Discriminatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:39

VivaLaVida schreef:
Hier hebben we best wel last van Marokkanen, daarom ben ik altijd voorzichtig met hun.
Als we die hier niet hadden (die bepaalde groepen) kon ik savonds nog alleen over straat..

En mn beste vriendin is een pinda en mn moeder is in Suriname geboren dus een rascist ben ik niet echt. Hier is het gewoon een feit dat ik al vaak door marokkanen lastig ben gevallen.. Helaas want zo krijgen ze een naam.

Over de grapjes: die vriendin van mij noemen we ook weleens pinda voor de lol en zij zichzelf ook haha.
Wij zijn duo penotti :')

daar staat het volk ook om bekend, ook al zeggen hun dat het niet waar is... er zijn complete dorpen wat 'overgenomen' is door dat volk, sorry maar gaat dat niet een beetje te ver..

en inderdaad, veel durven dan gewoon s'avonds niet meer de deur uit, wie dit normaal vind hoort bij dit volk... meer kan ik er niet over zeggen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:40

bello2005 schreef:
haahh de pubertijd,, die heb ik 10 jaar geleden gehad... en de wereld word alleen maar verrotter

Wat ben ik blij dat wij in verschillende werelden leven *D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:40

Mindim schreef:
lieveli schreef:
Iets met de pot en de ketel? :')

Ik heb het overigens over jongeren van 14 tot 21 jaar, niet meer geheel kinderen denk ik zo. En ach, degenen die zoveel onderscheid maken tussen allochtoon/autochtoon hebben er zelf vaak niet zoveel mee te maken. Onbekend maakt onbemind denk ik dan.

Ik blijf heel netjes hoor en zekers niet puberaal.

En over je tweede zin, dat is nu pas een vooroordeel ;)

Ik vind dat je anders wel op een manier reageert die nogal... Naar is. Je bent er wel heel gauw bij om ons te vertellen dat we niet netjes of puberaal reageren, maar dat Bello zegt dat zij haar kind weigert te laten onderwijzen door een Surinaamse, daar zeg je niets van. Sterker nog, je zegt dat je snapt waar die gevoelens jegens allochtonen vandaan komen. Dat vind ik bijzonder. :)

een buitenlandse docent wat nederlandse les zou geven, weiger ik mijn kind naar toe te sturen, de LEES 'meeste' kunnen zelf nog niet eens ABN
Laatst bijgewerkt door bello2005 op 26-05-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:41

lieveli schreef:
Ik vind dat je anders wel op een manier reageert die nogal... Naar is. Je bent er wel heel gauw bij om ons te vertellen dat we niet netjes of puberaal reageren, maar dat Bello zegt dat zij haar kind weigert te laten onderwijzen door een Surinaamse, daar zeg je niets van. Sterker nog, je zegt dat je snapt waar die gevoelens jegens allochtonen vandaan komen. Dat vind ik bijzonder. :)

Op wat voor manier vind je het naar, omdat je geen reactie weet?
Omdat je mij niet op pubertijd kunt aanspreken? Iemands mening hierin op leeftijd wegzetten is evengoed een vorm van discrimineren en in deze gewoon een slap argument.
Vandaar mijn reactie. Dat Bello2005 haar kinderen niet wil laten onderwijzen door een buitenlands iemand is haar keuze. Kan haar niet dwingen, mijn keuze zou het niet zijn. Zoals je had kunnen lezen, heeft mijn kind les van een meneer van buitenlandse afkomst, welk land durf ik niet te zeggen.

Dat jij niet snapt waarom ik de gevoelens in nederland jegens allochtonen kan begrijpen, ik zou zeggen sla de krant open. De toestand met de scheidsrechter, de reacties van jongeren daarop, nu weer toestanden in engeland, mensen worden daar huiverig van en uiten dat terecht of onterecht van groepen mensen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Een 'buitenlandse' docent die Nederlands geeft, spreekt en schrijft de taal heel wat beter dan jij.

Snadrem

Mindim schreef:
Mwah, ik vraag me af hoeveel mensen die geboren zijn in nederland, maar met een buitenlandse afkomst zich daadwerkelijk nederlander voelen.
Verder is er de hele toestanden met de islamieten aan de gang, wat ze niet erg geliefd maakt.
Bij misdaadcijfers springen de 'buitenlanders' er uit en dat niet op een positieve manier.
Men krijgt op deze manier wel een antipathie tegen deze medelanders.

