Mijn hersenen willen informatie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:02

Anoniem

Re: Mijn hersenen willen informatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:34

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:41

Leuk topic, ik volg :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:07

Heb me laatst een hele avond zitten vermaken op TED.com! Super leuk als je zo af en toe iets inspirerends of wetenschappelijks wilt horen. Super coewl!

En als je dat niet leuk vind en je houd van weetjes, kijk dan in ieder geval deze even, voor de uitleg van het spel "Chimborazo!" Haha, Ik ben fan!
http://www.ted.com/talks/rives_reinvent ... _game.html

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:02

Ik moest ineens denken aan de Bermuda driehoek... Echt heel leuk om over te lezen als je je verveelt!!!

Ook leuk: De verborgen geschiedenisverhalen uit het dorp of de gemeente waar je woont.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:22

Stippelke. Interessant topic!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:27

Oei ik heb ook nog een goeie!

Afbeelding

Er zit een peer in deze fles... Serieus... Hoe krijgen ze die erin?! :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:49

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:50

Dat wist ik inderdaad! Geen porem, die bomen waar flessen aan 'groeien' :))

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:51

Goed geanwoordt! Lache he?! Mijn vader had vroeger zo'n fles in de kast en ik heb als klein meisje jaren gedacht dat hij me in de maling nam! :=

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:23

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:34

Helaas verzandt het topic een beetje in linkjes, dus hier nog een paar weetjes waarvan je niet wist dat je ze eigenlijk wel heel graag wilde weten! :P Alleen dit keer niet zelf geschreven maar gekopieerd... ;)

In het Amerikaanse Jamestown zijn botten en een schedel gevonden waaruit blijkt dat de eerste Engelse kolonisten elkaar opaten.

De kolonisten die zich hadden gevestigd in Jamestown, moesten in de winter van 1609-’10 een paar gruwelijke maanden doorstaan. Het stadje werd belegerd door een indianenstam uit hetzelfde gebied, en er was onvoldoende voedsel. Zonder contact met de buitenwereld waren de inwoners aangewezen op wat er binnen de muren voorhanden was. Ze aten eerst hun paarden, honden en katten op; vervolgens waren de ratten, muizen en slangen aan de beurt. Totdat ze letterlijk alleen nog op elkaar aangewezen waren.

De archeologen die de schedel van het meisje vonden, zagen meteen dat er een aantal opvallende sneeën in zaten. In zeventiende-eeuwse geschriften waren weleens aanwijzingen voor kannibalisme gevonden, maar nooit eerder hadden archeologen overblijfselen gevonden om dit soort praktijken onder kolonisten te bewijzen. Omdat het skelet van het meisje zo bizar was toegetakeld, stuurden de onderzoekers haar overblijfselen naar een forensisch antropoloog van het Smithsonian National Museum of Natural History in Washington, D.C.

Aan de positie van de sneeën zag hij direct dat het meisje was toegetakeld zoals een dier door een slager wordt versneden. Maar dan voorzichtiger en onhandiger, omdat het waarschijnlijk geen slagers, maar verhongerde stadsgenoten waren geweest die haar in stukken hadden gesneden. De forensisch antropoloog herkende de messporen direct van andere slachtoffers van kannibalisme. De sneeën in haar gezicht laten volgens hem zien dat de daders duidelijk op zoek waren naar vlees, tong en spieren. Ook tonen de vier sneetjes op haar voorhoofd aan dat iemand heeft geprobeerd om haar hoofd met een hakmes open te splijten, op zoek naar voedzame hersenen.

Toen er na zes koude maanden eindelijk hulp kwam, waren er nog slechts zestig van de oorspronkelijk driehonderd kolonisten over. Het meisje was waarschijnlijk dan ook niet de enige die is opgegeten.

Bron: National Geographic Magazine

Het vooruitzicht op rekenen kan ons brein daadwerkelijk pijn doen. Dat blijkt uit recent onderzoek van de University of Chicago.

Als mensen met een sterke afkeer van wiskunde weten dat ze een rekensom moeten oplossen, worden de insula en de cortex cingularis anterior actief. Dit zijn de gedeelten van de hersenen die pijn en bedreiging registreren. De reactie van de hersenen is net zo heftig als wanneer iemand zich verbrandt aan een heet fornuis. Bij mensen die geen moeite hebben met rekenen, is deze activiteit geheel afwezig.

