Mijn thuissituatie is niet goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Re: Mijn thuissituatie is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 03:42

Ja k ken t.
Je hoofd zit inderdaad te vol met gewoon...alles!
Ik had op een bepaald moment zelfs moeite met Engels...
Wat ik al sinds mn 11e vloeiend spreek -.- dus ik snap het helemaal!

En ja, nu een paar jaar later kan ik het wel zeggen...maar toen der tijd zag ik ook het licht niet meer en dat heeft ook heel lang geduurd...ik hoop dat het bij jou sneller zal gaan.
Het is geestelijk allemaal heel slopend en ik hoop dat je snel ergens terecht kan om te praten.
Heb je niet iemand in je vriendenkring die je vertrouwt het te vertellen?
Ik snap dat je niemand lastig wilt vallen met je problemen...zo ben ik zelf ook ;)
En ja...iedereen heeft wel ergens problemen mee...
Maar al heb je maar 1 persoon waar je verbaal mee kan praten, dan scheelt dat heel veel!
Ik had/heb ook 1 persoon die ik al jaren ken.
En ik weet zeker dat zij en haar moeder me er deels doorheen hebben gesleept.

Je kan hier ook altijd alles zeggen!
Je valt er niemand mee lastig, het is jouw topic :)
En steeds als je weer iets post hoop ik op iets positiefs, zo niet dan denk ik..
Kom op meid! Doorzetten! Als ik het kan, kan jij het ook! :D
Ik hoop dat mijn reacties en die van de anderen je een beetje helpen :)

Over een paar jaar kijk je terug en denk je... "zo dat heb ik even goed gedaan zeg!" :)

Je bent t waard lieverd!

*knuffel*

-en ja die krengen in mn keel ;)

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 04:02

Hallo TS,

Ik zou als ik jou was hoe moeilijk het ook is gaan praten met de wijkagent. Hij kan je namelijk adviseren maar ook helpen. Hij kan een gesprek aangaan met je vader/ ouders en je vader naar "de Waag" sturen. Dit is een instituut voor mensen welke hulp nodig hebben na een mishandeling/ huiselijk geweld. Dan gaat het oa om agressie trainingen maar ook om psychische hulp. Het personeel daar is over het algemeen allemaal opgeleid met pychiatrische achtergronden dus doorzien hem zo.

De wijkagent heeft geen zwijgplicht. Wel heeft hij er net als bijvoorbeeld een leraar wel heeft (resultaten op school) geen baat bij. Hij zou dus de aangewezen persoon zijn om jullie en vooral JOU te helpen.

Wat ik wel moeilijk vind om te lezen is dat je het ene moment zegt ik wil X niet betrekken in het Jeugdzorg verhaal en het andere moment zegt hij is oud en wijs genoeg om zelf te bepalen. Ik vind dat je hem genoeg keuzes hebt gesteld. Niets werkt meer voor jou. Je zou wat ik eerder al zei de wijkagent kunnen proberen en anders blijft voor JOU alleen nog maar Jeudzorg over. Het is JOUW leven en jij moet gelukkig worden. Je hebt geprobeerd X in alles te betrekken maar weigerd mee te werken. dan moet je nu echt aan JEZELF denken. Dat je al denkt aan zelfmoord ben je echt al veel te ver met je gedachtes lieve schat...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:44

Kop op meis, ik kan me voorstellen hoe moeilijk het is, het weer en jaargetij helpt daar ook nog eens niet bij. MAAR je kunt het, houd vol. Ik kan niet anders schrijven dan de rest eigenlijk ook...
Je broertje is nog niet zover als jij helaas... Hoe moeilijk het ook is, ga voor jezelf kiezen. Je kiest nu voor het thuiswonen omdat dat toch nog een vorm zekerheid is. Dat begrijp ik wel, maar het is niet de "juiste" zekerheid. Bij ggz etc. er zijn zowel positieve en negatieve verhalen, dat is voor iedereen persoonlijk... dat is hetzelfde bij een psycholoog; het moet klikken. Als je naar een psycholoog gaat zul je dus ook echt de "waarheid" moeten vertellen anders kunnen ze je niet helpen. Je kunt ook intern naar een psycholoog gaan (ik noem nou maar wat De Albatros/Jutters). Dan krijg je hulp, maar kunt ook gewoon naar school en hebt een kamertje voor jezelf. Schaam je niet dat je hulp vraagt. Daar kun je alleen maar trots op zijn JIJ durft voor jezelf op te komen!! Ga naar school en probeer voor iedere dag een kleine beloning voor jezelf te bedenken, bv een extra beker chocomelk met slagroom, gewoon kleine haalbare dingetjes. Kijk naar wat foto's hier op bokt en probeer te genieten daarvan. Je hebt in ieder geval een aantal mensen hier op jouw topic die achter je staan en zelfs een aantal die in een soortgelijke situatie zaten/zitten. Probeer uit al die kleine dingetjes je energie te halen.
Houd vol hoor!!
virtuele knuf!
xxx