En tuurlijk is niet zo'n hele groep zo, maar misschien dat degenen uit dezelfde groep mensen de kwaaien eens op hun gedrag kunnen aanspreken? Maar dat gebeurt niet tot weinig, heb ik het idee. Want ook de 'buitenlanders' weten prima hoe ze je uit moeten maken voor alles hoor, das niet alleen voorbehouden aan de nederlanders.

Hierboven zeggen ze "prachtig gesproken", ik vind het eerlijk gezegd "kort door de bocht".

Ik werk veel met allochtonen en mijn vriend is Turks (hij is in Nederland geboren, zijn ouders in Turkije). Ik merk in mijn dagelijkse werk met allochtonen (en dan even specifiek moslims) dat deze elkaar wel degelijk op hun gedrag aanspreken en dat ook zij niets liever willen dan goed functioneren in de samenleving. Alleen wanneer is het goed? Veel klassieke Nederlanders verwachten helemaal geen integratie, die willen assimilatie. En dat vind ik een hele verkeerde verwachting. Ik heb daar eens een heel interessant filmpje over gezien, ik hoop dat iemand even de moeite neemt die te willen kijken. Het is een stukje van Nilgün Yerli, een Turkse cabaretière.

Ik ben een tijdje geleden voor een cursus een dagje bij de Turkse Moskee hier geweest. Daar kregen we wat uitleg over de Islam, de manier van geloven, de dagelijkse gebeden en de ideologie. Ik stond er van te kijken hoeveel het overeenkomt met Christendom, Jodendom, etc. Dat er een verschil is in interpretatie door fanatiek gelovige groeperingen wat zorgt voor wrijving, is dat niet zo bij iedere godsdienst? Kijk maar eens naar van die streng gereformeerde gemeenten. Mijn beeld van de Islam is dat het niet anders is dan andere godsdiensten. Het is alleen ontzettend eng omdat we het hier zo vreemd vinden. Misschien wordt het allemaal wat minder spannend op het moment dat we er meer voor open staan. Ik vind mijn gelovige Christelijke collega toch ook geen enge radicalist? En dat terwijl hij er héél andere ideeën op na houdt dan ik!

Als ik in gesprek ben met allochtone hangjongeren, dan snap ik hun aversie tegen de maatschappij wel. Ze hebben het altijd gedaan, ze horen heel hun leven al dat ze het buitenbeentje zijn. Thuis staan ze met hun voet in de eigen cultuur, op straat en op school moeten ze in de Nederlandse cultuur staan. Wat is dan jouw eigen identiteit? Zij kunnen hun problemen niet kwijt bij Pietje en Klaasje, want die kennen die problemen niet. Ahmed en Hassan kennen het wel, want die zitten met hetzelfde. Natuurlijk zoeken die elkaar op. Dat ze verzakken in de criminaliteit is uiteraard niet goed, maar klassieke Nederlandse jongeren die opgroeien in een arme buurt doen dit net zo goed!

Veel van de allochtone gezinnen leven in het gebied waar ik werk in vrij arme omstandigheden. Ze wonen in goedkope wijken met overwegend huurwoningen tussen overwegend andere allochtone gezinnen of Nederlandse gezinnen waar geen hoog opgeleiden tussen zitten. De mensen die financieel groeien, vertrekken vaak weer uit zo'n wijk zodra de kans zich voor doet. De ouders van de allochtone gezinnen zijn naar Nederland gekomen op de vlucht of op zoek naar een beter bestaan, of om te werken. Ze hebben alles achtergelaten in het land van herkomst en hebben hier nog niets op gebouwd. Ik ken het verhaal van een man die moest vluchten uit Irak vanwege zijn politieke ideeën. Hij was daar arts in een ziekenhuis, voerde operaties uit, had een diploma en alles. In Nederland is zijn diploma niet erkend. Hij werkt nu in een fabriek en moet zijn gezin onderhouden van dat kleine loontje. Hij kan het niet betalen om in Nederland een diploma te halen om verder te gaan met zijn beroep.

De ouders van mijn vriend zijn geen moslim meer, mijn vriend en zijn zus ook niet. Ze zijn zo Hollands als ik me maar kan voorstellen. Mijn schoonvader kwam naar Nederland omdat hij werd gestuurd door zijn ouders. Ga maar geld verdienen voor het gezin in Turkije. Hij heeft zichzelf helemaal te barsten gewerkt om zijn familie te kunnen onderhouden. Mijn schoonmoeder spreekt Nederlands zo goed en kwaad als ze kan. Alleen schrijven kan ze niet, dat heeft ze nooit geleerd. Toch is ze beslist geen domme vrouw, ze is heel slim en in Turkije vrij opgevoed. Ze is naar Nederland gekomen nadat ze trouwde met haar man. Toen ze hier kwam sprak ze de taal niet, ze kende er niemand behalve de familie van haar man. Kan je je indenken hoe het is om naar een vreemd land te gaan, daar van nul af aan te moeten beginnen, de taal leren terwijl je er bent en dan ook nog eens de hele cultuur gaan begrijpen en omhelzen? Stel je eens voor dat je hier niet meer mag zijn omdat je een bepaalde mening hebt, dat je weg moet omdat je hier anders vermoord gaat worden of voor de rest van je leven opgesloten. Je moet vluchten naar Burkina Faso en daar ga je beginnen. Kan je je er een beetje iets bij voorstellen? En dat mensen je daar dan dom vinden, omdat je de taal niet vloeiend spreekt of het niet op kan schrijven? Terwijl je hier in Nederland van alles bereikt had.

