Waarom met Kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:34

missanita84 schreef:
erg kortzichtig en ondoordacht antwoord :(
affijn ik laat het hierbij, ik behoor schijnbaar ook tot de niet zo snuggeren volgens colway

Dat meen je toch niet hè? Jij geeft precies zo'n reactie waar ik heel flauw precies hetzelfde antwoord op terug geef. En dan antwoord ik ondoordacht en kortzichtig? Iets met spiegel enzo... :+

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:36

Ik heb geen idee. Ik merk wel dat het hier in de omgeving absoluut niet meer geaccepteerd word en mensen worden er ook echt op aangekeken. Met J<ut schelden is 'normaal' maar met de ziekte dan heb je echt snel iets fout gedaan en word je heel boos aangekeken (En terecht!)
Maar ach, waarom schelden we überhaupt? We schieten er sowieso niks mee op.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:37

badeendje schreef:

Er zijn zelf onderzoeken die beweren dat het een functie heeft, dus schieten we er zeker mee op ;-)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:38

badeendje schreef:
Ik heb geen idee. Ik merk wel dat het hier in de omgeving absoluut niet meer geaccepteerd word en mensen worden er ook echt op aangekeken. Met J<ut schelden is 'normaal' maar met de ziekte dan heb je echt snel iets fout gedaan en word je heel boos aangekeken (En terecht!)

Ik heb liever dat mensen schelden, dan dat men hun gevoel eruit slaat..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:39

Colway schreef:
badeendje schreef:

Er zijn zelf onderzoeken die beweren dat het een functie heeft, dus schieten we er zeker mee op ;-)

Alle onderzoeken hoef je ook niet blindelings te vertrouwen. Al kan ik me voorstellen dat schelden oplucht, dat merk ik soms namelijk. Ik scheld niet graag, maar soms moet er een 'fiets' uit, dat lucht dan toch meer op dan 'He potdikkeme' :P.
Verder zie ik er echt geen voordelen in.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:40

Werecat schreef:
badeendje schreef:

Ik heb liever dat mensen schelden, dan dat men hun gevoel eruit slaat..

Hoe bedoel je dat precies? Dat mensen gaan opkroppen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:01

Moet alles een Groot Nut hebben?

Ik scheld omdat het oplucht. That's it. Niks heel belangrijks aan en ik ga heus niet om me heen slaan als het niet kan maar het is best fijn om een krachtterm eruit te gooien als je je teen stoot of een bord eten uit je handen laat vallen.

Wat betreft schelden met kanker: zolang er kankerpatiënten zijn die er zelf mee schelden is verbieden sowieso onzin want niet iedereen neemt er aanstoot aan. In het openbaar ermee schelden is niet zo netjes, eigenlijk net als met g.dverdomme of jezus christus. Het is wel charmant als mensen er rekening mee houden dat een ander zich daar wel door gekwetst kan voelen, ook als zij zelf woord en betekenis goed los kunnen koppelen, en buitenhuis dus een ander scheldwoord verzinnen. Helaas zijn nu eenmaal niet alle mensen charmant en bereid om rekening met een ander te houden en dat heb je maar gewoon te accepteren. Als je nooit iets vervelends wil horen moet je niet in openbare ruimtes komen.

Ik zie zelf het probleem niet zo. Het woord kanker is niet hetzelfde als de ziekte kanker (ik herhaal: níet hetzelfde, dingen als k.nker of 'de grote K' zijn dus volstrekt belachelijk wat mij betreft) en ik kan dat onderscheid prima maken. Ik kan ook met andere ziektes schelden, gewoon omdat het een lekker woord is, terwijl ik terdege besef dat het hele nare en ernstige ziektes waren/zijn. Al scheld ik niet met kanker. Niet specifiek uit principe maar het bekt niet lekker :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:46

Colway schreef:
missanita84 schreef:
erg kortzichtig en ondoordacht antwoord :(
affijn ik laat het hierbij, ik behoor schijnbaar ook tot de niet zo snuggeren volgens colway

Dat meen je toch niet hè? Jij geeft precies zo'n reactie waar ik heel flauw precies hetzelfde antwoord op terug geef. En dan antwoord ik ondoordacht en kortzichtig? Iets met spiegel enzo... :+

haha? ik meen het wel overigens

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:12

Je kan hetzelfde vragen over waarom schelden met ku.t of l.ul of terin.g etc.
Zou me er niet zo druk om maken, er zijn wel ergere dingen in het leven, zoals de ziekte zelf bijvoorbeeld ;)

Summerfly

Re: Waarom met Kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:53

Vinden jullie het normaal dat een fragment van een boek in een lesboek(in dit geval Nederlands) staat waarin het woord 'gekankerd' voorkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:08

Summerfly schreef:
Vinden jullie het normaal dat een fragment van een boek in een lesboek(in dit geval Nederlands) staat waarin het woord 'gekankerd' voorkomt?

