine billetjes :D. Nee, serieus, ze moet wel weten dat het geen handige actie is. Maar een kind zich zo onveilig laten voelen en te kijk zetten vind ik niet kunnen gezien haar leeftijd. Ze is net kleuter-af zeg :(:) Die juf kan haar punt echt wel op een andere manier maken. Als ik naar mezelf kijk op die leeftijd was een streng toespreken heel erg voldoende geweest.

Wat is mijn onderschrift nu toepasselijk :+
Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 03-06-13 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:04

Sammie schreef:
Dus kinderen kunnen op school alles maar uithalen wat ze willen? Want opvoeden hoeft niet? Juffen en meesters moeten ook paal en perk kunnen stellen, hoor. Ouders van nu reageren af en toe erg kriegelig als het om 'opvoeden' gaat. Wat is het probleem als de buuf of de juf (terecht) een standje geeft als het kind iets doet wat niet de bedoeling is. Imo hoort een kind naar iedereen te luisteren als dat nodig is. Thuis, op school, in supermarkt, op straat, de buuf en later ook op het werk.

Om dan nog maar te zwijgen over het aantal ouders waarbij opvoeden niet eens meer in het woordenboek voorkomt. :D

Een standje moet kunnen, als de ouder op dat moment niet in de buurt is. Ik vind dan wel dat dat achteraf aan de ouder moet worden vermeld, zodat die er eventueel ook nog iets mee kan. Niet nogmaals een standje geven of straffen natuurlijk, maar het bijvoorbeeld nog even bespreken.

Meer dan een standje zou iemand anders dan een ouder niet moeten geven, vind ik.

Ik heb me toevallig vanmiddag nog eens inwendig boos staan maken over het feit dat mijn moeder een kennis van ons ooit gewoon toestond mij op mijn flikker te geven voor iets dat ik niet eens had gedaan (ze riep me er zelfs voor naar beneden, en ik mocht niet terug naar boven voor die kennis klaar was met schelden en dreigen). Dat heeft mijn vertrouwen in mijn moeder toen flink geschaad. Kennis in kwestie kon verdomme haar eigen kind niet eens opvoeden (dat liet ze mijn moeder namelijk grotendeels doen)!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 23:05

Nou, ondertussen ga ik mijn mandje in. Iedereen bedankt voor de reacties, inzichten, discussies, zeer verhelderend! Ik zal morgen het hele verhaal laten weten hoe het nu eigenlijk precies gegaan is volgens de juf en de reactie van de juf(fen).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:05

Graag! Ben erg benieuwd hoe het nou zit. Succes morgen en slaap lekker!

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:05

:o Ik ben nog maar 15jaar, maar ik zou zeker even naar de juf gaan. Het kan nooit kwaad om te vragen wat er volgen de juf is gebeurt! En als je het dan nog niet met de straf eens bent, kan je daar ook nog over praten!
Maar voor zoals ik het zo heb gehoord, is de straf echt te hoog! In een hoek een pauze lang is zat voor zo een jong meisje!
En al helemaal als je het vergelijkt met wat voor een straf wordt gegeven als er met opzet pijn wordt gedaan... :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:06

Succes!

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:07

Zit jouw dochter op een tuchtschool of zo ?

Kom op zeg, dat is helemaal geen straf, da's nog veel erger !

Ik weet niet of je dochter een uitleg hierover heeft gekregen, waarom ze dat niet mocht doen ?
Zo niet dan is de straf al helemaal niet op zijn plaats....

Een kind, moet je vertellen waarom het straf krijgt en één straf is wel voldoende!
Btw straffen met schoolwerk is not done ! Kind zal volgend jaar al helemaal niet meer naar school willen...

Ik zou eerst eens naar de leerkracht gaan van je dochter en eens informeren wat zij te horen kreeg van de 'toezichtjuf'... => zodat je weet wat er werkelijk gebeurd is.
Daarnaast vertellen dat je dit een onacceptabele straf vind, aangezien ze leerstof mist van haar klas + leerstof van 2de jaar is momenteel gewoon nog boven haar petje...

