Gepest, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:05

Nayomie schreef:
ZeSteigert schreef:
Ik zou naar een andere school gaan. Dit los je niet op, ook niet als je rooster veranderd wordt en je niet meer bij hun zit. Echt, wisselen van school dat kan je veel plezier opleveren! :D

Ik zit in de 4de klas. Volgend jaar eindexamen dus vrees niet dat dat de oplossing is

Dat is dus nog 2 jaar? Dat lijkt mij zeer de moeite waard dan...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:06

Lieve, hele lieve Nayoom <3
ik ken je niet anders, dan een hele lieve, verlegen meid. Die eigenlijk wel van grapjes houdt en haar hart op de juiste plaats heeft.
Je bent een meid, die moet geloven in zich zelf en moet groeien om een sterke dame te worden.

Wees niet bang, voor de pesters. Zie dit als een kans. Om de pesters zich zelf voor schut te zetten.
De pesters zijn mensen die zelf enorm onzeker zijn en anderen proberen de kleineren om zich zelf beter te kunnen voelen.
Om zelf grappig gevonden te worden door anderen, want de mening van anderen is voor hun heel belangrijk!
(Pietje pest Katrien, omdat Karel dan begint te lachen, terwijl Pietje niet in de situatie van Katrien wilt staan.)

Wees niet bang, ze kúnnen je leven vergallen, maar meid: Hier wordt jij zoveel sterker van!

Kom voor jezelf op.
Trappen ze je schoenen uit, schreeuw door de gang dat je er nu helemaal klaar mee bent.
Gooien ze je spullen in de vuilnisbak, maak er een heisa van en zorg dat iedereen dit hoort.
ZIJ zijn diegene die kinderachtig zijn. ZIJ zijn diegene die eens aangepakt moeten worden. ZIJ zijn diegene die zich moeten schamen, omdat ZIJ belachelijk doen.

Je bent goed bezig meid. Je schrijft je gevoelens op!
Blijf hier over door praten!!! Want alleen op die manier ontwikkel jij jezelf, ga je meer in jezelf geloven en des te eerder kan jij de pesterijen laten stoppen.

Praat ook met je ouders hier over, zodat ze je kunnen helpen en steunen.

Meid, je mag me altijd pb'en!

Dit bericht plaats ik, na alleen het eerste bericht van de TS te hebben gelezen.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:07

ga op een vechtsport daar krijg je veel meer zelfvertrouwen van en ik denk dat je beter kan lachen en negeren als er op reageren want dat vinden ze alleen maar leuk. sta er boven, het zegt meer over hun dan over jou toch ?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:09

Nayomie schreef:
met smaegol (uit Lord of the rings) bedoelden ze kleine, lelijk kind

Ik ben gaan spieken in je profiel.. Zulke onzin laat je jezelf toch niet aanpraten hoop ik? :+

Ik weet niet goed wat je zou kunnen doen.. Ik persoonlijk zou ze een grote bek geven, al weet ik niet of dat de beste oplossing is..
Maar ik denk wel dat je er met iemand over moet kunnen praten, in rl. En ja, je ouders zouden het eigenlijk ook moeten weten..

Doe wat aan je zelfvertrouwen, zoals sommige bokkers zeiden, dat lijkt mij ook belangrijk.
Heel veel succes!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:10

Bonita_Bon schreef:
En nu jaaaaaren later probeerde mijn grootste pestkop mij laatst te versieren in de kroeg, heb zo om zijn verbaasde gezicht gelachen toen ik zei wie ik was. Hij kon zich niet echt herinneren dat hij mij gepest had. Wel dat ik een buitenbeentje was. Zo zie je hoe 'kinderen' (no offence) zich dingen anders herinneren. Tis trouwens gewoon een leuke vent geworden en ik mag hem inmiddels wel, hij zei nog sorry, dat vond ik erg aandoenlijk maar ik had zijn excuses niet nodig. Voor mij was het al lang afgesloten.
Ik was ook ietwat verlegen en gesloten op school maar inmiddels ben ik enorm extravert en pittig, mischien ook wel door mijn ervaringen van vroeger (lag ik in mijn bed te bedenken wat ik had moeten zeggen als ik die dag weer eens een gemene opmerking naar mijn hoofd kreeg)

