Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

knetterhard

Re: Pseudologia Phantastica, Pathologische Leugenaar ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:43

Meen je niet?
Wat erg zeg, dat zulke mensen bestaan!

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 07:46

Het is idd echt heel erg dat zij de kids onder haar hoede heeft.
Mn broertje heeft toen wel een gesprek bij de huisarts gehad en hij heeft toen gezegd dat hij vond dat zij veel symptomen van MBP had.
De dokter heeft toen heel het dossier van alle 2 de kids nageplozen en bevestigde toen idd dat ze veel symptomen van MBP had.

Nu de kids weer bij mn ouders komen hebben wij ze ook op een onopvallende manier gevraagd of opa ooit iets vies met hun hebben gedaan.(Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven want ik begin weer te koken van woede van binnenuit als ik er weer aan terug denk)
Het antwoord was duidelijk nee en nu weten we zeker dat mn broertje zn ex alles heeft gelogen om aandacht te krijgen.
Mn vader is toendertijd toen zij dat rondstrooide wel naar de politie geweest om daar een melding van te maken.
Daarna is die ex van mn broertje heel erg stil geworden.

Alleen nu heb ik af en toe de neiging mocht ik haar en die nieuwe vriend van haar zien om de hele waarheid tegen die nieuwe vriend te vertellen.Ik weet dat hij dat toch niet geloofd maar dan is het van mijn kant eruit.Ben ik weer opgelucht.

Oja ze heeft toen ze een jaar of 12/13 ook nog een verkrachting verzonnen.
Dr vader en een oom zijn die gozer die haar verkracht heeft gaan zoeken maar die hebben ze natuurlijk nooit gevonden.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:33

knetterhard schreef:
Hoe is het met de relatie afgelopen dan? :(:)

Eerlijk gezegd weet ik dat niet. maar ik heb haar wel de vraag nog eens gesteld voordat ze op nonactief werd gesteld hoe ze er in hemelsnaam bij kwam om zo'n verhaal de wereld in te helpen.
Haar antwoord was toen dat de relatie niet lekker meer liep maar dat ze niet wist hoe ze dat moest zeggen en dat ze er maar het verhaal van de kanker van gemaakt had.
Ik heb zo'n vermoeden dat die relatie wel over is, maar met zekerheid kan ik dat dus niet zeggen omdat ik daarna haar nooit meer gezien of gesproken heb.
Het is dus maar de vraag of ze uberhaupt haar vriend ooit verteld heeft dat ze heeft moeten stoppen met haar opleiding en haar baan op staande voet verloren is.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:44

Echt een heel interessant topic. Veel mensen die ook met PL of een variant daarop te maken hebben zeg..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:51

Denk je dat de nieuwe vriend van de heks van je broertje dat nog niet doorheeft? Hij ziet dan toch ook hoe ze met z'n stief kinderen omgaat?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:59

Woow heb even teruggelezen over "miep" .. Heftig zeg hoe zij iedereen heeft voorgelogen. Nu ik terug kijk zie ik wel barstjes in haar verhaal, bijv. dat ze om 19:30 nog iets postte en dan om 20:15 zou ze al onder het mes liggen.. Weet de tijden niet meer maar soms volgden de tijden elkaar wel heel rap op. Desondanks als ik het topic toen zelf had gevolgd zou ik er ook ingetrapt zijn denk ik. Idd wel raar dat die moeder zoveel op Bokt zit als haar dochter op sterven ligt..
Ze had zelfs een hele meeting voor zichzelf georganiseerd.. Vreselijk.. En iedereen daar heen om haar te steunen.. :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:03

Die meeting is niet doorgegaan?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:07

Sammie schreef:
Die meeting is niet doorgegaan?

Ohh, had begrepen van wel. Omdat zover als ik het gelezen had het rond was rondom de American BBQ.. Dus ben er vanuit gegaan dat het doorgegaan is eigenlijk.. En dat iedereen daar dus echt naar toe gereisd was om haar te steunen..

Waarom is 't niet doorgegaan dan? Omdat het toen uit kwam?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:45

Dat vraag ik me ook nog steeds af, volgens mij kwam het toen al uit toch?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:07

Wacht even, heb het topic doorgelezen maar kwam niet op de oorsprong van dit bericht. Er was ene bokker die deed of haar dochter ziek was, of stervende en heeft zelfs acties voor 'haar' gehouden?

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:07

Nee, dat meisje deed zelf of ze ziek was en heeft ook berichten getypt vanuit haar moeder. En een meeting voor zichzelf georganiseerd.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:09

Lente schreef:
Ik ben wel eens in aanraking gekomen met iemand die een pathologische leugenaar bleek. Geen hele goeie overigens, ik zette al vrij snel vraagtekens bij haar verhalen. Het ging van 'bevriend zijn met die-en-die-BN'er' tot 'ik lig in het ziekenhuis na een vasectomie vanwege kanker'. Tja, en zeg in het laatste geval maar eens "Riiiiiiiiighttt" want voor hetzelfde geval is het waar :')

Toen ik echter m'n twijfels naar iemand anders uitsprak die haar kende bleek dus dat mijn gevoel wel klopte. Heb het contact toen verbroken. Prima als ik het in mijn werk tegenkom maar in m'n privé hoef ik dat niet :+

Verder heb ik geen deskundige kennis ervan, dus geen idee over diagnostiek en behandeling.

een "haar" kan nooit een vasectomie ondergaan

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:11

Opvallend dat zoveel mensen iemand kennen die alle symptomen vertoont. En vaak is dat dan een ex-relatie waar niets meer van deugt... Als iemand veel en vaak liegt en daar zelfs zelfmoord door pleegt, hoeft helemaal geen teken van de ziekte te zijn. Soms liegen mensen door een situatie die ontstaat of doordat ze zoveel leugens hebben verteld dat ze geen uitweg meer zien. Maar dat hoeft echt niet per definitie een ziekte te zijn. Ik vind het altijd nogal wat om aan de hand van verhalen diagnoses te stellen.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:18

De verhalen doen mij een beetje denken aan:
Syndroom van Münchhausen, 'het Münchhausensyndroom is een psychiatrisch syndroom waarbij de patiënt zich herhaaldelijk presenteert bij medische hulpverleners met gefingeerde klachten of zelf toegebrachte verwondingen, om daardoor zorg en aandacht te krijgen. De aandoening wordt ook wel nagebootste stoornis genoemd.'