Desnoods stap je naar de directeur, maar ik zou het er niet bij laten!

Succes hoor!

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:07

Succes morgen!

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:08

Persoonlijk vind ik de straf veel te hoog volgens mij was het na een goed gesprek en een pauze apart ook wel duidelijk!

Ben er benieuwd wat het verhaal van de juf is.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:10

Nou, zo'n 12 jaar geleden rende ik als kleutertje naar buiten in de pauze en rennen mocht niet, dus heb ik de hele pauze op een krukje in de schuur opgesloten gezeten als straf. Stelde echt niet zo veel voor, maar ik weet alles nog, heeft op die leeftijd een behoorlijke indruk op mij gemaakt. Zeker even met die juf praten dus... Het feit dat je dochtertje moet gaan rekenen als straf, iets wat zij de komende jaren nog veel tegen gaat komen en waar motivatie juist zo belangrijk voor is, vind ik behoorlijk schrikwekkend! De straf die ze op de dag zelf al heeft gekregen, zal al meer dan genoeg indruk op haar gemaakt hebben.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:10

Succes morgen, laat je inderdaad even weten hoe en wat? *voor mij leerpunten voor over 4 jaar, ookal is Spruit hier pas 2, ik wil niet uitsluiten dat ze dit onschuldige gedrag gaat vertonen :D *

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:11

Caaroo schreef:
Nou, zo'n 12 jaar geleden rende ik als kleutertje naar buiten in de pauze en rennen mocht niet, dus heb ik de hele pauze op een krukje in de schuur opgesloten gezeten als straf. Stelde echt niet zo veel voor, maar ik weet alles nog, heeft op die leeftijd een behoorlijke indruk op mij gemaakt.

:oo Dat vind ik ook schandalig!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:12

Ik heb een dochter van 5,5 jaar en ik zou deze straf zeker niet kunnen waarderen. Ik zou als moeder wel graag eerst de kant van het verhaal van de juf willen horen, zonder dat je dochter bij dat gesprek aanwezig is. Als blijkt dat dit daadwerkelijk zo gegaan is zou ik toch ook vragen aan de juf waarom ze deze straf geeft? Waarom ze 3x gestraft wordt, waarom ze rekenen als straf kiezen (iets wat leuk hoort te zijn), waarom ze van haar eigen leerstof afgehaald wordt en waarom ze perse in het tweede leerjaar moet zitten? Dit laatste doet mij een beetje denken aan het aan de schandpaal nagelen van iemand. Ik zie hier de pedagogische waarde niet van in.

Ik geloof niet dat een kind hier erg veel van zal leren. Het zal eerder angst inboezemen en dat lijkt me niet de bedoeling. Het meisje is 6 jaar en op die leeftijd kunnen ze de gevolgen van hun acties gewoon nog niet goed inschatten. Er mogen best consequenties aan die acties zitten, maar zwaar straffen .... nee daar ben ik geen voorstander van en zeker op die jonge leeftijd niet.

Zoals eerder aangegeven zou ik dit een perfect moment vinden voor een goed kringgesprek. Natuurlijk mag je dochter weten dat dit gedrag niet hoort, maar dan is het wel belangrijk dat ze ook leert waarom niet. Binnen blijven tijdens het spelen had ik als straf al zwaar genoeg gevonden. In die tijd dat de juf met haar een gesprek kunnen voeren dat dit echt niet kan en daarna een goed kringgesprek.