Dat doe ik ook altijd, maar in praktijk komt daar weinig van terecht :(

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:11

JunkDeLuxe schreef:
Nayomie schreef:
met smaegol (uit Lord of the rings) bedoelden ze kleine, lelijk kind

Ik ben gaan spieken in je profiel.. Zulke onzin laat je jezelf toch niet aanpraten hoop ik? :+

Ik weet niet goed wat je zou kunnen doen.. Ik persoonlijk zou ze een grote bek geven, al weet ik niet of dat de beste oplossing is..
Maar ik denk wel dat je er met iemand over moet kunnen praten, in rl. En ja, je ouders zouden het eigenlijk ook moeten weten..

Doe wat aan je zelfvertrouwen, zoals sommige bokkers zeiden, dat lijkt mij ook belangrijk.
Heel veel succes!

Nou eigenlijk wel. Wat op de foto's in mijn profiel neit te zien is, is dat ik pukkels heb en daar word ik ook op afgerekend vrees ik.

Quibjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:11

naar je jaarlaag coordinator gaan en om klaswisseling vragen!
succes! Of gewoon van school veranderen. want dit klinkt heel vervelend :(

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:14

Nayomie schreef:

Herkenbaar, komt vanzelf, misschien niet nu, maar wat iemand hierboven al heel mooi omschreef het zijn de pesters die echt onzeker zijn die veel mensen om zich heen moeten hebben om zich zeker te voelen en die anderen kwetsen om zelf niet gekwetst te kunnen worden. Aanval is de beste verdediging. Maar daartegen vechten is vermoeiend en je energie niet waard. Steek dat in de dingen, dieren en mensen die wel wat voor je betekenen en voor wie jij ook de wereld bent, dat zijn er vast meer dan je denkt..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:15

Bonita_Bon schreef:
Nayomie schreef:

Herkenbaar, komt vanzelf, misschien niet nu, maar wat iemand hierboven al heel mooi omschreef het zijn de pesters die echt onzeker zijn die veel mensen om zich heen moeten hebben om zich zeker te voelen en die anderen kwetsen om zelf niet gekwetst te kunnen worden. Aanval is de beste verdediging. Maar daartegen vechten is vermoeiend en je energie niet waard. Steek dat in de dingen, dieren en mensen die wel wat voor je betekenen en voor wie jij ook de wereld bent, dat zijn er vast meer dan je denkt..

Dat hoop ik maar. Ik weet alleen dat mijn pony er is en wat mensen van de manege. Maar verder dan dat kom ik eigenlijk niet

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:20

Ik had pukkels, steunzolen, droeg rare kleren..... sprak bekakt in een achtergebleven plattelandsdorp..... voldoende inspiratie om me volledig de grond in te boren! En dat werd ook gedaan.... lang, en intens.
En ik neem het ze niet eens allemaal kwalijk, het is gewoon een hele rare primitieve oerbehoefte van mensen.

Nu ben ik de wereld over geweest, heb getourd, platen gemaakt, en een eigen zaak.... en vrijwel al die bijzondere, creatieve mensen om me heen, hoorden vroeger ook niet bij de 'populaire klasgenoten'.
In aanleg zijn al die mensen op hun eigen manier bijzonder, en dus afwijkend... en alles dat 'anders' is moet in de pas lopen met de rest.
Mensen houden gewoon niet van 'anders'.
Wees blij dat je anders bent, dan kom je nog eens ergens in je leven ;-)

Nu nog de mensen vinden die dat op waarde schatten!!!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:21

Nayomie schreef:
Bonita_Bon schreef:

Dat hoop ik maar. Ik weet alleen dat mijn pony er is en wat mensen van de manege. Maar verder dan dat kom ik eigenlijk niet

Je ouders, familie, je zei al dat je 2 'vriendinnen' hebt, je pony, eventuele andere dieren van andere mensen of van jezelf, mensen van de manege en ik denk nu ook een aantal mensen op bokt op wie je een grote indruk maakt door zo eerlijk, kwetsbaar en stoer je verhaal te doen. Mijn respect heb je

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:30

Ik denk dat je de eerste stap al hebt gezet door het hier te vertellen +:)+
De volgende stap is denk ik je ouders maar ik kan me ook voorstellen dat het een drempel is.

