Mag ik je legitimatie bewijs ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:30

Clairetjuhz schreef:
Mars schreef:
O dat was daar :')
Tja, ik begrijp echt dat iedereen zn werk moet doen hoor, vind het bij een supermarkt ook geen punt. Maar kom op zeg, als ik met een auto aan kom zetten en benzine tank mag je er toch wel van uit gaan dat ik in ieder geval de 18 gepasseert ben.

Dat is niet altijd waar... Tegenwoordig kun je vanaf je 17e al je (auto) rijbewijs hebben en onder begleiding rijden :) Zo ik dus ook en ik mag nog geen sterke drank halen denken ze zo makkelijk kan er hun toch een grote boete aan hun broek hangen.

Ik weet nog de dag dat ik 16 was vol trots ging ik een pakje sigaretten bij de jumbo halen. Kreeg ik geen sigaretten mee omdat mijn nichtje van 7 erbij was en misschien waren ze wel voor haar :')

Dat hebben wij ook wel eens gehad bij de AH. Was daar met m'n vader en die wilde een pakje sigaretten meenemen voor m'n moeder. Kregen we ook inderdaad de vraag om ID van allebei want misschien was het wel voor mij :+ M'n vader heeft toen gegrapt nou zo jong ben ik niet hoor en toen duidelijk was gemaakt dat het niet voor mij was kreeg hij ze mee :+ Was wel een briljante actie haha.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:36

Mars schreef:
Mwah, ik wordt ook niet boos hoor. Maar af en toe heb je gewoon een beetje haast om je boodschappen binnen te halen en nog 1001 dingen te gaan doen die dag. Dan is het af en toe gewoon vervelend om voor 15 jarige aangezien te worden op je 25ste als je een flesje Canei ofzo haalt. Dan denk ik wel af en toe 'kom op, kijk even wat verder dan je neus lang is'. Maar meestal lach ik er maar om, ach ieder doet zijn werk.

Wel vraag ik me af hoe er precies gecontroleerd wordt? Staan er dan echt controleurs in/buiten de winkel die achteraf mensen om hun ID vragen? Of sturen ze jonge personen de winkel in om te kijken of zij drank mee krijgen? Daar ben ik wel benieuwd naar :)

Ten eerste mogen 15 jarigen niet achter de kassa..
Maar ja er worden zeker vaak controles gehouden, heb er zelf genoeg meegemaakt. Tevens hebben wij samen met een paar andere supermarkten afegsproken om elke week één supermarkt controles te houden bij andere supermarkten. Om te testen en scherp te houden. Ik heb zelf een keer zo'n controle mogen doen toen ik 16/17 was, schokkend om te zien hoeveel niet om mijn legitimatie vroegen en dat terwijl ik er helemaal niet erg oud uit zien. Dat was dan alleen een test/oefening he, er zijn ook echte controles waar wél hoge boetes aan vast zitten..
Laatst bijgewerkt door Bandaloe op 21-02-13 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Maritje1991 schreef:
En toevallig stond de voedsel-waren autoriteit aan de zijkant te kijken hoe ik ze weigerde, als ik het niet deed. Hadden we een fikse boete!

Ook sturen ze mensen van net aan 16 naar binnen om drank en tabak te kopen.

zap

Davinia_ schreef:
zap schreef:

Ook dat is gewoon een regel. Als jij met zijn drieen binnenkomt, moet je je alledrie kunnen legitimeren. Als jij buiten loopt en je wordt gecontroleerd met die fles in je hand, dan geloven ze het echt niet als je zegt 'de fles is niet voor mij hoor'. En wie is dan de sjaak? Wij, als supermarkt.

Ik wist niet dat dat de regel was. Maar waarom dan? Waarom moet je je allemaal kunnen legitimeren? Als je met je moeder boodschappen gaat doen en die koopt toevallig sigaretten, word er toch niet naar legitimatie gevraagd van alle kinderen die ze bij zich heeft? Ik snap dat niet zo goed :o

De regel is ingevoerd om tegen te gaan dat jongeren (te makkelijk) aan alcohol kunnen komen. Op het moment dat een groep van 3 binnenkomt en maar 1 zich hoeft te legitimeren, dan kunnen jongeren die niet oud genoeg zijn alsnog heel makkelijk aan alchohol komen. En dat is nu juist niet de bedoeling. Iemand van een groep jongeren is net 16 geworden en gaat met zijn vrienden van nog 15 naar de supermarkt en koopt een kratje bier. Als cassiere vraag je de legitimatie van de 16-jarige én van alle anderen en weigert als het goed is het bier te verkopen. Op het moment dat je dat niet doet, zit buiten iedereen van 15 ook aan het bier. En dan krijg je controle en ben jij als cassiere de sjaak. Want 15-jarige hebben alcohol uit jouw winkel. En dan kan je wel zeggen 'maar het is niet voor mij', maar dat horen wij dagelijks natuurlijk.