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:51

Ik heb alleen jouw allereerste post gelezen.

Het is een keuze van je moeder om bij hem te blijven.

Maar het is niet jouw keuze om met zo'n man onder 1 dak te leven.

Is x je halfbroer of broer? helaas maar het is jouw moeders verantwoordelijkheid en niet dat van jou.

Hoe moeilijk ook: ik zou bij een familielid gaan wonen tot je 18 bent en begeleid op jezelf kan gaan wonen, ook wel zo rustig en relaxed voor je, of naar een pleeggezin?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:42

Hoe moeilijk je het ook vindt, dit is echt een verhaal voor jeugdzorg. Jij bent daar belangrijk genoeg voor! Je hoeft niet voor iedereen om je heen te zorgen, je bent alleen verantwoordelijk voor jouzelf. De mensen om je heen kiezen allemaal voor zichzelf, begin jij daar nu ook eens mee!
Je moeder had al lang geleden voor jullie moeten kiezen, maar ze kiest zo te lezen voor een leugen van je vader. Waarom? Omdat dat de makkelijkste optie is. Dat ze ook een verantwoordelijkheid draagt voor jouw welzijn vergeet ze maar even.
Zij zou voor jou moeten zorgen en jou in bescherming moeten nemen tegen je vader! En wat doet ze? Ze laat je keihard vallen!
En je broertje vlucht.... dat is voor hem blijkbaar de makkelijkste optie.

Je bent je moeder en je broertje geen verantwoording schuldig, denk nu eindelijk eens aan jezelf! Omdat je nog niet volwassen bent, zijn er mensen die je daarbij kunnen helpen vanuit jeugdzorg. Die zijn er niet voor niets...

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:19

Bedankt weer voor de reacties. Ik ben me aan het inlezen op de opties die zijn genoemd.

Jeugdzorg is geen optie en daar wil ik het liever niet meer over hebben. Ik heb me erover ingelezen en dat ga ik X echt niet aandoen.

Net weer met mijn moeder gepraat. Ze heeft voor zichzelf deze week nog een afspraak geregeld bij een psycholoog (hoe krijg ze dat voor elkaar?), zegt dat ze er helemaal doorheen zit en dat ik dat toch niet snap, dat we nergens heen kunnen en ze is ertegen dat ik wegga, ziet dat als een dreigement. Ontwijkende antwoorden toen ik vroeg of ze bij hem bleef of niet, ze kan nu niets zeggen, eerst de psycholoog, relatietherapie...
Dus met andere woorden: ze blijft bij hem. Ik ben benieuwd hoe ze gaat reageren als ze 'ontdekt' dat hij geen voorstander van relatietherapie is.

Ik zou het liefst gewoon een miniflatje of een kamer of iets dergelijks betrekken. Maar dat gaat niet i.v.m. geld en zelfs met één baantje zou dat niet haalbaar zijn, want ik moet ook nog kunnen eten en wassen.
Bij familie gaan zitten... De familie woont een beetje verspreid, ik moet nog wel naar school kunnen, en afgezien van die tante is er geen enkel familielid waarmee ik een band heb.

Ik zit gewoon klem. Misschien dat ik geld zou kunnen lenen van mijn vader voor de komende maanden, maar ik heb geen idee hoe hij daar tegenover staat en eerlijk gezegd lijkt het mij geen goed idee om financieel afhankelijk van hem te zijn.