Het is zo jammer wat pesten kan doen met je zelfbeeld en zelfvertrouwen. Jammer ook dat de school niet een pestprotocol heeft of er meer aandacht aan besteedt. Er is op dit moment zoveel aandacht in de media over pesten en dan spreekt iedereen er schande van. En toch gebeurt het zoveel -O- gezien alle ervaringsdeskundigen. Het verbaast me eerlijk gezegd ook dat leraren niks door lijken te hebben.

Er lijkt ook niks te veranderen, ik ben vroeger in de eerste 3 klassen ook gepest al was het niet zo erg als wat ik hier allemaal lees.
Het ging over toen ik het "stuk" van de school had versierd, goh wat was ik toen populair ineens :roll:

Terug slaan zou ik je niet aanraden het kan goed uitpakken maar ook helemaal verkeerd.
Ik geef kanjertraining op mijn basisschool, we proberen kinderen zoveel mogelijk handvatten te geven om gedrag te herkennen en de mogelijke oplossingensstrategieen toe te passen. Zowel pesters als de gepesten en niet te vergeten de meelopers.

Maar ik weet niet goed of de basischoolskills nog afdoende zijn in H4.

Zorg dat je niet ergens alleen in een hoekje staat maar zorg dat je zoveel mogelijk tussen de mensen blijft. Ben jij de enige die gepest wordt? Kijk eens goed rond naar leerlingen waar je bij zou kunnen gaan staan.

En raap je moed bij elkaar en maak het bespreekbaar of dat nou met je ouders, iemand van school, een vriendin of hier op bokt is.

:(:)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:38

Maartje1990 schreef:
Hhilde schreef:
Wat wil je anders doen? Huilen? Naar een psycholoog? Het uitkauwen bij je leraren? Ze vragen of ze willen stoppen? Soms moet je OF negeren en er niet te moeilijk over doen, OF voor jezelf opkomen.

en vaak werkt dat niet :n Ik weet niet hoe oud je bent of wat jouw ervaring is rondom pesten. Maar de beste actie is toch om het tegen iemand te gaan vertellen en hiermee bedoel ik inderdaad leraren of ouders (die dan wellicht weer de stap richting school kunnen nemen).

Ik ben zelf jarenlang gepest.

Soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn. Punt. En dat zit je uit. Want er iets aan doen kan niet altijd. En dan kun je dus gaan bedenken 'en nu?' of 'wat als?', maar daar kom je niet verder mee. Accepteer het, stort je op school/een hobby/je vriendinnen.. Je bepaalt zelf welke plek je het gepest in je leven geeft. Maak je het de titel van jouw verhaal of komt het pas in hoofdstuk 15? Je bent de schrijver van je eigen verhaal..

Bonita_Bon

Re: Gepest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:45

Very true Hhilde, mooi verwoord! In mijn leven blijkt het pesten maar een alinea te zijn, toen bepaalde het mijn hele leven...

Nayomie

Re: Gepest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:46

Van de 15 hoofdstukken gaan 12 hoofdstukken over pesten. :(

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:50

Pesters zijn niet (altijd) onzeker hoor. Pesters bestaan alleen doordat er meelopers zijn die het voeden.
In feite heerst er onder zo'n pestgroepje nogal een hiërarchie. Er is een "baas"met een adjudant, daaronder zit een aantal volgelingen.
De baas met zijn adjudant of de queenbee met haar BFF hebben een clubje mensen om zich heen die graag "erbij" horen maar tegelijk ook bang zijn om uit het groepje gegooid worden en dan zelf gepest worden.
Zo krijg je een pestdynamiek die zichzelf in stand houdt. Niemand is echt "veilig" in zo'n pest groepje. Maar zo'n groepje kan echt zulke achterlijke dingen gaan doen waarvan ze, als ze uit de groep worden getrokken zelf ook niet snappen hoe het zover had kunnen komen.
Op sommige scholen heerst zo'n onveilige sfeer en die worden hier "rot " genoemd. Dit los je niet op met een lesje sociale vaardigheid of omgangsvormen. Hier moet een school echt heel actief mee aan de slag. Tot schorsen aan toe.
Kinderen die zich niet aan zo'n hiërarchie willen aanpassen, anders zijn, geen meelopers en die niet willen pesten en die niet een clubje mensen met normale omgangsvormen hebben, zijn dan een makkelijk slachtoffer.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:51

justkid schreef:
Ik denk dat je de eerste stap al hebt gezet door het hier te vertellen +:)+
De volgende stap is denk ik je ouders maar ik kan me ook voorstellen dat het een drempel is.