Ik kreeg toen ik net iets met mijn vriend had ook wel eens vreemde reacties. Waar mijn hoofddoek was, of ik wel ham op mijn brood mocht doen, of ik nu ook moslim werd, etc. Ik heb er altijd vrij lacherig mee gedaan, maar ik schrok soms wel van de ontzettend kortzichtige reacties. En dan met name van mensen die er nóóit zelf mee te maken hebben gehad, maar er wél van alles van vinden en over roepen. Tolerantie begint bij jezelf. Stel je er eens voor open en je zal positief verrast worden.
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 26-05-13 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:42

lieveli schreef:
Een 'buitenlandse' docent die Nederlands geeft, spreekt en schrijft de taal heel wat beter dan jij.

Heb je het tegen mij?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:42

lifaya schreef:
Ghetto-achtige wijk? :') hier in nederland bestaat er geen ding als een Ghetto. Enkel wijken met meer criminaliteit. Maar dat terzijde, ik woon in de randstad, kom veel in aanraking met álle culturen, en vind het prima :)

Daarom zeg ik ook "achtig", als in arme wijken waar veel allochtonen samen geconcentreerd zijn, en die zijn er wel degelijk. Met een hoop ettertjes vaak die wel dènken dat ze van een stoere Ghetto zijn :D .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:43

Mindim schreef:
lieveli schreef:

Op wat voor manier vind je het naar, omdat je geen reactie weet?
Omdat je mij niet op pubertijd kunt aanspreken? Iemands mening hierin op leeftijd wegzetten is evengoed een vorm van discrimineren en in deze gewoon een slap argument.
Vandaar mijn reactie. Dat Bello2005 haar kinderen niet wil laten onderwijzen door een buitenlands iemand is haar keuze. Kan haar niet dwingen, mijn keuze zou het niet zijn. Zoals je had kunnen lezen, heeft mijn kind les van een meneer van buitenlandse afkomst, welk land durf ik niet te zeggen.

Dat jij niet snapt waarom ik de gevoelens in nederland jegens allochtonen kan begrijpen, ik zou zeggen sla de krant open. De toestand met de scheidsrechter, de reacties van jongeren daarop, nu weer toestanden in engeland, mensen worden daar huiverig van en uiten dat terecht of onterecht van groepen mensen.

Nee ik vind dat je zuigend reageert, wel puberaal en ook een beetje gefrustreerd.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Nou, ik woon geloof ik ook in een heel andere wereld... Een waar ik weer net van een feest kom hier in de wijk, waar alle kleuren van de menselijke regenboog genoeglijk samen feest vieren, proeven van elkaars lekkere hapjes en luisteren naar elkaars muziek. En afgezien van een paar asociale Hollanders die hun lompe kop wegdraaien als ze een hoofddoek zien, verloopt dit alles tot nog toe in heuglijke harmonie.

bello2005 schreef:
een buitenlandse docent die Nederlandse les zou geven, daar weiger ik mijn kind naar toe te sturen, de LEES 'meesten' kunnen zelf nog niet eens ABN spreken

*uche, uche, uche*

Urbanus

Mindim schreef:
lieveli schreef:

Heb je het tegen mij?