Mijn moeder zegt trouwens gebeld te hebben met de woningbouwvereniging, maar er zijn geen huurhuizen in de buurt beschikbaar. Ik heb net gegoogeld en kon in een straal van ongeveer een kilometer al vier huurwoningen vinden.
Maar goed, dat maakt niet uit. Als zij niet weg wil en mijn vader dat niet wil, moet ik weg. Ik voel me wel een enorme egoïst, ik houd totaal geen rekening met mijn moeder, en ik word gek van mezelf.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:24

misschien vind je vader het wel fijn als je uit huis gaat
het geeft hem waarschijnlijk het idee dat dan alles is opgelost

het moeilijke is dat niemand in je omgeving jou kan helpen omdat niemand iets weet
en ook hier in het topic weet niemand waar je precies woont dus wie zou kunnen helpen om , al is het maar een week, even uit huis te gaan
ik denk namelijk dat als jij het huis uit gaat er thuis heel veel zal gebeuren

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:01

Ik hoop dat hij daar zo over zal denken.

Klopt, ik kan waar ik woon ook niet in dit topic neerzetten, omdat er Bokkers zijn die ik persoonlijk ken en die ik niets over deze situatie wil vertellen. Ik heb via pb lieve berichten gekregen, ook van mensen waar ik terecht zou kunnen, alleen is het ver weg.

Net een berichtje gehad van een van mijn beste vrienden, of ik echt ziek ben...
Ik denk dat ik heel kort wat terugstuur waarin ik zeg dat ik niet echt ziek ben (ben overigens wel misselijk de laatste dagen, maar dat is stress), dat er wat problemen zijn en dat hij het voor zich moet houden. Als hij dan alsnog op een minder fijne manier reageert of geen behoefte heeft aan mijn verhaal, heb ik in elk geval niets verteld.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:04

Die huurhuizen in de omgeving die jij hebt gevonden zijn helaas niet altijd beschikbaar of geschikt voor iemand die een huurhuis zoekt. Het moet financieel mogelijk zijn en helaas hebben veel huurhuizen voorwaarden/eisen voordat een huurder erin kan trekken.

Het lijkt mij ook niet slim om van je vader financieel afhankelijk te zijn en dan toch uit huis te gaan.

Ik weet dat het niet hetgeen is wat je wil horen, maar wacht even af hoe het gesprek bij de psycholoog van je moeder gaat. Vraag desnoods aan haar of zij een afspraak voor jou kan maken als ze toch daar is of vraag of je bij een 2e gesprek mee mag gaan.

Ook al ben je deze hele situatie compleet zat, maak geen overhaaste beslissingen door weg te lopen oid. Daar word je zelf niet gelukkiger van. Logeren bij een vriendin kan best voor een nachtje ;)

Houd nog even vol! Er komt een oplossing aan en het duurt niet lang meer!

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:13

Ik ga niet weglopen, daar los ik niets mee op. Als ik ergens heen ga, weet mijn moeder dat en het liefst zou ik haar goedkeuring hebben.

Ik zal op dat gesprek wachten, ben alleen bang dat ze het helemaal niet over mijn vader gaat hebben. Ga haar ook om adressen van psychologen vragen, want ik ga geen maand wachten als zij meerdere adressen heeft waar zij meteen terecht kan.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:24

Waar denk je dat ze het dan over wil gaan hebben met de psycholoog? Die mensen zijn erin getraind om door een muur heen te kijken en ik denk dt het niet lang duurt voordat dat eruit zou komen.

Hoop voor je dat je nog even vol kunt houden. Kan je geen vriendin in vertrouwen nemen om erover te praten? Dan heb je nog steun aan haar!

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:41

Ik weet gewoon even niet wat ik moet zeggen.
Ik wil je alleen heeeeel veel sterkte wensen, ik hoop dat het snel beter zal gaan :(:)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:42

Kijk je moeder wilt blijkbaar je vader nog een kans geven, ook je broer X heeft er blijkbaar minder last van.
Volgens mij heb je gelijk en is op je eigen gaan wonen de beste oplossing. Wel zou ik het dan achterwege laten om geld te vragen van je vader, vind ik al gek dat je dit zelfs overwoog.
Mischien kun je een tijdje bij je tante terecht om terug wat rust te krijgen ?