Het is zo jammer wat pesten kan doen met je zelfbeeld en zelfvertrouwen. Jammer ook dat de school niet een pestprotocol heeft of er meer aandacht aan besteedt. Er is op dit moment zoveel aandacht in de media over pesten en dan spreekt iedereen er schande van. En toch gebeurt het zoveel -O- gezien alle ervaringsdeskundigen. Het verbaast me eerlijk gezegd ook dat leraren niks door lijken te hebben.

Er lijkt ook niks te veranderen, ik ben vroeger in de eerste 3 klassen ook gepest al was het niet zo erg als wat ik hier allemaal lees.
Het ging over toen ik het "stuk" van de school had versierd, goh wat was ik toen populair ineens :roll:

Terug slaan zou ik je niet aanraden het kan goed uitpakken maar ook helemaal verkeerd.
Ik geef kanjertraining op mijn basisschool, we proberen kinderen zoveel mogelijk handvatten te geven om gedrag te herkennen en de mogelijke oplossingensstrategieen toe te passen. Zowel pesters als de gepesten en niet te vergeten de meelopers.

Maar ik weet niet goed of de basischoolskills nog afdoende zijn in H4.

Zorg dat je niet ergens alleen in een hoekje staat maar zorg dat je zoveel mogelijk tussen de mensen blijft. Ben jij de enige die gepest wordt? Kijk eens goed rond naar leerlingen waar je bij zou kunnen gaan staan.

En raap je moed bij elkaar en maak het bespreekbaar of dat nou met je ouders, iemand van school, een vriendin of hier op bokt is.

:(:)

Ouders momenteel niet want die zitten in een moeilijke en drukke tijd. Als ik ze ook nog eens hier mee ga belasten, dan zijn ze aan het einde van de dag doodop.
Ik ben een van de weinigen die gepest word ja.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:53

Allerliefste Nayo, ik zei het net ergens anders ook al, maar ik vind je een super meid, en ontzettend sterk. Je hebt de grootste stap genomen door het hier te vertellen. Je hebt het al onder woorden gebracht een keer, dus dat kan je ook nog een keer. Ik zou er even rustig over na gaan denken wie jij met deze informatie vertrouwt, en die persoon door een geschreven boodschap waarin jij je verhaal uitlegt laten weten hoe het zit. Dan kun je daarna met die persoon in gesprek gaan en overleggen hoe je hier wat aan kunt doen en wat ze aanraden.
Maakt niet eens zo veel uit wie dat is, als het maar een volwassene is. Een vriendin van je kan je daarin niet zo steunen als een volwassene.

Jij kunt dit aan hoor! :) Ik ben er van overtuigd. En als je advies wil of je verhaal een keer kwijt moet weet je me altijd te vinden :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:54

justkid schreef:
Pesters zijn niet (altijd) onzeker hoor. Pesters bestaan alleen doordat er meelopers zijn die het voeden.
In feite heerst er onder zo'n pestgroepje nogal een hiërarchie. Er is een "baas"met een adjudant, daaronder zit een aantal volgelingen.
De baas met zijn adjudant of de queenbee met haar BFF hebben een clubje mensen om zich heen die graag "erbij" horen maar tegelijk ook bang zijn om uit het groepje gegooid worden en dan zelf gepest worden.
Zo krijg je een pestdynamiek die zichzelf in stand houdt. Niemand is echt "veilig" in zo'n pest groepje. Maar zo'n groepje kan echt zulke achterlijke dingen gaan doen waarvan ze, als ze uit de groep worden getrokken zelf ook niet snappen hoe het zover had kunnen komen.
Op sommige scholen heerst zo'n onveilige sfeer en die worden hier "rot " genoemd. Dit los je niet op met een lesje sociale vaardigheid of omgangsvormen. Hier moet een school echt heel actief mee aan de slag. Tot schorsen aan toe.
Kinderen die zich niet aan zo'n hiërarchie willen aanpassen, anders zijn, geen meelopers en die niet willen pesten en die niet een clubje mensen met normale omgangsvormen hebben, zijn dan een makkelijk slachtoffer.