Gekankerd is toch een werkwoord?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:11

Volgens mij is het omdat woorden met schepte letters lekker vloeken.
poedersuiker, fiets, Verdomme, KanKer enz..

ik ben geen heilige, ik scheld er soms wel mee, maar dan op mezelf,
nog nooit op een persoon betrokken :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:13

Summerfly schreef:

Ja, want kankeren is een ander woord voor zeiken/zeuren, het is gewoon een werkwoord.

Ik kanker
Hij kankert
Wij kankeren
Ik kankerde
Hij kankerde
Wij hebben gekankerd.

Echt, wereldschokkend... Wat een gekanker, zeg.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:15

Mijn moeder heeft borstkanker, en afentoe gebruikt zegt ze wel eens ( niet tegen mij ;) ) ; 'Loop niet zo te kankeren' .. tsja ook niet om trots op te zijn vind ik... -O-

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:16

Bij ons op school schelden ze er ook heel veel mee en blijkbaar voelen ze zich dan stoer
Ik word ik de meesten wel boos als ik het hoor dan ga ik gwn zeggen doe ff normaal!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:16

Ja, het is echt schandalig wanneer je een doodnormaal werkwoord gebruikt :'). Kom op zeg...

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:17

Je punt is duidelijk San87.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:17

Alhoewel ik het echt niet netjes vind, en ook zeker nooit zelf zou doen is het wel iets 'normaals'.

we schelden ook met de tyfus de pest en de god-weet-ik-het-allemaal-welke-ziektes. Niet dat ik het goedpraat natuurlijk, omdat je er veel mensen mee kwetst. De tyfus of de pest heeft tegenwoordig niemand meer maar 'vroegah' zijn daar vast ook veel mensen door gekwetst geweest.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:18

Ik vind 't haast vreemder hoe sommige mensen op het woord reageren..
Het heeft meerdere betekenissen, ja het is een ziekte, maar ook een gewoon werkwoord.
Persoonlijk scheld ik er niet mee, maar dat is ook omdat hier totaal andere woorden worden gebruikt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:19

Ik kan er niet tegen en ik zeg er ook altijd wat van. Mijn opa is eraan overleden en mis hem nog elke dag. Mijn oma heeft borstkanker gehad, de vriendin van mijn opa en mijn oma is herstellende. Het doet mensen veel verdriet en ik wordt er dan weer opnieuw, pijnlijk aan herinnerd.

Ik scheld zelf bewust niet met ziektes dat het een normaal werkwoord is, ik vind het schandalig :n

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:20

eclair98 schreef:
Ik kan er niet tegen en ik zeg er ook altijd wat van. Mijn opa is eraan overleden en mis hem nog elke dag. Mijn oma heeft borstkanker gehad, de vriendin van mijn opa en mijn oma is herstellende. Het doet mensen veel verdriet en ik wordt er dan weer opnieuw, pijnlijk aan herinnerd.

Ik scheld zelf bewust niet met ziektes dat het een normaal werkwoord is, ik vind het schandalig :n

Waarom vind je dat schandalig?
Volgens mij is het werkwoord ouder dan de ziekte..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:22

Dat werkwoord bestaat al heel lang. Om precies te zijn, het eerste nu bekende geschrift waar het in staat komt uit 1603. ;)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:22

ik heb heel vaak het woord kanker gebruikt als echt om te vloeken op dingen en personen.
Tegenwoordig kom ik niet verder dan de K en maak ik er Kansloos van.
Mijn collega weet ook precies wat ik wilde zeggen en moet vaak hard erom lachen, omdat ik letterlijk zeg K...ansloos!
Het werkt heel goed moet ik zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:23

eclair98 schreef:

Mijn god, dat woord is haast zo oud als de mensheid :'). Aanstellen is ook een vak, hoor.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:25

Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kankeren
Citaat:
KANKEREN (MOPPEREN)

M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands

kankeren ww. ‘mopperen’
Vnnl. kanckeren ‘kanker hebben; als een kanker voortwoekeren’, meestal overdrachtelijk, in een schandelic ende canckerende ledt ‘een schandelijk en verziekt lid (van de gemeenschap)’ [1604; WNT], hy kanckert de gemeent met overbaet en woecker ‘hij verziekt de gemeenschap met woekerwinst’ [1613; WNT], de boosheyd kanckert in ‘het kwaad vreet verder’ [1630; WNT heelen]; nnl. dit kankrent quaadt [1708; WNT], dan ook kankeren ‘mopperen, morren’ in over iets loopen te kankeren [1904; WNT], het klagen is er een sport geworden, waarin sommigen zich een reputatie ... gewonnen hebben wijl zij “zoo lekker kankeren” kunnen (over Nederlands-Indië) [1908; WNT].
Afleiding van → kanker. De huidige betekenis lijkt zich, blijkens het citaat uit 1908 en ook andere citaten uit het WNT, oorspr. in Nederlands-Indië te hebben ontwikkeld.
Mnl. canckeren [15e eeuw; MNW], dat in navolging van het MNW ook door WNT en NEW wordt gezien als oudste vindplaats van het werkwoord kankeren, is het meervoud van cancker; de editie uit 1968 van het betrokken handschrift (MNW-P) maakt dit duidelijk.

Niet zo oud als de mensheid, maar toch wel zo'n 500 jaar oud :)