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:55

Wat een ellendige toestand voor je :( Jouw moeder is een volwassen vrouw, die haar eigen keuzes maakt wat betreft haar huwelijk. Het is heel erg dat haar keuzes jou en je broer zeker geen goed doen, maar het blijven haar keuzes. Ga dus alsjeblieft niet denken dat jij niet genoeg aan je moeder denkt en dat je egoïstisch bent! Jij kan haar situatie niet voor haar oplossen, dat kan ze alleen zelf. Als zij onvoldoende aan jou denkt, zul je dat zelf moeten doen, lieve meid. Heeft je school een vertrouwenspersoon waar je bij terecht zou kunnen om jouw verhaal te vertellen en om hulp en raad te vragen? Je bent nog zo jong, het is wel heel erg veel om dit allemaal in je eentje op te willen lossen. Kun je een heel goede vriendin in vertrouwen nemen, zodat je je hart uit kunt storten? Een vertrouwenspersoon/maatschappelijk werker zou je misschien kunnen helpen een begeleid kamerproject te vinden, zodat je een tussenstap maakt en op jezelf leert wonen. Het belangrijkste is denk ik echt: zoek hulp!
Heel veel sterkte in deze moeilijke situatie :(:)

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:03

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:12

(ik heb niet alles gelezen)

Jeetje, wat is jouw OP herkenbaar.. Ik ben bang dat ik ook al jaren in een soortgelijke situatie zit..
Mijn pb staat altijd open, ik kan misschien niet echt veel voor je betekenen maar weet dat je niet de enige bent. :(:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:22

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:54

Wat je zowieoz moet doen is eerst aan iemand het kwijt kunnen, is heel moeilijk, maar het werkt echt, die hier verstand van heeft en die jou adviezen kan geven.

Je huisarts heeft een geheimhoudingsplicht en kan jou verder helpen.
Heeft ze toen ook bij mij gedaan.

Elk stapje, is een stapje dichter bij rust in je hoofd. Dichter bij geen ruzie meer.

Als je vader het echt niet inziet wat hij doet. Zit er echt maar 1 oplossing in. Dat is gaan....Bij vriendinnen die jou verhaal begrijpen, waarvan de ouders erg sociaal zijn en vooral openhartig. Dat is al het begin. Of inderdaad familie. Voordeel is als je boven de 16 bent. Je ouders hoeven geen toestemming te geven of je het huis uit gaat of niet. Je gaat dan gewoon.
Ook dat weet ik omdat ik voor 18 uit huis ben vertrokken.

Het is inderdaad financieel erg zwaar maar zeker wel mogelijk! Al is het bij iemand in wonen en boodschappen betalen, wat ik doe....
Het is mogelijk...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:26

winter123 schreef:
Ik ga niet weglopen, daar los ik niets mee op. Als ik ergens heen ga, weet mijn moeder dat en het liefst zou ik haar goedkeuring hebben.

Ik zal op dat gesprek wachten, ben alleen bang dat ze het helemaal niet over mijn vader gaat hebben. Ga haar ook om adressen van psychologen vragen, want ik ga geen maand wachten als zij meerdere adressen heeft waar zij meteen terecht kan.

Je hebt bij je huisarts helemaal niet aangegeven waar het om gaat, toch? Bij spoed is er namelijk altijd wel iets te regelen met een psycholoog. Vrijgevestigd is dat misschien lastiger, maar via de huisarts en/of een GGZ kan je waarschijnlijk sneller terecht. Ook zonder het hele verhaal te melden, maar als jij zegt "Ik heb op korte termijn een gesprek nodig want het gaat heel slecht met me en ik wil zelfmoord plegen" dan hoef jij echt geen maand te wachten..

Sterkte.

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 20:48

Bedankt weer voor de reacties. Ik ben bij de huisarts inderdaad zo algemeen mogelijk geweest.

Vertrouwenspersoon op school gaat niet, die ken ik buiten school ook.

