Ervaringen gezocht: Nieuw leven opbouwen op andere plek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:03

Oja, Friezen en Groningers, moet ik als importFries ook meedoen met dat gebakkelei tussen die twee of heb ik vrijstelling?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:04

Oh maar Roosch..dat riep iedereen ook bij ons "zo ver weg" .. maar ik heb nog nooit zo vaak logé's gehad en mn vrienden gezien als nu haha.
Vergt wat planning, maar als ze er dan zijn, dan is er ook echt tijd..voorheen toen we nog in de buurt woonden, kwamen ze minder spontaan langs dan nu hoor ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:04

Wij hebben vrijstelling... geen probleem

We doen net alsof.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:10

Wij zijn 1,5 jaar geleden verhuisd van Amsterdam naar een buitengebied vlakbij Steenwijk om medische redenen.
Het is hier prachtig om te wonen,de mensen enorm vriendelijk.In de 2e week dat we hier woonden hebben we een jaar lidmaatschap en een grote bos bloemen gekregen van de buurtvereniging :) Vond dat zo enorm lief en wat voel je je dan ook welkom :j
Nu zijn zowel mijn vriend als ik geen verenigingsmensen maar je leert wel in een klap veel mensen kennen.

Mijn paardjes staan nu aan huis en ik heb veel aanspraak als ik in de voortuin zit te frummelen.Voordeel is dat we wonen aan een onverharde,doodlopende weg die naar het ruiterpad leidt.Veel mensen met paarden en aanspanningen die langskomen.
Heb ontzettend lieve buren dus dat scheeld enorm.

Verder heb ik nog steeds contact met vrienden en ex-collega's via FB ed,ook komt er wel eens iemand aanwaaien ondanks dat ik niet om de hoek woon.
Verder heb ik veel rust nodig dus ik ga er niet op uit om mensen te leren kennen.

Ik mis Amsterdam nog wel maar ben blij dat we de keuze gemaakt hebben.

Roosch

Re: Ervaringen gezocht: Nieuw leven opbouwen op andere plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:12

Tinky, hebben jullie een koop- of een huurhuis als ik vragen mag?
Het klinkt heel goed. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:20

Wij hebben een huis gekocht...met het oog op het toekomstige gezeur van de huren en het was goedkoper om te kopen dan te huren.Maar ook omdat ik enkel de stad uit wilde als er land bij het huis zat voor mijn jongens :o

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:23

Wat leuk Tinky dat jullie richting Drenthe/Overijssel zijn gegaan..wij komen net uit die regio (en daarvoor ook regio amsterdam) en wonen sinds een maand hier :)
Veel geluk op jullie nwe stek ook..had je topics vroeger gevolgd ivm de ijslanders :)...(sorry Roosch ff OT)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:26

Amy :wave: je naam komt mij bekend voor :) Dank je wel en jullie ook...welke regio zit je nu? (heb ik even gemist)

De IJslanders zijn er nog steeds...is er alleen een bijgekomen :D

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:31

Ik ben met mijn paarden verhuisd. Vanuit Rotterdam naar Brabant (bijna limburg). Ik wilde alleen verhuizen als ik een baan had. Ik ben aangenomen voor een BBL baan dus ik heb nu een inkomen en ga naar school. Mijn vriend woonde hier al. Sinds kort zijn we verhuisd naar een grote boerderij.

Nadeel: je spreekt je vrienden nog wel maar de vrienden uit Rotterdam zie ik niet veel meer. Voordeel: ik kan zo het bos in als ik wil, heb hier weer nieuwe vrienden omdat mijn vriend al mensen kon, ik woon lekker op mij zelf, en geniet heel erg van de rust!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:33

In schuurfeesten, kroegen, disco kom je ook veel mensen tegen om te leren kennen. Succes!

franka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:44

gefeliciteerd met je baan! volgens mij doe je hier ook al wel wat contacten in friesland op. ik woon al weer een hele tijd in leeuwarden, heb eerst 16 jaar in assen gewoond. en als je het leuk vind wil ik je best eens wat van de omgeving laten zien of een terrasje pakken of zo. (dan mag mijn man de schreeuwende handenbindertjes :-) een middag gaan vermaken)
autorijles hier zorgt er in elk geval voor dat je de stad wel leert kenen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:48