Nee :)

Rennie89

bello2005 schreef:
een buitenlandse docent wat nederlandse les zou geven, weiger ik mijn kind naar toe te sturen, de LEES 'meeste' kunnen zelf nog niet eens ABN

No offence maar wat heb jij een verknipt beeld van de samenleving zeg. Goede vriendin van mij, Surinamer, studeert biometrische wetenschappen in Amsterdam en schrijft heel wat beter Nederlands dan de gemiddelde bokker ;) En zij is absoluut niet de enige op die universiteit met een niet-hollandse-komaf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:44

lifaya schreef:
Ghetto-achtige wijk? :') hier in nederland bestaat er geen ding als een Ghetto. Enkel wijken met meer criminaliteit. Maar dat terzijde, ik woon in de randstad, kom veel in aanraking met álle culturen, en vind het prima :)

Ik woonde vroeger in een wijk met een straat met alleen maar turken en een straat met enkel molukkers, wij woonden er tussenin. Geen criminaliteit hoor verder.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:44

Mindim schreef:
Mwah, ik vraag me af hoeveel mensen die geboren zijn in nederland, maar met een buitenlandse afkomst zich daadwerkelijk nederlander voelen.
Verder is er de hele toestanden met de islamieten aan de gang, wat ze niet erg geliefd maakt.
Bij misdaadcijfers springen de 'buitenlanders' er uit en dat niet op een positieve manier.

En tuurlijk is niet zo'n hele groep zo, maar misschien dat degenen uit dezelfde groep mensen de kwaaien eens op hun gedrag kunnen aanspreken? Maar dat gebeurt niet tot weinig, heb ik het idee. Want ook de 'buitenlanders' weten prima hoe ze je uit moeten maken voor alles hoor, das niet alleen voorbehouden aan de nederlanders.
Verwacht je dat van Nederlanders ook? Als ik in het buitenland Nederlanders weer eens een grote mond op zie zetten en onbeschoft zie doen, zeg ik daar ook niets van. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid en ik verwacht ook niet dat mensen dat mijn verantwoordelijkheid maken. Ik schaam me alleen de ogen uit m'n hoofd en ben heel blij dat ik er andere normen op nahoud (en ook een ander accent :') ).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:46

Mindim schreef:
lifaya schreef:

Ik woonde vroeger in een wijk met een straat met alleen maar turken en een straat met enkel molukkers, wij woonden er tussenin. Geen criminaliteit hoor verder.

Dat is dan toch geen Ghetto? Hier heb je geen Ghetto's en ben ik érg blij mee. Maar is offtopic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:47

lieveli schreef:
Nee ik vind dat je zuigend reageert, wel puberaal en ook een beetje gefrustreerd.

Misschien kun je dat onderbouwen/ War vind je me zuigend, waar gefrustreerd en waar ben ik puberaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:48

_Summerly_ schreef:
Mindim schreef:

Verwacht je dat van Nederlanders ook? Als ik in het buitenland Nederlanders weer eens een grote mond op zie zetten en onbeschoft zie doen, zeg ik daar ook niets van. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid en ik verwacht ook niet dat mensen dat mijn verantwoordelijkheid maken. Ik schaam me alleen de ogen uit m'n hoofd en ben heel blij dat ik er andere normen op nahoud (en ook een ander accent :') ).

Ja hoor, als mensen die ik ken onbeschoft gedrag vertonen, dan zeg ik dat wel. Ik zeg toch ook niet dat je dat bij wildvreemden moet doen? Maar raddraaiers hebben toch ook familie?

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:48

Bello, ik vind het op straat ook niet prettig wanneer een groep blank scooter tuig de boel aan het terroriseren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:49

Blue_Eyes schreef:
Nou, ik woon geloof ik ook in een heel andere wereld... Een waar ik weer net van een feest kom hier in de wijk, waar alle kleuren van de menselijke regenboog genoeglijk samen feest vieren, proeven van elkaars lekkere hapjes en luisteren naar elkaars muziek. En afgezien van een paar asociale Hollanders die hun lompe kop wegdraaien als ze een hoofddoek zien, verloopt dit alles tot nog toe in heuglijke harmonie.

bello2005 schreef:
een buitenlandse docent die Nederlandse les zou geven, daar weiger ik mijn kind naar toe te sturen, de LEES 'meesten' kunnen zelf nog niet eens ABN spreken

*uche, uche, uche*

Hier had je een straat verderop altijd de Pasar Malam, idd erg gezellig :D

Urbanus

Mindim schreef:
lieveli schreef:

Misschien kun je dat onderbouwen/ War vind je me zuigend, waar gefrustreerd en waar ben ik puberaal?

Nou als je het niet erg vindt... Ga ik liever gewoon door met de discussie, goed? Mijn PB staat open als je vragen hebt.

Anoniem

Dora88 schreef:
Bello, ik vind het op straat ook niet prettig wanneer een groep blank scooter tuig de boel aan het terroriseren is.

Nee, wie wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:50

Voor mij is iedereen gelijk zolang ze mij ook maar gewoon normaal behandelen. Kleurlingen/vreemdelingen die me lastigvallen of die hun cultuur willen opdringen en mijn visie niet respecteren, die krijgen ook 0 respect van mijn kant en mogen ze wat dat betreft zo snel mogelijk het land uit vegen. Uit interesse en respect zou ik me ook zoveel mogelijk aanpassen binnen mijn eigen waarden en normen als ik naar hun land zou reizen. Stroken mijn visie en hun levensstijl niet? Dan ga ik er gewoon niet naartoe, punt. Hoe prachtig en boeiend zo'n land ook kan zijn.