Of syndroom van Münchhausen by proxy waar iemand het bovenstaande aan doet bij een ander.

Deze mensen worden ook vaak geloofd en het kan een verschrikkelijk syndroom zijn!
Maar heeft wel wat gelijkenis als je het mij vraagt. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:25

Welke verhalen doen je daar aan denken?

MBP en het feit dat iemand een keer liegt niet direct een PP of PL is is trouwens al eerder besproken hier. Iedereen liegt nl. wel eens groot of grof.

M en MBP zijn trouwens heel zeldzaam hoor :) Gelukkig maar.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:39

Sammie schreef:
Welke verhalen doen je daar aan denken?

MBP en het feit dat iemand een keer liegt niet direct een PP of PL is is trouwens al eerder besproken hier. Iedereen liegt nl. wel eens groot of grof.

M en MBP zijn trouwens heel zeldzaam hoor :) Gelukkig maar.

De verhalen van mensen die rond vertellen dat ze bijvoorbeeld kanker hebben,
natuurlijk is dit een mildere vorm van het syndroom maar heeft toch zeker gelijkenissen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:40

Iemand kan ook gewoon een enorme leugenaar of rotzak zijn, dat hoeft niet meteen de ziekte te betekenen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:57

Mensen met M maken zich ook ziek, zij nemen dikwijls stoffen en medicijnen tot zich waardoor ze die denkbeeldige ziektes lijken hebben. Zij lopen dokters, ziekenhuizen plat met hun aandoening. Zij worden kwaad als ze niet ‘serieus’ worden genomen. MBP maken hun kinderen ziek, zodat het lijkt dat ze bijv. ‘kanker’ hebben en leuren dan met hun kinderen bij artsen en medici. Zoals ik al eerder als voorbeeld gaf, die mensen geven hun kinderen bijvoorbeeld bewust kwik. Deze vergiftiging geeft symptomen die vergelijkbaar zijn met kanker.

Iemand die zegt zelf kanker te hebben of een vriendin te hebben met kanker kan een PF of PP zijn, maar ook gewoon iemand die in zijn eigen web van leugens verstrikt is geraakt. Gewoon 1 (grote) leugen om ‘bestwil’. Pas als er ook over andere, niet noemenswaardige, dingen gelogen wordt dan pas kun je denken aan een PF of PP. En niet noemenswaardige dingen zijn bijv. de hoeveelheid broers/zussen, dode ouders, beroep broer/pa/ma, leeftijd, opleiding, hoeveelheid paarden, katten, honden, woonplaats, geboorteplaats, burgelijke status, enz. enz.

Overigs iemand die in zijn eigen leugen verstrikt zit weet dat ie liegt, dus je kunt je afvragen of dat een ziekte is. Er niet mee kunnen stoppen is wel een mogelijk probleem. Een PP ziet zijn verhalen als de waarheid, dat is eigenlijk wel een ‘ziekte’. Het denkbeeld van die persoon dient eigenlijk aangepast te worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:49

Maar om de situatie nog ingewikkelder te maken: er zijn ook een heleboel mensen die echt ziek zijn (of wiens kinderen echt ziek zijn) maar waarvan de dokters vinden dat er niets aan de hand is omdat er op het eerste gezicht niets vastgesteld kan worden. Soms volgt de uiteindelijke diagnose pas een tiental jaar later. Ook die mensen worden kwaad als ze door artsen niet serieus genomen worden, en dat is ook best wel heel begrijpelijk.

Ik denk dat Munchausen (al dan niet by proxy) wordt overschat, ook omdat het een interessant verhaal is voor bv medische series. Maar zonder bewijs van werkelijk ziekmaken denk ik dat je niet te snel over M(bP) moet spreken, want het is nogal een beschuldiging.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:42

RubyRed schreef:
Nee, dat meisje deed zelf of ze ziek was en heeft ook berichten getypt vanuit haar moeder. En een meeting voor zichzelf georganiseerd.

dat is toch wel iets heel raars...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:57

Woogy schreef:
RubyRed schreef:

dat is toch wel iets heel raars...

*kruipt even uit de meelees modus* heeft iemand een link van dat topic voor mij (pb)? Ik lees hier mee omdat ik het erg interessant vind, dus kruip nu weer in mijn meelees stand.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:13

Ik had het al ergens in het topic gezet, maar als je gewoon Miep invult in de zoekmachine bij gebruiker, vindt je vanzelf nog veel meer topics van haar :) .

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:15

Kwanyin schreef:
Ik had het al ergens in het topic gezet, maar als je gewoon Miep invult in de zoekmachine bij gebruiker, vindt je vanzelf nog veel meer topics van haar :) .

Oh daar heb ik overheen gelezen, sorry. Maar bedankt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:01

De zoekfunctie is er voor iedereen ;)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:03

Sammie schreef:
De zoekfunctie is er voor iedereen ;)

Ja typ voor de grap eens miep in. Als je dat hele gedoe niet hebt meegekregen heb ik geen idee waar ik moet zoeken.
Heb inmiddels paar pagina's terug hier het topic gevonden trouwens :)!