Ik vrees dat ik zo'n slachtoffer ben. Eigenlijk ben ik hier wel zeker van. En waarom ik gepest word? Ik heb werkelijk waar geen flauw benul! Het is iedere keer weer iets anders. De ene keer vanwege voetbal, dan vanwege paardrijden, dan vanwege mijn tanden, dan van mijn pukkels, dan vanwege mijn lengte en ga zo maar door!
Ik denk eigenlijk niet dat school hier veel aan doet. Ze luisteren niet zo goed naar leerlingen en wanneer ouders iets zeggen is het ''ja komt wel goed'' maar ondertussen gebeurd er niks. En is de situatie nog hetzelfde als voor het gesprek,

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:55

Nayomie schreef:

Maar waarom Nayomie? Ik ken jou als een leuke, vlotte meid met heel veel humor die absoluut geen redenen heeft om onzeker over te zijn. Waarom zou jij je rot voelen over dit soort dingen? Je hebt vriendinnen, vast wel hobbies, Liberty, etc.. Zo veel leuke dingen om heel veel hoofdstukken over te schrijven, maar jij laat het over pesten gaan..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:56

Nayomie schreef:
JunkDeLuxe schreef:

Heel veel succes!

Nou eigenlijk wel. Wat op de foto's in mijn profiel neit te zien is, is dat ik pukkels heb en daar word ik ook op afgerekend vrees ik.

Nou en? :+ Jeetje wat oppervlakkig.. Zegt genoeg over hun niveau, laat je niet naar beneden halen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:58

Hhilde schreef:
Nayomie schreef:

Maar waarom Nayomie? Ik ken jou als een leuke, vlotte meid met heel veel humor die absoluut geen redenen heeft om onzeker over te zijn. Waarom zou jij je rot voelen over dit soort dingen? Je hebt vriendinnen, vast wel hobbies, Liberty, etc.. Zo veel leuke dingen om heel veel hoofdstukken over te schrijven, maar jij laat het over pesten gaan..

Ik denk omdat ik vooral negatieve dingen onthoud. Ik onthou wel positieve dingen maar de negatieve dingen die er nogsteeds spelen, blijft meer hangen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:59

Nayomie, ik ben zelf ouder van twee kids van 16 en 17 ik heb het ook druk maar ik zou het heel erg vinden als mijn kinderen zoiets ernstigs niet aan mij zouden vertellen om mij te sparen.

Kinderen gaan voor alles, echt waar, ik kan me niet voorstellen dat het bij jouw ouders anders is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:02

justkid schreef:
Nayomie, ik ben zelf ouder van twee kids van 16 en 17 ik heb het ook druk maar ik zou het heel erg vinden als mijn kinderen zoiets ernstigs niet aan mij zouden vertellen om mij te sparen.

Kinderen gaan voor alles, echt waar, ik kan me niet voorstellen dat het bij jouw ouders anders is.

Hmm, daar heb je denk ik wel gelijk in. :j

JunkDeLuxe schreef:
Nayomie schreef:

Nou en? :+ Jeetje wat oppervlakkig.. Zegt genoeg over hun niveau, laat je niet naar beneden halen.

Voor hun is het niet goed genoeg denk ik

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:04

justkid schreef:

Inderdaad. Ik heb ooit iets verzwegen voor mijn ouders, toen ze ook heel druk waren met mijn broertje. Ze vinden dat nog steeds heel jammer en voelen zich erg schuldig dat ik het niet heb willen vertellen. Doe het nu maar, als ze er geen zin in hebben (wat ik me niet voor kan stellen) geven ze dat zelf wel aan.

De enige die je kan kwetsen ben je zelf :j En dat klinkt misschien harder dan ik het bedoel :)