Mijn vriend werkt voor een baggerbedrijf en is om verschillende redenen gedomicilieerd in het buitenland. In Saoedi-Arabië om precies te zijn. Komt bij dat hij best groot is, donkerbruin dik kort haar, erg donkerbruine ogen en vaak ergens van een zuidelijker werkpunt komt dan wij hier in België. Zijn identiteitskaart is dan ook zo'n internationale die op de belgische ambassade ginderachter is uitgegeven, dus de naam van het land staat er gewoon overal op. Zijn nationaliteit staat eronder in kleinere lettertjes.
Hilarisch gewoon als hij net terug is van een werkperiode in volle zon, hij is dan ook steevast aardig donker van huid. Soms met een stoppelbaard van een aantal dagen. Je moet de mensen dan zien kijken als hij zijn ID moet afgeven en bijgevolg die saoedische kaart bovenhaalt :))
Ook lachen als ik 'm voor het eerst aan iemand voorstel en die vraagt "waar woon je?". Dan durven we ook al eens "saoedi, maar mijn verblijfadres is in België". Kan je garanderen dat de combi van zijn uiterlijk + die info vaak wenkbrauwen doet fronsen, heel soms hoor je dan achter je rug om "wedden dat ie bij haar woont om een vergunning te krijgen". Terwijl zijn naam niet vlaamser kan en hij ook gewoon hier geboren is, levenslang gewoond heeft, gestudeerd heeft en met moeite een andere taal spreekt dan Nederlands en Engels :')

Heb op mijn werk ook collega's van verschillende nationaliteiten. Vind het net erg leuk! Je leert er veel van, je leert je ook openstellen voor andere visies en niemand heeft last van elkaar. 2 meiden deden mee aan de ramadan. Nooit wat van gemerkt, alleen de laatste week werden ze wat bleekjes. En na afloop brachten ze ook gewoon lekkers mee voor ons om het einde te vieren. Zij veroordelen net zo hard te extremere gevallen hoor.

Het enige waar ik wél dik problemen mee voorzie is de topless bar die ze in de stad willen opendoen. Zijn turken en Albanezen die erachter zitten die al een erg slechte reputatie hebben qua agressie en druggebruik en dergelijke. Toch hebben ze een vergunning gehad van de stad. De voorgaande gewone kroeg in dat pand zat ook al vol met dat "type" volk en hadden we erg veel overlast van, we verwachten dat het nu niet beter gaat worden. Zelfs meisjes van -16 worden op straat bij het uitgaan door die kerels aangesproken "hey wijfie kom je hier ook lekker met je tietjes zwaaien? kan je lekker geld verdienen waar je als belgje thuishoort.3
maar alweer, da's weer een minderheid al zorgt ze wel voor de meerderheid van problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:51

lieveli schreef:

Nou als je het niet erg vindt... Ga ik liever gewoon door met de discussie, goed? Mijn PB staat open als je vragen hebt.[/quote]
Jammer dat je je reactie nu niet kunt onderbouwen, jij komt er mee. Je zegt het wel en wanneer ik je er dan naar vraag, geef je niet thuis. Jammer hoor, dat had ik nou niet van jou verwacht. Roep dan niets.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:53

En om te voorkomen dat de discussie verzandt in een loos internetruzietje wil ik dit gewoon niet hier doen, goed? En ik kom nergens mee, jij bent degene die wijst. Maar hey, als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijs je met 3 vingers naar jezelf.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:53

Mindim schreef:
Ja hoor, als mensen die ik ken onbeschoft gedrag vertonen, dan zeg ik dat wel. Ik zeg toch ook niet dat je dat bij wildvreemden moet doen? Maar raddraaiers hebben toch ook familie?
Dan begreep ik je verkeerd. :P
Ja, maar wie zegt dat die familie weet van hun wangedrag? Of dat de familie er grip op heeft, nadat ze in aanraking zijn geweest met politie? Hoeveel jongeren roken of drinken er niet stiekem zonder dat ze al 16 zijn en hoeveel van die jongeren trekt zich iets aan van de ouders als die er wat van zeggen? Falen die ouders dan automatisch? In mijn ogen niet en ik vind dat je om die reden niet zo snel wat kunt zeggen over de mensen in de omgeving van degenen die overlast veroorzaken.