'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:13

Ik stoor me er ook enorm aan, komt ook kinderlijk en pennyachtig over naar mijn mening..

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:15

Ben ik nou de enige die zich ergert aan de mensen die er aan ergeren?

goed sommige mensen zeggen het uit luiheid..
Ik zelf heb er gewoon te veel moeite mee om een zin te typen/schrijven. Daar doe ik best lang over en daar kan een fout in zitten of meer dan een.

Krijg een beetje het gevoel dat mensen met dyslexie hier uit worden gemaakt voor "dom" terwijl we daar helemaal niks aan kunnen doen.

Kimbers

Re: 'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:19

Ik ken een jongen die altijd 'die meisje, die dingetje' enz. zegt. Dat terwijl hij gewoon een hollandse jongen is. Het klinkt echt ontzettend dom!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:21

Er is een verschil tussen dyslexie en de moeite nemen (oftewel te lui zijn) om normaal te typen. Het lijkt wel echt iets van de tegenwoordige generatie die laksheid..Gelukkig zijn er nog mensen die zich er druk om maken, anders gaat de wereld nog sneller naar de klote..

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:27

Ik heb het ook enkel over de mensen zonder leerstoornis! :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:27

Ojajoh schreef:
CrazyCat schreef:
Spel en typefouten heb ik niet zo'n moeite mee, maar "me paard" gaan m'n nekharen van overeind staan.
Dat valt voor mij in dezelfde categorie als het verschil niet weten tussen kennen & kunnen en liggen & leggen.

dat is voor mij wel een goeie (ja die typ ik express zo :P )
ik typ zoals ik praat, plat amsterdams dus :+

Amsterdammer zijn is geen excuus, ben ik namelijk ook :D Ik zal alleen nooit liggen/leggen - kennen/kunnen door elkaar halen.
En geloof me ik kan ook heel plat Amsterdams l*llen hoor ;) Schrijven doe ik alleen wel altijd in abn.

Maar geloof me het kan nog veel erger. Ik woon in Osttirol in Oostenrijk en hier schrijft men op facebook en dergelijke echt alleen maar in plat dialect.
Nu na 2 jaar kan ik het meeste als ik het even hardop lees eindelijk begrijpen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:37

Vreselijk. Me paard, me huis. Of 'Ik ga na me huis." Eh? Of hij wilt. Nog zoiets. Collega van me heeft het de hele tijd over 'Ja en dus hebt zij dit en dat gedaan.'
Zij. Hebt.

Grúwelijk.

Of mensen die denken interessant te doen door Engels te schrijven en dan your/you're en their/they're niet uit elkaar kunnen houden. Faal.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:41

Ik ben het helemaal met je eens. Ik snap het in het geval van spreektaal wel, maar ik vind het niet nodig om het zo uit te schrijven. Irriteer me er ook aan.

Kelly_ann schreef:
Misschien wordt ik oud, en kan ik niet zo goed meer tegen verandering, wordt ik dan toch een taalpurist?
Ik moest hier dan wel stiekem een beetje om grinniken :o

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:42

CrazyCat schreef:
Amsterdammer zijn is geen excuus, ben ik namelijk ook :D Ik zal alleen nooit liggen/leggen - kennen/kunnen door elkaar halen.
En geloof me ik kan ook heel plat Amsterdams l*llen hoor ;) Schrijven doe ik alleen wel altijd in abn.

Maar geloof me het kan nog veel erger. Ik woon in Osttirol in Oostenrijk en hier schrijft men op facebook en dergelijke echt alleen maar in plat dialect.

o maar ik zeg niet dat ik amsterdammer als excuus gebruik, dat lees je verkeerd ;)
ik zeg dat ik typ zoals ik praat ;)

en excuus maken doe ik al helemaal niet :n
als mensen zich er aan storen dan weten ze waar de verwijder knop zit :Y)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:53

Er zijn ergere dingen waar je je druk om kan maken, dan taalfouten van iemand anders.
Misschien kan diegene wel perfecte brieven opstellen, maar heeft er in het dagelijks leven geen zin in.
Kan toch, waarom moet je abn typen op facebook e.d. nergens voor nodig.
Zolang je van jezelf weet dat je wel correct kan schrijven, zie ik er helemaal geen punt in.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:57

maria1991 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik snap het in het geval van spreektaal wel, maar ik vind het niet nodig om het zo uit te schrijven. Irriteer me er ook aan.