Wat je nu krijgt is natuurlijk dat jongeren die nog niet oud genoeg zijn gewoon buiten gaan staan (kunnen wij niet zien) en dat je het op die manier nog mee kunt krijgen. Er is sprake geweest van een wet die de jongeren zelf aansprakelijk stelt als ze jonger dan 16 zijn of de jongeren die het kopen voor hun vrienden. Ik kan niet wachten tot ze dat invoeren, want dan zijn wij van al het gezeur af!

MyLittleLove

Re: Mag ik je legitimatie bewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:09

Ik ben 15, over 2 weekjes 16, maar ik geef toe, ik krijg heel vaak drank mee. Is maar een paar keer gebeurd dat ik het niet mee kreeg. Nu was het echt niet voor mij, maar als ik een colaatje ging halen met uitgaan nam ik wel eens een biertje voor mijn vriend mee. :P

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:11

zap schreef:
De regel is ingevoerd om tegen te gaan dat jongeren (te makkelijk) aan alcohol kunnen komen. Op het moment dat een groep van 3 binnenkomt en maar 1 zich hoeft te legitimeren, dan kunnen jongeren die niet oud genoeg zijn alsnog heel makkelijk aan alchohol komen. En dat is nu juist niet de bedoeling. Iemand van een groep jongeren is net 16 geworden en gaat met zijn vrienden van nog 15 naar de supermarkt en koopt een kratje bier. Als cassiere vraag je de legitimatie van de 16-jarige én van alle anderen en weigert als het goed is het bier te verkopen. Op het moment dat je dat niet doet, zit buiten iedereen van 15 ook aan het bier. En dan krijg je controle en ben jij als cassiere de sjaak. Want 15-jarige hebben alcohol uit jouw winkel. En dan kan je wel zeggen 'maar het is niet voor mij', maar dat horen wij dagelijks natuurlijk.

Wat je nu krijgt is natuurlijk dat jongeren die nog niet oud genoeg zijn gewoon buiten gaan staan (kunnen wij niet zien) en dat je het op die manier nog mee kunt krijgen. Er is sprake geweest van een wet die de jongeren zelf aansprakelijk stelt als ze jonger dan 16 zijn of de jongeren die het kopen voor hun vrienden. Ik kan niet wachten tot ze dat invoeren, want dan zijn wij van al het gezeur af!

Dank je voor je uitleg! Ik begrijp het nu een stuk beter en zo is het inderdaad wel logisch. Stom dat ik zo zelf niet gedacht heb :)

Sowieso vind ik het stom dat de supermarkt de schuld krijgt eigenlijk en de kinderen zelf niet :=

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:19

Een vriendin van me wilde een aantal jaar terug toen ze 18 was een pakje sigaretten halen bij een snackbar. Ze moest haar ID laten zien, wat ze toen ook deed. Nou ze kreeg ze mooi niet mee, want 'dat was niet naar ID maar die van haar oudere zus' aldus die mevrouw. Ze heeft niet eens een oudere zus en het was toch echt haar ID! :') Sta je ook een beetje voor l.ul.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:21

MyLittleLove schreef:
Ik ben 15, over 2 weekjes 16, maar ik geef toe, ik krijg heel vaak drank mee. Is maar een paar keer gebeurd dat ik het niet mee kreeg. Nu was het echt niet voor mij, maar als ik een colaatje ging halen met uitgaan nam ik wel eens een biertje voor mijn vriend mee. :P

In de kroeg vind ik ook wat anders.. ik ben vroeger met uitgaan ook bijna nooit om m'n id gevraagd dus dat vind ik niet gek.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:22

Negerzoen schreef:
Een vriendin van me wilde een aantal jaar terug toen ze 18 was een pakje sigaretten halen bij een snackbar. Ze moest haar ID laten zien, wat ze toen ook deed. Nou ze kreeg ze mooi niet mee, want 'dat was niet naar ID maar die van haar oudere zus' aldus die mevrouw. Ze heeft niet eens een oudere zus en het was toch echt haar ID! :') Sta je ook een beetje voor l.ul.

Dat heb ik een keer gehad met mijn OV. Ik was het echt niet volgens de conducteur en het was dat ik al bij mijn eindbesteming was anders had ik mooi mogen betalen -O- (en ik was het echt)

@Davinia_ Ja dat is inderdaad heel krom :j

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:28

Er werd mij eigenlijk nooit op mijn ID gevraagd, toen ik 15 was niet en toen ik ouders was ook niet...
Wel 1x bij de lidl, toen heb ik heel hard gelachen, ik ging flesje drinken halen, met wat alcohol. Dus ik moest me legitimeren. Had mijn rijbewijs in mijn hand(scooter was 16) en die vrouw vroeg ernaar dus ik vroeg of mijn rijbewijs ook goed was. Werd ze helemaal rood, o sorry dat wist ik niet blablabla. Ze schaamde zich rot, terwijl ik echt pas 16 was... Hahah :P
Ik ben inmiddels 19 en eigenlijk wordt het nooit gevraagd. Op mijn 17e geloof ik een keertje bij de plaatselijke supermarkt. Maar inmiddels weten ze wel wie ik ben en krijg ik het gewoon mee :)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:51

Ik ben net een maandje 16 dus mijn ID word gevraagd, mijn zus van 22 ging vorig jaar bij de Amsterdam Dungeon door als 15...