Ik ga alles op mijn gemak nalezen, ga proberen om eerder bij een psycholoog terecht te kunnen (het ene adres van mijn moeder is het adres dat ik al had gemaild en het andere is een praktijk die pas in 2013 open gaat of zoiets, het zijn allebei andere dan waar zij heen gaat).
Ik ga me oriënteren op hoe het zit met geld lenen bij een officiële instantie. Ik bedoel, ik ben schoolgaand, daar zal ik vast een tegemoetkoming voor kunnen krijgen, en misschien kan ik tot het examen bijlenen en in de zomer meerdere baantjes nemen. Daarna krijg ik stufi, kan ik een baantje houden en de rest weer bijlenen.

Femke(ll), een dikke knuffel voor jou. Als je ergens over wilt praten of je verhaal kwijt wilt, staat mijn pb altijd voor je open!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:43

Gekke meid, je zit zelf aan de grond maar toch stel je je nog open voor anderen! Knap hoor! Hoe moeilijk het ook is, hoe erg je je ook schaamt je zult er toch met iemand openhartig over moeten praten om verder te komen voor jezelf. Kijk anders toch of er iemand van de bokkers die je kent ook op jouw topic zit, daar hoef je dan niets aan uit te leggen want die kent het verhaal al. Kan misschien diegene ook mee naar bv de psych (en wachten in de wachtkamer). Ik hoop echt dat je iemand in je omgeving genoeg vertrouwd om daarmee aan de slag te kunnen. mijn nichtje kreeg wajong maar dat bestaat geloof ik niet meer he? Zij mocht na therapie niet meer naar huis (te close contact met haar moeder, ja dat kan ook) en ging dus zelfstandig wonen. Zij was toen net 18 en geen inkomen.

winter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:25

Dat ik het zelf moeilijk heb, betekent nog niet dat de wereld om mij draait...

Het gaat weer wat beter. Niet dat er wat veranderd is, maar ik heb een vriend en een vriendin kort gezegd dat er thuis iets speelt (allebei tegelijk, het twee keer vertellen zou nog moeilijker zijn). Volgens mij nemen ze het wat zwaarder op dan het is, ik durfde ook niet meer te zeggen, en de reactie was ook moeilijk. Ze weten nu in elk geval iets.
Ik wacht de afspraak van mijn moeder bij haar psycholoog even af voor ik verder actie onderneem.

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:28

heey,

wat super knap van je dat je het met iemand hebt gedeeld zodat je er niet alleen mee blijft rondlopen want dat is echt niet goed voor je. Hopelijk gaat het snel weer beter bij jullie.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:26

weet je, ik zat ff te denken...

Ik weet dat ze bij psychologen ook wel eens een gesprek doen met een cliënt met bijvoorbeeld de partner erbij, of een kind. Wie weet kan je (later) je moeder eens vragen of dat misschien een idee is? Dan kan je ook direct polsen of ze bij hem de waarheid vertelt en hoe zij er tegen aan kijkt buiten jullie huismuren.

Op zich vind ik het al een hele stap dat jullie nu thuis gepraat hebben en dat je moeder een gesprek heeft.

Moest wel even aan je denken vandaag!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:46

winter123 schreef:
Dat ik het zelf moeilijk heb, betekent nog niet dat de wereld om mij draait...

Het gaat weer wat beter. Niet dat er wat veranderd is, maar ik heb een vriend en een vriendin kort gezegd dat er thuis iets speelt (allebei tegelijk, het twee keer vertellen zou nog moeilijker zijn). Volgens mij nemen ze het wat zwaarder op dan het is, ik durfde ook niet meer te zeggen, en de reactie was ook moeilijk. Ze weten nu in elk geval iets.
Ik wacht de afspraak van mijn moeder bij haar psycholoog even af voor ik verder actie onderneem.

Nemen zij het zwaarder op dan het is, of ben jij zo vergroeid met de situatie dat je er niet meer objectief naar kunt kijken. Als ik jou openingspost lees, daar schrik ik van. Het systeem (jullie gezin) houden het probleem in stand door geen duidelijke stappen te zetten. De een wacht op de ander. Wil je dat jouw leven verandert, dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Ik hoop dat je de kracht vindt om toch bij de hulpverlening aan te kloppen. Zij kunnen jou verder helpen