*grinnikt
Die koters van jou zijn vast enig, maar voorlopig heb ik in ieder geval nog geen rammelende eierstokken, vandaar de reactie over schreeuwende handenbindertjes. :')

Het lijkt me echt leuk om eens wat te gaan doen met een paar Bokkers. Ook via pb al een paar keer een aanbod gehad om een terrasje te pikken of iets dergelijks. Zijn er nog meer mensen die dat leuk lijkt? Dan plan ik binnenkort eens een Boktmeeting bij de Dikke van Dale of zo, kan ik mooi wat meer Friese contacten opdoen en jullie eens een echte Limburger van dichtbij zien.

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:54

Zie je dat gaat helemaal goedkomen *\o/*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:00

Roosch schreef:
Oja, Friezen en Groningers, moet ik als importFries ook meedoen met dat gebakkelei tussen die twee of heb ik vrijstelling?

Ik pest ze gewoon allebei :D En als ze dan proberen wat terug te bedenken, weten ze niks te vertellen over de randstad.

Schuurfeesten en kinderen doe ik niet aan :D keer afspreken ben ik wel voor in.
Roosch, ik doe wel aan fotograferen van vanalles alleen nog geen paarden ^)
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 22-05-13 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:02

Ik ben jaren geleden van Groningen naar Leiden verhuisd. Met alleen mijn toenmalige vriend.

Heb een tijdje een baantje bij een winkel gehad omdat ik nog op zoek was naar echte baan. Bij de HEMA gewerkt net als in Groningen zodat ik ook een beetje thuis werd in het centrum van de stad en de winkels daar en onder de mensen zou zijn.

Ik ben inderdaad o.a. ook naar de sportschool gegaan. Uitgezocht waar een leuke aerobics les zou worden gegeven en afgesproken met een kennis die ook net nieuw was in Leiden om samen te gaan. Dat bleek nog niet mee te vallen, de kennis zei elke keer af. Toen toch maar stoute schoenen aangetrokken en zelf gegaan en daar dus nieuwe mensen leren kennen.

Vervolgens bij mijn Hema-collega's eens rondgevraagd of er nog paardrijliefhebbers waren. Dat bleek het geval, er wilde er wel eentje mee naar de manege waar zij vroeger ook gereden had. En voila een proefles genomen en daar verder gegaan met rijden en op een gegeven moment op meerdere avond gereden > zo leer je weer meer mensen kennen ;-)
Ik kreeg een baan in Delft, dus daar had ik niet heel veel aan qua vrienden in Leiden. Vriend ging op voetbal, daar dan ook maar eens mee geweest en zo van lieverlee wat kennissen opgedaan.

Het is best lastig want je wilt ook je connecties met je vorige plaats niet verliezen dus ga je daar vaak ook nog heen, maar op een gegeven moment moet je wel kiezen want anders bouw je niets in je nieuwe woonplaats op omdat je in de weekenden nog in je oude plaats zit. Dus laat oude vrienden ook naar jou toe komen en ga samen uit in je nieuwe woonplaats oid of lekker eten of winkelen zodat je hen niet verliest maar je ook in je nieuwe woonplaats meer thuis wordt.

Op de lange termijn ben ik wel veel vrienden kwijtgeraakt omdat de afstand Leiden - en inmiddels Den Haag - Groningen niet zo heel practisch is.. De echte vrienden blijven wel hoor! En nieuwe echte (paardrij)vrienden komen er voor terug die ik inmiddels ook al weer jaren heb - gelukkig!

franka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:05

:-) ze zijn ook enig en ben dol op ze maar het zijn ook zeker schreeuwende handebindertjes. ze zijn behoorlijk actief dus stilzitten ergens duurt nooit lang. lijkt me leuk eens met wat bokkers wat te gaan drinken in de stad, dus als er een datum staat en ik kan dan kom ik zeker!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:06

Altijd leuk een middag shoppen in Leeuwarden en daarna op een terras neerploffen voor iets fris....