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:16

zap schreef:
Davinia_ schreef:

Ik wist niet dat dat de regel was. Maar waarom dan? Waarom moet je je allemaal kunnen legitimeren? Als je met je moeder boodschappen gaat doen en die koopt toevallig sigaretten, word er toch niet naar legitimatie gevraagd van alle kinderen die ze bij zich heeft? Ik snap dat niet zo goed :o

ik heb wel eens gehad, dat ik drank halen met mijn zusje van 13. zij had geen legitimatiebewijs bij zich, want dat ben je op je 13e niet verplicht. en ik kreeg echt de drank niet mee. en op hetzelfde moment was er een ouder met een klein kind die wel een krat bier mocht meenemen, beetje krom vind ik :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:35

loesje166 schreef:
zap schreef:

ik heb wel eens gehad, dat ik drank halen met mijn zusje van 13. zij had geen legitimatiebewijs bij zich, want dat ben je op je 13e niet verplicht. en ik kreeg echt de drank niet mee. en op hetzelfde moment was er een ouder met een klein kind die wel een krat bier mocht meenemen, beetje krom vind ik :)

Nee vind ik niet. Er vanuit gaande dat jij ook niet heel oud was. Een volwassenen/ouder is prima in staat om dat te bepalen. Iemand van 18 met een zusje van 13 niet. Er is geen grens en ja dat is een grijs gebied. Maar een (duidelijk) volwassene met zijn of haar kind of 2 jonge meiden is imo een heel verschil. En dat argument aan de kassa had ik dan ook echt niet geaccepteerd en je had het ook van mij niet meegekregen.

[edit] ik zie dat je je zelf nu nog moet legitimeren. Dan is het toch volstrekst logisch dat jij geen bier mee krijgt met een jonger zusje. En dat wijzen naar iemand anders (die dus duidelijk een heel stuk ouder is) vind ik dan eigenlijk ook een beetje kinderachtig :o

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:49

mm ik was gewoon 19, dus de 16 toch al wel 3 jaar gepasseerd. maar wat mij toch best pissed maakt is dat een moeder het dan wel meekrijgt als haar kind erbij is, want dat kind is geen 16 dus dat mag officieel niet, waarom zij dan wel en ik niet? ik vind het geen verschil, want 1 van de twee is geen 16 dus dan krijg je het niet mee dan hun ook niet :)

heb uiteindelijk mijn zusje naar buiten laten gaan en heb het opnieuw gehaald

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:52

kijk ik snap de regels wel en snap dat het niet mag, maar ik moest even snel een fles wijn voor een feestje halen en dan is het best frustrerend en zijn de regels best krom, want ik zou never nooit alcohol aan mijn zusje geven :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:56

loesje166 schreef:
mm ik was gewoon 19, dus de 16 toch al wel 3 jaar gepasseerd. maar wat mij toch best pissed maakt is dat een moeder het dan wel meekrijgt als haar kind erbij is, want dat kind is geen 16 dus dat mag officieel niet, waarom zij dan wel en ik niet? ik vind het geen verschil, want 1 van de twee is geen 16 dus dan krijg je het niet mee dan hun ook niet :)

Je bent wel 3 jaar de 16 gepasseerd, maar 19 en dus moet je je gewoon legitimeren (namelijk tot en met 20). En als twee jongeren aan je kassa komen, dan moet je je gewoon allebei legitimeren. Op het moment dat jij duidelijk boven (en dan dus duidelijk ouder dan die 20 jaar) die legitimatieperiode heen bent, krijg ook jij met je zusje alchohol mee. Maar niet als jij jezelf nog moet legitimeren ;). Tja en die 'ik geef het mijn zusje echt niet' horen wij dagelijks ;).