Ik vind niet dat een juf/meester een directe opvoedende rol zou moeten hebben. Opvoeden doe ik zelf als ouder. Wij willen zelf onze eigen normen en waarden meegeven aan onze kinderen. Wel zullen ze zich aan de regels op school moeten houden en aan het niet naleven van de regels mogen best consequenties hangen, maar die moeten wel in verhouding staan. En ik had het als ouder erg gewaardeerd dat de juf me na schooltijd even apart had genomen om te vertellen wat er eerder die dag gebeurt was.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:24

Pfff, dit is toch gewoon een gevalletje kinderlijke onschuld. Met een duidelijke waarschuwing en uitleg was het je dochter ook wel duidelijk geworden dat dat op school niet hoort. Vind de straf zwaar overtrokken, het meisje is 6. Zou het een kind van 11/12 zijn vind ik het wat anders...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:40

Dat sommige mensen zeggen dat de straf gepast is/ billen tonen écht niet kan bij een 6 jarige, hou toch op, wat snapt dat kind als die een extreme straf krijgt? Alleen dat ze bang moet zijn, meer ook niet.

Rare school, zou me er niet druk om maken hoe ze jou gaan zien, moet er nog bij komen dat je je druk moet maken om andermans mening.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 00:17

1 middag straf vind ik meer dan genoeg ze heeft haar lesje wel geleerd ..

Vind alleen niet normaal dat ze dan haar eigen lessen zou moeten missen voor die straftaak..
En dat de school jou er niet van op de hoogte stelt is ook wel een minpunt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 00:21

Jeetje, ik schrok wel een beetje eerlijk gezegd, 2 hele middagen moeten rekenen als straf voor een 6 jarige??
Ik vraag me echt af hoe de juf dat wil rechtvaardigen, ik zou daar zeker verhaal gaan halen (zonder dat mijn kind ervan weet).
Een pauze afgezonderd zitten is toch al ruim voldoende gestraft, vind dit meer een straf voor een kind wat ouder is en vervelend blijft ondanks meerdere waarschuwingen.

En hoe gaat dat met de lessen die ze die 2 middagen mist?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 00:24

Delphi schreef:
waarom ze perse in het tweede leerjaar moet zitten? Dit laatste doet mij een beetje denken aan het aan de schandpaal nagelen van iemand. Ik zie hier de pedagogische waarde niet van in.

Dat zeker zou ik niet accepteren, straf is prima, maar niet op zo'n manier.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 01:51

Urielle schreef:
Als de klasjuf de straf door wil zetten denk ik niet dat ik het op de spits drijf, want ik sta al een beetje op de zwarte lijst: als pro-actieve moeder ben ik bij een jongen die allebei mijn dochters (en ook andere meisjes) pest en pijn doet naar de ouders gestapt en heb ik ook het kind zelf al eens bij zijn lurven gegrepen voor een stevig gesprek en dat werd niet zo gewaardeerd op school, waarna ik bij elke aanvaring weer in de klas kom melden dat het weer zover was voor het dossier van de jongen. Dus ik ben vast al niet de meest favoriete moeder van de klas :o

Dit maakt mij boos! Het is juist goed dat je als moeder optreed tegen zulke etterbakken! Mijn moeder deed dat vroeger bij mij ook, pakte de leraren aan en de ouders en niets hielp. Uiteindelijk ben ik van school veranderd, ik neem het mijn ouders nog steeds kwalijk dat ze dat niet eerder hebben gedaan.
Je kan er als moeder niet vroeg genoeg mee beginnen; proberen dat pestgedrag in te dammen.

Ik vind het een slechte zaak van de school dat je als moeder van gepeste kinderen als zwart schaap wordt gezien, omgekeerde wereld! De school zou hier zelf wat aan moeten doen, veel en veel meer!

Daarbij komt dat ik de straf van die juf veel en veel te hoog vind. Het is de eigen 'vieze' interpretatie van zo'n juf om zo'n klein meisje te straffen omdat ze haar billen liet zien. Ze is nog hartstikke onschuldig, mijn broertje deed dat ook tot zijn 8e ofzo; altijd maar naakt rondrennen als de kans zich voordeed ;)
Ik zou dit zeker aankaarten!