“De pijn- en bedreigingwaarnemende gedeelten van de hersenen worden alleen actief tijdens het vooruitzicht op de rekensommen. Als ze daadwerkelijk aan bod komen, verdwijnt de pijn. Dit geeft aan dat niet het rekenen zelf, maar de gedachte eraan pijnlijk is”, vertelt coauteur van het onderzoek Ian Lyons. “Het is puur psychologisch. Wiskunde is niets meer dan cijfertjes op papier. Het is dus absoluut onmogelijk dat het echt pijn doet.”

Mensen die een grote hekel hebben aan rekenen, blijken er meestal slecht in te zijn. Ze vermijden daarom ook beroepen waarvoor enig rekenwerk moet worden verricht. De oorsprong van het fenomeen ligt volgens Lyons niet in de evolutie. “Wiskunde is met een paar duizend jaar een relatief recente ontdekking. Het lijkt erop dat deze reactie wordt gestuurd door de persoonlijke ervaringen met rekenen. Als deze negatief zijn, is de persoon in kwestie geneigd wiskunde als iets bedreigends, en in dit geval iets pijnlijks, te beschouwen”, vertelt hij. De onderzoekers vermoeden dat deze resultaten betrekking hebben op meer dan alleen wiskunde. “Het zou ons niets verbazen als dit ook geldt voor andere fobieën, zoals hoogtevrees”, aldus Lyons.

Bron: National Geographic Magazine

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:37

Martine_R schreef:
Wist je dat:
- Coca Cola vroeger cocaine bevatte?
- Aragorn uit Lord of the Rings het paard van Arwen heeft gekocht voor de stuntvrouw die hem getraind heeft voor de film? Het was haar lievelingspaard, dus kreeg ze hem cadeau.
- een mensenlijk hart in het midden van de borstkas zit en niet aan de linkerkant?
- bijna alle zinnen in de Donald Duck eindigen op een uitroepteken?
- je bananen beter niet bij ander fruit kunt leggen omdat ander fruit dan sneller rijpt en dus ook sneller overrijp wordt? Komt door een stofje in de bananen.
- er inmiddels een auto bestaat die niet meer bestuurd hoeft te worden door mensen? Hij is alleen nog niet goedgekeurd voor op de weg.
- flamingo's roze zijn omdat ze garnalen eten? In garnalen zit caroteen, wat zorgt voor de kleur van flamingo's.
- er geen enkel woord bestaat in de Nederlandse taal dat rijmt op 'twaalf'?

Laatste is NIET waar.. Twaalf = Zwaalf = Boerenzwaluw

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:37

xSCWx schreef:
Jarenlang was Bokt een zeer leuk informatief forum waar mijn hersenen genoeg aan hadden.
Maar nu zie ik vaak dezelfde onderwerpen voorbij komen die ik wel ken.
Ik snak naar informatie, weetjes, dingetjes die ik leuk vind! Alleen ik weet niet waar over.
Eigenlijk alles waar ik geen antwoord op weet google ik, en dat vind ik ook onwijs leuk.
Maarja, soms is er geen vraag en heb ik Bokt open terwijl ik alles gelezen heb.
Dus, wie heeft er leuke weetjes/vragen? :D Alles mag, als het maar kennis verrijkend is.

www.memrise.com? :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:37

Gimme_Spurs schreef:
Wist je dat pubers er niets aan kunnen doen dat ze "lui" zijn en niet vooruit kunnen plannen? Dat heeft te maken met de onontwikkelde prefrontale cortex. In sommige landen zijn ze er zelfs over aan het nadenken scholen later te laten beginnen (zo rond 10 uur) omdat jongeren 's ochtends weinig opnemen aan kennis. De beste tijd van de dag is daarvoor 13.00 uur tot 15.00 uur. Dat hebben ze dan weer onderzocht met toetsen de de daarbij behorende resultaten.

Mij moet je om die tijden niet aan het leren zetten hoor, dat zijn juist mijn meest a-productieve uren op de hele dag :P.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 00:46

Schopje! Enkele weetjes:
-Je voet is even lang als je onderarm
-Je kan niet aan je elleboog likken
-Een vrouw drijft beter dan een man

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 01:10

badeendje schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Wist je dat pubers er niets aan kunnen doen dat ze "lui" zijn en niet vooruit kunnen plannen? Dat heeft te maken met de onontwikkelde prefrontale cortex. In sommige landen zijn ze er zelfs over aan het nadenken scholen later te laten beginnen (zo rond 10 uur) omdat jongeren 's ochtends weinig opnemen aan kennis. De beste tijd van de dag is daarvoor 13.00 uur tot 15.00 uur. Dat hebben ze dan weer onderzocht met toetsen de de daarbij behorende resultaten.

Mij moet je om die tijden niet aan het leren zetten hoor, dat zijn juist mijn meest a-productieve uren op de hele dag :P.