Ehm... je ergert je eraan. :P

Toch is dat misschien wel deel van hetzelfde probleem. De betekenis van het woordje 'me' lijkt niet bekend meer, waardoor het ook in situaties als de bovenstaande verkeerd gebruikt wordt. 'Me' kan niet voorkomen in combinatie met het werkwoord 'irriteren', want dat is niet wederkerend.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:13

haha LindyH, je hebt helemaal gelijk :Y) . Ik vond het juist grappig klinken: Me nog dik gedrukt. Al een tijdje uitgestudeerd/ werkloos, doet mijn hersenen weinigs goeds -O-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:25

Ik vind de mensen die zo schrijven echt randdebielen. Hoe dom kun je overkomen. Tokkies zijn het. Mijn halfzusje doet het ook. Die zit verdomme op het voortgezet onderwijs, doe toch normaal! Of is het stoer ofzo, jezelf zo stom, dom en als een debiel over te laten komen? Niveautje kwijl.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:30

Randdebielen zou ik ze niet meteen noemen :') maar het is wel waar dat je er vreselijk dom mee overkomt. Alsof je nooit hebt leren schrijven in woorden en dus maar gewoon de letters die je hoort noteert 8)7

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:32

GamblersCup schreef:
Ik vind de mensen die zo schrijven echt randdebielen. Hoe dom kun je overkomen. Tokkies zijn het. Mijn halfzusje doet het ook. Die zit verdomme op het voortgezet onderwijs, doe toch normaal! Of is het stoer ofzo, jezelf zo stom, dom en als een debiel over te laten komen? Niveautje kwijl.

dan weet jij vast niet goed wat een tokkie is :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:35

Ojajoh schreef:
CrazyCat schreef:

o maar ik zeg niet dat ik amsterdammer als excuus gebruik, dat lees je verkeerd ;)
ik zeg dat ik typ zoals ik praat ;)

en excuus maken doe ik al helemaal niet :n
als mensen zich er aan storen dan weten ze waar de verwijder knop zit :Y)

Zie hele grote smiley achter mijn zin. Excuus was niet letterlijk bedoelt als dat jij een excuus gebruikt.
Waar is je Amsterdamse humor ;)
Maar sorry dat ik verkeerd ben overgekomen, dat was niet de bedoeling in ieder geval.

Maar dan vraag ik me dus het volgende af hè.
Als je ergens gaat solliciteren schrijf je dan je brief en doe je je gesprek ook in het plat Amsterdams?
Zo nee wat is er voor jou dan anders daaraan, dan schrijven op een openbare plek op internet? En dan bedoel ik niet vriendinnen onder elkaar op een semi gesloten site als facebook of iets dergelijks.
Sorry ik ben zo iemand die zich regelmatig afvraagt wat de gedachtegang is van mensen is zonder te veroordelen. Het is dus een vraag uit pure interesse geen aanval. :j
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 23-05-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:36

Berdien schreef:
Of mensen die denken interessant te doen door Engels te schrijven en dan your/you're en their/they're niet uit elkaar kunnen houden. Faal.

Krijg altijd de neiging om dat te verbeteren, maar gelukkig weet ik mijzelf meestal prima in te houden :)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:40

marijkje1990 schreef:
Ben ik nou de enige die zich ergert aan de mensen die er aan ergeren?

goed sommige mensen zeggen het uit luiheid..
Ik zelf heb er gewoon te veel moeite mee om een zin te typen/schrijven. Daar doe ik best lang over en daar kan een fout in zitten of meer dan een.

Krijg een beetje het gevoel dat mensen met dyslexie hier uit worden gemaakt voor "dom" terwijl we daar helemaal niks aan kunnen doen.

