Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:31

Mijn vriendin heeft hiervoor twee verschillende HBO opleidingen gedaan, waarvan een niet haar ding en waarvan de tweede net wat te zwaar was ook wegens persoonlijke zaken.

Nu zit ze op het MBO niveau 4 net als mij. Ze vind het juist LEUKER heeft nu een band met de klas in plaats van ieder voor zich en er kan net nog een hoi vanaf..
Ik vind zelf ook niet dat mijn klas heel vervelend is, de gene die heel vervelend zijn die halen het niet dus daar heb ik volgend jaar ook geen last van.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:21

Neem eens contact op met het NBC (Nederlands Bakkerij Centrum), zij hebben nauwe contacten met de verschillende opleidingscentra in Nederland en kunnen je vast helpen met het maken van een juiste keuze of in contact brengen met de juiste mensen.

Wat betreft je keuze; ik zou het doen, maar goed kijken naar hoe je het gaat doen!

Set_Elkol

Re: Van Gymnasium/Universiteit naar MBO? ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 09:57

Bedankt voor die tip Saskia, dat klinkt goed!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:19

moonfish13 schreef:
pluisje88 schreef:
Ik ben het eens met moonfish. Op den duur ga je tegen het niveauverschil aanlopen en daar ga je je aan ergeren

Of je wordt zelf uitgekotst door je medeleerlingen omdat jij wel makkelijk leert..
De mentaliteit is gewoon anders, ik zat er om mijn diploma te halen, de rest veelal om te kloten en te klieren en gewoon je studie doen was echt niet stoer.
Laat staan eens antwoord geven op een vraag, terwijl je al afgewacht hebt of iemand antwoord wil geven op de vraag en dat niet kon.
Allemaal gesmoes achter mij, drama met de hoofdletter D.

Ik heb inderdaad met beide ervaring... En dan kom ik "nog maar" van havo. Ik merk wel niveauverschil met een aantal klasgenoten en ook word ik soms raar aangekeken door klasgenoten omdat ik makkelijk leer en weinig moeite heb met het tempo.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:29

Lekker bakker worden meid! Als je een beetje sociaal bent en niet arrogant gaat dat heus goed komen met de klasgenoten, je moet het een beetje slim spelen en als je sociaal bent lukt het je vast.

Je hersenen kun je later juist goed gebruiken, als je gaat ondernemen (iets waar veel ADDers zeer goed in zijn) kun je wellicht een mooi concept opzetten in banket/chocola of whatever you'd like.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:38

Ik ben van het vwo naar het mbo gegaan en ervaar het erg positief! Ik ben ook iemand die niet graag/moeite heeft met leren.

Ik doe nu iets wat ik leuk vind en waar ik me goed bij voel en daar gaat het om. Er zitten inderdaad mensen in mijn klas die je ' dom' kunt noemen, maar niemand is gelijk en een ieder leert op zijn eigen niveau. ik kijk niet op iemand neer omdat hij ergens minder goed in is. Er is genoeg te doen op het mbo, je bent altijd wel druk met praktijkopdrachten en verslagen en dat werkt voor mij erg goed. Ik ben erg blij met mijn gemaakte keuze en soms moet je ook gewoon iets proberen om te kijken of het voor je werkt of niet.

Ik heb ontzettend leuke mensen leren kennen op het mbo, inclusief mijn beste vriendin.

Veel mensen zullen het misschien zonde vinden als je mbo gaat doen, maar in de huidige maatschappij kom je nog sneller aan het werk met een mbo diploma dan iets anders. Je hebt dan namelijk meer praktijkervaring en je bent toch een tikkeltke goedkoper ;) doe wat jou leuk lijkt om te doen, waar jij voldoening uit haalt. Het maakt toch niet uit wat de rest vind?

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:44

Ik snap niet waarom iedereen hier zo minderwaardig doet over MBO.
Als jij graag bakker wilt worden, zul je een MBO opleiding moeten doen. Boeie, "later" ga je dan wel een beroep uitoefenen waar je plezier in hebt. Ik heb altijd gezegd, ik verdien liever iets minder en dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga dan dat ik elke dag met tegenzin moet gaat werken en 500 euro meer in het laatje breng. Je moet je hele leven nog werken namelijk!

Zelf het MBO met 2 vingers in mijn neus doorlopen en nooit ertegenaan gelopen dat mensen mij aankeken omdat ik "slim" was of hoge cijfers haalde. Ja, je moet je afmelden maar na je 18e hoeft dat echt niet meer door je ouders en ook op hbo en uni heb je tegenwoordig colleges die 100% gevolgd moeten zijn, anders kun je het vak gewoon opnieuw doen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 20:17

wat een fijne reacties dit laatste rijtje! Thanks :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:07

Ik weet dat ik nu reageer in een oud topic (van mezelf) maar ik wilde toch even een update doen nu het september is..
Ik heb dus de keuze gemaakt om na een jaar universiteit, MBO niveau 2 'Uitvoerend bakker' te gaan doen, en ik ben dolgelukkig! Heerlijk, lekker 2 lessen theorie in de week, 2 lessen praktijk en 2 dagen in een bakkersbedrijf. Mooi in de keuken staan, dingen doen en vooral niet druk maken om deadlines en enge essays en papers :+ Ik loop zelfs stage bij een broodbakker en dat is om 02.30u 's snachts, ik ben nog nooit zo vrolijk 's nachts opgestaan en heb het er dan ook erg leuk!
De klas is uiteraard een tandje anders dan ik, ik ben de oudste en kom van het hoogste niveau. Maar het is hartstikke gezellig, de mensen zijn leuk en ach als de jongens een keer lachen om iets dat je seksueel op zou kunnen vatten/kinderachtig doen :+ dan is dat maar zo. Er is nog een meisje van 20 van het HBO in de klas, die dezelfde keuze heeft gemaakt en ook zij is helemaal in haar element.

Het leek me goed dit nog even in dit topic te zetten, voor als mensen ooit naar zulke keuzes/ervaringen zoeken en hier niet het volledige verhaal tegenkomen.

*\o/*

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:12

Super om te horen! Het is je gegund :)