Over luiheid/laat slapen en pubers:
Dit is, netzoals het niet kunnen plannen, niet eigen schuld!
Wanneer mensen in de puberteit komen verschuift het begin- en eindpunt van de melatonine-aanmaak, het hormoon dat ervoor zorgt dta je kunt slapen.
Bij volwassen mensen zet de aanmaak bijvoorbeeld rond een uur of 10 in en is hij rond 6 uur gestopt, en dan hoeft eht alleen nog maar uit te werken.
Puberbreinen beginnen pas met melatonine aanmaken rond een uur of 12 of later, en deze stopt ook pas rond een uur of 8.
Daarom zijn middelbare scholieren vaak slaperig in de ochtend en vinden ze het lastig om vroeg uit bed te komen :Y)

Stom weetje: De argentijnse eend heeft een piel die groter is als hijzelf in staande ovatie toestand.

vodka betekent water.

Een vrouw laat per dag gemiddeld minder scheten dan een man

Er is een jongen die de huisjes van de slakken in zijn buurt heeft geverfd met watervaste verf zodat ze niet zo snel vertrapt zouden worden. Hij postte een foto waarop een slak in zijn voortuin kroop die hij twee maanden eerder had beschilderd.

Je kunt voor 425 dollar een goudblad pil kopen die je in kunt slikken zodat je een echt schitterend gouden grote boodschap kunt doen.

Er bestaat een trouwring die heet wordt op de dag van je trouwdag.

In australie is een roze meer. Die is natuurlijk roze en hij is ook echt roze (Lake Hillier)

Mannen verwerken het geluid van een mannenstem met hetzelfde deel van hun brein als waarmee ze simpele geluiden zoals een motor of een machine verwerken. Vrouwenstemmen worden echter verwerkt met hetzelfde deel in de hersenen waarmee muziek ook wordt verwerkt.

Verder: leuke weetjes, mooie fotoreportages, lieve, grappige dingen, stoere dingen, mooie dingen.. vanalles.. Snuffel eens rond op Froot.nl :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 01:11

badeendje schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Bij mij was mijn hele dag a-productief... := laten we het er maar op houden dat uitzonderingen de regel bevestigen... :')

En vrouwen drijven beter omdat ze een hoger vetpercentage hebben! (Is het toch nog ergens goed voor...)

Da Vinci had gelijk met zijn Gulde Snede en de Mens van Vitruvius! Bijzonder interessant dat er ook in de natuur veel bewijzen zijn voor de prefecte verhoudingen! :j

Excuus voor het niet quoten, maar dat gaat lastig met een iPhone... |o

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:18

Janine1990 schreef:
Ik moest ineens denken aan de Bermuda driehoek... Echt heel leuk om over te lezen als je je verveelt!!!

Oh, dat doe ik ook altijd :))
Of random wikipedia pagina's lezen!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 12:42

Vrouwen drijven inderdaad beter door een hoger vet percentage, en omdat het zwaartepunt op het vrouwenlichaam anders is. Bij mannen zit deze bij de borstkas en bij vrouwen rond de heupen.
Vrouwen kunnen sommige dingen die een man niet kan ivm. dit zwaartepunt.
Bijvoorbeeld: pak een simpele plastic tuinstoel en zet deze tegen een muur. Til hem zo'n 20cm van de grond (nog steeds tegen de muur met de rugleuning) en hou de stoel vast bij de armleuningen. Probeer nu de stoel van de muur te trekken, naar achteren toe. Mannen lukt dit niet omdat het zwaartepunt van het lichaam boven de stoel hangt.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:05

Wat ook wel in dit topic past is het boek Encyclopedie van de Nutteloze Feiten..
Sorry als het al in dit topic staat.

Boek staat vol grappige feitjes :)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:08

Wat een leuk topic :D

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:24

Wisten jullie dat bij een snelheid van 4,5 cm per seconde een aai over je hoofd het fijnst aanvoelt?
Als er haar op je hoofd zit tenminste :)

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:59

xSCWx schreef:
Schopje! Enkele weetjes:
-Je voet is even lang als je onderarm
-Je kan niet aan je elleboog likken
-Een vrouw drijft beter dan een man

haha, dat wist ik inderdaad nog niet :D

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:17

Anneert schreef:
Wisten jullie dat bij een snelheid van 4,5 cm per seconde een aai over je hoofd het fijnst aanvoelt?
Als er haar op je hoofd zit tenminste :)

Ik heb hier serieus over mijn eigen bol zitten wrijven in alle verschillende snelheden :')