mooney schreef:En dan kom ik weer op mijn zwakke punt, ik kan absoluut niet uitleggen![]()
Een theorie mag als waarheid aangenomen worden totdat er bewijs is geleverd dat de theorie tegenspreekt (voordat deze wordt aangenomen is het een hypothese die bewezen of afgewezen wordt. Er is dus al bewijs geleverd dat het hoogstwaarschijnlijk waar is). Maar omdat wij maar mensen zijn en er dus (denk)fouten gemaakt kunnen worden, ook na herhaald onderzoek, kunnen theorieën ook fout zijn en dan worden ze afschreven.
In de tussentijd gaan we ervan uit dat het waar is en wordt het dus vaak aanschouwt als een feit.
Dat begrijp ik, maar dan ben je dus eigenlijk toch ook in iets aan het geloven tot het tegendeel is bewezen, alleen hebben wetenschappers het iets tastbaarder gemaakt... (Je uitleg is overigens wel duidelijk dus zoo slecht ben je niet in uitleggen

*edit: 1: Er ging wat fout met de quote.
2: Het is dus niet omdat het tastbaar is, dat het daarom onweerlegbaar is... Waar zit dan het verschil tussen geloven in een god, en geloven in de wetenschap? Wat geeft wetenschappers dan het recht om 'neer te kijken' op gelovigen?