Mensen met dyslexie zijn zéker niet dom! Maar sommige dingen zijn volgens mij gewoon te leren, óók voor mensen met dyslexie. Gewoon domweg uit je hoofd leren hoe je een woord schrijft. En dat 'me' nooit bezittelijk gebruikt kan worden.

Ojajoh

CrazyCat schreef:
Zie hele grote smiley achter mijn zin. Excuus was niet letterlijk bedoelt als dat jij een excuus gebruikt.
Waar is je Amsterdamse humor ;)
Maar sorry dat ik verkeerd ben overgekomen, dat was niet de bedoeling in ieder geval.

Maar dan vraag ik me dus het volgende af hè.
Als je ergens gaat solliciteren schrijf je dan je brief en doe je je gesprek ook in het plat Amsterdams?
Zo nee wat is er voor jou dan anders daaraan, dan schrijven op een openbare plek op internet? En dan bedoel ik niet vriendinnen onder elkaar op een semi gesloten site als facebook of iets dergelijks.
Sorry ik ben zo iemand die zich regelmatig afvraagt wat de gedachtegang is van mensen is zonder te veroordelen. Het is dus een vraag uit pure interesse geen aanval. :j

Ja moeilijk te beoordelen hier of het nou een grap is of niet :P

nee als ik solliciteer dan schrijf ik uiteraard heel netjes :D
ja wat daar anders aan is? dat is formeel, en mijn privé niet.
en als ik op een forum zit zoals deze, ja dan ben ik hier ook gewoon voor de lol en heb ik geen zin in formeel gedoe
ik typ wel altijd begrijpend nederlands. Of het correct is ,is vraag 2 ,maar mensen snappen iig wat ik bedoel en dat is voor mij voldoende genoeg. (en scheelt voor mij een hoop denkwerk aangezien ik wel degelijk soms moeite heb met spelling)

GamblersCup

Ojajoh schreef:
GamblersCup schreef:

dan weet jij vast niet goed wat een tokkie is :+

Oh, verkeerd gebruikt? Ik bedoel die domme lui die hun school niet afgemaakt hebben, aso's, dombo's, lowlife.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:43

GamblersCup schreef:
Oh, verkeerd gebruikt? Ik bedoel die domme lui die hun school niet afgemaakt hebben, aso's, dombo's, lowlife.

zozo wat een vooroordelen zeg.....

je scheert ze wel allemaal over 1 kam he :=

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:43

Ik ben het helemaal met jullie eens. Af en toe een taal- of schrijffout zal iedereen wel eens maken. Nu ik meer dan tien jaar hier in Duitsland leef is mijn Nederlands bijvoorbeeld ook niet meer wat het ooit geweest is. :o Maar sommige berichten staan echt zo vól taalfouten, dat het alleen nog maar slordigheid te noemen is. En slordigheid maakt al gauw een indruk van domheid, luiheid of desinteresse.

Wat betreft de dyslexie: ik ken meerdere mensen die er last van hebben, waaronder mijn moeder, mijn zus en mijn zwager. Maar zij doen de moeite om hun schrijfsels even na te lezen en bij te blijven leren. Het aantal fouten blijft dan redelijk beperkt. Ik zie hier op bokt - en op het internet in het algemeen - berichten staan waar mijn haren van overeind gaan staan omdat er in elke zin wel één of meerdere fouten te vinden zijn. En daar houdt mijn begrip dan echt op! -O-

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:45

Ben het helemaal met de TS eens!
Vreselijk 'me'....
Net als hemze, me vriend ze paard, hullie, jullieze, hunze etc :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:48

Precies... het ziet er gewoon echt niet uit :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:52

Ojajoh schreef:
GamblersCup schreef:

zozo wat een vooroordelen zeg.....

je scheert ze wel allemaal over 1 kam he :=

Natuurlijk. Moeten ze maar gewoon Nederlands leren. Een foutje hier en daar maakt iedereen. Maar dat "me" is gewoon dom.