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:07

altijd spannend! Ik ben zwanger verhuist van groningen naar ermelo (gelderland)
Ik kende ook niemand,Ik heb vooral mensen leren kennen door mn paard.
Hij werd bij mensen gestald met die mensen krijg je contacten.. Daardoor ook weer vriendin bij gekregen erg gezellig allemaal.
Door mijn werk in de gehandicapte zorg ken ik ook hele boel mensen ! Je rolt er eigelijk vanzelf wel in.
Door werk,sport etc..

Heel veel geluk in je nieuwe woonplaats!!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:08

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 04:01

Ik ben van Drenthe naar Overijssel verhuisd, dit omdat m'n vriend en ik gingen samenwonen.
Op het werk maak je wel nieuwe contacten en sinds kort ga ik naar de sportschool, groepslessen zijn leuke gelegenheden om mensen te leren kennen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:35

Roosch schreef:
en jullie eens een echte Limburger van dichtbij zien.

:') hahaha

Er is nog een bokker die uit Limburg komt en nu studeert in Leeuwarden (er zijn er vast véél meer :P maar deze bokker ken ik)

Wat betreft je vrienden van nu:
Het is net hoe je er zelf in staat en van je (vriendschappelijke) vriend(in).

Voor ik ging verhuizen was ik al druk bezig met adressen opschrijven, brieven maken, leuke herinneringen maken etc.
En bij vele vriendschappen was het gevoel dat dit een sterke vriendschap was.

Toen ik verhuisde naar Friesland (van NoordHolland naar Friesland), is niemand meer deze kant op gekomen -O-
Wellicht kan ik de leeftijd de schuld geven?
Ik ben zelf wel een paar keer "terug" gegaan, maar ineens leek alles heel anders.
Erg jammer, maar je leert er wel een hoop van.

Inmiddels is dit echt mijn thuis en ik vind de mensen erg leuk :)
Als ik nu een dagje NoordHolland plan, van voel ik me echt een toerist.
Een vreemd accent/ dialect (terwijl ik die zelf ook nog heb, vermoed ik?), andere mode, andere culturen etc.

Roosch, wanneer vertrek je? :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:10

Even een schopje hoor. :D

Ik ben inmiddels verhuisd, we hebben een ontzéttend leuk huisje weten te vinden met 4 slaapkamers en een tuin, inmiddels ook een leuke poesje (zie mijn onderschrift) dus alles gaat goed!
Op het werk bevalt het ook goed, nu alleen nog het sociale aspect even in te zien vullen. Het topic dat ik geopend had om een Boktmeeting te organiseren is inmiddels ook weer boven water dus hoop zo wat mensen te leren kennen. :D

Tips blijven welkom, daarom ook deze schop.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:56

Welkom in Friesland ;)
Ik heb de stap bijna anderhalf jaar terug gewaagd haha, vanuit Haarlem hierheen vanwege mijn vriend. We zijn nu rond aan het kijken voor en ander huisje, gaan waarschijnlijk richting Stiens.
Heb niet echt tips haha, ik heb nog niet veel contacten opgedaan. Door mijn gezondheid zit ik thuis dus dat helpt niet echt. Gelukkig wel een leuke schoonfamilie en toen we hier kwamen wonen hebben we een hond genomen waar we mee trainen dus op training heb ik wel aanspraak. Hier alleen niet echt, allemaal mensen die heel erg op zichzelf zijn hier in de wijk.

Ga iig even je meeting topic doorlezen, lijkt me ook wel leuk!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:27

Wij misten je al in ons topic, maar druk aan het verhuizen dus! Waar woon je nu? Nog vlot een huis gekregen zeg, toppie!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:16

Ik ben de afgelopen jaren meerdere keren in mijn eentje naar nieuwe steden verhuisd. Wel nam ik gelukkig steeds mijn pony mee :)

Mijn ervaring is dat als je een beetje sociaal bent, je binnen de kortste keren weer een nieuw sociaal netwerk opbouwt. Zowel met mensen die de paardenhobby delen als mensen die daar minder mee hebben. Inderdaad wel onder de mensen blijven, dus vanuit het werk, maar ook verenigingen, paardrijden etc.