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:03

zap schreef:
loesje166 schreef:

Je bent wel 3 jaar de 16 gepasseerd, maar 19 en dus moet je je gewoon legitimeren (namelijk tot en met 20). En als twee jongeren aan je kassa komen, dan moet je je gewoon allebei legitimeren. Op het moment dat jij duidelijk boven (en dan dus duidelijk ouder dan die 20 jaar) die legitimatieperiode heen bent, krijg ook jij met je zusje alchohol mee. Maar niet als jij jezelf nog moet legitimeren ;). Tja en die 'ik geef het mijn zusje echt niet' horen wij dagelijks ;).

dat is niet waar, onder de 14 hoef jij jezelf niet te kunnen legitimeren, dus ook niet aan de kassa

en ik zelf vindt het geen probleem mezelf te legitimeren

edit: maar dit is wel een andere discussie :)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:04

zap schreef:
loesje166 schreef:

Dat probeer ik zelf ook als kassasiere een beetje aan te houden, als een van de 2 onder de 21 is, en de andere duidelijk een stuk jonger geef ik het niet, tenzei we dan onder de 10 praten.
Over meerdere legitimeren, met carnaval stonden de camara's op alcohol gericht, en de bewakers belde ons meteen op als ze gezien hadden dat twee jongeren drank uitzochten, maar vervolgens ze beiden splitste,en die van 16+ de drank afrekenen. Heb er wel een beetje om kunnen lachen, zo verbaasd als ze waren dan, als je vraagt of t vriendinnetje dr ID ook even kan komen laten zien.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:06

loesje166 schreef:
dat is niet waar, onder de 14 hoef jij jezelf niet te kunnen legitimeren, dus ook niet aan de kassa

Nee maar dan krijg je het dus ook gewoon niet mee, als t je kind is oke, maar ik kreeg op me 14e ook drank van me zus hoor, zo gek is dat helemaal niet.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:07

loesje166 schreef:
zap schreef:

Jawel hoor, als je zusje alcohol wilt halen (of met jou meegaat) moet ze zich legitimeren (al vraag ik bij iemand van 13 niet eens een legitimatiebewijs). Kan ze dat niet? Ook prima, maar dan krijgt ze geen alcohol mee en jij dus ook niet :). Dat je geen legitimatie bij je hoeft te hebben, wil niet zeggen dat je je aan de kassa niet hoeft te legimiteren als je iets wil dat een leeftijdsgrens heeft. Ook bij een vakantie gaat er een legitimatiebewijs mee toch? Ook als ze naar een bioscoop gaat voor een film van bv 12 jaar en ouder en ze kan niet aantonen dat ze ouder is dan 12 als daarom gevraagd wordt, heeft ze een probleem :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:08

VeraPopeye schreef:
loesje166 schreef:

Nee maar dan krijg je het dus ook gewoon niet mee, als t je kind is oke, maar ik kreeg op me 14e ook drank van me zus hoor, zo gek is dat helemaal niet.

En als je geen legitimatie bij je hebt.... bewijs dan maar eens dat het je zusje is!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:36

Tja, ik ben 37 en wordt nog steeds vrijwel elke keer als ik drank of sigaretten haal gevraagd om legitimatie. Ik vind het wel grappig, ben liever lang jong dan vroeg oud. Ik doe er dus ook nooit moeilijk over, alleen de eerste paar keer sinds de wetgeving een aantal jaar terug is aangescherpt stond ik raar te kijken. Toen ik zo oud was mocht iedereen, ongeacht leeftijd gewoon sigaretten en drank kopen zonder dat er een haan naar kraaide.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen er boos over worden. Als je toch ouder bent dan 16, 18 of wat de leeftijdsgrens ook is, is dat toch een kleine moeite? Waarom dan er moeilijk over doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:39

Ik heb het ook weleens gehad was toen 23/24 jaar. Volgens mij stond ik toen ook even raar te kijken is me namelijk nooit eerder overkomen. Maar goed verder geen probleem mee. Kan me alleen wel goed indenken als je een stuk ouder bent en ze vragen zeer regelmatig om je ID dat het wel gaat irriteren.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:54

Ach ik laat gewoon altijd mijn id kaart zien, maak me daar niet druk om.
Want ik wel verlang is dat er gewoon netjes naar gevraagd wordt, gaat iemand niet netjes met mij om dan doe ik dat zeker ook niet terug.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:50

Ik word eigenlijk nooit gevraagd om mijn id te laten zien. Toen ik 16 was heb ik het ook maar een enkele keer moeten laten zien. Een paar jaar geleden toen ik nog kassawerk deed controleerde ik ook scherp op id. Kan me nog herinneren dat er meisje bij me aan de servicebalie stond van een jaar of 14 die sigaretten moet halen voor haar moeder, moeders zat namelijk buiten in de auto. Heel jammer maar meisje kreeg het absoluut niet mee. Kwam moederlief twee minuten later boos naar me toegestroomd, hoe ik het in godsnaam kon maken om haar dochter de sigaretten niet mee twee geven die voor zich zelf bedoeld waren. Heb moeders maar uitgelegd van de regeling wbt alcohol/sigaretten en de leeftijd onder de 21 jaar. Wilde er niet bij moeders in... kreeg nog te horen dat ze in 'mijn' winkel nooit meer kwam :+